Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

Rätten i fråga är Patent- och marknadsdomstolen. En okunnig rubriksättare hos DI Digital har skrivit att Winefinder tänker "trotsa" beslutet. Det kallas att överklaga till högre instans (Patent- och marknadsöverdomstolen), och då träder inte domen i laga kraft förrän den domstolen avkunnat en dom. Det är lite samma sak som att man inte "trotsar" tingsrätten när man överklagar till hovrätten efter att ha blivit bötfälld för att stjäla en flaska Krug, trots att man bara lånade flaskan. :rolleyes:

Vid första anblick ser domslutet förvånande ut. Ska ta en närmare titt på detta när jag hinner och skriva en längre kommentar. Tills dess går det bl.a. att titta på Winefinders pressmeddelande.
Winefinder vann sitt överklagande i Patent- och marknadsöverdomstolen, Systembolaget hade fel som vanligt.
 

Magikern

Medlem
Knappast ek generellt. Övertydlig ekpåverkan däremot, men det gäller väl fler än bara naturvinsnördar?

Jag är också lite nyfiken på varför det är fel att klassa DRC som naturviner, vilket ju kan vara en rätt bred definition.

Ingen svavel skall tillsättas under jäsningen. Inte heller någon koppar eller oekologiska kemikalier för att rädda druvorna under regniga årgångar och kanske även lite andra grejer om jag inte har fel för mig annars är det inte något naturvin. DRC tillhör inte denna kategorin men det gör t.ex. Paolo Bea i Montefalco däremot men jag kan ha fel. ;)
 
  • Like
Reactions: YKW

YKW

Medlem
Ingen svavel skall tillsättas under jäsningen. Inte heller någon koppar eller oekologiska kemikalier för att rädda druvorna under regniga årgångar och kanske även lite andra grejer om jag inte har fel för mig annars är det inte något naturvin. DRC tillhör inte denna kategorin men det gör t.ex. Paolo Bea i Montefalco däremot men jag kan ha fel. ;)

Ekologiskt eller biodynamiskt odlade druvor (vilket innebär att koppar är ok) + inga tillsatser under vinmakningen utom möjligen en begränsad mängd svavel vid buteljering är väl den gängse definitionen? Känns som rätt många kan kvala in där så länge mängden fria sulfiter inte hamnar för högt och de allra mest invasiva ingreppen under vinmakningen undviks.
 

Magikern

Medlem
Ekologiskt eller biodynamiskt odlade druvor (vilket innebär att koppar är ok) + inga tillsatser under vinmakningen utom möjligen en begränsad mängd svavel vid buteljering är väl den gängse definitionen? Känns som rätt många kan kvala in där så länge mängden fria sulfiter inte hamnar för högt och de allra mest invasiva ingreppen under vinmakningen undviks.

Är du säker på att koppar är ok? Jag trodde att det var nolltolerans för svavel för alla naturviner

Jag vet att Paolo Bea lät alla druvorna ruttna bort 2013 och 2014 för att inte bryta mot naturvinsreglerna och då borde det ju logiskt sett vara rätt strikta regler.
 

YKW

Medlem
Är du säker på att koppar är ok? Jag trodde att det var nolltolerans för svavel för alla naturviner

Jag vet att Paolo Bea lät alla druvorna ruttna bort 2013 och 2014 för att inte bryta mot naturvinsreglerna och då borde det ju logiskt sett vara rätt strikta regler.
Ja, det hade kanske varit det rimliga att endast helt osvavlade viner räknades dit. Den enda officiella märkningen som finns skiljer mellan helt osvavlade och de med upp till 30 mg/l fria sulfiter. När det gäller odlingen tror jag man nöjer sig med minst eko eller biodynamiskt certifierade, vilket borde innebära att koppar är ok.
 

Wintermute

Medlem
Champageförsäljningen i GB dyker. Som jag förstår det kan följderna bli två helt olika:
  1. Priserna ökar, eftersom tillverkarna och och de efterföljande leden behöver täcka sina fasta kostnader, men med en mindre volym
  2. Priserna minskar, eftersom "tillgång och efterfrågan"
Vad tror ni? Kommer vi att se motsvarande dyk i Sverige?
 

Thirsty

Smygnykterist
Champageförsäljningen i GB dyker. Som jag förstår det kan följderna bli två helt olika:
  1. Priserna ökar, eftersom tillverkarna och och de efterföljande leden behöver täcka sina fasta kostnader, men med en mindre volym
  2. Priserna minskar, eftersom "tillgång och efterfrågan"
Vad tror ni? Kommer vi att se motsvarande dyk i Sverige?
Att de likt tidigare minskar uttagen och håller priset uppe. Svårt att se vad de skulle tjäna på att göra tvärtom.

