Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konjak

LarsW

Medlem
Jag vet inte, om jag kan hålla med dig. Le Reviseur Fine Petite Champagne XO fick samma poäng som Delamain Pale & Dry XO hos tromsocognacclub.com/ och de har provat ganska många olika cognacsorter. Tror att det är mycket prestige och renomme inblandad när man snackar om cognac. De flesta tror att desto dyrare cognac desto godare blir det. Men så enkelt är det inte. :)
Samma sak gällande ålder. Inte alls säker att cognacen per automatik är alltid godare än lite yngre versionen.
Synd att det är så svårt att hitta en källa på nätet som har rangordnat det mesta av cognac som finns, seriöst.
Ska återkomma med omdöme då jag beställt en halvflaska av Le Reviseur Fine Petite Champagne XO. :)

Blir mer sällan numera jag dricker brun sprit. Var en period för 10-15 år sen då jag prövade ganska mycket cognac, då den fortfarande var billig i Norge av nån orsak. De har alltid vart keen på cognac där, är ju flera av de stora producenterna som är norskättade i Cognac. Personligen märkte jag fort att jag tyckte bättre om lite torrare cognac och fick styra undan de större märkena.

Fastnade till slut för Delamain och AE Dor. Blev senare mest Delamin då de är betydligt billigare åsså är det kul med årgångs-cognac som dessutom är jäsiken så god.... :D
 

Bastardo

Medlem
Märk väl, att jag påstår inte att Le Reviseur Fine Petite Champagne XO skulle vara lika gott som Delamain Pale & Dry XO, men för priset måste det alla fall vara ett fynd. De båda fick samma poäng hos tromsocognacclub.com/
De var inte lika begeistrade heller i Daniel Bouju Tres Vieux, i jämförelse med andra källor. Men de har onekligen en mycket stor erfarenhet av att prova cognac. Därför litar jag ganska mycket på deras omdöme.
Det finns ett norskt forum till: http://www.cognac-lcc.com/30140468
Här finns en lista vad de har provat. Rätt så intressant den med och lite olika bedömningar på samma cognac. Det verkar vara så, att just cognac-smaken är väldigt individuellt. Den ser ut att variera mycket mer än motsvarande uppskattning för lagrad rom och maltwhisky.
 

Daniel A

Administratör
DSC_0366.JPG


Midsommarhelgen bjöd inte på några stora viner, men väl stor cognac!

1981 Prunier, Grande Champagne
Ett fat. Några hundra flaskor. Cask strenght (vill minnas runt 42 %, ovanligt lågt för en så "ung" dryck). Verkligen en raritet i cognacsvärlden, tyvärr.
Hur gott som helst! Något bångstyrig, blir inte direkt struken medhårs av att dricka det här (eventuellt på grund av att jag sällan dricker starksprit nu för tiden). Grymt stora och komplexa smaker - torkade bär, olika träslag (mmmm träää), blandade kryddor, någon form av olja från en smutsig verkstad, päron (va?!), ingefära, köttbit som trillat ner i den vedeldade brasan. Ibland allt samtidigt, ibland springer något iväg på egen hand. Fantastiskt roligt att dricka. Doften satt kvar i de tomma glasen dagen efter. Svårt med poängen, men 95p ungefär.
 

Bastardo

Medlem
Jag har beställt en bok som heter: Cognac, An Independent Guide to the People, the Product and the Region
by Mac A. Andrew. När den anländer så småningom kan jag eventuellt delge några intressanta fakta om vissa cognacshus och deras utbud. Dock är det möjligt att recensionerna är lite daterade, men den risken tar jag gärna. Enligt många är den bland de allra bästa böcker om cognac. Återstår att ta reda om detta påstående stämmer, när boken först anländer.
 

Bastardo

Medlem
Nu har jag fått boken. Efter att ha skummat igenom den, kan jag förtälja lite vad jag tycker om den etc. Och kanske berätta lite kort om de allra godaste cognac som finns, enligt författaren. Men någon exakt redovisning kommer inte att ske. Det har kostat en hel del möda och pengar för mig att införskaffa nämnda boken. :)
Enda kravet jag har är, att ni håller tråden levande och fikar in lite med egna erfarenheter. Det behöver inte alltid vara några häftiga lyxdrycker. Om man är rätt informerad kan man hitta guldkorn även med lite mer normal prislapp. Man behöver inte nödvändigtvis spendera tusentals kronor för det. ;)
P.S. LarsW. Har inte sett något omdöme om cognac som jag tipsade dig om.
 

