Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

chambertin skrev:
Verkar vara en riktig soppa med WA/Jay Millers organisatör i Spanien:
http://www.decanter.com/news/blogs/gues ... background

Lär mer detaljer här i Jim Budds blogg:
http://jimsloire.blogspot.com/2011/11/c ... o-jay.html
http://jimsloire.blogspot.com/2011/12/j ... tions.html
och här:
http://www.wine-business-international. ... tail.html#

Även om Jay Miller inte varit direkt inblandad själv så är det ju en gåta hur WA/Parker vill associeras med en sån figur som Pancho Campo.
Klart att detta är pinsamt för Parker. Minsta fläck på deras trovärdighet är ju ett hot mot deras intäkter. Hänger ju ihop med denna http://www.finewines.se/ovrigt/ar-utsla ... r-100p%29/ frågeställning
 

chambertin

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Lite gammal (2010) men ganska kul kommentar från BGK som bekräftar hans blygsamma självbild. ::)

Vi har pratat vin tidigare här på Sidbloggen, då var det DN:s vinkritiker Bengt-Göran Kronstam som lärde oss allt om vintidningar och den gångna höstens trender. Bengt-Göran är även redaktör på Allt om Vin. Sveriges andra vintidning heter Mat & Vänner Vin. Det nummer som finns ute nu har bland annat ett 27 sidor (!) långt reportage om Rioja, nedplitad av chefredaktören Kurt-Inge Eklund. Det är intressant och lärorik läsning. Men nyttigast är ändå artikeln om vinglas. ”Lika viktigt som det är att komma ihåg att hämta sina barn på dagis är det att tänka på att köpa rätt vinglas”, som Nöjesguidens Carl Reinholdtzon Belfrage uttryckte det (och som Fredrik Strage uppmärksammade här på Sidbloggen häromveckan). Här får du lära dig skillnaden mellan IKEAs “Ivrig”-serie och Villeroy & Bochs “Allegorie Premium”, och vilket sorts glas som funkar bäst till rätt druva och vintyp. Kurt-Inge skriver “vi konstaterar att man i stort sett får glas efter vad man betalar”. Det verkar inte finnas några genvägar till det perfekta vinglaset.

Fanns inte Livets Goda 2010 ?


Här (från 2009) är det ännu mer modest:
På vinexpertens soffbordRedaktionen
Hej, Bengt-Göran Kronstam! Vilken tidning har bäst rykte bland vinkännare världen över?
”Det beror på vem du frågar. Engelska Decanter har högst status bland konservativa vinälskare. Amerikanska Wine Spectator riktar istället in sig på en modernare målgrupp och hyllar framför allt amerikanska viner reservationslöst. Störst genomslag, särskilt gentemot vinproducenterna, har annars The Wine Advocate och dess skapare Robert Parker, trots att det är en skäligen tråkig provningskatalog.”

Vilka vintidningar läser du själv helst?
”Jag är principlös på detta område och väljer framför allt tidningar som belyser både mat och dryck. Australiska Vogue Entertaining är en sådan. Återkommande läser jag det spanska gastronomiska, engelskspråkiga magasinet Spain Gourmet Tour och dess grekiska motsvarighet Greek Gourmet Traveller. Båda är pr-publikationer, men extremt välgjorda och inspirerande med en formgivning som hör till det bästa jag sett. Men även House & Garden ger överraskande infallsvinklar och det amerikanska affärsmagsinet Fortune har gett mig massor av värdefull information som jag aldrig skulle finna i utstuderade vintidningar. Det gäller också Financial Times. När det rör sig om rena vintidningar brukar jag slumpvis samla på mig ett gäng vid tillfälle, mest som inspiration och tidsfördriv. Oftast blir det då de ovan, men också danska Vinavisen som framför allt ger en kvalificerad och neutral inblick i det som händer i Bordeaux. Är jag intresserad av ett visst område söker jag mig till lokala publikationer. Omvänt är vintidningar från länder utan egen vinindustri av betydelse ofta bredare och mer intressanta än de som gärna hyller de egna idealen. Av detta skäl vill jag också påstå att flera svenska vinjournalister är världsledande och att de vintidningar och vinartiklar som görs här många gånger håller särdeles hög kvalitet – fast i det fallet talar jag förstås i egen sak.”

