Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konjak

LarsW

Medlem
Fin flaska, kostar en del ser jag och finns i några butiker i göteborg.
Så hur god är den?
Den är magisk! Så koncentrerad och fyllig utan att bli så där söt som många cognacs blir.
Bjuder du på Cristal tar jag med flaskan för avsmakning! ;)

Den är säkert jättegod, men inte så prisvänligt och jag är ganska säker på att det finns minst lika god cognac som är även en aning billigare. :) Dock finns det nog inte så många ens här som har jämfört dyra cognac sinsemellan.
För mig ligger den utom räckhåll, men kanske det blir tillfälle att prova senare något annat intressant. ;) Som sagt, det verkar inte finnas någon pålitlig site som betygsätter kvalitetscognac. Men för annan typ av starksprit finns det.
Enig i att det är mycket pengar för en flaska men den är verkligen något extra. Endast vissa riktigt roliga AE Dor's som har kommit upp till samma nivå för mig.
Och sen skadar det ju inte att just denna flaska var en examenspresent från mina föräldrar från förra året. :)
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Enligt den här boken: Cognac, An Independent Guide to the People, the Product and the Region
by Mac A. Andrew, som inte är så pinfärsk, (nyare finns inte), får Delamain Trés Vieille Réserve de la Famille betyget 9/10.
”A classic Grande Champagne, hints of flowery aromas, a touch of fruity presence, dry, long and well-rounded, complex.”
Det finns några cognac som får betyget 10/10. Men på grund av, att boken har ganska många år på nacken, vågar jag inte skriva under sanningshalten av alla betyg. :)
Ulf Laurins bok är också från samma år, och där får Delamain full pott. Men det finns också flera andra som får det.
P.S. Om ni känner till någon pålitlig sajt som betygsätter prima cognac, så vore det kul att veta.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Den är magisk! Så koncentrerad och fyllig utan att bli så där söt som många cognacs blir.
Bjuder du på Cristal tar jag med flaskan för avsmakning! ;)
Enig i att det är mycket pengar för en flaska men den är verkligen något extra.
Host, host...:oops: Pale & Dry är väl trots allt Delamains billigaste cognac (eftersom deras sortiment startar på X.O.-nivån)? :cigarr: Har själv provat Vesper oftare (efter ett tips för flera år sedan), där finns det väl mer av torkad frukt, rancio m.m. En riktigt seriös konjagare. Samtidigt är Delamain nog rätt pr***ä*** jämfört med samma kvalitet från de största och mest kända drakarna, eftersom det kanske inte räcker med "vanlig X.O." hos dem för att få något motsvarande.

Enligt den här boken: Cognac, An Independent Guide to the People, the Product and the Region
by Mac A. Andrew, som inte är så pinfärsk, (nyare finns inte), får Delamain Trés Vieille Réserve de la Famille betyget 9/10.
”A classic Grande Champagne, hints of flowery aromas, a touch of fruity presence, dry, long and well-rounded, complex.”
Det finns några cognac som får betyget 10/10. Men på grund av, att boken har ganska många år på nacken, vågar jag inte skriva under sanningshalten av alla betyg. :)
Ulf Laurins bok är också från samma år, och där får Delamain full pott. Men det finns också flera andra som får det.
Vill minnas att jag sett flera som utnämnt Delamain Réserve de la Famille som världens bästa cognac. Kan dock inte gå i god för om det gäller varje batch, eftersom de buteljerar ett utvalt gammalt fat åt gången för denna. Men på den kvalitetsnivån är ju inte priset alldeles studentvänligt.
 

LarsW

Medlem
Host, host...:oops: Pale & Dry är väl trots allt Delamains billigaste cognac (eftersom deras sortiment startar på X.O.-nivån)? :cigarr: Har själv provat Vesper oftare (efter ett tips för flera år sedan), där finns det väl mer av torkad frukt, rancio m.m. En riktigt seriös konjagare. Samtidigt är Delamain nog rätt pr***ä*** jämfört med samma kvalitet från de största och mest kända drakarna, eftersom det kanske inte räcker med "vanlig X.O." hos dem för att få något motsvarande.