Bastardo

Medlem
Visa bifogad bild 13625

Midsommarhelgen bjöd inte på några stora viner, men väl stor cognac!

1981 Prunier, Grande Champagne
Ett fat. Några hundra flaskor. Cask strenght (vill minnas runt 42 %, ovanligt lågt för en så "ung" dryck). Verkligen en raritet i cognacsvärlden, tyvärr.
Hur gott som helst! Något bångstyrig, blir inte direkt struken medhårs av att dricka det här (eventuellt på grund av att jag sällan dricker starksprit nu för tiden). Grymt stora och komplexa smaker - torkade bär, olika träslag (mmmm träää), blandade kryddor, någon form av olja från en smutsig verkstad, päron (va?!), ingefära, köttbit som trillat ner i den vedeldade brasan. Ibland allt samtidigt, ibland springer något iväg på egen hand. Fantastiskt roligt att dricka. Doften satt kvar i de tomma glasen dagen efter. Svårt med poängen, men 95p ungefär.
Måste ha smakat alldeles fantastiskt! Drack du den på nån krog, blev bjuden eller hade du köpt den själv, om jag får fråga? :)
Det finns en 1978 på bolis att köpa, men det finns flera andra buteljer också som håller mycket hög klass, vad jag kan förstå.
BTW. Sommaren verkar inte vara så bra tid att snacka om cognac … ;) Den går nog bäst hem sent på hösten eller på vinter.
P.S. Finns det någon som vet vilka ställen man kan beställa cognac ifrån så att de levererar även till Sverige? För inte ens Norge verkar ha så bra sortiment på deras monopol just gällande de ädla dropparna.
Jag skulle rekommendera även att ha koll på cognac från firman Normandin-Mercier. De verkar vara lite underskattade men gör mycket fin cognac, enligt ansedda bedömare. Synd bara, att importören tar rejält betalt för sina tjänster.
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Nu har jag fått boken. Efter att ha skummat igenom den, kan jag förtälja lite vad jag tycker om den etc. Och kanske berätta lite kort om de allra godaste cognac som finns, enligt författaren. Men någon exakt redovisning kommer inte att ske. Det har kostat en hel del möda och pengar för mig att införskaffa nämnda boken. :)
Enda kravet jag har är, att ni håller tråden levande och fikar in lite med egna erfarenheter. Det behöver inte alltid vara några häftiga lyxdrycker. Om man är rätt informerad kan man hitta guldkorn även med lite mer normal prislapp. Man behöver inte nödvändigtvis spendera tusentals kronor för det. ;)
P.S. LarsW. Har inte sett något omdöme om cognac som jag tipsade dig om.
Det var den ja.
Smakade den när jag fick den och spontan intrycket var mycket kvalitet för en liten peng! Sannolikt mest i sin prisklass utan någon allvarlig konkurrens.

Saknade lite elegans och den var råare än mina Delamain och AE Dor men för en bråkdel av priset kan man inte begära detta.

Ska prova igen senare för lite mer utförliga smaksnoteringar. Dock går det ganska länge mellan gångerna jag dricker brun sprit numera.
 

Bastardo

Medlem
Det var den ja.
Smakade den när jag fick den och spontan intrycket var mycket kvalitet för en liten peng! Sannolikt mest i sin prisklass utan någon allvarlig konkurrens.

Saknade lite elegans och den var råare än mina Delamain och AE Dor men för en bråkdel av priset kan man inte begära detta.

Ska prova igen senare för lite mer utförliga smaksnoteringar. Dock går det ganska länge mellan gångerna jag dricker brun sprit numera.
Tack så mycket, LarsW!
Mycket uppskattad omdöme. :) Småflaskorna är slut ganska länge sen, men helan går att köpa på bolis. Jag hittade den bara av en händelse, när jag surfade lite och sökte olika drycker. Producenten har ganska god renommé och de tillverkar tre olika serier av cognac.
Du har absolut rätt i det avseende, att det är svårt att hitta godare cognac för pengen. :) Men här söker nog folk lite finare cognac att förgylla sin dag. Det finns guldkorn där att finna om man är rätt informerad. Jag menar att det är kanske onödigt att betala så mycket när det finns fin cognac även under tusen spänn. ;)
Jag ska komma med mina tips lite senare. Vore kul att få tips var man kan beställa cognac på nätet, så att man går helt lagligt tillväga och betalar alla skatter som behövs och där frakten är inte för hög.
 

