Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

chambertin

Medlem
Ganska slående skillnad mellan öl och vin på på Mittkök-hemsidan.

Öl: Initierade och välskrivna inlägg, inte speciellt mycket skrivet om bästa lagern på 50cl-burk utan fokus på det intressanta utanför mittfåran. Dessutom en krönikör som vågar ta ställning för småskalighet och god öl mot SBs stordriftsmodell.
Vin: http://mittkok.expressen.se/vin/
  • Boxar, sommarviner, fyndviner, boxar igen, 5 röda viner under 100kr, bästa rosén under 80kr.....
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ganska slående skillnad mellan öl och vin på på Mittkök-hemsidan.

Öl: Initierade och välskrivna inlägg, inte speciellt mycket skrivet om bästa lagern på 50cl-burk utan fokus på det intressanta utanför mittfåran. Dessutom en krönikör som vågar ta ställning för småskalighet och god öl mot SBs stordriftsmodell.
Vin: http://mittkok.expressen.se/vin/
  • Boxar, sommarviner, fyndviner, boxar igen, 5 röda viner under 100kr, bästa rosén under 80kr.....
Hantverksöl är på modet just nu. Kan man inte direkt säga om finviner...

Överextraherade viner från Italien gjorda på torkade druvor å andra sidan. Det är på modet! :)
 
Ganska slående skillnad mellan öl och vin på på Mittkök-hemsidan.

Öl: Initierade och välskrivna inlägg, inte speciellt mycket skrivet om bästa lagern på 50cl-burk utan fokus på det intressanta utanför mittfåran. Dessutom en krönikör som vågar ta ställning för småskalighet och god öl mot SBs stordriftsmodell
Vin: http://mittkok.expressen.se/vin/
  • Boxar, sommarviner, fyndviner, boxar igen, 5 röda viner under 100kr, bästa rosén under 80kr.....

Det är tyvärr samma fokus i många andra tidningar. Det finns en syn att vad gäller vin så måste man vara "folklig", skriva om det som "den vanliga svensken" dricker, inte utmana sin läsarkrets. Med några undantag följer vinskribenter denna gyllene regel. För öl och andra alkoholsorter (whisky, rom etc) tillåts eller snarare förväntas skribenten ta ut svängarna, finns intressanta nya drycker, utmana bulkprodukter och gå sin egen väg.

Kanske problemet ligger i organisationen Sveriges Vinskribenter? Eller ligger problemet i att vin ÄR snobbigt och därför måste skribenten skriva för massorna. Vi har haft den debatten tidigare där bland annat @Magnus Ericsson och @Erica L deltog. Vore intressant att få deras syn tillsammans med andra skribenter som hänger här. Kanske till och med någon från Mitt Kök-redaktionen vill kommentera
 

chambertin

Medlem
Hantverksöl är på modet just nu. Kan man inte direkt säga om finviner...

Överextraherade viner från Italien gjorda på torkade druvor å andra sidan. Det är på modet! :)
Ja intresset hantverksöl har verkligen exploderat de senaste åren.
Läste någonstans att det öppnar ett mikrobryggeri/vecka i Sverige.

Att hitta intressant läsning om hantverksöl (även i en stor kommersiell kvällstidning som Expressen) är ju inget större problem men motsvarande om vin får man leta efter med ljus och lykta och det bästa hittar man på några få bra vinbloggar och så här förstås.;)

Statistiken vad gäller försäljning av öl ger ju ungefär samma bild av konsumtionen där jfrt med vin dvs en mycket stor andel av totalvolymen är billiga, enkla sorter i mittfåran. Vad som skrivs i media skiljer sig dock åt mycket kraftigt.
(Från http://www.portersteken.se/2014/08/statistik-forsaljning-per-oltyp-pa.html )
Statistik: Försäljning per öltyp på Systembolaget 2013
I vintras grävde jag fram lite olika topplistor för olika typer av öl utifrån Systembolagets försäljningsstatistik för 2013. Nu har jag tagit en till titt på den statistiken och plockat ut lite mer övergripande siffror som kanske kan ge en inblick i ölläget i Sverige just nu. Av strax över 231 miljoner sålda liter öl har 8,22 % varit något annat än ljus lager.

Öltyp Försäljningsvolym i liter Försäljningsvolym i procent
Ljus lager 212 334 768 91,78 %
Ale 10 995 915 4,75 %
Mörk Lager 4 666 173 2,02 %
Veteöl 1 383 327 0,60 %
Porter/Stout 1 237 048 0,53 %
Specialöl 675 896 0,29 %
Spontanjäst öl 48 057 0,02 %
Summa 231 341 185 100 %

Utifrån det här kan vi se att 8,22 % av den sålda volymen är något annat än ljus lager. Nu är det inte så att all ljus lager bryggs av stora bryggerier eller att alla andra öltyper bryggs av små bryggerier. Till exempel utgör Falcon Bayerskt ungefär en fjärdedel av försäljningen av mörk lager och de två varianterna av Guinness utgör tillsammans en dryg tredjedel av försäljningen av porter och stout. Ändå ger det nog en liten fingervisning om hur stor del av marknaden som de mindre bryggerierna har vunnit tillsammans.