Vilka läser du inte?
”Amerikanska vintidningar känns väldigt egocentrerade och sällan objektiva. Jag kan bläddra i dem, men förvånas alltid över hur ytliga de är. Inte minst därför att de ofta favoriserar viner som smakar mycket och inte begriper sig på finstämda smaknyanser. Det blir mer muskler än hjärna, så att säga.”

Vilka vintrender är hetast i höst?
”Riesling har här blivit en trenddruva på vitvinssidan och det kan även sägas om Albariño och Grüner Veltliner. På den röda sidan är det främst Pinot Noir som växer i popularitet, men det är också värt att notera att många tror på en renässans för viner som blandats av flera druvsorter. Det stämmer i så fall med en längre, pågående trend där varumärken blir av större betydelse. Bland vinländerna är Österrike och Portugal på väg uppåt, liksom Nya Zeeland. Sydafrika kan gå endera vägen, men där känns utvecklingen mer förutsägbar om du inte är så generell och istället delar upp marknaden i kvantitet och kvalitet. Chile tror jag också på, däremot inte lika starkt på Argentina som många gör utomlands. Det intressanta här är dock att vinmarknaderna är mycket mer lättrörliga än förr och det som stämmer i dag kan vara helt annorlunda i morgon. Till exempel var Rioja extremt populärt för några år sedan, föll sedan i närmast total glömska och börjar nu så sakta röra sig uppåt igen.”

Vad är helt fel att dricka för tillfället?
”Ha, det är en kul fråga. Om vi ser till det rent kommersiella, så har bordeauxvinet, förutom ett fåtal samlarviner, fått ta stryk och jag ser inte direkt några skäl till att trenden här ska vändas. Muscadet känns också mycket omodernt och sherry för tyvärr en ytterst tynande tillvaro, trots att du här kan hitta några av världens mest underprissatta smaksensationer. Amerikanskt vin känns heller inte så trendigt, även om det finns starka intressen som säkert påstår motsatsen, och Australien ligger också i halvskugga. I Frankrike har Bourgogne återtagit förlorad mark, medan Côtes-du-Rhône stagnerat. Flera menar samtidigt att de extremt uppumpade, alkoholstinna och fruktintensiva viner som varit på modet så länge framöver kommer att få maka på sig för mer klassiskt vinifierade viner. Frågan är dock om inte det är mer önsketänkande än realitet. Men visst, i USA forskar man nu på jäststammar som ska äta socker utan att omvandla det till alkohol. Lågalkoholviner tror jag dock inte alls på, men alkoholfritt vin som håller samma klass som alkoholfri öl skulle ha en enorm marknadspotential.”

Bengt-Göran Kronstam är vinkritiker i DN Söndag och redaktör på Allt om Vin, Sveriges största vintidning. Nya nummer av Decanter och Wine Spectator finns ute nu.

Artiklarna hittar ni här: http://www.sidbloggen.se/titlar/allt-om-vin/
 

SUPRA

Bäst
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Bara fortsätta repetera att de är bäst i världen, så tror folk på det - plus att de repeterar det.
 

chambertin

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Lars Tortensson ger BiB en känga (sorry två).
Liknelsen med Ryanair är ju lite kul.

Vin och syre igen. Nu kom frågan upp om hur mycket syre påsarna i vinlådorna egentligen släpper igenom och hur mycket mer man måste svavla – detta frågat i skenet av att så många nu slentrianmässigt säger, att boxarna måste svalas mer på grund av det omfattande genomsläppet av syre. Tro det eller ej, här kommer svar på frågan: Hur mycket syre lådorna släpper igenom beror på påsens kvalitet och exakta material. Dåliga påsar, läs billigt boxmaterial, läs billigt vin, släpper igenom mer. Men, och det är viktigt, precis som med flaskorna beror oxideringstakten på hur vinet behandlas från skörden fram till buteljeringen och, inte minst, på själva buteljeringen. Fyllning av påsar medför så gott som alltid en mer eller mindre rejäl omgång med syre för vinet, varför produkten behöver mer svavel redan av det skälet, äsch, vad spelar det för roll? Skit i att köpa skräpvinerna bara. Öppna ett bra vin istället och lyss till ett perfekt par.