Host, host... ;) Inte helt säker men misstänker du nog missat att det var Réserve de la Famille som beskrevs som magisk i mitt inlägg.

Härligt! Delamain är riktigt jäkla fin och förstavalet om jag ska dricka brun sprit!

Såklart var det en trevlig sådan som fick avsluta Krug-middagen i våras! :cigarr:
20180413_231648-jpg.12948
 

Niclas

Medlem
Pale & dry går jag inte upp i brygga för, även om den är jättebra för priset.
Men, Vesper, då börjar det göra ont i ryggen :)
Och detta för en femhundring extra.

För mig är champagne en dyr utgift och då håller jag mig oftast runt 500:- flaskan. Har aldrig provat fleur de cristal Dom Winston ;)
Men, 1300 för en cognac känns helt ok för mig då den varar betydligt längre och ger många upplevelser vid m
 

Bastardo

Medlem
Pale & dry går jag inte upp i brygga för, även om den är jättebra för priset.
Men, Vesper, då börjar det göra ont i ryggen :)
Och detta för en femhundring extra.

För mig är champagne en dyr utgift och då håller jag mig oftast runt 500:- flaskan. Har aldrig provat fleur de cristal Dom Winston ;)
Men, 1300 för en cognac känns helt ok för mig då den varar betydligt längre och ger många upplevelser vid m
Det som glädjer mig mest, är att cognac börjar få igen lite vind i seglen. Näst mest, att det finns en diskussion som är live här på finewines. :)
Det går aldrig att kora vilken är den allra godaste cognac. Eventuellt låter det göras för flaskor som är någorlunda normalt prissatta, men aldrig med alla specialbuteljeringar det finns.
Och sen är det också alltid olika tycke och smak, så den uppgiften går nog inte att lösa. Det skulle vara mycket enklare att kora världens bästa rödvin, vitvin etc. Där finns det inte lika många alternativ av rang. Och tänk på alla medlemmar här som gärna betalar flera tusen per flaska för en riktig god champagne. Hur mycket mer är då inte en riktigt god flaska cognac värd? Speciellt med tanke, att en flaska cognac kommer helt säkert räcka mycket längre tid än en flaska champagne. Och jag tror inte heller att risken att få hem en dålig buteljering cognac är lika stor som med champagne. ;)
 

Christer J

Medlem
Så det är väl som det är och blir som det blir.
Kunde inte släppa tanken på att köpa en Réserve de la Famille medans de fanns tillgängliga i Göteborg. Enligt SB så skulle SB avenyn ha en så jag knallade ner dit på lunchen, köpte en flaska Leth Grüner Veltliner Familien Reserve!! (kul med familjereserven även på denna) till kvällens fiskgryta och frågade efter Delamainen, personalen Jimmy gick in på lagret och kom ut med en fin flaska men utan låda. Detta går icke sa jag, men du får 3 500kr för den, du kommer ju troligen inte att få denna såld. Jimmy skrattade högt och sa -nehedu, det vet du att det inte går. Men Jimmy ringde till Torslanda där det skulle finnas med låda.
Så jag åkte dit och köpte ett komplett set med låda och flaska, magnifikt ska det vara!

IMG_4381.jpg

IMG_4384.jpg

En slutsats jag kan dra nu efter en tid här på forumet är att det är lätt att köpa mer än man ville/tänkte, men det tycker jag bara är bra :)
Bästa forumet med en mångfald av in och output, precis som det ska vara!!
Skål!
 

LarsW

Medlem
Så det är väl som det är och blir som det blir.
Kunde inte släppa tanken på att köpa en Réserve de la Famille medans de fanns tillgängliga i Göteborg. Enligt SB så skulle SB avenyn ha en så jag knallade ner dit på lunchen, köpte en flaska Leth Grüner Veltliner Familien Reserve!! (kul med familjereserven även på denna) till kvällens fiskgryta och frågade efter Delamainen, personalen Jimmy gick in på lagret och kom ut med en fin flaska men utan låda. Detta går icke sa jag, men du får 3 500kr för den, du kommer ju troligen inte att få denna såld. Jimmy skrattade högt och sa -nehedu, det vet du att det inte går. Men Jimmy ringde till Torslanda där det skulle finnas med låda.
Så jag åkte dit och köpte ett komplett set med låda och flaska, magnifikt ska det vara!

