Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

Rätten i fråga är Patent- och marknadsdomstolen. En okunnig rubriksättare hos DI Digital har skrivit att Winefinder tänker "trotsa" beslutet. Det kallas att överklaga till högre instans (Patent- och marknadsöverdomstolen), och då träder inte domen i laga kraft förrän den domstolen avkunnat en dom. Det är lite samma sak som att man inte "trotsar" tingsrätten när man överklagar till hovrätten efter att ha blivit bötfälld för att stjäla en flaska Krug, trots att man bara lånade flaskan. :rolleyes:

Vid första anblick ser domslutet förvånande ut. Ska ta en närmare titt på detta när jag hinner och skriva en längre kommentar. Tills dess går det bl.a. att titta på Winefinders pressmeddelande.
Winefinder vann sitt överklagande i Patent- och marknadsöverdomstolen, Systembolaget hade fel som vanligt.

Magikern

Medlem
Knappast ek generellt. Övertydlig ekpåverkan däremot, men det gäller väl fler än bara naturvinsnördar?

Jag är också lite nyfiken på varför det är fel att klassa DRC som naturviner, vilket ju kan vara en rätt bred definition.

Ingen svavel skall tillsättas under jäsningen. Inte heller någon koppar eller oekologiska kemikalier för att rädda druvorna under regniga årgångar och kanske även lite andra grejer om jag inte har fel för mig annars är det inte något naturvin. DRC tillhör inte denna kategorin men det gör t.ex. Paolo Bea i Montefalco däremot men jag kan ha fel. ;)

• Like
Reactions: YKW

YKW

Medlem
Ingen svavel skall tillsättas under jäsningen. Inte heller någon koppar eller oekologiska kemikalier för att rädda druvorna under regniga årgångar och kanske även lite andra grejer om jag inte har fel för mig annars är det inte något naturvin. DRC tillhör inte denna kategorin men det gör t.ex. Paolo Bea i Montefalco däremot men jag kan ha fel. ;)

Ekologiskt eller biodynamiskt odlade druvor (vilket innebär att koppar är ok) + inga tillsatser under vinmakningen utom möjligen en begränsad mängd svavel vid buteljering är väl den gängse definitionen? Känns som rätt många kan kvala in där så länge mängden fria sulfiter inte hamnar för högt och de allra mest invasiva ingreppen under vinmakningen undviks.

Magikern

Medlem
Ekologiskt eller biodynamiskt odlade druvor (vilket innebär att koppar är ok) + inga tillsatser under vinmakningen utom möjligen en begränsad mängd svavel vid buteljering är väl den gängse definitionen? Känns som rätt många kan kvala in där så länge mängden fria sulfiter inte hamnar för högt och de allra mest invasiva ingreppen under vinmakningen undviks.

Är du säker på att koppar är ok? Jag trodde att det var nolltolerans för svavel för alla naturviner

Jag vet att Paolo Bea lät alla druvorna ruttna bort 2013 och 2014 för att inte bryta mot naturvinsreglerna och då borde det ju logiskt sett vara rätt strikta regler.

YKW

Medlem
Är du säker på att koppar är ok? Jag trodde att det var nolltolerans för svavel för alla naturviner

Jag vet att Paolo Bea lät alla druvorna ruttna bort 2013 och 2014 för att inte bryta mot naturvinsreglerna och då borde det ju logiskt sett vara rätt strikta regler.
Ja, det hade kanske varit det rimliga att endast helt osvavlade viner räknades dit. Den enda officiella märkningen som finns skiljer mellan helt osvavlade och de med upp till 30 mg/l fria sulfiter. När det gäller odlingen tror jag man nöjer sig med minst eko eller biodynamiskt certifierade, vilket borde innebära att koppar är ok.

Toppen