Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konjak

Bastardo

Medlem
Druckit en del cognac nu och tycker renault carte noire och martell cordon bleu levererar precis vad jag vill ha. Någon som har några tips på vad man borde testa. Delamain pale & dry xo va riktigt kass enligt mig.La Part des Anges - Cognac XO, Edition Exclusivf 2022 är det bästa jag druckit. Kan tänka mig runt 2000kr och ner.
Du verkar gilla ganska kraftiga cognacsorter och jag gillar lite mjukare typer av varan, så jag kan inte ge dig personliga råd, tyvärr. Men om du vill lära känna mer om konjak, kika även den sajten, som jag har tipsat förut: https://www.cognac-expert.com/

Det finns mycket kunskap på den sidan, samt en hel del recensioner också.
Du kan kika även på den här sajten, som verkar kunna ganska många olika starksprit på ett skapligt sätt:
Sök lite nedåt på sidan, så hittar du även cognac och andra sorter. Enligt mig har de ganska pålitliga omdömen.

P.S. Följande märken brukar få högsta betyg som helhet:
Delamain, A.E. Dor, A. De Fussigny, Ch. de Montifaud, Daniel Bouju, Jean Fillioux, Paul Giraud, Léopold Gourmel, Grosperrin, Jean-Luc Pasquet, Lafont de St. Preuil, Laurent Merlin, Leyrat, Moyet, Normandin-Mercier, A. Paquereau, Pierre de Segonzac, Prunier, Ragnaud-Sabourin, Louis Royer.

Försök att hitta odlarkonjak, för den är äkta hantverk rakt igenom. På sådana ställen odlar de även sina viner själv och är ofta ganska små tillverkare.
Påpasslig ålder för en fin cognac som inte kostar för mycket är någonstans mellan 20 och 35 år och det är ungefär genomsnittet som räknas, alltså inte på det viset som åldern på maltwhisky anges.

Undvik av samma orsak de fyra-fem största tillverkare av konjak, för de lägger hutlösa pengar till marknadsföringen, utan att själva produkten är så bra.
Det är inte bara min åsikt, utan de professionella entusiaster brukar dela den åsikten, men sen är det naturligtvis upp till dig, vad du gör.

Last edited:

Kolsyra

Kolsyra
Du verkar gilla ganska kraftiga cognacsorter och jag gillar lite mjukare typer av varan, så jag kan inte ge dig personliga råd, tyvärr. Men om du vill lära känna mer om konjak, kika även den sajten, som jag har tipsat förut: https://www.cognac-expert.com/

Det finns mycket kunskap på den sidan, samt en hel del recensioner också.
Du kan kika även på den här sajten, som verkar kunna ganska många olika starksprit på ett skapligt sätt:
Sök lite nedåt på sidan, så hittar du även cognac och andra sorter. Enligt mig har de ganska pålitliga omdömen.

P.S. Följande märken brukar få högsta betyg som helhet:
Delamain, A.E. Dor, A. De Fussigny, Ch. de Montifaud, Daniel Bouju, Jean Fillioux, Paul Giraud, Léopold Gourmel, Grosperrin, Jean-Luc Pasquet, Lafont de St. Preuil, Laurent Merlin, Leyrat, Moyet, Normandin-Mercier, A. Paquereau, Pierre de Segonzac, Prunier, Ragnaud-Sabourin, Louis Royer.

Försök att hitta odlarkonjak, för den är äkta hantverk rakt igenom. På sådana ställen odlar de även sina viner själv och är ofta ganska små tillverkare.
Påpasslig ålder för en fin cognac som inte kostar för mycket är någonstans mellan 20 och 35 år och det är ungefär genomsnittet som räknas, alltså inte på det viset som åldern på maltwhisky anges.

Undvik av samma orsak de fyra-fem största tillverkare av konjak, för de lägger hutlösa pengar till marknadsföringen, utan att själva produkten är så bra.
Det är inte bara min åsikt, utan de professionella entusiaster brukar dela den åsikten, men sen är det naturligtvis upp till dig, vad du gör.

Har du nån sida du handlar ifrån?