En slutsats jag kan dra nu efter en tid här på forumet är att det är lätt att köpa mer än man ville/tänkte, men det tycker jag bara är bra :)
Bästa forumet med en mångfald av in och output, precis som det ska vara!!
Skål!
Ser att din flaska är Cask N' 360-63. Min är Cask N' 361-53.
Jag anar en mini-horisontal i framtiden! :cigarr:
 

Christer J

Medlem
Ser att din flaska är Cask N' 360-63. Min är Cask N' 361-53.
Jag anar en mini-horisontal i framtiden! :cigarr:

Det är en bra aning!
Enligt personalen kom den här i en låda om 6 flaskor sommaren 2016. Ivrig som jag är tänkte jag bjuda på den till kaffet idag (vi har grannar över på middag) men jag bjuder nog på Pale & Dry istället. Jag tänker att jag dricker upp den först så jag har något att jämföra med sen när jag poppar guldet :)
 

Bastardo

Medlem
Det är en bra aning!
Enligt personalen kom den här i en låda om 6 flaskor sommaren 2016. Ivrig som jag är tänkte jag bjuda på den till kaffet idag (vi har grannar över på middag) men jag bjuder nog på Pale & Dry istället. Jag tänker att jag dricker upp den först så jag har något att jämföra med sen när jag poppar guldet :)
Måste vara oerhört bra grannar om man själv skulle bjuda så fin dricka. :) (Out of reach!) Kommer ihåg några år sen när ett bekant par var hos mig flera gånger bara därför att de visste vad jag hade hemma och var för snäll och generös. ;) Nu skulle jag inte bjuda hem nästan någon, som man inte med säkerhet visste kunde uppskatta rara droppar.
 

Christer J

Medlem
Måste vara oerhört bra grannar om man själv skulle bjuda så fin dricka. :) (Out of reach!) Kommer ihåg några år sen när ett bekant par var hos mig flera gånger bara därför att de visste vad jag hade hemma och var för snäll och generös. ;) Nu skulle jag inte bjuda hem nästan någon, som man inte med säkerhet visste kunde uppskatta rara droppar.

Samtidigt är väl upplevelsen av dryck särskilt fin när den delas. En dimension som ger (i alla fall för mig) något ytterligare än själva drickandet i sig själv.
Nödvändigt, skulle jag säga.
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Samtidigt är väl upplevelsen av dryck särskilt fin när den delas. En dimension som ger (i alla fall för mig) något ytterligare än själva drickandet i sig själv.
Nödvändigt, skulle jag säga.

Helt enig med dig @Christer Johansson, i alla fall när man vet att mottagaren uppskattar drycken.
Jag tolkade det som att @Bastardo nästan blev utnyttjad av sina grannar, att de bara kom på besök för att de visste att han hade bra smak inom mat och dryck, och om så är fallet - så är det ju inte roligt att bli utnyttjad.
Jag har själv haft liknanade scenario hemma, inte alls på den regelbundna basen att grannar eller bekanta utnyttjar mig, men ändå så att jag väljer om jag ska gå till "Finhyllan" eller "Bjudhyllan" beroende på vem som är på besök.
 

Christer J

Medlem
Helt enig med dig @Christer Johansson, i alla fall när man vet att mottagaren uppskattar drycken.
Jag tolkade det som att @Bastardo nästan blev utnyttjad av sina grannar, att de bara kom på besök för att de visste att han hade bra smak inom mat och dryck, och om så är fallet - så är det ju inte roligt att bli utnyttjad.
Jag har själv haft liknanade scenario hemma, inte alls på den regelbundna basen att grannar eller bekanta utnyttjar mig, men ändå så att jag väljer om jag ska gå till "Finhyllan" eller "Bjudhyllan" beroende på vem som är på besök.

