Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Läste precis @Hans Artberg nyhetsbrev och hittade var hänvisningen till "gubbmaffia" kom från. Ett blogginlägg på Vininfierat
Ni får läsa kommentarsfältet.
Aha, det var Finare Vinare-Torsten som skrev om att "gubbmaffian" dissade naturvinerna för några år sedan. Åtminstone gjorde B-G Kronstam (född 1951, då fortfarande kvar på DN) så, ifall man vill ha ett representativt namn. Är mer osäker på om hans Allt om vin-polare gjorde likadant.
 
Aha, det var Finare Vinare-Torsten som skrev om att "gubbmaffian" dissade naturvinerna för några år sedan. Åtminstone gjorde B-G Kronstam (född 1951, då fortfarande kvar på DN) så, ifall man vill ha ett representativt namn. Är mer osäker på om hans Allt om vin-polare gjorde likadant.

Det flesta av den generationen har ju trots allt försvunnit. Det är väl i princip bara Mikael Mölstad som fortfarande skriver i pressen?
 
Gunnar Hökmark tar bladet från munnen och förespråkar ett gradvis avskaffande av monopolet i en intervju hos P1 Morgon. Skönt att vi trots allt har några politiker i Sverige om har en mer nyanserad syn och öppet sinne på att andra modeller faktiskt KAN fungera. Gunnar Hökmark är toppnamnet för EU-valet.
Gunnar Hökmark sade i morse i P1 Morgon att han tycker att Systembolagets monopol till att börja med ska avskaffas för vin

Sveriges Radio får det naturligtvis till en splittring hos Moderaterna och tar in syn från Socialdemokraterna
En av Socialdemokraternas kandidater till EU-parlamentet, Jytte Guteland, förvånades över Gunnar Hökmarks ståndpunkt.

– Jag tycker att det är märkligt att driva en sådan linje nu. Svenska folket står upp för Systembolaget. Vi vet också hur viktigt Systembolaget är för att föra den här restriktiva alkoholpolitiken, säger Guteland.
 
Gunnar Hökmark tar bladet från munnen och förespråkar ett gradvis avskaffande av monopolet i en intervju hos P1 Morgon. Skönt att vi trots allt har några politiker i Sverige om har en mer nyanserad syn och öppet sinne på att andra modeller faktiskt KAN fungera. Gunnar Hökmark är toppnamnet för EU-valet.

Därigenom får han IOGT-NTO på krigsstigen. De talar om att det blir minskad frihet i Sverige om Hökmark kommer till EU-parlamentet. Det är nästan komiskt och visar på vilket total brist på självinsikt organisationen har.
http://delta.iogt.se/page/s/inte-har-och-inte-dar-

.
 
Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

sunqan

Vinös
IOGT-NTO:s magasin Accent uppmärksammar ölreklam på Youtube:
http://www.accentmagasin.se/politik/olreklam-till-sjuaring-vi-ar-forbannade/
För övrigt undrar jag hur effektivt det är att framställa vin som tråkigt för att sälja öl? Men det är klart, om målgruppen är sjuåringar...
Fast i det aktuella fallet handlar det nog inte om reklam till 7åringar, utan om blåsta föräldrar som låter 7åringen använda deras youtubekonto
"Albin använder vår dator och vi har inga särskilda inställningar på den, säger han och kollar genast inställningarna i sin dator.
– Jag kan inte se att jag är inloggad på YouTube men ändå går det bra att se alkoholreklam. Om jag däremot slår på ett safe search filter så ser jag den inte. Fast jag kan ju se Norrlands Guld-filmer som andra än Spendrups själva lagt upp, säger han."
Jag försökte se reklamen men fick upp en infosida som säger att den kräver åldersverifiering i form av inloggning plus att man kan slå på safe mode för att undvika dylika filmsnuttar.

hur i h.l.v.t. kan accent ge tillverkaren skulden för föräldrarnas dumhet?
 

Vino fino

Medlem
Är det någon mer än jag som får hysteriska skrattreflexer när man föreställer sig åttaårige Albin?
"Plötsligt gick Albin hemma och sjöng ”Vi dricker kall öl” "….. :D:D:D:D

Vad är det med folk? Det är väl som en åttaåring som lär sig fula ord eller råkat höra en snapsvisa? Herregud. Det är föräldrars uppgift att förklara för barn hur världen fungerar. Uppväxten består av massor med möten med saker som man inte får göra förrän man blir vuxen. Och massor med möten med saker som man aldrig får/borde göra.

När blev alla så förbannat ansvarsbefriade i detta land? När blev alla offer för allt?
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Undrar hur mycket deras besöksstatistik skulle droppa om alla finewinesmedlemmar skulle sluta hänga på Accent :)

Varje gång de skriver något korkat och får är besökstopp är det i själva verket massa irriterade vinpimplande FW-medlemmar som är inne och läser... :)
 
Jytte Gutelands svar samt IOGT-NTOs argumentation för ju osökt tankarna till Orwell och 1984
”Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka.”
Har man inte rätt åsiktar man fel oberoende på vad man säger eller vad man för fram. Lite skrämmande faktiskt.

Gunnar Hökmark tar bladet från munnen och förespråkar ett gradvis avskaffande av monopolet i en intervju hos P1 Morgon. Skönt att vi trots allt har några politiker i Sverige om har en mer nyanserad syn och öppet sinne på att andra modeller faktiskt KAN fungera. Gunnar Hökmark är toppnamnet för EU-valet.