Som kuriosa tittade jag också på hur stor del av respektive kategoris försäljning som utgörs av dess fem toppsäljare. De siffrorna är 20,4 % för ljus lager, 16,4 % för ale, 53,6 % för mörk lager, 70,8 % för veteöl och 59,2 % för porter/stout. (Specialöl och spontanjäst öl tar jag inte med eftersom det finns så få sorter av dessa i fasta sortimentet.)
 
Det är också intressant att notera att få, om några, av de vinskribenter jag träffat och umgåtts med faktiskt dricker något av det de skriver om. De har ju inte direkt en box 2012 Inycon Chardonnay Pinot Grigio (för att ta ett vin från rekommendationerna) stående i kylen som de kvällstid sätter sig framför brasan och sippar ett glas från.

För de som skriver om öl (där det finns även vinskribenter, eller snarare dryckesskribenter) så tror jag däremot att de dricker vad de skriver om, även på fritiden.
 

chambertin

Medlem
Det är också intressant att notera att få, om några, av de vinskribenter jag träffat och umgåtts med faktiskt dricker något av det de skriver om. De har ju inte direkt en box 2012 Inycon Chardonnay Pinot Grigio (för att ta ett vin från rekommendationerna) stående i kylen som de kvällstid sätter sig framför brasan och sippar ett glas från.

För de som skriver om öl (där det finns även vinskribenter, eller snarare dryckesskribenter) så tror jag däremot att de dricker vad de skriver om, även på fritiden.
Ja det är nog inte osanolikt att det ligger till som du säger @Anders Landström att snobbstämpeln runt vin gör att det måste skrivas "folkligt" dvs mycket BiB, grillvin och max 100:- typ.

Sen tror jag att trycket från annonsörerna är större vad gäller vin än öl. Carlsberg förväntar sig nog inga "Bästa köp, "Prisvärt" eller "Fynd" från tidningarna som motprestation för annonserna men vinimportörerna verkar ju vara sjukligt beroende av detta geschäft.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Till min förskräckelse får Carl Reinholdtzon Belfrage fortsätta sin extremt elitistiska och smalsynta hetsjakt på allt som inte proklamerar sig som naturviner! Men Bar Centro är verkligen ett trevligt ställe! :)

Och nu, september 2014, har det äntligen hänt – ett par ynglingar har syresatt Göteborg. De heter David Lilja Lundin och Tomas Reivinger. Anteckna deras namn på armen med en bläckpenna – duon kommer att förändra ditt sätt att äta och dricka vin. För tio år sedan skrev jag den första artikel om naturvin i Sverige; nu öppnar paret den första renodlade naturvinsbaren i Göteborg. Förlåt om trycksvärtan tycks flyta ihop på tidningssidan; jag gråter nämligen av glädje när jag skriver den här recensionen. Vin utan svavel, bekämpningsmedel och andra tillsatser finns nu äntligen att dricka. Inte usla massproducerade Zinfandel-viner eller sönderekade chardonnayer från stora agenturer som utlovar fördelaktiga lån, familjesemestrar och gratis markiser.Nej, nu kan du njuta av Gabrio Bini, Hirotake Ooka och Pierre Overnoy. Känner du till producenterna? Det borde du göra. Viner lika eleganta som en försynt balettdansös, och helt utan vinets gonorré – svavel.

Antar att han aldrig har njutit av ett vin som är äldre än 1 år...

http://www.metro.se/noje/bar-centro-har-gett-staden-syre/EVHnis!5wPVv899ItOqo/
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Laila Bagge har anmälts till Konsumentverket för att ha serverat sitt vin på en vinmässa. Riktigt vilka lagar som detta skulle bryta mot är för mig oklart, eftersom det tycks ha varit en reguljär vinmässa med utskänkningstillstånd. Anmälaren är Jessica Stridh, anställd av IOGT-NTO som politisk assistent, tills i somras placerad vid deras lobbyingkontor i Bryssel, och nu eventuellt "rapportör för sociala medier" (oklart om det är ett heltidsjobb).
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19558133.ab
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2494362-laila-bagge-anmals-for-att-ha-serverat-vin

Sagda Jessica verkar anmäla det mesta med alkohol på Internet - kanske är det innebörden av att vara "rapportör" - senast i juli i år anmälde hon Carlsberg för att en modebloggerska fått cider från Pepsi och skrivit om det.
http://www.accentmagasin.se/opinion/iogt-nto-ko-anmaler-carlsberg/

Så om någon undrar hur det gått till när det skett en kraftig ökning av anmälningarna av alkoholreklam - 800% ökning sedan IOGT-NTO startade kampanjen "Alkoholstörningsjouren" enligt Accent - så har ni förmodligen svaret här: det är helt enkelt IOGT-NTOs egna anställda som står för anmälningarna, snarare än den bekymrade allmänheten. Kan förmodligen se fram emot en anmälan av min blogg, och få den klassad som störande eftersom det står om vin på den.
 

