Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Peder

Medlem
Även ölentusiasterna har frågetecken kring Systembolaget, dess sortimentspolitik och existensberättigande. Då jag tror att ölentusiasterna är fler i antal så kan kanske den gemensamma antalet i väljarkåren få ett eller annat parti att börja vackla i sin tro på monopolets berättigande.

Inte så svårt att byta ut det mesta i artikeln med motsvarande kommentarer för vin.

Väcker frågan, kommer vi snart få se Systembolagets väpnade trupper och hangarounds att vända vapnen mot "ölmaffian".


Ölmaffian gör ett fantastiskt arbete just nu och bara Facebook-sidan: Ja till försäljning av hantverksproducerat öl i Sverige har över 8000-likes i skrivande stund så det är nog dags att vi vinentusiaster slår oss ihop med öl-fantasterna eftersom där diskuteras mycket av det som vi under åratal har tagit upp här på Finewines.

https://www.facebook.com/svenskhantverksol
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ölmaffian gör ett fantastiskt arbete just nu och bara Facebook-sidan: Ja till försäljning av hantverksproducerat öl i Sverige har över 8000-likes i skrivande stund så det är nog dags att vi vinentusiaster slår oss ihop med öl-fantasterna eftersom där diskuteras mycket av det som vi under åratal har tagit upp här på Finewines.

https://www.facebook.com/svenskhantverksol
Jättebra, men har tyvärr inte Facebook. Tänker inte skapa ett konto heller. Avskyr att känna mig tvingad till registrering jämnt och ständigt och vägrar således av ren envishet. :)
 

Peder

Medlem
Jättebra, men har tyvärr inte Facebook. Tänker inte skapa ett konto heller.

Så många gånger som jag varit på väg att lämna Facebook bakom mig, men här får Matlen en liten sneak-preview åtminstone på det senaste ämnet de skriver om. :)

belgisk-öl.jpg
 

Mattias Schyberg

Administratör
Så många gånger som jag varit på väg att lämna Facebook bakom mig, men här får Matlen en liten sneak-preview åtminstone på det senaste ämnet de skriver om. :)

Visa bifogad bild 1974
Man får tacka!

Vi kanske borde locka hit hela öl-maffian genom att ha en avdelning där det diskuteras öl på forumet. Vi har ju dessutom ett gäng ölentusiaster, typ @ChristianB, @Thylith och @chambertin, på sidan. :)
 
Då var "ölmaffian" här.
@Matlen jag tog tiden att registrera mig hos er istället :)
Frågan jag driver på "Ja till försäljning av hantverksproducerat öl i Sverige" är att som konsument vill jag se en utveckling av bryggerinäringen i Sverige och jag tror det långsiktigt sker bäst på en fri marknad och inte med hjälp av Systembolagets planekonomi.
 

Sörplarn

Medlem
Jättebra, men har tyvärr inte Facebook. Tänker inte skapa ett konto heller. Avskyr att känna mig tvingad till registrering jämnt och ständigt och vägrar således av ren envishet. :)

Har inte heller FB av diverse skäl, och trams kan man få via TV, vill nån något så finns det ett telefon nummer, är lite gammaldags av mig kanske, men du kan se det dom lägger ut på sin FB utan att registrera dig, öppet för åskådning för alla verkar det som.

Då var "ölmaffian" här.
@Matlen jag tog tiden att registrera mig hos er istället :)
Frågan jag driver på "Ja till försäljning av hantverksproducerat öl i Sverige" är att som konsument vill jag se en utveckling av bryggerinäringen i Sverige och jag tror det långsiktigt sker bäst på en fri marknad och inte med hjälp av Systembolagets planekonomi.

Tjena och välkommen, håller med vi "Vin-maffian" har samma åsikt, och förstår inte riktigt monopol kramar mentaliten som förekommer med diverse myter, sett att det förekommer en del på eran FB-sida till exempel att folk inte gillar ICA/COOP etc, det kan man väl förstå, men att tro att dom skulle ha sämre än va bolaget redan idag har på HYLLA för det är ju det som räknas, BS sortimentet kan man lika väl köra från en butik i en större ort eller utomlands.

