Bastardo
Medlem
Du verkar gilla ganska kraftiga cognacsorter och jag gillar lite mjukare typer av varan, så jag kan inte ge dig personliga råd, tyvärr. Men om du vill lära känna mer om konjak, kika även den sajten, som jag har tipsat förut: https://www.cognac-expert.com/Druckit en del cognac nu och tycker renault carte noire och martell cordon bleu levererar precis vad jag vill ha. Någon som har några tips på vad man borde testa. Delamain pale & dry xo va riktigt kass enligt mig.La Part des Anges - Cognac XO, Edition Exclusivf 2022 är det bästa jag druckit. Kan tänka mig runt 2000kr och ner.
Det finns mycket kunskap på den sidan, samt en hel del recensioner också.
Du kan kika även på den här sajten, som verkar kunna ganska många olika starksprit på ett skapligt sätt:
Sök lite nedåt på sidan, så hittar du även cognac och andra sorter. Enligt mig har de ganska pålitliga omdömen.
P.S. Följande märken brukar få högsta betyg som helhet:
Delamain, A.E. Dor, A. De Fussigny, Ch. de Montifaud, Daniel Bouju, Jean Fillioux, Paul Giraud, Léopold Gourmel, Grosperrin, Jean-Luc Pasquet, Lafont de St. Preuil, Laurent Merlin, Leyrat, Moyet, Normandin-Mercier, A. Paquereau, Pierre de Segonzac, Prunier, Ragnaud-Sabourin, Louis Royer.
Försök att hitta odlarkonjak, för den är äkta hantverk rakt igenom. På sådana ställen odlar de även sina viner själv och är ofta ganska små tillverkare.
Påpasslig ålder för en fin cognac som inte kostar för mycket är någonstans mellan 20 och 35 år och det är ungefär genomsnittet som räknas, alltså inte på det viset som åldern på maltwhisky anges.
Undvik av samma orsak de fyra-fem största tillverkare av konjak, för de lägger hutlösa pengar till marknadsföringen, utan att själva produkten är så bra.
Det är inte bara min åsikt, utan de professionella entusiaster brukar dela den åsikten, men sen är det naturligtvis upp till dig, vad du gör.
Last edited: