Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Larseman

Medlem
Fast jag vet ju att mycket prestige-Bordeaux som säljs i Kina är något helt annat förstås, men hur stort är problemet i Europa?
 

Vino fino

Medlem
Fast jag vet ju att mycket prestige-Bordeaux som säljs i Kina är något helt annat förstås, men hur stort är problemet i Europa?
Utan att vara någon som helst expert på området så har jag läst ut ur det material som publicerats i seriösa vinpublikationer att problemet i avancerade ekonomier i första hand handlar om andra- och tredjehandsmarknaden.
Köper man vin i Europa eller USA av en leverantör som köper direkt från egendom så är man ganska försäkrad mot öppna bedrägerier. Det går ju att kontrollera med egendomen--- "är leverantör X en av era godkända distributörer?"

Ju äldre vinet är och ju fler händer som har passerats desto mer ökar risken (drastiskt).

Däremot finns ju producenter som i förstaledet fuskar med AOC-märkningar o.s.v. men det är en annan problematik. Din Volnay 1:er Cru var i själva verket en Cotes-de-Beaune....
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
DN skriver idag om matfusket och hur kriminella nätverk har hittat nya sätt att tjäna pengar.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/organiserad-brottslighet-styr-matfusket/
Ett exempel som finns med på bild men inte nämns i artikeln är

Visa bifogad bild 1462

Vilken fakta ligger bakom dessa påståenden? Hur stort är det här "fusket"? Någon på FW som har stött på champagne som kan misstänkas vara om-märkt enklare mousserande? Jag blir alltid lite fundersam när svepande påståenden inte backas upp med mer fakta...
Nog har jag druckit en hel del Champagne som inte smakar bättre än 50-kronors Cava... Men att tro att Rudy och grabbarna skulle orka "grejja" med low-end-produkter, känns infamt.
Är nog IOGT och Meat-anti-eaters som är framme igen.
Nej till bron! Nej till bron! Ingen bro!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kanske dessa genomäkta drycker med barnvänliga munstycken som IOGT-arna är rädda för?
image.jpg


...tänk vilken julafton det blir för barnen med DESSA drycker? Blir knappast födelsedagar efter det...
 

ChristianB

DipWSET
Vi "vinsnobbar" verkar inte väcka mycket sympatier hos politiker, media eller namnen på gatan, men jag har sett ett gäng artiklar där svenska mikrobryggare uttalar sitt missnöje med monopolet, nu senast i Expressen: http://mittkok.expressen.se/har-systembolaget-fatt-solsting/

Kanske våra maltiga vänner har bättre chans att bilda en bred opinion mot status quo?
Det är en spännande situation med hantverksölen och småbryggerierna. Jag tror att SB skjuter sig själva i foten genom att göra så här när nu ölen har fått en så pass bred publik. Jag förstår dock att det är ohållbart för enskilda butiker att agera "lager" och internleverera till resten av Sverige. Den logistiken lär ju vara en mardröm, särskilt när det hela tiden finns en "backlog" (minns inte det svenska ordet) på många beställningar som ska göras när det kommer in nya flaskor.
Men modellen där efterfrågan ska motsvara försäljningsställen har visat sig vara en dålig lösning, det märker man ju... Om allt säljer slut på en gång så måste ju perioden för utvärdering frysas tills det kommer in nya varor, men så har ju inte skett. Nej, det ska bli verkligt spännande att se hur det här slutar!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Kanske Swärjes vinmakare också borde ge sig in i debatten genom att sälja från gården eller garaget?
...eller iaf högljutt protestera mot att de inte "får". Till alla turisters grand amusement... :vägg:
Jag är så stolt över att vara svensk, ibland...
...eller inte...
Duh
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
image.jpg

...och DET kan vara såååå frustrerande!
...och DET kan få mig att känna mig smutsig!

...och det kan få mig sprängfylld med känslor som pendlar mellan:
- Var trycker man på explosionsknappen och
- Var hittar jag igen heder, ära och rättskaffenhet i detta maskineri?

...inte för att jag spelar ngn roll, men mitt liv gör det, och jag har därför valt att expatriera. Yahoo :bäver:
 
Last edited:

ChristianB

DipWSET
Glädjande nog så finns det faktiskt folk som beställer den Bellini som nämns i artikeln; jag såg några flaskor härom dagen på jobbet och de hade färgen av morotsjuice. :)

Att SB väljer att ta in en klar dryck beror nog på att det finns en skepsis mot allt som inte är kristallklart, men å andra sidan så finns det ju inga möjligheter att utbilda folk i vad som är vad om man börjar skräddarsy saker och ting. För mig personligen känns det fel att göra en sådan ändring att traditionella drycker utesluts!
 
Påminner om när Systemet krasst beställde Tavel med skruvkork, något som överhuvudtaget inte förekom i distriktet.
Men en producent, stora kooperativet Les Lauzerais, hade resurser att snabbinstallera en skruvkorkstappare - och vann därmed ordern.
(Nu tvingades man förstås inte ändra själva vinet, vilket hade varit allvarligare...)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.

Vino fino

Medlem
Välskrivet och läsvärt.
Att läsa kommentarerna är också givande. Intressant att försöka förstå hur (majoriteten svenskar?) resonerar:
Om man tar bort monopolet blir allt sämre eftersom ICA då börjar sälja dåligt vin utspätt med vatten?
Jag blir deprimerad när jag läser kommentarerna. Alltför ofta man hör samma resonemang när man träffar folk och SB kommer på tals.