Tycker själv att hela monopolet skall väck, om staten är smart använder man bolaget som resurs än sälja ut det, det kan verkligen bli en pris pressar maskin pga infrastrukturen dom har, så slipper folk handla i tyskland och skatter kronor stannar i Sverige som istället hamnar där.
 
Har inte heller FB av diverse skäl, och trams kan man få via TV, vill nån något så finns det ett telefon nummer, är lite gammaldags av mig kanske, men du kan se det dom lägger ut på sin FB utan att registrera dig, öppet för åskådning för alla verkar det som.



Tjena och välkommen, håller med vi "Vin-maffian" har samma åsikt, och förstår inte riktigt monopol kramar mentaliten som förekommer med diverse myter, sett att det förekommer en del på eran FB-sida till exempel att folk inte gillar ICA/COOP etc, det kan man väl förstå, men att tro att dom skulle ha sämre än va bolaget redan idag har på HYLLA för det är ju det som räknas, BS sortimentet kan man lika väl köra från en butik i en större ort eller utomlands.

Tycker själv att hela monopolet skall väck, om staten är smart använder man bolaget som resurs än sälja ut det, det kan verkligen bli en pris pressar maskin pga infrastrukturen dom har, så slipper folk handla i tyskland och skatter kronor stannar i Sverige som istället hamnar där.

Jag kan förstå folks oro, systembolaget har ju bedrivit en mycket aktiv kampanj så länge som jag kommer ihåg (född 67) om sin egen förträfflighet och hur bra dom är för folket med avseende på utbud, pris, tillgänglighet och sist men inte minst folkhälsan. Jag var själv fram till för ett par år sedan övertygad att Systemet var det bästa sen skivat bröd. Och åker man runt i t.ex Danmark och går in i en liten Brugsen på landet så fanns det inget vidare utbud för 10 år sen när jag var där senast.
 
Jag kan förstå folks oro, systembolaget har ju bedrivit en mycket aktiv kampanj så länge som jag kommer ihåg (född 67) om sin egen förträfflighet och hur bra dom är för folket med avseende på utbud, pris, tillgänglighet och sist men inte minst folkhälsan. Jag var själv fram till för ett par år sedan övertygad att Systemet var det bästa sen skivat bröd. Och åker man runt i t.ex Danmark och går in i en liten Brugsen på landet så fanns det inget vidare utbud för 10 år sen när jag var där senast.
Välkommen till forumet @Christian Nielsen. Läst en del av vad du skrivit och det är kul att det rörs om i grytan. Som du levde jag länge i tron att Systembolaget var något av guds gåva till svenskarna men ju mer jag engagerat mig ju mer har jag insett att det är ren PR. Utbudet på vin (som jag kan mycket bättre än öl) är mediokert och massprodukter i form av BiB tar en allt större plats i SBs sortiment. Har ett antal vänner inom SB och de är också bekymrade över den förändring som skett, från ett fokus på kunden till att istället mer och mer fokusera på sin politiska överlevnad.

Det som stör mig mest är de resurser som spenderas på rent politiskt arbete från SB. Det är inte längre politikerna som sköter alkoholpolitiken utan istället SB med stöd av bland annat IOGT-NTO och organisationer som Alkoholpolitiskt Forum. De stora leverantörerna är nog i grunden nöjda med SB, de får en enkel distribution av sina storsäljare. Förlorarna är konsumenterna och de små, kvalitetsinriktade leverantörerna av öl och vin. Just nu ser jag ingen politisk vilja att förändra något så vi får kortsiktigt hoppas på EU och under tiden fortsatt jobba med påverkan via olika kanaler. Motståndarna har dock stora resurser vilket gör det till en tuff kamp. Samtidigt ökar ju antalet intresserade människor, mer för öl men även för vin vilket är positivt.
 

Sörplarn

Medlem
Ledare från Sara Telde, vilken i övrigt är för detaljmonopolet, om att reglerna bör luckras upp kring gårdsförsäljning. Just öl skapar mer opinion helt klart, Positivt och bra

"Grundtanken med Systembolagets försäljningsmonopol är att hålla nere svenskarnas alkoholkonsumtion", tror folk på det här fortfarande 2014, vill folk supa, festa eller vad man vill göra så kan man göra det utan SB, till och med den fåniga 20 års gränsen säger väl sitt.