Sveriges Radio får det naturligtvis till en splittring hos Moderaterna och tar in syn från Socialdemokraterna
 
Jag tycker att det är märkligt att politiker som vill avskaffa monopolet alltid går runt det generella problemet om folkhälsan utan att påpeka att svenska konsumenter behöver "utbildas" och informeras, vilket Systembolaget gör blygsamt pga restriktioner i alkohollagen. Information om vin som inriktar sig till allmänna konsumenter handlar mest om kommersiell reklam och detta är en annan aspekt som följd av en restriktiv politik. Det brukar glömmas bort. Ingen vågar prata om?
 

Peder

Medlem
Ett bevis på att våra monopol i Sverige, Finland och Norge inte fyller sin funktion längre utan kanske tvärtom leder till ett ökat drickande är den senaste statistiken från Euromonitor. Att Estland ligger på 5:e plats kanske dessutom beror på att Finnarna köper 1/3 av all alkohol i Estland och Sverige skulle komma ännu högre upp i statistiken om man tog med gränshandeln från Finland, Estland, Tyskland?

1. Finland, 844 USD

2. Schweiz, 788,8 USD

3. Norge, 788,4 USD

4. Nya Zeeland, 750 USD

5. Estland, 663,1 USD

6. Australien, 647,8 USD

7. Irland, 605,8 USD

8. Sverige, 564,1 USD

9. Kanada, 546,6 USD

10. Litauen, 526,4 USD

11. Lettland, 507,8 USD

12. Tjeckien, 504,3 USD

13. Danmark, 480,6 USD

14. Storbritannien, 458 USD

15. Ryssland, 429 USD

Källa: SvD/Euromonitor



http://www.svd.se/naringsliv/nyhete...-mest-pengar-i-varlden-pa-alkohol_3623024.svd

http://www.nordicwelfare.org/Ovrigt...-koper-en-tredjedel-av-all-alkohol-i-Estland/
 

Mats

Gone todash....
Ett bevis på att våra monopol i Sverige, Finland och Norge inte fyller sin funktion längre utan kanske tvärtom leder till ett ökat drickande är den senaste statistiken från Euromonitor. Att Estland ligger på 5:e plats kanske dessutom beror på att Finnarna köper 1/3 av all alkohol i Estland och Sverige skulle komma ännu högre upp i statistiken om man tog med gränshandeln från Finland, Estland, Tyskland?





http://www.svd.se/naringsliv/nyhete...-mest-pengar-i-varlden-pa-alkohol_3623024.svd

http://www.nordicwelfare.org/Ovrigt...-koper-en-tredjedel-av-all-alkohol-i-Estland/
Ett snitt på 3.800 kr/person 2013 på vin/öl/sprit i Sverige? Oohpps! Den statistiken låg man ju pissigt till i.... Inte många personer här på FW som ligger i närheten av Svenssonkonsumtionen! :) Hade varit roligt med en extra rad i statistiken för oss. ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ett snitt på 3.800 kr/person 2013 på vin/öl/sprit i Sverige? Oohpps! Den statistiken låg man ju pissigt till i.... Inte många personer här på FW som ligger i närheten av Svenssonkonsumtionen! :) Hade varit roligt med en extra rad i statistiken för oss. ;)
Är du säker på att det inte är månadssnitt?
...fast 10 BiB:ar känns tufft på en månad...
Jag köper inte några BiB:ar.
Jag svär!
Jag lovar!
Handen på hjärtat!
Sluta titta på mig så där!
Jag lovar: inga BiB:ar här.
Jag är clean!
Lovar och svär! (...som en borstbindare o sotare.)
Men jag har en stark tendens att passera också 5000kr/mån i inköp av alkoholiserande drycker även under månader av stramt köpstopp. Stackars IOGT om de lyfter in mig o @Mats som medelsvensson i sina kalkyler. Då lär väl IOGT plötsligt semaforera plötslig försäljningsökning om 14 BiB:ar per familj och månad med resultatet att inget barn i Swe får fira jul...
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Katastrofen är nära! Kometen kommer!
portletResources

Tove Jansson, ett geni.
 
jamen ...men i Sverige varje gång man köper en flaska för 100 kronor betalar man 37,32 kronor i skatt (17,32+ moms 20) och Euromonitor räknar inte det. Så att ett 100 euros köp betyder inte samma mäng vin för en som bor i Finland, Sverige eller Tyskland. Det säger Euromonitor som varningstext men inte i siffror och det står inte i SVDs artikel.
 
Är du säker på att det inte är månadssnitt?
...fast 10 BiB:ar känns tufft på en månad...
Jag köper inte några BiB:ar.
Jag svär!
Jag lovar!
Handen på hjärtat!
Sluta titta på mig så där!
Jag lovar: inga BiB:ar här.
Jag är clean!
Lovar och svär! (...som en borstbindare o sotare.)
Men jag har en stark tendens att passera också 5000kr/mån i inköp av alkoholiserande drycker även under månader av stramt köpstopp. Stackars IOGT om de lyfter in mig o @Mats som medelsvensson i sina kalkyler. Då lär väl IOGT plötsligt semaforera plötslig försäljningsökning om 14 BiB:ar per familj och månad med resultatet att inget barn i Swe får fira jul...
vi köper BIBar här i fall av det saknar något vid bröllopets före eller efter dagen men det står AOC Chinon på och producenten känner vi till. Inte samma typ av BIB tror jag ;)
 

Larseman

Medlem
DN skriver idag om matfusket och hur kriminella nätverk har hittat nya sätt att tjäna pengar.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/organiserad-brottslighet-styr-matfusket/
Ett exempel som finns med på bild men inte nämns i artikeln är

Matfusket9.jpg


Vilken fakta ligger bakom dessa påståenden? Hur stort är det här "fusket"? Någon på FW som har stött på champagne som kan misstänkas vara om-märkt enklare mousserande? Jag blir alltid lite fundersam när svepande påståenden inte backas upp med mer fakta...
 
Toppen