I Sverige är det inte orimligt att bulk skumpan minskar i försäljning vid en lågkonjunktur. De bra sakerna fortsätter, möjligen något lägre efterfrågan, säljas. Påverkas primärt av hur bra den specifika årgången är.

OBS killgissningar deluxe! :cool:
 

jrick

Medlem
Champageförsäljningen i GB dyker. Som jag förstår det kan följderna bli två helt olika:
  1. Priserna ökar, eftersom tillverkarna och och de efterföljande leden behöver täcka sina fasta kostnader, men med en mindre volym
  2. Priserna minskar, eftersom "tillgång och efterfrågan"
Vad tror ni? Kommer vi att se motsvarande dyk i Sverige?
Min gissning är att av mig efterfrågade odlarchampagner inte påverkas av att Moet och Lanson säljer dåligt i Storbritannien, men om den stadiga prisökningen kan ta en paus vore det trevligt.
 

Wintermute

Medlem
Så... brist på glas och gödsel kommer att göra vin dyrare. Rubriksättaren väljer champagne som exempel.
En personlig reflektion är att när det blir svält i delar av Europa, som en följd av att två av de största spannmålsexportörerna är i krig med varandra, då kommer priset på jordbruksmark och andra resurser att öka på ett helt annat sätt...
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Intressant recension i SvD för en dryg vecka sedan av "den italienske filosofen, författaren och vinkännaren" Nicola Perullos" ”Epistenologia. Il vino come filosofia”
Har ej läst Perullos bok själv. Men åsikterna om hur man bör närma sig vin påminner lite om andra (halv)filosofiska uppdelningar jag sett beskrivna och ibland etiketterade, om vin som en tillgänglig vardagsprodukt för massorna eller en kvalitetsprodukt som kräver kunskap för att få maximalt utbyte av.
 

Mexikanaren

Medlem
Frågan lär väl bli hur mycket folk kommer köpa på sig nu innan andra prisökningen för året.


"Systembolaget justerar sina priser två gånger per år, i mars och i september. I mars höjdes priserna på det ordinarie sortimentet med i genomsnitt omkring 1,4 procent och den 1 september höjs de med ytterligare 1,9 procent. Men priserna skiljer sig mycket mellan olika produkter. Hur stor ökningen är på specifika produkter och kategorier vill dock inte Systembolaget säga eftersom de ”inte vill bidra till hamstring av varor som eventuellt kommer att bli dyrare”."

"Priset på vin kan också komma att höjas den 1 september. För den svenska vinbranschen är det, förutom dyrare råvaru- och transportkostnader, den allt svagare kronan som gör att priserna skjuter i höjden.

”Vi har drabbats väldigt hårt av den svagare svenska kronan, som har påverkat priserna rätt radikalt”, säger Svante Selling, vd på Vingruppen, som representerar fem svenska vinimportörer.

”En del priser höjdes den 1 mars, men många kommer att höjas från den 1 september”, annars skulle jag bli förvånad.

Ytterligare en faktor som kan komma att påverka priset på vin är sämre druvskördar.

”Det har blivit ett underskott på druvor från exempelvis Centraleuropa, vilket innebär att sancerre, chablis och champagne blir dyrare.”"
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Frågan lär väl bli hur mycket folk kommer köpa på sig nu innan andra prisökningen för året.


"Systembolaget justerar sina priser två gånger per år, i mars och i september. I mars höjdes priserna på det ordinarie sortimentet med i genomsnitt omkring 1,4 procent och den 1 september höjs de med ytterligare 1,9 procent. Men priserna skiljer sig mycket mellan olika produkter. Hur stor ökningen är på specifika produkter och kategorier vill dock inte Systembolaget säga eftersom de ”inte vill bidra till hamstring av varor som eventuellt kommer att bli dyrare”."

"Priset på vin kan också komma att höjas den 1 september. För den svenska vinbranschen är det, förutom dyrare råvaru- och transportkostnader, den allt svagare kronan som gör att priserna skjuter i höjden.

”Vi har drabbats väldigt hårt av den svagare svenska kronan, som har påverkat priserna rätt radikalt”, säger Svante Selling, vd på Vingruppen, som representerar fem svenska vinimportörer.

”En del priser höjdes den 1 mars, men många kommer att höjas från den 1 september”, annars skulle jag bli förvånad.

Ytterligare en faktor som kan komma att påverka priset på vin är sämre druvskördar.

”Det har blivit ett underskott på druvor från exempelvis Centraleuropa, vilket innebär att sancerre, chablis och champagne blir dyrare.”"
I motsvarande SvD-artikel kommenterar SBs sortimentschef Ulf Sjödin att det är vin, särskilt från Frankrike, som höjs mer än genomsnittet för året.
"Prismässigt sticker vin ut, i synnerhet de franska vinerna. På grund av exceptionellt dåliga skördar i Frankrike under 2021 är det jämförelsevis större prishöjningar här.