Enligt SvD – och Rapport och Råd och Rön- struntar Ryanair blankt i klagomål och fällningar i Allmänna reklamationsnämnden (ARN). Rent av säger företagets konsumentchef (har de verkligen en sådan?) Stephen MacNamara ”Vi är inte intresserade av vad någon konstig svensk konsumentgrupp tycker”. Under mitt ständiga resande har jag vid ett par tillfällen provat Ryanair och det är verkligen flygbolagens Bag-in-Box < 150 kr i total obalans och såväl över-svavlad som –sockrad och – syrad och rejält migränmotiverande.
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Mycket underhållande krönika i SvD Kultur (papperstidningen) idag (fredag 3/2) om hur vi skall bojkotta tunga vinflaskor oavsett hur bra vinet i flaskan är. Det lär ju knappast vara billiga viner för 60 kronor som har flaskor där bara själva glasmassan väger 1,3 kg. Hur man som vinskribent kan säga att man skall hålla sig borta från dessa flaskor oavsett hur bra vinet är får mig att fundera på om inte SvD borde skaffa en vinintresserad vinskribent.
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/en-drom-for-vinalskare

BGK orerar på DN. Hans blygsamhet känner inga gränser. Vi vet ju redan nu att BGK är guds gåva till oss svenskar och att utan honom hade Systembolaget inte varit den framgång det idag är

Det är ingen nyvunnen kärlek, utan går tillbaka ända till slutet av sjutiotalet och mitt första möte med vingurun Hugh Johnson. Redan då beskrev han det svenska vinintresset som världsledande
Hur det svenska vinintresset kan sägas vara världsledande är för mig svårt att förstå, snarare är väl vi ur många synvinklar ett u-land. BiB, få producenter, dåligt utbud från många områden, Bourgogne, Champagne för att nämna några, ingen tillgång till mogna viner etc etc.

Den enda invändningen är att beställningssortimentet kräver både kunskap och nyfikenhet. Fast detta bidrar jag gärna med. Veckans vinlista är en dröm för varje vin­älskande upptäcktsresande.
Att en gång i månaden prova vad som valts ut av Systembolaget vet jag inte om det är kunskap. Det finns så många andra jag hellre går till då det gäller kunskap än BGK, internationellt och även i Sverige, en del av dem skriver här på finewines.se

Det positiva med artikeln är väl att BGK för en gångs skull rekommenderar viner över 100 kronor utan att poängtera lyxskalan gång på gång.
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

http://www.svd.se/mat-och-vin/vin-ol/tr ... 819117.svd

Det var Herr Mölstad som levererade denna snygga artikel. Som en en av kommentarna, bojkotta skräpviner från Sydamerika och Australien så slipper vi än mer transporter, Herr Mölstad ger inga förslag på lösning. Det är väl heller inte att vänta sig med den mattekunskap han uppvisar. Betänkt att en lättviktsflaska är ca 200g lättare än en normalflaska

En tungviktsflaska utan innehåll kan alltså väga 1,3 kilo. Jag roade mig med att räkna lite på vad extravikten för dessa buteljer innebär. Jag kom fram till följande: varje låda vin väger 9 kilo mer –

Han ger dock en skopa till BiB vilket får väl anses lovvärt.

