Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Kostjan

Mot bättre vetande
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

På nåt sjukt sätt blir man glad av att se dom, då man förväntar sej att nåt roligt kommer säjas eller hända ;D ;D ;D
 

Caviste

Leverantör
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

kayaker skrev:

Röttorp på samma site för några veckor sedan - http://vinbanken.se/2012/08/22/rottorps-basta-med-bra-rod-bordeaux/
Les Fumées Blanches Sauvignon Blanc, 2011 på 3lbox passar bra till alla lättar rätter. Detta friska lätt aromatiska vin håller sommarkänslan kvar några veckor till. Klassisk lätt krusbärstonad finstämd SB med lite av Nya Zeelands stuk för måttliga 215 kronor gör detta välgjorda och strömlinjeformat bra vin med längd till ett fynd. Finns också på flaska.
 

egonx

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Förvisso håller jag i stora drag med om det som står i krönikan och man läser ju med ett leende på läpparna, bra Miguel! Men den slår in öppna dörrar. De som är vinintresserade läser inte veckans vin(n)are. Man hämtar information från annat håll (tex här). Vintippsen skrivs för att tillgodose majoriteten av läsarna, dvs en grupp som i grunden inte är intresserade av vin och inte heller beställt en tidningsprenumeration för att läsa om vin. Det handlar om att på ett klatschigt sätt få läsarna att känna sig som vin(n)are då de ställer boxen på kassabandet. Vilket fynd! Vilken Fredagskänsla! Allt handlar om att sälja prenumeration eller via TV dra in reklamintäkter. Kan vi inte acceptera det och gå vidare? Enklaste sättet är att ge läsarna det dom TROR att dom vill ha. Populism säljer.

För övrigt:
I min uppfattning är Jens Dolk modigare när han för 200.000 tittare rekommenderar ett lätt tyskt rödvin (på flaska!) till grillad fisk än när VINBANKEN(!) fyndstämplar Fumes Le Blanch på 3 litersbox.
 

kayaker

Cyklist
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

egonx skrev:
Förvisso håller jag i stora drag med om det som står i krönikan och man läser ju med ett leende på läpparna, bra Miguel! Men den slår in öppna dörrar. De som är vinintresserade läser inte veckans vin(n)are.
Det är det nog ingen som påstått, men jag är övertygad om att Vinbanken har en betydligt bredare läsekrets än finewines.se - kanske inte minst för att Röttorp skriver där.
Röttorps alster har f.ö. blivit mer och mer populistiska på senare år, men det är ju knappast någon nyhet här.

Ju fler som lyfter fram och påpekar problemet, desto större tror jag chansen är till förbättringar av det som skrivs. En och annan av de större och mer kända skribenterna, t.ex. Thomaz Grehn, har börjat släppa "sargen" på sistone och skriva lite bredare. Låt oss hoppas att utvecklingen fortsätter i den riktningen. Förhoppningsvis kan den påskyndas av den här typen av krönikor.
 

egonx

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

kayaker skrev:
Det är det nog ingen som påstått, men jag är övertygad om att Vinbanken har en betydligt bredare läsekrets än finewines.se - kanske inte minst för att Röttorp skriver där.
Röttorps alster har f.ö. blivit mer och mer populistiska på senare år, men det är ju knappast någon nyhet här.

Ju fler som lyfter fram och påpekar problemet, desto större tror jag chansen är till förbättringar av det som skrivs. En och annan av de större och mer kända skribenterna, t.ex. Thomaz Grehn, har börjat släppa "sargen" på sistone och skriva lite bredare. Låt oss hoppas att utvecklingen fortsätter i den riktningen. Förhoppningsvis kan den påskyndas av den här typen av krönikor.

Tveksam till att de stora aktörerna kommer förändra sig för att "problemet" uppmärksammas. Går inte utvecklingen åt precis motsatt håll? Thomas Grehn är ett undantag, hoppas han kan få det att funka och att chefredaktören håller löst i tyglarna.
Om man i SVD eller DN en Fredag/Lördag går ut med viner som inte finns i alla butiker eller i BS så kommer redaktionen få otaliga e-mail om hur dåligt det var att man inte kunde hitta vinet på hyllan samma eftermiddag i Katrineholm. Läsarna vill köpa viner för konsumtion samma kväll och att beställa för konsumtion nästa vecka är för de flesta inte aktuellt. Frågan är vad som är orsak och verkan här. Kan vinjournalister tillskrivas detta "problem" eller har det snarare att göra med svensk dryckeskultur?
 