– Vin ökar under hela året med 4 procent och Frankrike ligger lite högre än andra länder på vinsidan, säger Ulf Sjödin."

Om prisökningen över hela sortimentet säger han:

"– Jag är förvånad, jag hade trott att prishöjningen skulle vara lite större...

– Vi kommer inte att spä på inflationen. Inklusive höjningen i mars landar vi på 3,3 procent för helåret 2022, vilket är långt under inflationen som helhet, säger Ulf Sjödin.

Systembolagets leverantörer är ofta försiktiga med prishöjningar. De vill, enligt Ulf Sjödin, undvika stora kast i priserna.

– Vinbranschen som helhet är van vid stora svängningar från år till år. De ser till att tjäna lite mer pengar under år med goda skördar och gynnsam växelkurs för att kunna hålla priserna stabila när villkoren är sämre."

Med tanke på att den senaste inflationssiffran i Sverige är 8,5% (KPIF årstakt) med uppåtgående tendens, och livsmedel bland det som ökar mest, blir jag inte så chockad över 3,3% och 4%.
 

Kaptenen

Medlem
”Vi har drabbats väldigt hårt av den svagare svenska kronan, som har påverkat priserna rätt radikalt”, säger Svante Selling, vd på Vingruppen, som representerar fem svenska vinimportörer.
Det här begriper jag inte. Växelkursen sek/euro är ungefär samma som för ett år sedan. Fast det är ju alltid trevligt att ha något att skylla på.

Själv tänker jag nog bara passa på att köpa några Pol Roger innan prishöjningen. Blir inköp av både Winston Churchill och brut vintage.
 

sunqan

Vinös
Det här begriper jag inte. Växelkursen sek/euro är ungefär samma som för ett år sedan. Fast det är ju alltid trevligt att ha något att skylla på.

Själv tänker jag nog bara passa på att köpa några Pol Roger innan prishöjningen. Blir inköp av både Winston Churchill och brut vintage.
Nåja...
Screenshot_20220806-205027_Samsung Internet.jpg



2022 har varit betydligt mer volatilt än 2021 var, och euron är dyrare. Så vinerna borde i så fall varit billigare förra året :)
 

Kaptenen

Medlem
Nåja... Visa bifogad bild 26799


2022 har varit betydligt mer volatilt än 2021 var, och euron är dyrare. Så vinerna borde i så fall varit billigare förra året :)
Importpriserna för vin har säkert ökat och det är säkert motiverat att höja priserna, men inte beroende på förändringar i växelkursen mellan sek och euro. Prisökningen drivs huvudsakligen av de ökade energipriserna. Vad de ökade energipriserna beror på och vilket ansvar politikerna har för detta orkar jag däremot inte gå in på. Peace.
 

Kaptenen

Medlem
Det här begriper jag inte. Växelkursen sek/euro är ungefär samma som för ett år sedan. Fast det är ju alltid trevligt att ha något att skylla på.

Själv tänker jag nog bara passa på att köpa några Pol Roger innan prishöjningen. Blir inköp av både Winston Churchill och brut vintage.
Inte lönt att köpa brut vintage innan prishöjningen. Den ökar bara med 10 kr till 659. Det är oklart vad Winston kommer kosta men jag tog det säkra före det osäkra och beställde ett par flaskor. För övrigt ökar Dom Perignon till 2139 kr.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Inte lönt att köpa brut vintage innan prishöjningen. Den ökar bara med 10 kr till 659. Det är oklart vad Winston kommer kosta men jag tog det säkra före det osäkra och beställde ett par flaskor. För övrigt ökar Dom Perignon till 2139 kr.
Hur kan du se priserna redan ? De publiceras vell inte förens nästa vecka ?
 

Mexikanaren

Medlem
Bolagets varor ser ut att bli dyrare vid årsskiftet då det verkar som att skatten på alkholhaltiga drycker (och snus+cig.) ska höjas. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQ1aEa/bars-och-cigg-blir-dyrare-regeringen-hojer-skatten
  • Skatten på öl och vin höjs med 5 procent.
  • Skatten på sprit höjs med cirka 1 procent.
För att ta ett exempel (för att kolla så jag förstår det hela rätt) så om vi tar en flaska rött vin för 1000kr som ligger på 14% alkohol (75cl) så skulle nuvarande skatten på denna ligga på
26,18 x 14 (alkoholprocent) x 0,75 = 274,89kr

Skatteökning på just denna flaska:
274,89kr x 1.05 vilket ger ungefär 288,63kr

Nya totalpriset på flaskan = 1000 - 274,89 + 288,63 = 1013,74kr

Nu är jag inte helt säker på om jag räknat rätt däremot så någon pedagogisk själ får gärna gå in och rätta om de ser jag gjort fel någonstans

1668192565399-png.27486

 
Toppen