Bastardo

Medlem
Har du nån sida du handlar ifrån?
Inte direkt, men jag har köpt ibland från winefamly.se/ fast där är minst 90% av alla varor dyrare än på bolis, men jag kan ju alltid hitta sådana varor som är ändå prisvärda. Annars kan jag varmt rekommendera att handla hos cognac-expert.com/
Nu har jag tipsat om den sajten flera gånger, så försök lägga namnet i minnet, för de är mycket duktiga och pålitliga och där kan du hitta otroligt mycket bra information om konjak. Förmodligen störst på konjak i hela Europa.

Vi var på väg att köpa lite finkonjak därifrån, men sen dök det upp vissa hinder, och affären uteblev. Men du måste själv betala alkoholskatten till Sverige, vilket i och för sig är mycket enkelt att göra även digitalt, fast jag har ändå inte handlat på ett sånt ställe förut.

BTW. Det här hade vi tänkt dela mellan oss sinsemellan, men nu har det blivit betydligt dyrare. Enligt mig är det prisvärt ändå, men kostar en slant, så klart. Men bara en spottstyver ändå, jämfört med många viner folk handlar här …
Läs lite om den, så förstår du, varför man var sugen på en sån … :D
P.S. Om du vill ha högsta kvalitet inom alla prisklasser så koncentrera dig på artisanal producers, eller på svenska hantverksmässiga producenter, och det hänger även samman med odlarkonjak, fast det är ganska få producenter där allting görs inom huset. Rubbet alltså. Sådana skulle jag jaga efter, om jag hade råd.

Last edited:

Bastardo

Medlem
Inte direkt, men jag har köpt ibland från winefamly.se/ fast där är minst 90% av alla varor dyrare än på bolis, men jag kan ju alltid hitta sådana varor som är ändå prisvärda. Annars kan jag varmt rekommendera att handla hos cognac-expert.com/
Jag hittade min ’lista’ på datorn med sådana namn som jag tror uppfyller de flesta krav till att kunna kallas till hantverksmässig producent. De är inte i någon särskild ordning, men jag hoppas att någon här fyller på med sådana om ni har kunskap i ämnet, eller kan ta reda på pålitlig fakta.

Navarre
Jean Fillioux
Jean-Luc Pasquet / Pasquet
Chateau de Montifaud
François Voyer
Vaudon
André Petit
Pierre de Segonzac
Ragnaud Sabourin
Raymond Ragnaud
Vallein Tercinier
Dudognon
Fanny Fougerat
Michel Forgeron

Så klart kan det finnas flera, men de här har jag kunnat samla på mig från ett annat forum som jag är med, dock inte så aktivt just nu.

Bastardo

Medlem
Om man har opålitlig fakta så behöver man inte göra sig besvär med andra ord. :cool:
Exakt, Vingubben!
Det är ändå frågan om bara åsikter, och vi alla har vår egen, men om man utgår ifrån vad expertisen lovordar, så får man ungefär dessa resultat, men du kan själv ha helt annorlunda smakpreferenser gällande drycken … en sak är i alla fall ganska klart, man får inte högsta kvalitet för en spottstyver och åldern på konjak har relativt stor betydelse.
I runda slängar skulle jag påstå att man får mest valuta för pengarna genom att spendera mellan 2000–3000 kronor per flaska, OM syftet är att få njuta av riktigt god cognac, men det finns några brand och märken, som levererar även under den summan.
Gillar man det som man dricker och har råd att köpa, så räcker det långt. Jag har själv skaffat lite för dyr smak gällande det mesta, men jag skulle aldrig betala hutlösa priser för dyra kristallkaraffer, som många producenter försöker prångla iväg. Och för sjutton, läs lite mer om konjak innan ni köper finare buteljer, annars finns risken att ni blir besvikna. :) En sak till: det finns inga genvägar för att lära sig bemästra kunskap om konjak, det kommer att ta åratal att kunna ens lite vad det behövs för att lyckas hitta sina egna smakpreferenser.
Be careful out there and stay away from the Big Four!

