Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Trådskapare
A

anders

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Vi noterar till att börja med

Dessutom, vinet har blivit bättre och bättre.

Vanligt knep när man ska försöka ge sken av att en produkt är bra. Vad det egentligen borde stå:

Dessutom, vinet har blivit bättre och bättre men är fortfarande dåligt.

Vidare

Den är lätt att bära med sig till landet

Precis samma usla argument som man hörde om hemdatorn när den kom på 80-talet: Man kan lägga receptsamlingen på den.
I själva verket är detta påstående inget annat än ett försök att skyla över faktumet att man har köpt produkten för något helt annat.
Dator att spela på, boxen för att kunna få hem en ansenlig mängd alkohol utan ansträngning.

Sedan

Dessutom behöver jag inte vara rädd att vinet ska vara korkdefekt.

Det behöver du inte med flaskor med skruvkapsyl heller. Dessutom behöver du inte vara rädd för översvavling eller oxidation i flaskan vilket man däremot behöver med plastpåsen.

Avslutningsvis

För mig är vin livsmedel, inte kult, för i stort handlar det om att dricka gott, äta gott

Så en box handlar om att dricka gott. Jag antar då att för JFC betyder ett torskblock från frysdisken körd i mikron att äta gott.
Jag gissar att JFC primärt skriver för folk som semestrar vid Ullared...
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Håller med om allt. "För mig är vin livsmedel, inte kult".

Ok.. Så med andra ord så kan mannen med samma brist på passion rapportera om den senaste månadens päronsläpp på bulk...
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Krug skrev:
Håller med om allt. "För mig är vin livsmedel, inte kult".

Ok.. Så med andra ord så kan mannen med samma brist på passion rapportera om den senaste månadens päronsläpp på bulk...
Det är som med allt annat, om man inte har passion så blir det tråkigt. Det är ofattbart att en vinskribent uttrycker sig på det sättet. Han/hon har ett yrke som de flesta avundas då man får syssla med det man brinner för på betald arbetstid. Egentligen är det ju i grunden synd om mannen, han sitter med ett arbete som han inte trivs med, passionen är borta och han mår säkert dåligt när ringklockan drar igång på morgonen.

Han skriver ju för en hel del tidningar, vi får ju hoppas att de läser hans inlägg och drar samma slutsats, ställer frågor och att han kanske tar en paus från jobbet för att hitta gnistan och glöden igen. Önskar honom all lycka med det.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Bag-in-Box vad nog inte det man hade i tankarna när bolaget en gång i forntiden
startade sin kampanj för att få svenskarna att dricka vin istället för sprit.

"Men framför allt påverkades folk av "Operation vin", den propaganda för svagare
drycker som Systembolaget på eget initiativ drog igång 1957. Målet var inte att sälja
mer alkohol, utan att få folk att välja vin istället för sprit."


I ärlighetens namn var det nog skillnaden i skattesatser som framförallt fick folk att
dricka vin istället: "1958: På två år har Renat brännvin ökat från 18 till 27 kronor litern."
Vad det handlade om var att i folknykterhetens namn minska alkoholkonsumtionen.
I det gamla lutheranska Sverige som fortfarande fanns på 50- och 60-talet
var alkohol något som dracks till fest. Och så lördagsfyllan förståss. Det var bara missbrukare,
som drack på vardagar. I alla fall öppet. Att det inte var accepterat att dricka på vardagar
har ju satt sina spår i språket: "skåpsupa" och "smygsupa".

Tanken var god - men det gick inte som man tänkt.
 

Hans A-g

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jag tror ni måste skilja på typ av tidning. Det märkliga med Cerecedas populistkrönika är att den står i WOW, där han inte BEHÖVER skriva så här.
I Drakarna däremot kan skribenterna bli utbytta om de snobbar upp sig (dvs om det gäller vin; annan kultur tar man på allvar...).
 

Dejzan

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Visst är detta samma krönikör som tyckte att vinbloggare tog för lite ansvar och skulle agera mer som kritiskt granskande journalister?
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Hans A-g skrev:
Jag tror ni måste skilja på typ av tidning. Det märkliga med Cerecedas populistkrönika är att den står i WOW, där han inte BEHÖVER skriva så här.
I Drakarna däremot kan skribenterna bli utbytta om de snobbar upp sig (dvs om det gäller vin; annan kultur tar man på allvar...).