"Motståndarna argumenterar också att införandet av gårdsförsäljning skulle vara att öppna upp en Pandoras box eftersom att det skulle hota Systembolagets distributionsmonopol."

Skoj detta här, och ser att kommuniste.... ehum dårar som tror att staten är lösning för varje individ i detta avlånga land och såklart vet staten bäst för dig, att KD är emot allt som inte har med deras fanatism att göra är ju inget nytt. FP... Usch....

Konstigt att man inte hör mer från denna man från gamle bonde-förbundet, tycker fortfarande det är typiskt mesigt svenskt att istället för ett enkelt JA ta bort eländet till monopol, nä det skall trixas hela tiden, och vips mer byråkrati, regler och annat dumt. Länk

Denna länk är skrämmande hur folk tycker om förmyndare mentalitet i Swedala, 2014 är året och dom kallar landet demokratiskt, fniss. IOGT-NTO bör göras olagligt, att ett gäng som de kan skapa så mycket otyg är ju skandal, vill man vara nykterist fine, vill man hjälpa folk absolut, men att bedriva politiskt fanatism likt en sekt, nej.

Om man ska tolka denna länk och röstning så av 35,951 (när jag titta) röstar 65,44% för att alkohol ska finnas i livsmedels butiker, då är det väl demokratiskt att låta folket rösta om frågan öppet, all makt utgår ju från folket eller?
 

Larseman

Medlem
Om man ska tolka denna länk och röstning så av 35,951 (när jag titta) röstar 65,44% för att alkohol ska finnas i livsmedels butiker, då är det väl demokratiskt att låta folket rösta om frågan öppet, all makt utgår ju från folket eller?

Om man ställer den siffran mot Systembolaget delårsrapport där man påstår att 75% vill ha kvar monopolet så blir det 140% totalt. Då kan man säga som Astrid Lindgren sa att "så många procent finns inte" när hon protesterade mot en marginalskatt på 105%.
Intressant också att SB i sin delårsrapport (som i första hand är en ekonomisk rapport) lyfter fram en siffra som inte ingår i deras uppdrag, nämligen att propagera för sin egen existens. Titta på SB:s hemsida så ser ni att det tydligen är det viktigaste budskapet i delårsrapporten eftersom det toppar pressmeddelandet, någon som är förvånad...?
 

Peder

Medlem
Om man ställer den siffran mot Systembolaget delårsrapport där man påstår att 75% vill ha kvar monopolet så blir det 140% totalt. Då kan man säga som Astrid Lindgren sa att "så många procent finns inte" när hon protesterade mot en marginalskatt på 105%.

Låt oss aldrig glömma att Systembolaget till skillnad mot alla andra använder sig av en av Sveriges skickligaste reklambyråer när det gäller sina SIFO-undersökningar.

reklambyrå.jpg


PS. Är det någon som har någon information om den gamle EU-domarens Stig Von Bahr's betalda arbete för Systembolaget under 2014? Har han suttit på HQ, varit ute och rest för Systembolagets räkning på små orter i Sverige eller varit behjälplig med Jörgen Hettnes utredning om nätvinhandel för regeringen eller var han behjälplig från Systembolagets sida i samband med polisrazzian mot handlavin.se?
 
Last edited:

Peder

Medlem
"Låt oss själva välja vilket öl vi ska köpa"
"Kundernas efterfrågan styr våra inköp"

Ett exempel bara hur det kan eller skulle kunna vara i Sverige.

Uschh vad hemskt med en sådan välsorterad butik i Colorado. Det är verkligen inte folkhälsa att erbjuda massor av kvalitet och inte bara BIB. :mad:

raggaröl.jpg

Raggaröl det är mer Systembolagets linje och man ser ett mer restriktivt och hälsosamt tänkande. Detta tillsammans med alla hyllmeter efter hyllmeter med billigt boxvin när man besöker den statliga butikskedjan. Systembolaget tvingar dig också att sitta på den sunkiga pizzerian en söndag om du hade glömt bort helt i ditt onyktra eller nyktra tillstånd att det är söndagsstängt och inte köpte tillräckligt på lördagen. :)
 
Toppen