Last edited:

Vingubben

Medlem
Exakt, Vingubben!
Det är ändå frågan om bara åsikter, och vi alla har vår egen, men om man utgår ifrån vad expertisen lovordar, så får man ungefär dessa resultat, men du kan själv ha helt annorlunda smakpreferenser gällande drycken … en sak är i alla fall ganska klart, man får inte högsta kvalitet för en spottstyver och åldern på konjak har relativt stor betydelse.
I runda slängar skulle jag påstå att man får mest valuta för pengarna genom att spendera mellan 2000–3000 kronor per flaska, OM syftet är att få njuta av riktigt god cognac, men det finns några brand och märken, som levererar även under den summan.
Gillar man det som man dricker och har råd att köpa, så räcker det långt. Jag har själv skaffat lite för dyr smak gällande det mesta, men jag skulle aldrig betala hutlösa priser för dyra kristallkaraffer, som många producenter försöker prångla iväg. Och för sjutton, läs lite mer om konjak innan ni köper finare buteljer, annars finns risken att ni blir besvikna. :) En sak till: det finns inga genvägar för att lära sig bemästra kunskap om konjak, det kommer att ta åratal att kunna ens lite vad det behövs för att lyckas hitta sina egna smakpreferenser.
Be careful out there and stay away from the Big Four!
2-3000 kr för en flaska Cognac är ju hutlöst. För samma peng skulle man ju kunna köpa ett par, tre flaskor riktigt bra rödtjut som får 18p var av Jancis.

Bastardo

Medlem
2-3000 kr för en flaska Cognac är ju hutlöst. För samma peng skulle man ju kunna köpa ett par, tre flaskor riktigt bra rödtjut som får 18p var av Jancis.
Jag har märkt det … Folk här kan betala nästan hur mycket som helst för en flaska vin, men starksprit måste vara nästan gratis för att bli godkänt. Så enkelt är det inte om man vill njuta av riktigt kvalitet.
To each their own, som man brukar säga på utrikiska. :) Tänk också på att en helflaska cognac håller säkert flera månader innan man tömmer den, men en flaska vin brukar ta slut på samma kväll. Dessutom måste man lagra vinflaskan flera år innan den går ens att dricka. Men det är kanske just tjusningen med det.
OM jag ska samla på något, så får det bli finsprit i stället för vin. Men så klart beror det även vem som ’bestämmer’ när det är frågan om finsprit … På vinfronten verkar vara gränsen dragen exakt på 18 poäng eller minst 1000 spänn. Annars kan det väl inte vara något kvalitetsvin? ;)

Last edited:

Boletus

Medlem
Jag har märkt det … Folk här kan betala nästan hur mycket som helst för en flaska vin, men starksprit måste vara nästan gratis för att bli godkänt. Så enkelt är det inte om man vill njuta av riktigt kvalitet.
To each their own, som man brukar säga på utrikiska. :) Tänk också på att en helflaska cognac håller säkert flera månader innan man tömmer den, men en flaska vin brukar ta slut på samma kväll. Dessutom måste man lagra vinflaskan flera år innan den går ens att dricka. Men det är kanske just tjusningen med det.
OM jag ska samla på något, så får det bli finsprit i stället för vin. Men så klart beror det även vem som ’bestämmer’ när det är frågan om finsprit … På vinfronten verkar vara gränsen dragen exakt på 18 poäng eller minst 1000 spänn. Annars kan det väl inte vara något kvalitetsvin? ;)
Bra sprit som räcker i flera månader finns bara i teorin...

Vingubben

Medlem
Skulle ju kunna vara för att det är ett vinforum, och att det heter finewines?

budgetvin.se och finsprit.se är bägge lediga. Det är bara att dra igång men se upp för det finns risk att någon kommer förfasa sig över att diskussionerna handlar om för billiga viner respektive för dyr sprit.

Bastardo

Medlem
Skulle ju kunna vara för att det är ett vinforum, och att det heter finewines?

budgetvin.se och finsprit.se är bägge lediga. Det är bara att dra igång men se upp för det finns risk att någon kommer förfasa sig över att diskussionerna handlar om för billiga viner respektive för dyr sprit.
Eller, vi kanske kan starta ett humorforum tillsammans? Vad sägs om det? :p

Bastardo

Medlem
korkat.net är ledigt;)
Det är ett bra namn … Flerbottnad med olika betydelser, precis som mina texter brukar vara.
Hoppas att ingen människa känner sig sårad av allting som jag yttrar här, jag vill bara väl, fast det kanske inte uppfattas så tydligt alla gånger.
Det finns redan tillräckligt många här som tar den här hobbyn gravallvarligt, så lite motvikt behövs, och vi är inte så många andra som bjuder på det.
P.S. Om inte Podere Le Cinciole räknas som fine wines, så vore det märkligt, för så mycket högre prismässigt kommer jag inte att sträcka mig. Eventuellt, om jag hittar en bra kanddat till Sélection de Grains Nobles av hög kvalitet. Helst med minst 95p av självaste drottningen JR;)