chambertin

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

egonx skrev:
Om man i SVD eller DN en Fredag/Lördag går ut med viner som inte finns i alla butiker eller i BS så kommer redaktionen få otaliga e-mail om hur dåligt det var att man inte kunde hitta vinet på hyllan samma eftermiddag i Katrineholm. Läsarna vill köpa viner för konsumtion samma kväll och att beställa för konsumtion nästa vecka är för de flesta inte aktuellt. Frågan är vad som är orsak och verkan här. Kan vinjournalister tillskrivas detta "problem" eller har det snarare att göra med svensk dryckeskultur?
Har du ngt emot Katrineholm ? ;)

Skriver man mycket om BiB och viner i 60-80:- spannet så blir nog reaktionen den du beskriver om vinet inte finns på hyllan.
Tror dock att dom mer seriöst vinintresserade människorna redan vet att alla viner inte finns på alla SS-ställen.

Du har säkert själv fått otaliga frågor på jobbet sent på fredag e.m om vad du rekommenderar i vinväg.
Att då be personen att först kolla på nätet om vinet finns i den butik han/hon skall handla i brukar vara ganska döfött.
Själv brukar jag förutom vinerna jag rekommenderar till arbetskamrater och andra även rekommendera lämpligt SS-ställe att köpa dom på.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
Jag lägger in denna, min kommentar på inlägget på fajsbök. Jag tror på det, tiden rinner ut för många. Även om det känns långsamt så rullar tiden på...

e9aryry3.jpg
 

Caviste

Leverantör
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Ironiskt att dessa två krönikor genererar så mycket trafik på vinbankens hemsida, vilket ger annonsörerna av "fynd" som chambertin pekar på valuta för pengarna.

En komisk situation som lätt skulle platsa i Grotesco, men kanske inte i Humor godkänd av staten?
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

chambertin skrev:
Bra krönika om SS-sortimentet av Mats Hanzon, Mischa Billing och Lars Torstensson :
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sy ... 520674.svd

Jag tyckte faktiskt den var lite uddlös, Den är å ena sidan kritisk mot vissa delar av SB men verkar i grunden vilja ha kvar monopolet, eller inte?

Dessa tre skribenter tillhör väl kategorin som byggt upp sin existens på att Systembolaget finns (om än kanske inte lika direkt som vad gäller de tre "stora") och går en fin balansgång när man skriver en krönika av denna typ. Intressent är dock att fler och fler av de som växt upp med Systembolaget blir lite mer kritiska. Är det pga att man vill att Systembolaget ska finnas kvar "vakna då för fan", att man inte vill sticka ut "alla andra verkar ju vara kritiska, gäller att hänga på tåget" eller vill man ha en förändring "om vinsverige ska ha en framtid så måste monopolet bort"`?
 

Silenos

Medlem
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Nej, artikeln av Hanson m.fl. var på inget sätt bra. Den osar moralism: "att folk dricker billiga viner är inte bra och systembolaget borde istället uppfostra svenskarna" är ungefär essensen. Problemet är inte att folk dricker BiB, det är att de inte kan köpa den i matvaruhandeln, samtidigt som de intresserade inte kan botanisera i specialbutiker. Möjligvis så har artikeln en poäng i att den belyser dubbelmoralen, som såklart är enorm. Men att bolaget ska: "//...dämpa efterfrågan på de billigaste vinerna...//" för de är: "//...inte heller bra för folkhälsan...//", fan...kan de inte bara ta och lämna folk ifred istället och låta dem göra som de vill?
 
SV: Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Ett inte oväntat svar från Systembolaget : Systembolaget är till för alla i Sverige. Man kan också omformulera det med: Systembolaget ska vara lika dåligt för alla i Sverige.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/sy ... 526466.svd

Som jag tidigare skrivit om så håller Systembolaget inte längre en service för oss som är mer intresserade av vin. Det har inget att göra med hur många boxar eller PET-flaskor de introduerar, det har att göra med Systembolagets kompetens och intresse för viner i det högre kvalitetssegmentet.

Har sett vissa områden där man blivit något bättre men som jag skrev om i tråden http://www.finewines.se/ovrigt/systemsb ... de-priser/ så bryr de sig lite eller inget om priser och tillgänglighet. Det är till och med så att de inte svarar på mail som ett normalt företag skulle göra.
 
Toppen