Om någon kommer till oss för att de tycker vi har god smak gällande mat och dryck så tar jag det som uppskattning, och termen ”utnyttjad” blir svår i den kontexten.
Själv är jag troligen oförmögen att till fullo uppleva storheten i en fantastisk dryck (och beskriva den) men uppskattar högt att få tillfälle att smaka, växa i min egen erfarenhet med drycken och umgänget.

På en träff för några veckor sedan hade @LarsW med sig (bjöd) på champagner jag inte kan köpa (gamla) eller i alla fall svårligen få tillgång till.
Och även om jag skulle bli ”diskriminerad” som oförmögen att uppskatta storheten i vinet så är jag säker på att Lars inte kände sig utnyttjad.

Jag tycker personligen att om det är någon som gillar att smaka gott och jag har möjlighet att bjuda på det så är det fint.
Det är möjligt att jag missar poängen men då får ni förlåta mig :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
På en träff för några veckor sedan hade @LarsW med sig (bjöd) på champagner jag inte kan köpa (gamla) eller i alla fall svårligen få tillgång till.
Och även om jag skulle bli ”diskriminerad” som oförmögen att uppskatta storheten i vinet så är jag säker på att Lars inte kände sig utnyttjad.

Jag tror att du och jag egentligen tycker likadant, för jag håller med dig om det du skriver här också.
Jag tolkade bara @Bastardo text som att hans vänner/grannar, kanske inte uppskattat det lika mycket, men såg det som sin chans att få "Gratis är gott". Då blir det fel, enligt mig!
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Jag tror att du och jag egentligen tycker likadant, för jag håller med dig om det du skriver här också.
Jag tolkade bara @Bastardo text som att hans vänner/grannar, kanske inte uppskattat det lika mycket, men såg det som sin chans att få "Gratis är gott". Då blir det fel, enligt mig!
Exakt så uplevde jag det, Tomas. Men sista gången bjöd jag bara ett litet glas och inte mer. Jävlar vilka miner jag fick då … ;) Inte arga, men helt klart besvikna. Annars köper jag gärna den här devisen: The best wines are the ones we drink with friends.
OM det fanns fw-medlemmar här i min närhet, skulle jag bjuda dem mer än gärna. :) För det tar verkligen bort något väsentligt att tvingas dricka något finare vin bara ensam. (Jag kanske tar med ett par flaskor nästa gång jag åker i väg till Finland.) Och några riktiga wine freaks känner jag inte personligen, tyvärr.
Betänk dig lyckan om du har en god vän så att ni kan beställa vin tillsammans. Det finns bara fördelar i sånt. Och om man skulle beställa sammanlagt lite större mängder, vore det inte fel att ha ett par sådana vänner till. Men sådana kontakter är det inte lätt att knyta, ens om man går på Munkis provningar ibland. Och de vanliga människorna är det bara att glömma, de vet nog inte ens vad de dricker … ;) Bara det är billigt och finns på kran, är de nöjda.
 
Last edited:

n_micke

Medlem
Slår även jag ett slag för Daniel Boujo. Godaste konjak jag druckit. Några "förpackningar" finns kvar i skåpet, flaskorna har dock gått åt sedan länge. Fasen, nu blev jag sugen på konjak också...

Tycker dock att såväl Grönstedts och Braastad räcker långt. Inga fel på dem :)
 

Daniel A

Administratör
DSC_0870.JPG


Dricker lite cognac här mellan lunchvinet och kommande middagsvin. Grönstedts är ju minst sagt en gammal klassiker; jag har alltid tyckt att deras Extra levererar fint för sin peng (~450 kr för en halvliter är väl dyrt i många sammanhang, men just på det här lilla forumet är det ju jordnötter). Klassisk cognac åt det lite stramare hållet, med toner av choklad, apelsinskal, nötter och begynnande rancio. Har väl ingen överdrivet lång tid på fat, men verkligen tillräckligt för att lyfta den över det mesta som är standardbuteljeringar (kanske ligger på 20+ år?). Gott!

Nydesignad etikett (5+ år sedan jag drack senast dock, så "ny" ska tas med en nypa salt). Jag väljer att gilla den. Speciellt eftersom de säger att den passar bra till "fika". :cigarr:
 
Toppen