Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

CH

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Krug skrev:
Har ni läst herr Larssons senaste krönika i LG? Jag tror att vi har att göra med en arg man!
Tror det var Elvis som försökte tryckte han över gränsen med sina DRC viner.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

CH skrev:
Tror det var Elvis som försökte tryckte han över gränsen med sina DRC viner.

Atagligen, han är känslig den store mannen. Men det är så med alla som har en dån där galen passion. Det är bara att kolla på Ing Marie på 96 provningen. Hon brinner för att prova i tystnad. Jag brinner för att retas.

Clashes will take place!
 

CH

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Krug skrev:
Atagligen, han är känslig den store mannen. Men det är så med alla som har en dån där galen passion. Det är bara att kolla på Ing Marie på 96 provningen. Hon brinner för att prova i tystnad. Jag brinner för att retas.

Clashes will take place!

Vi hade en Ing Marie på senaste provningen. Jag stod väll inte på hennes plus sida under provningen direkt.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

CH skrev:
Vi hade en Ing Marie på senaste provningen. Jag stod väll inte på hennes plus sida under provningen direkt.

Grejen är att jag tror att hon vill bli retad. Hon tycker att jag är sjukt irriterande, ändå så hamnar hon alltid bredvid mig och Krug88. Och vi (speciellt jag) kan vara som små buspojkar ibland. ;D
 

Keen

slan
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Krug skrev:
Grejen är att jag tror att hon vill bli retad. Hon tycker att jag är sjukt irriterande, ändå så hamnar hon alltid bredvid mig och Krug88. Och vi (speciellt jag) kan vara som små buspojkar ibland. ;D


Brukar du kasta servetter på henne också?
 

CH

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Krug skrev:
Grejen är att jag tror att hon vill bli retad. Hon tycker att jag är sjukt irriterande, ändå så hamnar hon alltid bredvid mig och Krug88. Och vi (speciellt jag) kan vara som små buspojkar ibland. ;D

Det är en hatkärlek mellan er. Hon är er Nemesis
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Keen skrev:
Brukar du kasta servetter på henne också?

Det gör jag nog bara med tjejer som jag tycker är söta, det är en skolgårdsgrej som dyker upp då man inte längre är kontaktbar.
 

CH

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Krug skrev:
Det gör jag nog bara med tjejer som jag tycker är söta, det är en skolgårdsgrej som dyker upp då man inte längre är kontaktbar.

Man vet ju helt säkert att det är en kanon tjej man hittat om det funkar.
 

Keen

slan
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Krug skrev:
Det gör jag nog bara med tjejer som jag tycker är söta, det är en skolgårdsgrej som dyker upp då man inte längre är kontaktbar.


Funkar lika bra nu som då eller?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Keen skrev:
Funkar lika bra nu som då eller?

Ganska uselt faktiskt. Men som sagt, det är minnesluckebetende, så man är väl inte på sitt charmigaste!
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Krug skrev:
Har ni läst herr Larssons senaste krönika i LG? Jag tror att vi har att göra med en arg man!

Blaskan hade tyvärr inte kommit innan jag stack ner hit så det får bli julläsningen. Efter vad champ indikerade när jag snackade med honom senast skulle kränikan vara en svidande uppgörelse med (bl a?) First growths. Kan det stämma?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

anders skrev:
Blaskan hade tyvärr inte kommit innan jag stack ner hit så det får bli julläsningen. Efter vad champ indikerade när jag snackade med honom senast skulle kränikan vara en svidande uppgörelse med (bl a?) First growths. Kan det stämma?

Ja, och ett djupt, förtärande hat mot de vidriga människor som gör profit på att sälja vin på andrahandsmarknaden. Vi har att göra med det värsta av två världar: En djupt passionerad marknadsmotståndare!
 

CH

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Det var inte många artiklar i senaste LG som Larsson inte var delaktigt i. Han lyckades till och med komma med på bild i flertalet av dem
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

CH skrev:
Det var inte många artiklar i senaste LG som Larsson inte var delaktigt i. Han lyckades till och med komma med på bild i flertalet av dem

Värt att notera är att Larsson har, om vi ska uttrycka det snällt, inte alltid uttalat sig genomgående positivt angående chilenska viner. Dock såg det misstänkt likt ut på bilden från The Berlin Tasting i Stockholm att det skulle vara Larsson som satt där. Frågan som infinner sig är då om det är så att Larsson på äldre dagar har utvecklat en mognare smak och kan ta till sig annat än Bordeaux eller om det - Gud förbjude - rör sig om den gamla fina devisen "allt kan köpas för pengar". ;D
Till Larssons försvar får väl dock sägas att vi gillade Sena och Almaviva vid Vinferno I.
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

På tal om Larssons nyvunna intresse för schack kan jag här visa bilder direkt innifrån hemmet. Vissa namn har ändrats för att undgå stämningar. ;D

2dlujqq.jpg
 

Andreas L

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

anders skrev:
Värt att notera är att Larsson har, om vi ska uttrycka det snällt, inte alltid uttalat sig genomgående positivt angående chilenska viner. Dock såg det misstänkt likt ut på bilden från The Berlin Tasting i Stockholm att det skulle vara Larsson som satt där. Frågan som infinner sig är då om det är så att Larsson på äldre dagar har utvecklat en mognare smak och kan ta till sig annat än Bordeaux eller om det - Gud förbjude - rör sig om den gamla fina devisen "allt kan köpas för pengar". ;D
Till Larssons försvar får väl dock sägas att vi gillade Sena och Almaviva vid Vinferno I.

