Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bolagets varor ser ut att bli dyrare vid årsskiftet då det verkar som att skatten på alkholhaltiga drycker (och snus+cig.) ska höjas. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQ1aEa/bars-och-cigg-blir-dyrare-regeringen-hojer-skatten
  • Skatten på öl och vin höjs med 5 procent.
  • Skatten på sprit höjs med cirka 1 procent.
För att ta ett exempel (för att kolla så jag förstår det hela rätt) så om vi tar en flaska rött vin för 1000kr som ligger på 14% alkohol (75cl) så skulle nuvarande skatten på denna ligga på
26,18 x 14 (alkoholprocent) x 0,75 = 274,89kr

Skatteökning på just denna flaska:
274,89kr x 1.05 vilket ger ungefär 288,63kr

Nya totalpriset på flaskan = 1000 - 274,89 + 288,63 = 1013,74kr

Nu är jag inte helt säker på om jag räknat rätt däremot så någon pedagogisk själ får gärna gå in och rätta om de ser jag gjort fel någonstans

1668192565399-png.27486

Du räknar som en jurist eller företagsekonom.;)

Vinskatten är ca 20 kr per flaska och ska inte multipliceras med alkoholhalten. (I så fall hade boxviner varit alkoholfria med tanke på priset...)

Höjningen 5 % motsvarar alltså ca 1 kr per flaska eller någon promilles höjning på finare vinare.

Wintermute

Medlem
Du räknar som en jurist eller företagsekonom.;)

Vinskatten är ca 20 kr per flaska och ska inte multipliceras med alkoholhalten. (I så fall hade boxviner varit alkoholfria med tanke på priset...)

Höjningen 5 % motsvarar alltså ca 1 kr per flaska eller någon promilles höjning på finare vinare.
...och det är alltså den kronans höjning som en del politiker är oroliga för att den skall leda till ökad smuggling.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
...och det är alltså den kronans höjning som en del politiker är oroliga för att den skall leda till ökad smuggling.
Gissar att den farhågan mer kan handla om sprit (och förmodligen "bassprit" snarare än "finsprit"), där höjningen bör bli runt en tia?
Jag har lite svårt att bli upprörd över skattehöjningen denna gång, eftersom det blir den första höjningen på 6 år. Skatten är ju ett fast belopp inom respektive kategori, snarare än automatiskt indexerad. När nu inflationen "återuppfunnits" är det tyvärr att förvänta att även skattesatserna justeras upp. Förr om åren när alkoholskatten under en period höjdes varje (eller vartannat) år, trots att inflationen låg nära noll, blev jag mer sur.

Toppen