chambertin

Medlem

Sörplarn

Medlem
Laila Bagge har anmälts till Konsumentverket för att ha serverat sitt vin på en vinmässa. Riktigt vilka lagar som detta skulle bryta mot är för mig oklart, eftersom det tycks ha varit en reguljär vinmässa med utskänkningstillstånd. Anmälaren är Jessica Stridh, anställd av IOGT-NTO som politisk assistent, tills i somras placerad vid deras lobbyingkontor i Bryssel, och nu eventuellt "rapportör för sociala medier" (oklart om det är ett heltidsjobb).
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19558133.ab
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2494362-laila-bagge-anmals-for-att-ha-serverat-vin

Sagda Jessica verkar anmäla det mesta med alkohol på Internet - kanske är det innebörden av att vara "rapportör" - senast i juli i år anmälde hon Carlsberg för att en modebloggerska fått cider från Pepsi och skrivit om det.
http://www.accentmagasin.se/opinion/iogt-nto-ko-anmaler-carlsberg/

Så om någon undrar hur det gått till när det skett en kraftig ökning av anmälningarna av alkoholreklam - 800% ökning sedan IOGT-NTO startade kampanjen "Alkoholstörningsjouren" enligt Accent - så har ni förmodligen svaret här: det är helt enkelt IOGT-NTOs egna anställda som står för anmälningarna, snarare än den bekymrade allmänheten. Kan förmodligen se fram emot en anmälan av min blogg, och få den klassad som störande eftersom det står om vin på den.

Att dessa människor klarar av en vardag utan att se Belsebub i varje gat-hörn.
Fast iofs man kanske skulle anmäla din blogg och få sig en vit riddares "utsmyckning" av IOGT-NTO.

HAHAHAHA, man undrar ja...

Fast jag hade nog likaväl anmält Laila Bagges vin, fast av smak skäl, kanske gjorde fröken Jessika det?

white-knight-3.jpg
 
Last edited:
Laila Bagge har anmälts till Konsumentverket för att ha serverat sitt vin på en vinmässa. Riktigt vilka lagar som detta skulle bryta mot är för mig oklart, eftersom det tycks ha varit en reguljär vinmässa med utskänkningstillstånd. Anmälaren är Jessica Stridh, anställd av IOGT-NTO som politisk assistent, tills i somras placerad vid deras lobbyingkontor i Bryssel, och nu eventuellt "rapportör för sociala medier" (oklart om det är ett heltidsjobb).
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/article19558133.ab
http://www.gp.se/kulturnoje/1.2494362-laila-bagge-anmals-for-att-ha-serverat-vin

Sagda Jessica verkar anmäla det mesta med alkohol på Internet - kanske är det innebörden av att vara "rapportör" - senast i juli i år anmälde hon Carlsberg för att en modebloggerska fått cider från Pepsi och skrivit om det.
http://www.accentmagasin.se/opinion/iogt-nto-ko-anmaler-carlsberg/

Så om någon undrar hur det gått till när det skett en kraftig ökning av anmälningarna av alkoholreklam - 800% ökning sedan IOGT-NTO startade kampanjen "Alkoholstörningsjouren" enligt Accent - så har ni förmodligen svaret här: det är helt enkelt IOGT-NTOs egna anställda som står för anmälningarna, snarare än den bekymrade allmänheten. Kan förmodligen se fram emot en anmälan av min blogg, och få den klassad som störande eftersom det står om vin på den.

IOGT-NTO är en djupt skenhelig organisation. De anmäler saker som de vet att de inte kommer vinna samtidigt som de lever på spel. Som jag skrev på min numera lite avsomnade blogg, IOGT-NTO har stort antal anmälningar på konsumentverket via sitt bolag Miljonlotteriet. Men allt görs ju i "den goda sakens namn" eller hur :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Fast jag hade nog likaväl anmält Laila Bagges vin, fast av smak skäl, kanske gjorde fröken Jessika det?
IOGT-NTO dricker ungefär lika mycket alkohol som Islamiska staten, så jag undrar om de har så mycket koll på smaken? Tvärtom vill de nog att vin ska vara äckligt...
Visst är det så att de flesta kändisviner säljer på andra "kvaliteter" än smaken, men det intressanta här är ju att det serverades på en vinmässa, där deltagarna alltså kunde jämföra.
Undrar om KO gör något åt anmälningar om att ett vin är dåligt? Med tanke på restriktionerna kring hur alkoholreklam får vara utformad i Sverige får man väl ändå inte hävda att ett vin är gott, så det är kanske svårt att ägna sig åt falsk marknadsföring på den fronten.
 

kayaker

Cyklist
Undrar om KO gör något åt anmälningar om att ett vin är dåligt? Med tanke på restriktionerna kring hur alkoholreklam får vara utformad i Sverige får man väl ändå inte hävda att ett vin är gott, så det är kanske svårt att ägna sig åt falsk marknadsföring på den fronten.
Kanske läge att anmäla några kändisviner? Hur ska vi annars få veta? :D
 
Toppen