Jag håller med dig Hans, det är verkligen intressant att det här är i "branchutskicket" WOW som han skriver detta. Men å andra sida är det ju ett perfekt forum att visa branchen att man minsann inte vill bråka med boxkonsumenterna.

Intressant dock att samme man (vill jag minnas) som för några månader sen skrev en krönika om att det måste få bli "fint och erkänt att prova viner, att det krävde sin kunskap" i nästa andetag hävdar att alla som kritiserar en förpackning är vinsnobbar.

Hur vill han ha det?

Frågan kvarstår. Hur kan man kalla sig expert om någonting, hur kan man ta på sig att kritisera någonting som man uppenbarligen (och uttalat) inte har ett intresse i?

JAg är rädd för att den svenska kåren av vinskribenter är så sönderknullade av den situation som råder med monopolet och importörer att det inte går att få liv i det igen. Det är en liten fiskdamm där syret för länge sedan börjat ta slut. Vad som krävs är en avreglering av monopolmarknaden. Då kommer det att finnas en marknad för och en möjlighet till en livkraftig stam av vinskribenter. Folk som faktiskt kan KRITISERA och inte Rekommendera.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Dejzan skrev:
Visst är detta samma krönikör som tyckte att vinbloggare tog för lite ansvar och skulle agera mer som kritiskt granskande journalister?

Japp.

JFC framstår mer och mer som vinbranschens Göran Greider. En liten hund som man skickar fram att bjäbba om allt och inget.
 

Niklas J

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Krug skrev:
JAg är rädd för att den svenska kåren av vinskribenter är så sönderknullade av den situation som råder med monopolet och importörer att det inte går att få liv i det igen. Det är en liten fiskdamm där syret för länge sedan börjat ta slut. Vad som krävs är en avreglering av monopolmarknaden. Då kommer det att finnas en marknad för och en möjlighet till en livkraftig stam av vinskribenter. Folk som faktiskt kan KRITISERA och inte Rekommendera.

Kloka ord Krug. Detaljhandelssituationen och vår historik har gett oss en "kritikerkår" som knappast utför sina jobb på ett särdeles inspirerande sätt!
 

Elvis

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Hans A-g skrev:
I Drakarna däremot kan skribenterna bli utbytta om de snobbar upp sig (dvs om det gäller vin; annan kultur tar man på allvar...).

Intressant parallell! Tänk om filmrecensenter skulle börja ge senaste Wallanderfilmen betyg 5 av 6 och dessutom helt avstå från att skriva om senaste Lars von Trier-filmen för att den är för svår att förstå.
 

SUPRA

Bäst
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

:D


syra.gif
 

Lando

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Jens Linder är i farten på DN:s web: http://www.dn.se/blogg/matbloggen/2011/ ... ill-maten/

Men generellt sett tycker jag att det finns flera andra drycker som är lättare än vin att kombineras med mat. Coca-cola går med sin höga syra och höga sötma ihop med all mat med rejält tilltagna smaker (ja, jag vet att jag hädar, och det är rätt skoj). Julmust likaså. Te är en annan fantastisk måltidsdryck, både svart, grönt och oolong. Men en lite oväntad dryck har seglat upp som min senaste favorit till ätbarheterna: kaffe.

Cola och tacos är grymt bra har jag hört....
 

Elvis

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Hans artiklar i papperstidningen har (hittills) varit betydligt bättre. Låter nästan som om han var berusad när han förklarade varför Bollinger egentligen är billigt. ;D
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Elvis skrev:
Hans artiklar i papperstidningen har (hittills) varit betydligt bättre. Låter nästan som om han var berusad när han förklarade varför Bollinger egentligen är billigt. ;D
Svårt det där med att skriva ;D
 

chambertin

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

shorepower skrev:
Mikael Mölstad har fått en resa till Bollinger betald. Han tackar med en välskriven artikel (kallas blogg vilket gör att språket inte behöver putsas av någon med längre utbildning än grundskola ;D ) med stort djup och fantastiska slutsatser ::)

http://blog.svd.se/vin/2011/03/11/i-en- ... 250-viner/

Mölstad/Champagne = Svd's svar på Kronstam/Claude Val.
"Bollinger" med 10ggr. Bra jobbat Mölstad !

Behöver Bollinger verkligen sån här PR ?
 
Toppen