Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Kommentarer till krönikor [i olika medier]

ChristianB

DipWSET
Bättre än nuvarande sortiment, åtminstone. :)
Nja, tveksamt om det ens finns behov av så många skumma grejer, men jag tror snarare att det är Sverige som inte är redo för en sådan lansering. Jag kan se rubrikerna redan nu: "Bolaget säljer defekt vin"... ;) Hur mycket man än kan hävda att "det ska vara så" så är det nog svårt att övertyga alla utom just veganhipstersommelier-kulturen...
 

Mattias Schyberg

Administratör
Nja, tveksamt om det ens finns behov av så många skumma grejer, men jag tror snarare att det är Sverige som inte är redo för en sådan lansering. Jag kan se rubrikerna redan nu: "Bolaget säljer defekt vin"... ;) Hur mycket man än kan hävda att "det ska vara så" så är det nog svårt att övertyga alla utom just veganhipstersommelier-kulturen...
Jag bävar inför tanken att låta populäritet och trender avgöra utbudet i ett monopol. I ett nafs så kommer bredden reduceras till en tiondel och då är vi ändå jäkligt missnöjda redan nu!

Märker för övrigt att var och varannat vin jag plockar upp nuförtiden "råkar vara klassat" med någon form av biodynamiska principer, så den där hipstersommeliern verkar nog redan ha blivit anställd på SB:s inköpsavdelning. Har dock inga problem med en vinmakares läggning, hen får såklart tända på vad hen vill så länge hen gör bra viner, men inte fasen skall hen väljas på grund av sin läggning!

Nästa vintrend: Transviner - Vinmakaren gräver ner sin könsidentitet i jorden där vinrankan ympats på könsneutrala stockar och odlar därefter vin i skenet av en discokula!
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Nja, tveksamt om det ens finns behov av så många skumma grejer, men jag tror snarare att det är Sverige som inte är redo för en sådan lansering. Jag kan se rubrikerna redan nu: "Bolaget säljer defekt vin"... ;) Hur mycket man än kan hävda att "det ska vara så" så är det nog svårt att övertyga alla utom just veganhipstersommelier-kulturen...
Lika lite som det finns behov av 25 st appassimentoviner från Italien med restsötma. Vad bolaget behöver är bredd. Kan bara hålla med Peder, licensiera ut specialbutiker.
 

ChristianB

DipWSET
Lika lite som det finns behov av 25 st appassimentoviner från Italien med restsötma. Vad bolaget behöver är bredd. Kan bara hålla med Peder, licensiera ut specialbutiker.
Du har förstås rätt i det! :) Med lite tur börjar det lägga sig men jag vågar nog inte riktigt påstå än att folk har börjat inse vad som är vad...
 

ae

Medlem
Vad är skillnaden mellan en enväldig inköpare på huvudkontoret i Sthlm och en likaledes på vinbutiken i t.ex Malmö ?
Nej, förstår inte heller vari skillnaden skulle ligga (förutom att den enväldiga centrala inköparen styr sortimentet i samtliga butiker...)?
 

ae

Medlem
Jag bävar inför tanken att låta populäritet och trender avgöra utbudet i ett monopol. I ett nafs så kommer bredden reduceras till en tiondel och då är vi ändå jäkligt missnöjda redan nu!

Kanske missar lite ironi här - men det är ju så det funkar redan idag. Ju högre försäljning av viss vara/typ, desto större spridning i antal butiker och motsvarande artiklar.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nästa vintrend: Transviner - Vinmakaren gräver ner sin könsidentitet i jorden där vinrankan ympats på könsneutrala stockar...
Har kanske redan hänt för i princip alla odlade druvsorter av Vitis vinfiera är väl dioiker, eller tvåkönade/"hermafroditer"? För att få mycket druvor är det bra med rankor som kan självpollinera, därför har våra förfäder selekterat fram sådana rankor. Vilda rankor är däremot oftast monoiker/enkönade (d.v.s. det är de ovanliga diokerna som legat till grunden för de odlade druvsorterna). Detta ger mindre mängd druvor men däremot större genetisk variation = större förmåga att anpassa sig till varierande miljöer.
Sorry för nördutvikningen...
 

gece

Man vänjer sig.
Vad är skillnaden mellan en enväldig inköpare på huvudkontoret i Sthlm och en likaledes på vinbutiken i t.ex Malmö ?
Rätta mig om jag har fel, men nu finns det (väl?) ett upphandlingsförfarande vilket jag inte ser framför när man säger att en sommelier ska få bygga upp ett "personligt sortiment". Hur manipulerbart det än är med upphandling (de där underbart ultraspecifika offerterna) är det ändå ett mer transparent förfarande än "vi har en anställd som väljer saker hen gillar".

Eller skulle vi ha som dagens process fast olika butiker lägger ut egna offerter?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Rätta mig om jag har fel, men nu finns det (väl?) ett upphandlingsförfarande vilket jag inte ser framför när man säger att en sommelier ska få bygga upp ett "personligt sortiment". Hur manipulerbart det än är med upphandling (de där underbart ultraspecifika offerterna) är det ändå ett mer transparent förfarande än "vi har en anställd som väljer saker hen gillar".

Eller skulle vi ha som dagens process fast olika butiker lägger ut egna offerter?
Tillfälliga sortimentet/små partier köps väl inte in med offerter (eller? )
 
  • Like
Reactions: ae

Erica L

Medlem
Bra skrivet av Tumble och troligtvis så låter han sitt vinintresse även gå ut över skrivandet ibland och vet/bryr sig till skillnad mot AOV-gänget att han har ett långt yrkesliv kvar. Monopolet existerar, men vinintresserade har till stor del lämnat vårt alkoholmonopol bakom sig och hittat andra vägar till sina vininköp och använder sig bara av SB till en liten del av sin källare.

Men alltså helt ärligt, sluta kalla det för AOV-gänget om ni menar BG, Håkan och Mölstad. Den skribent som bidragit mest till tidningen senaste halvåret är jag, och jag tror inte du menar mig.

Linda Stensen skriver och redigerar också en hel del och även om Håkan är fortsatt väldigt aktiv så är BG och Mölstad mest fokuserade på sin Perfect Guide/svd-bilaga.

Blir mycket lättare att ta till sig andra idéer och förslag om kritiken är lite mer specifik. När man drar alla Sveriges vinskribenter över en kam ser jag två alternativ: 1. Den som kritiserar har inte förståelse för att andra än riktiga vinnördar också behöver kunna läsa våra texter och/eller har inte läst så mycket vinartiklar på sistone eller 2. Man tänker fortfarande bara på "gubbgänget" som "Sveriges vinskribenter".

Sanna (DN), Alf (DN), Per (Di), Linda (Aftonbladet/AoV), Sofia (nwt/din Vinguide) och undertecknad (AoV, Icon) - vi är alla rätt "med" vad gäller vin och hatar boxar och skräpvin. Betyder inte att vi kan skriva helt fritt (blir fortfarande begränsade av målgruppen som ett sätt som man slipper om man skriver tex för en blogg utan behov av att tjäna ihop till en lön). Men vi gillar bra grejer, är inte köpta och föredrar alla matvänlig elegans över "publik" stil.

Så gärna mer kritik, ju mer specifik desto bättre, och skvaller för nöjes skull. Men sluta tänka på gubbarna som Sveriges enda vinskribenter!!
 

ae

Medlem
Dagens system bygger ju också på personliga preferenser på så många sätt. Hade väl bara varit bra med mer variation.
 

Erica L

Medlem
Tillfälliga sortimentet/små partier köps väl inte in med offerter (eller? )

Det är fortfarande offerter men utan blindprovning. Så vitt jag vet finns ett antal begränsningar i stilen: vinet måste finnas i begränsad tillgång, vara attraktivt/omskrivet på den internationella marknaden samt ha en årgång. Det är väl bara tillfälligt sortiment kategori "exklusivt" som kan köpas direkt sådär, tror inte det skulle vara möjligt för ett vin på 150 kr?
 

Erica L

Medlem
I Norge kan butiksansvarige välja it ett antal "bonusviner" från BS för att ha i butik. Del av butiksansvariges utvärdering är hur bra de har lyckats med urvalet - det får inte bara vara små nördgrejer som blir stående utan vinerna måste sälja. Det ger lite personlig touch i butiken. Har pratat med SB i Sverige om det men de säger att det vore omöjligt med tanke på tidigare korruptionsskandal...

Nu får ju produktcheferna lite svängrum men det är klart begränsat, följer satta spelregler och sker ändå i samråd med kategorichefer och teamet i övrigt.

Systembolaget har tappat den stora merparten av fine wine-försäljning till direktimporten och får kritik av importörerna för att de inte gör någonting åt det. Ett av problemen är ju att de tar in sex eller tolv flaskor av ett riktigt toppvin när en enda köpare ofta vill ha den allokeringen själv.
De gör ett "jättesläpp" av en strålande bourgogneproducent nu snart. SB köpte in viner för ca 300 000, massor av olika lägen. De ska ha cred för det. Men: Samma producent höll provning på Magnusson Fine Wine nyligen och sålde viner via privatimport...för 600 000 på en kväll
 

chambertin

Medlem
Det är fortfarande offerter men utan blindprovning. Så vitt jag vet finns ett antal begränsningar i stilen: vinet måste finnas i begränsad tillgång, vara attraktivt/omskrivet på den internationella marknaden samt ha en årgång. Det är väl bara tillfälligt sortiment kategori "exklusivt" som kan köpas direkt sådär, tror inte det skulle vara möjligt för ett vin på 150 kr?
Det är ju alltid offert men efter att provflaska/flaskor skickats dit så offerten är mest ett administrativt sista steg som inköparen måste göra. Annars är det som du säger att detta förfarande gäller det exklusivare och tillfälliga sortimentet. Det är ju förmodligen också den delen av sortimentet som en kreativ och intresserad lokal SB-chef/sommelier skulle arbeta med om dom fick lite fler frihetsparametrar än dom har idag. Antalet 150kr-viner som kommer in den här vägen är nog ganska få och de flesta viner ligger runt 200kr och uppåt.
Samtidigt är det ju denna delen av sortimentet som intresserar oss här allra mest och det utbudet styrs i princip av 1 person/land(region).
 
Toppen