Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

Gurto

Medlem
Dock inte smultronen, som är ursprunget till kombinationen i likhet med lammen som betar saltstänkta grässtrån. :)

Jag ger upp - nu har jag funderat och googlat både på svenska och franska (det senare språket kan jag inte ens mer än enstaka ord på)! Vilket distrikt är det som åsyftas?
 

Vino fino

Medlem
Sauternes och jordgubbar alltså? Aldrig tyckt att botrytis och jordgubbar är optimalt. Nu äter jag iofs inte kontinentala gubbar så ofta :p
Nä nä, inte Sauternes.

Röd bdx. Den klassiska desserten med jus existerar av en orsak. Och för osockrade, färska bär på egen hand är ung röd Bdx en underbar traditionell partner. Vissa hävdar Margaux, de flesta (inklusive mig) tycker att Merlot-Cab Franc är något bättre. Så högra stranden eller mellan-floderna.
 

Gurto

Medlem
Nä nä, inte Sauternes.

Röd bdx. Den klassiska desserten med jus existerar av en orsak. Och för osockrade, färska bär på egen hand är ung röd Bdx en underbar traditionell partner. Vissa hävdar Margaux, de flesta (inklusive mig) tycker att Merlot-Cab Franc är något bättre. Så högra stranden eller mellan-floderna.

Där ser man! Den kombinationen är både oprövad och ohörd av mig. Får testas.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nä nä, inte Sauternes.

Röd bdx. Den klassiska desserten med jus existerar av en orsak. Och för osockrade, färska bär på egen hand är ung röd Bdx en underbar traditionell partner. Vissa hävdar Margaux, de flesta (inklusive mig) tycker att Merlot-Cab Franc är något bättre. Så högra stranden eller mellan-floderna.
Låter jäkla spännande i alla fall. Väl värt att prova även om jag känner viss skepsis till att det är gott!
 

Mattias Schyberg

Administratör
För alla anhängare av Bengt-Göran Kronstam kan jag berätta att han i dagens SvD Näringsliv (ej på webben än) rekommenderar såväl Claude Val Rouge som Claude Val Blanc.
Jag har druckit sämre viner i prisklassen, men jag skulle aldrig rekommendera det till någon oavsett. :)
 
För alla anhängare av Bengt-Göran Kronstam kan jag berätta att han i dagens SvD Näringsliv (ej på webben än) rekommenderar såväl Claude Val Rouge som Claude Val Blanc.
Kan bara tänka mig en avsikt med hans rekommendation: att reta medlemmarna på finewines!
Att han dricker plonket själv håller jag för uteslutet.
(Förlåt en okunnig: har BG ersatt Mölstad som SvD:s vinskribent?)
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kan bara tänka mig en avsikt med hans rekommendation: att reta medlemmarna på finewines!
Att han dricker plonket själv håller jag för uteslutet.
(Förlåt en okunnig: har BG ersatt Mölstad som SvD:s vinskribent?)
Det kanske är en del av hans personliga varumärkesbygge, hans gimmick är att dricka Claude Val?
Lite som att Churchill alltid sög på en cigarr, Marilyn körde Chanel No 5, fantomen dricker bara mjölk och Ture Sventon äter temlor hela tiden?
 

Vino fino

Medlem
Det kanske är en del av hans personliga varumärkesbygge, hans gimmick är att dricka Claude Val?
Lite som att Churchill alltid sög på en cigarr, Marilyn körde Chanel No 5, fantomen dricker bara mjölk och Ture Sventon äter temlor hela tiden?
Gimmick? Han har ju royalty på Claude Val. Det har vi behandlat i andra trådar. :)
 

Erica L

Medlem
Tusen år senare ser jag att jag är pingad på diverse ställen på forumet. Sorry. @Anders Landström och @kristerb - jag kan ha blandat ihop årgångarna lite här men det var helt klart den där kvällen ni nämner som jag fick nöjet av Comtes med lite ålder för första gången.
Nu står en låda 2005 i källaren och väntar på samma öde :)
 

Erica L

Medlem
Kom in här nu efter diskussionen om just Claude Val på @Niklas J s instagram. Kul tråd, tyvärr låter det väldigt mycket som det jag har hört viskas i branschen över åren. Det är ibland svårt att hitta bra, lättillgängliga alternativ i passande prisklass att tipsa om utan att upprepa sig men det finns ju gränser...
 

Erica L

Medlem
Vill även ge tack till @Larseman såhär ett år senare för att du tycker mina artiklar i Allt om Vin är läsvärda ;) Det värmer!

Har börjat med en serie krönikor där nu, om vinmakande/kemi/odling. Nördigt men hoppas någon kan tycka det är spännande. Funderar på om ni inte ska få kommentera nästa (om svavel) innan den går till tryck. Brukar ju vara ett väldigt okontroversiellt ämne...:D
 

ChristianB

DipWSET
Vill även ge tack till @Larseman såhär ett år senare för att du tycker mina artiklar i Allt om Vin är läsvärda ;) Det värmer!

Har börjat med en serie krönikor där nu, om vinmakande/kemi/odling. Nördigt men hoppas någon kan tycka det är spännande. Funderar på om ni inte ska få kommentera nästa (om svavel) innan den går till tryck. Brukar ju vara ett väldigt okontroversiellt ämne...:D
Grymt kul att du är här i alla fall! Jag får sälla mig till @Larseman och gänget för det du skriver om i AoV är kanon, även om jag önskade att det var längre artiklar! ;) Jag är också intresserad av UC Davis som sådan, för det finns en liten dröm om att någon dag själv jobba med vinodling, så allt på den punkten tas emot med öppna armar!
 

Erica L

Medlem
Åh tack! :) Jag önskar också att de fick vara lite längre, nu får jag ju halvera dem varje gång, men det måste tydligen vara tillräckligt lättsmält. Får vara nöjd med att de har gett mig lite nytt utrymme för nördiga teman och ta det ett steg i taget. :rolleyes:

UC Davis har varit grymt lärorikt och jag hoppas kunna fortsätta snart. Växande mage (och gravidhjärna) gjorde det lite svårt att bolla allt så jag har paus just nu men jag ser fram emot nästa kurs som för mig blir vitikultur/odling. Har lärt mig otroligt mycket även om jag nog fick mer ut utav teorin eftersom jag hade jobbat skörd och gjort eget vin. Satte det teoretiska i perspektiv. Hojta gärna om du har frågor!
 

Erica L

Medlem
Haha, den biten kanske du får ångra. ;) Skämt åsido, jag är hemskt tacksam för det! Möjligen kan det bli några jämförande frågor med WSET Diploma och UC Davis! :)
Haha :D
Absolut, det är en enorm skillnad, knappt jämförbara som program så det beror Verkligen på vad du är ute efter att lära dig. Davis vinmakarutbildning är sjukt teknisk, mycket kemi och biologi, verkligen praktisk tillämpning för att använda på vingården. Diploma handlar om att få en bred förståelse för vin och vinvärlden. Det är bara första kursen på Davis som har några större likheter, den slapp jag eftersom de tyckte att man har gått igenom det ännu grundligare på Diploma...
 
Toppen