Peder skrev:
Mycket underhållande krönika i SvD Kultur (papperstidningen) idag (fredag 3/2) om hur vi skall bojkotta tunga vinflaskor oavsett hur bra vinet i flaskan är. Det lär ju knappast vara billiga viner för 60 kronor som har flaskor där bara själva glasmassan väger 1,3 kg. Hur man som vinskribent kan säga att man skall hålla sig borta från dessa flaskor oavsett hur bra vinet är får mig att fundera på om inte SvD borde skaffa en vinintresserad vinskribent.
 

Elvis

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Peder skrev:
Enligt våra preliminära beräkningar var runt sextio procent av vinerna mer än prisvärda.

Hahaha. ;D Vilken underbar idioti.
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/gamla- ... tappningar

Ett bättre sätt att fira ett nytt år än med 2005 Nicolas Feuillatte Brut Chardonnay (nr 7592, 299 kr) finns knappast

Nja BGK, nu tror jag du är ute och snedseglar. Även med SBs något magra standardutbud kan jag tänka mig många bättre sätt än att hälla i sig en Feuillatte

Edit: Läste listan, hur FAN kan man ge bästa köp till 2011 Cape Heights Chenin Blanc Chardonnay i 1-l tetra, pris 59 kronor.

367910.JPG
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

shorepower skrev:
http://www.dn.se/mat-dryck/dryck/gamla- ... tappningar

Nja BGK, nu tror jag du är ute och snedseglar. Även med SBs något magra standardutbud kan jag tänka mig många bättre sätt än att hälla i sig en Feuillatte

Edit: Läste listan, hur FAN kan man ge bästa köp till 2011 Cape Heights Chenin Blanc Chardonnay i 1-l tetra, pris 59 kronor.

367910.JPG
Man skulle på sin höjd ge den bästa köp att koka sås på?
Fast jag tror nog vi kan hitta det sorliga svaret i att man säkerligen jämfört alla Tetror mot varrandra. haha kan ni tänka er en sådan "vin-provning" ;D
 

kayaker

Cyklist
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

shorepower skrev:
Edit: Läste listan, hur FAN kan man ge bästa köp till 2011 Cape Heights Chenin Blanc Chardonnay i 1-l tetra, pris 59 kronor.

367910.JPG
Den är billig att vaska. Nå't annat lär den inte duga till.
 

Andreas L

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Både BGK, Gunilla Karell och Mikael Mölstad fick sig en känga av Michel Jamais i senaste LG...
 
Kan inte avhålla mig från att läsa Mölstad, det ligger en fascination över den dumdryga attityden han har i sina krönikor.
Är det av den orsaken som denna artikelt publiceras(om än i bloggformat)? Innehållet är ett "bildbevis" på två flaskor varav den ena ska ha skickats runt i bil och den andra legat i vinkällare. Nu är ju en bild på två flaskor långt ifrån ett "bevis" på hur flaskorna lagrats men låt så vara. Vad som stör mer är den totalt intetsägande texten.

Varför upplåter SvD, som ju ändå har en kvalitetsambition yta till denna man? Är det mänsklighetens intresse av det fula? Mölstad blir SvDs motsvarighet till elefantmannen!

http://blog.svd.se/vin/2012/02/18/har-a ... -bilvinet/
 

moos

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Detta är beviset... beviset att jag har valt fel karriär..... jag skulle kunna skriva för SvD.
 

Peder

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Mikael Mölstad är så underhållande! Han skriver sällan/aldrig om hur ett vin smakar eller doftar! Men nu hyllar han vinet Parador som snart går i graven och han har lyckats få Systembolaget att gräva fram en gammal plastpåse. Varför får inte han priset/stipendiet för sin undersökande vinjournalistik av sina vänner på Sveriges Vinskribenters Förening?

http://blog.svd.se/vin/2012/02/21/parad ... skynda-pa/
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Herregud, Parador, a-lagarnas favorit. Undrar om SvD betalar Mölstad för sina skriverier. Eller är det så att mannen faktiskt är ironisk, vilket vi inte förstår? Han kanske ler i mjugg när han läser våra inlägg. Men sannolikheten är nog ganska låg att han läser något annat än det han själv skriver, glatt skrockande över sina fyndiga små blogginlägg
 
Toppen