Silex

Medlem
Det är ett bra namn … Flerbottnad med olika betydelser, precis som mina texter brukar vara.
Hoppas att ingen människa känner sig sårad av allting som jag yttrar här, jag vill bara väl, fast det kanske inte uppfattas så tydligt alla gånger.
Det finns redan tillräckligt många här som tar den här hobbyn gravallvarligt, så lite motvikt behövs, och vi är inte så många andra som bjuder på det.
P.S. Om inte Podere Le Cinciole räknas som fine wines, så vore det märkligt, för så mycket högre prismässigt kommer jag inte att sträcka mig. Eventuellt, om jag hittar en bra kanddat till Sélection de Grains Nobles av hög kvalitet. Helst med minst 95p av självaste drottningen JR;)
Jag trodde JR hade en skala till 20. Ett 95p-vin den skalan måste väl vara nästan omöjligt att hitta? Men väldigt smaskigt att inmundiga om man lyckas och har råd.

Bastardo

Medlem
Jag trodde JR hade en skala till 20. Ett 95p-vin den skalan måste väl vara nästan omöjligt att hitta? Men väldigt smaskigt att inmundiga om man lyckas och har råd.
Det blev ändrat av misstag till Parker-skalan i stället för 20-poängskalan, sorry about the fuzz … Men de flesta förstår nog vad jag syftade till, då 18p motsvarar ungefär 95 poäng.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Om man vill testa konjak, vad ska man börja med? Hennessy VS?
Varför inte Grönstedts 3x20 cl-ask så du får prova olika lagringstider från ett helt OK märke (om än utan påtaglig "prestigefaktor")?
För ett gammalt talesätt lyder: VS kokar man sås på, VSOP blandar man drinkar på och XO dricker man som avec. ;)

Bastardo

Medlem
Varför inte Grönstedts 3x20 cl-ask så du får prova olika lagringstider från ett helt OK märke (om än utan påtaglig "prestigefaktor")?
För ett gammalt talesätt lyder: VS kokar man sås på, VSOP blandar man drinkar på och XO dricker man som avec. ;)
Absolut, Tomas!
Grönstedts Extra
kommer jag ihåg att vara hyfsad god cognac för slanten och även Urban Laurin gav den ett bra omdöme, jag vet inte om någon annan i Sverige har skrivit en nyare bok som vore bättre, det vimlar inte precis sådana hos oss och inte ens i hela världen.
Cognac, Armagnac & Brandy av Urban Laurin.
Jag känner en norsk kille som vore kapabel att skriva en mycket bra bok om cognac, men han säger att faktakollen tar så enormt mycket tid, att det är oerhört tidskrävande jobb och man blir inte rik på det … Alltså hur lyckas man ens ta redan på alla detaljer från alla pyttesmå producenter? Det är lite need to know basis som gäller med dessa dyra droppar. Antingen kan man sin sak, eller inte.
Det är också ganska mycket jobb att gå igenom alla hundratals texter om cognac och alla möjliga källor för kunskap som finns. Och sen är det ändå till syvende och sist din egen smak som avgör om det är gott eller ej, i din egen mun. Att hitta sin favoritcognac är mycket svårare, tror jag, än att hitta goda viner, som det vimlar hundratals av och är mycket lättare att få tillgång på olika recensioner etc.

Last edited:

Per Stade

Lege artis
Om man vill testa konjak, vad ska man börja med? Hennessy VS?
Ett bra råd, Grönstedt är en helt OK ingång till cognacens värld.
Speciellt Grönstedts Extra ger mycket bang for the buck.
En annan förvånansvärt bra cognac är Bache Gabrielsen XO.
Norrmännen kan det här med cognac.
För att få något som verkligen är mycket bättre får du gå upp rejält i pris, som till exempel Bache-Gabrielsen Hors d’Age eller Tesseron Lot n°29 XO Exception.
De två sistnämnda har jag inte provat själv men däremot Delamain Réserve de la Famille, som tyvärr inte finns att köpa i Sverige längre.
För en 10-15 år sedan gick den på cirka 2.800:- vilket jag tyckte var överkomligt.
En juvlig cognac.

Last edited:
Toppen