Jag var där för att kommentera boredauxerna och italienarna... :eek:
 
Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Noterade i senaste LG att herr Larssons studier i medicin lämnat vissa hål. Portvinstå är ett äldre namn på gikt; de är alltså samma sak, inte olika sjukdomar.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Johan Franco Cereceda tycker till:

Boxupproret närmast löjeväckande

Nej, jag gillar inte boxen, den stora pappförpackningen som blir allt vanligare i vinvärlden. Den har flera nackdelar, det är för mycket av ett och samma vin, den är otymplig, normalt ganska ful, jag har svårt att öppna kranen och få den att sitta bra, jag dricker utan kontroll. Nej, det där sista stämmer inte. Men den ger ingen skön känsla helt enkelt.

Samtidigt vet jag att den har sina fördelar. Den är lätt att bära med sig till landet, och framför allt göra sig av med när man ska därifrån, påsen kan förvandlas till en flytkudde, något jag och mina barn blev varse när vi byggde en flotte som bars upp av sommarens synder. Dessutom, vinet har blivit bättre och bättre. Att det inte ska lagras är inga svårigheter för mig när omkring 95 procent av allt vin som köps på Systembolaget konsumeras inom 24 timmar efter köpetillfället. Vinet ska helt enkelt drickas per omgående och det är väl bra så. Dessutom behöver jag inte vara rädd att vinet ska vara korkdefekt.

Men nej, jag köper annat än undantagsvis ett boxvin, möjligen till landet någon enstaka gång. Samtidigt har jag folk i min omgivning som blir galet upprörda när boxen kommer på tal. Senast vid en lunch var det någon som sa att han inte ens ville diskutera vinet som levererades i box just för att hela konceptet gör honom så förbannad. Vi fortsatte att prata om kriget i Afghanistan istället. Eller att Sandra Bullock hoppar av sin Europaturné. Typ. Men man förstår plötsligt att denna oskyldiga förpackning som ingen ville ta i med tång från början fortfarande är kontroversiell, väcker känslor, får folk att tappa fattningen.

Men att starta ett uppror mot boxen, just det som nu sker, på flera håll, tycker jag är närmast löjeväckande. Vinkulturen i Sverige håller på att förflackas, hävdar upprorsmännen, folk dricker okontrollerat, och vinet smakar dåligt, fortsätter de och hävdar glasflaskans överlägsenhet, finkulturen i vinkulturen och känslan av när naturkorken ger ifrån sig sitt sällsamma ljud när den försiktigt dras ur vinflaskans hals.

För mig är vin livsmedel, inte kult, för i stort handlar det om att dricka gott, äta gott och ha det bra. Och att diskutera innehållet, inte ytan.

Publicerat: 2010-03-31



”Boxupproret närmast löjeväckande” är den i sin tur löjeväckande rubriken på Johan Franco Cerecedas krönika i WOW News. Löjeväckande av den enkla anledningen krönikan i sitt försök att förringa vad den i raljerande ordalag beskriver som ”ett uppror mot boxen” otvetydigt sätter fingret på ett av de största problemen när det gäller svensk vinkultur av idag.

I sin krönika inleder JFC med att tydligt klargöra att han själv inte gillar förpackningen av specificerade skäl, men att han ändå under en sommar konsumerar nog med BIB för att bygga en flotte till sina barn (”någon enstaka gång” minsann!). Det är ju så praktiskt med sommarens syndfulla förpackning! Man kan både dricka och sen leka i vattnet med barnen (även om, får man anta, nöjet förtas något av de fåniga varningstexterna på lådan).

JFC fortsätter med att hävda att han inte har några problem med BIB, främst av anledningen att kvaliteten har blivit så mycket bättre och att, och här citerar jag för att ni ska få en riktigt och korrekt bild av vad en av Sveriges mest kända vinskribenter anser: ”det inte ska lagras är inga svårigheter för mig när omkring 95 procent av allt vin som köps på Systembolaget konsumeras inom 24 timmar efter köpetillfället.” Exakt hur är det ingen svårighet för dig Johan Franco Cereceda? Har du inga problem att sova när du sitter och skriver recensioner av lådor med tre liter vin, väl medveten om att de är avsedda att konsumeras inom de närmsta 24 timmarna?

Nu har vi nått till pudelns kärna. Att som så många gör, att lägga skulden för BIB- fenomenet uteslutande på Systembolaget är, mina egna anklagelser till trots, felaktigt. Systembolaget säljer produkterna, de marknadsför dem inte. Och att lägga skulden på vinimportörerna, hur moraliskt skevt det än må vara att sälja en produkt som bevisat leder till ökad alkoholkonsumtion är också fel då de tillgodoser ett behov som uppenbarligen finns på marknaden.

Men vinskribenterna. Det finns ingen som helst ursäkt för denna ”yrkesgrupps” korståg för viner i stor, praktisk förpackning och för billiga viner. Vi har en yrkesgrupp som i princip utan undantag bygger sin karriär och sitt levebröd på att skriva upp skitviner, i skitförpackningar. En yrkesgrupp som använder ord som ”prisvärt” och ”fynd”, ord som sedan återfinns i den reklam som vinimportören gör för produkten, tillsammans med vinskribentens eget namn. BIB- viner och recensioner därav har helt enkelt blivit en kanal för de svenska vinskribenterna att marknadsföra sig själva.

Att som vinskribent gå ut och håna en kampanj som vill fokusera på att bryta det rådande BIB- konsumtionsmönstret är ingenting annat än ett smutsigt sätt att främja sina egna syften.

Det luktar skit om svenska vinskribenter.

Med vänliga hälsningar

Jimmy Forsman

Johan Franco Cerecedas krönika är ursprungligen publicerad på WOW News.
 
Toppen