Just matbutiksargumentet är intressant och högaktuellt. Den hemska kedjan Lidl (som hotade förstöra vår idyll om de kom innanför gränserna, med sin suspekta mat och utländska mjölk, vojne vojne etc) har just lanserat sin senaste vinkampanj. Konstigt nog har detta hemska bolag--- som konspiratoriskt vill sänka kvaliteten på allt för oss stackars svenskar--- fler anställda MW än vårt underbara kvalitetshöjande Monopol. Och nu ska de försöka pracka på sina kunder Bdx Cru Classé till fyndpriser! Finns det inga gränser för hur dessa profittörstande utländska matvarukedjor försöker förstöra folkhälsan???? Tur att vi slipper sådant i Svedala!!

http://www.decanter.com/news/wine-news/587321/lidl-targets-middle-class-with-bordeaux-grand-cru-push
 

ChristianB

DipWSET
Det var en imponerande ambition av Lidl, tycker jag! Tre MWs som väljer ut vin och med en så pass stor kedja i ryggen borgar ju för att det finns ekonomiska resurser att använda sig av för att få ta i schysst vin! :) Det lär ju inte hända i Sverige på ett antal år emellertid...
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Välskrivet och läsvärt.
Att läsa kommentarerna är också givande. Intressant att försöka förstå hur (majoriteten svenskar?) resonerar:
Om man tar bort monopolet blir allt sämre eftersom ICA då börjar sälja dåligt vin utspätt med vatten?

Ja, kommentarsfältet är skrämmande att läsa och kommentarena visar på hur djupt rotade alla felaktiga föreställningar om SB är i den svenska folksjälen.
-Folk tror att utbuder på SB är bättre än i övriga Europa
-Folk tror att om Monopolet försvinner kommer det bara finnas et enda(utspätt) vin att välja på på Ica.
-Folk tror att Systembolaget skyddar befolkningen mot överkonsumtion när de i själva verket baxar ut mest billig skräp-BIB i hela Europa
-Folk tror att bättre viner kommer att bli dyrare(!) alternativt helt försvinna?

Sist men inte minst är det ju intressant att de som bor på landsbygd oroar sig för försämringar vid en privatisering och menar på att utbudet enbart kommer att finnas i storstäderna, men så är det ju redan idag, systembolag i mindre städer (Kalmar) har ju ett oerhört skralt utbud och det är ju bara i storstäderna du hittar "specialbutiker"
-Nu försvarar sig ju SB med att de tillhandahåller beställningssortimentet på dessa orter men beställa kan man ju göra från vem som helst, det finns ingen anledning att de ska agera mellanhand.

Man kan hur som helst bara gratulera Systembolaget och IOGT-NTO till en väl utförd desinformationskampanj.
 
Last edited:

Sörplarn

Medlem
Ja, kommentarsfältet är skrämmande att läsa och kommentarena visar på hur djupt rotade alla felaktiga föreställningar om SB är i den svenska folksjälen.
-Folk tror att utbuder på SB är bättre än i övriga Europa
-Folk tror att om Monopolet försvinner kommer det bara finnas et enda(utspätt) vin att välja på på Ica.
-Folk tror att Systembolaget skyddar befolkningen mot överkonsumtion när de i själva verket baxar ut mest billig skräp-BIB i hela Europa
-Folk tror att bättre viner kommer att bli dyrare(!) alternativt helt försvinna?

Sist men inte minst är det ju intressant att de som bor på landsbygd oroar sig för försämringar vid en privatisering och menar på att utbudet enbart kommer att finnas i storstäderna, men så är det ju redan idag, systembolag i mindre städer (Kalmar) har ju ett oerhört skralt utbud och det är ju bara i storstäderna du hittar "specialbutiker"
-Nu försvarar sig ju SB med att de tillhandahåller beställningssortimentet på dessa orter men beställa kan man ju göra från vem som helst, det finns ingen anledning att de ska agera mellanhand.

Man kan hur som helst bara gratulera Systembolaget och IOGT-NTO till en väl utförd desinformationskampanj.

Precis, denna monopol kramar mentalitet är hemskt, men folk tror ju även det som skrivs i Aftonbladet där ena ägaren är LO, klart som korvspad att det blir skev verklighets uppfattning, till och med runt 50% strecket i innehav.

Sen måste jag tillägga en grej, om monopolet tas bort kommer systembolaget heller inte försvinna dels för att dom har infrastrukturen klar, dom kommer besitta verktygen och styrkan att pris pressa om dom vill även i små orter samt ha leveranser, dock kommer utbudet öka som komplement i butiker och tyvärr kommer inte slagskeppen in på butiks hyllorna i mindre städer, så är det även utomlands, men vinbutiker kommer såklart finnas där man kan bli tjenis med nån vin-expert.

Bolaget kommer överleva, men lägre pris och mer två för en kommer dyka upp, jag tror på samspel här, för om bolaget vill och det har dom bevisat många gånger med sin idioti för att få viljan fram, så kan dom överleva denna djungel även om monopolet släpps fritt.

Tror inte det blir sämre, bättre priser och större utbud.

Jag menar hur kan man försvara monopol som säljer dessa skräp "kändis" viner på hylla i någon mindre ort än låter den lokala livsmedels butiken sköta det?

Vill folk ha FPK (Fylla per krona) så kan man redan idag trots monopolet fixa det relativt enkelt.
 
Även ölentusiasterna har frågetecken kring Systembolaget, dess sortimentspolitik och existensberättigande. Då jag tror att ölentusiasterna är fler i antal så kan kanske den gemensamma antalet i väljarkåren få ett eller annat parti att börja vackla i sin tro på monopolets berättigande.

Inte så svårt att byta ut det mesta i artikeln med motsvarande kommentarer för vin.

Väcker frågan, kommer vi snart få se Systembolagets väpnade trupper och hangarounds att vända vapnen mot "ölmaffian".
 
Toppen