Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bolagets varor ser ut att bli dyrare vid årsskiftet då det verkar som att skatten på alkholhaltiga drycker (och snus+cig.) ska höjas. https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/nQ1aEa/bars-och-cigg-blir-dyrare-regeringen-hojer-skatten
  • Skatten på öl och vin höjs med 5 procent.
  • Skatten på sprit höjs med cirka 1 procent.
För att ta ett exempel (för att kolla så jag förstår det hela rätt) så om vi tar en flaska rött vin för 1000kr som ligger på 14% alkohol (75cl) så skulle nuvarande skatten på denna ligga på
26,18 x 14 (alkoholprocent) x 0,75 = 274,89kr

Skatteökning på just denna flaska:
274,89kr x 1.05 vilket ger ungefär 288,63kr

Nya totalpriset på flaskan = 1000 - 274,89 + 288,63 = 1013,74kr

Nu är jag inte helt säker på om jag räknat rätt däremot så någon pedagogisk själ får gärna gå in och rätta om de ser jag gjort fel någonstans

1668192565399-png.27486

Du räknar som en jurist eller företagsekonom.;)

Vinskatten är ca 20 kr per flaska och ska inte multipliceras med alkoholhalten. (I så fall hade boxviner varit alkoholfria med tanke på priset...)

Höjningen 5 % motsvarar alltså ca 1 kr per flaska eller någon promilles höjning på finare vinare.
 

Wintermute

Medlem
Du räknar som en jurist eller företagsekonom.;)

Vinskatten är ca 20 kr per flaska och ska inte multipliceras med alkoholhalten. (I så fall hade boxviner varit alkoholfria med tanke på priset...)

Höjningen 5 % motsvarar alltså ca 1 kr per flaska eller någon promilles höjning på finare vinare.
...och det är alltså den kronans höjning som en del politiker är oroliga för att den skall leda till ökad smuggling.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
...och det är alltså den kronans höjning som en del politiker är oroliga för att den skall leda till ökad smuggling.
Gissar att den farhågan mer kan handla om sprit (och förmodligen "bassprit" snarare än "finsprit"), där höjningen bör bli runt en tia?
Jag har lite svårt att bli upprörd över skattehöjningen denna gång, eftersom det blir den första höjningen på 6 år. Skatten är ju ett fast belopp inom respektive kategori, snarare än automatiskt indexerad. När nu inflationen "återuppfunnits" är det tyvärr att förvänta att även skattesatserna justeras upp. Förr om åren när alkoholskatten under en period höjdes varje (eller vartannat) år, trots att inflationen låg nära noll, blev jag mer sur.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Vårt västra grannland lanserar fortfarande DRC i butik hos Vinmonopolet, så som Systembolaget gjorde med attraktiva släpp för >10 år sedan innan de kom fram till att de behövde ett annat system, det som blev webblanseringarna.
Idag är prisskillnaden mellan "ärligt allokeringspris" och andrahandsmarknaden pris betydligt större än vad som var fallet då, för DRC och diverse andra prestigebourgogner. Så "Polet" måste nu hantera ännu värre kaos än SB hade på den tiden det begav sig.
 

Mexikanaren

Medlem
Tänkte kolla vad folks tankar är angående AI tekniken som det just nu talas mycket om, chatGPT och liknande. Kommer detta ha en influens över viner? Vinval, agera "sommelier" åt en på krogen, osv?
Skrevs en krönika i Dagens Industri angående detta som jag tyckte var intressant

Källa till artikeln:

Hitta rätta vinet – med hjälp av ai​

Vinets färg var motbjudande och grå, doften stickig och avskräckande. Det var svårt att sätta fingret på vad det doftade, men det liknade en kombination av sur frukt, vinäger och möglig, gammal källare.”
Det är, fritt översatt, en del av svaret från en populär textrobot på uppmaningen: ”Recensera världens sämsta vin.” Roboten inledde med att visa fram en mänsklig sida, den var tydlig med att den inte vill nedvärdera något särskilt vin. Däremot kunde den tänka sig att ge mig en mall till en negativ recension att använda som guide.
Artificiell intelligens påverkar redan vin i lika stor utsträckning som annat i vår omgivning. Den här krönikan och vinlistan skulle nog lika gärna kunna vara producerad av en robot. En sådan med tillgång till stor mängd data om årgångar, priser och viners karaktär kan ge mycket träffsäkra rekommendationer.
Förra året publicerade en tvärvetenskaplig forskargrupp resultatet av en undersökning i tidskriften International Journal of Research in Marketing som jämförde recensioner skrivna av robotar och människor. Systemet fick först ”studera” 125 000 vinrecensioner och 143 000 ölrecensioner, och sedan själv skriva bedömningar av 300 viner och 69 ölsorter. När en grupp människor sedan fick uppgiften att försöka skilja på vilka av recensionerna som var skriva av människa eller maskin misslyckades de flesta.
Det är inte bara vinkritikers arbete som åtminstone delvis kan utföras av en robot, det gäller även sommelierers. Med hjälp av maskininlärning och algoritmer kan en virtuell sommelier i mobilen ge skräddarsydda rekommendationer till just dig, dygnet runt på krogen, i baren, i vinbutiken, i online-butiken och på resande fot var som helst i världen.
En grupp forskare på amerikanska National Institute of Standards and Technology, Nist, bedriver försök med att göra ai mer energieffektivt. Energiåtgången är en av ai:s negativa sidor jämfört med den mänskliga hjärnan. För att testköra sitt energieffektiva ai-system lät forskarna det prova vin. Enligt organisationens egen hemsida tränade forskarna först systemets ”smaklökar” genom att exponera det för 148 olika viner gjorda på tre olika druvor. För varje vin analyserades 13 aspekter, som alkoholhalt, färg, flavonoider och mineralitet. När ai-systemet sedan ställdes inför 30 viner som maskinen aldrig tidigare stött på ”gissade” den rätt med 95,5 procents säkerhet. Forskarna kallar sättet för ”mer effektivt men tråkigare än att testa vinet själv”.
En annan amerikan, kemisten Katerina Axelsson, har grundat företaget Tastry, som fokuserar på att lära datorer prova vin. Genom att analysera viner på kemisk väg och sedan mata företagets ai-system med resultatet hävdar bolaget sig kunna både hjälpa vinproducenter att skapa mer framgångsrika viner och konsumenter att lättare hitta fram till sina drömviner.
Vinodlare har förmodligen ännu större hjälp av ai-applikationer. En av apparna är Tule, som hjälper vinmakare bestämma om de ska vattna sina rankor eller inte. Informationen som ligger till grund för rekommendationerna samlas in via sensorer i vingårdarna och mobiltelefonbilder på rankorna.
Ett annat ai-baserat system som visat sig användbart för vinodlare i tider av mer extrema väderhändelser och klimatförändringar är franska Sun Agri. Med hjälp av högteknologiska solcellskonstruktioner monterade ovanför vinrankorna kan vinodlaren få hjälp att bestämma när rankorna ska vattnas eller skyddas mot solstrålar eller frost. Solcellerna producerar samtidigt grön energi att driva själva vinkällaren med.
Ai gör och kommer att göra vinvärlden mer lättnavigerad. Men det finns en fara att tekniken kan användas för fel syften och på fel sätt. Eller ännu värre, att vi människor börjar känna oss överflödiga. Då kommer säkert en motreaktion som blir spännande att uppleva. Hur den kommer att se ut går bara att spekulera i och är det perfekta samtalsämnet över några glas vin.
 

Poussard

Medlem
@Mexikanaren ChatGPT scannar bloggar på nätet och skapar sin kunskap utifrån det. Så om många människor säger att chèvre passar till Sauvignon Blanc så kommer AI såklart kunna tipsa om det. Men den kan ju inte dofta eller smaka. Överhuvudtaget.
 

Sonderlese

Medlem
Tänkte kolla vad folks tankar är angående AI tekniken som det just nu talas mycket om, chatGPT och liknande. Kommer detta ha en influens över viner? Vinval, agera "sommelier" åt en på krogen, osv?
Skrevs en krönika i Dagens Industri angående detta som jag tyckte var intressant

Källa till artikeln:
 

Ozric

Medlem
Snabbekat? Taget från DN.
Minst 30 minuter, max 30 månader?

Visa bifogad bild 29244

Det påminner mig om Pabst Blue Ribbon, ölmärket, som gjorde en whiskey nyligen som egentligen bara är ett rådestillat ("moonshine"). Men det måste ju eklagras för att få kallas whiskey, så de häller i det i ett ekfat och häller ut det igen direkt, så på etiketten står det "aged for 5 seconds". :D
 

buteljen

Medlem
Mycket läsvärd artikel. Jancis svarar på 121 frågor om vin.

edit: Hmm, jag kunde läsa artikeln utan att vara subscriber eller inloggad men nu verkar det inte fungera. Kanske har man en fri artikel att läsa? Hoppas även ni kan läsa den ...
 

Martin F

Medlem
Mycket läsvärd artikel. Jancis svarar på 121 frågor om vin.

edit: Hmm, jag kunde läsa artikeln utan att vara subscriber eller inloggad men nu verkar det inte fungera. Kanske har man en fri artikel att läsa? Hoppas även ni kan läsa den ...
Funkar dessvärre inte :(
 

buteljen

Medlem
Mycket läsvärd artikel. Jancis svarar på 121 frågor om vin.

edit: Hmm, jag kunde läsa artikeln utan att vara subscriber eller inloggad men nu verkar det inte fungera. Kanske har man en fri artikel att läsa? Hoppas även ni kan läsa den ...
Artikeln är "Free for all" på hennes site.
 

Bastardo

Medlem
Artikeln är "Free for all" på hennes site.
Tusen tack, buteljen! :D
Jag har även sparat texten på min ’Rolls Royce;) … Ska bokmärka sajten också för kommande behov. Enklast är nog att printa ut den och spara. Kan bli en aning för mycket att läsa igenom allt på en gång.
P.S. Vad den kvinnan inte vet om vin är inte värt att veta; jag syftar till alltså Jancis Robinson, fast även du kan oerhört mycket om vin.
 
Toppen