Bastardo

Medlem
Men jag hade lovat mig själv att inte köpa ny starksprit förrän jag tömt min 1991 Prunier - Petit Ch, och det är oklart om jag är redo att halsa den sista fjärdedelen!
Pratar du kanske om Prunier Vintage 1991 Petite Champagne Cognac? Jag har just hämtat ut en flaska Prunier 20 years från ”min butik”. Det står 1992 på flaskan. Vad betyder det? Är hela innehållet från det året eller hur funkar det?
 

Daniel A

Administratör
Pratar du kanske om Prunier Vintage 1991 Petite Champagne Cognac? Jag har just hämtat ut en flaska Prunier 20 years från ”min butik”. Det står 1992 på flaskan. Vad betyder det? Är hela innehållet från det året eller hur funkar det?
Det stämmer att det var den flaskan. Något oväntat på grund av åldern, men den kvalade in bland de bästa cognacer jag smakat. Synd att den inte går att få tag på längre.

Det stämmer att Prunier 20 years nuförtiden är från en enskild årgång (står det även att den är från Fins Bois?). Den är dock blandad från flera olika fat (fast alla från samma årgång då) och ofta är alkoholen nervattnad till 40 % eller där omkring. Pruniers årgångscognac ligger ofta på det dubbla i pris (eller mycket mer, beroende på ålder) eftersom de alltid är från ett enskilt fat och inte manipulerat på något sätt.
 

Bastardo

Medlem
Tack så mycket för informationen, Daniel A!
Jag tror dig absolut, när du säger att just den flaskan var bland det bästa du har smakat. Men hur smakar så stark cognac? Känns den inte på något sätt lite för starkt? Brukar du ha lite vatten i den?
Det står inte på etiketten att Prunier 20 years är från Fins Bois, men det verkar vara så, som du säger.
Det går fortfarande att köpa Cognac Petite Champagne 1991 – 51,5° hos producenten och priset är 180 euro, men sen kommer till frakt och svensk alkoholskatt, så totalsumman hamnar en bit över 2000 kronor. Vet inte om det är okej att beställa bara en enstaka flaska.
I många fall kan man hitta cognac billigare på annat håll än hos producenten. Men det kan variera från fall till fall.

Just nu är jag oerhört intresserad av cognac från de här tre husen: Jean-Luc Pasquet, Maison Prunier och Normandin-Mercier. Ni som är intresserade av högklassig cognac borde gå med på Facebook i en grupp som heter Cognac-Ambassadors. Där finns med även några producenter, och då kan ni fråga direkt från källan, om ni undrar efter någon särskild produkt.
Men det är synd att det sällan förekommer riktiga recensioner om flaskorna. Folk där skryter ofta vad de har druckit etc. men någon djupare analys förekommer nästan aldrig. På det sättet är det lite tråkigt. I det syftet är finewines oerhört mycket bättre. :)
 
Last edited:

Daniel A

Administratör
Tack så mycket för informationen, Daniel A!
Jag tror dig absolut, när du säger att just den flaskan var bland det bästa du har smakat. Men hur smakar så stark cognac? Känns den inte på något sätt lite för starkt? Brukar du ha lite vatten i den?
(...)
Det går fortfarande att köpa Cognac Petite Champagne 1991 – 51,5° hos producenten och priset är 180 euro, men sen kommer till frakt och svensk alkoholskatt, så totalsumman hamnar en bit över 2000 kronor.

Alkoholstark cognac, säg 45 % eller mer, är lite av ett lotteri. Ibland fungerar det inte alls, och blir bara kärvt och jävligt. Har aldrig lyckats få någon tillfredsställande effekt av att ha lite vatten i cognac (tillskillnad från whisky); det smakar annorlunda, men aldrig bättre än utan. Just Pruniers årgångsflaskor har alltid haft en finstämdhet över sig som gör att alkoholstyrkan inte märks särskilt tydligt, även om de ibland kryper upp mot 55 %. Det är dock lite "rivigare" än vällagrade och klassiskt avrundade/lena cognacer.

Visste inte att producenten sålde flaskor direkt. Ser ut att vara rimliga priser. Tack för tipset!

(kanske ska någon moderator flytta dessa inlägg till cognacstråden, så att det lilla som skrivs om drycken finns samlat på en plats på forumet?)
 

LarsW

Medlem
Tack så mycket, LarsW!
:) Småflaskorna är slut ganska länge sen, men helan går att köpa på bolis.
Tror nästan jag knep den sista halvflaskan! :cigarr:

Och tacksam är jag för det! Gillar verkligen den klassiska utseendet med en rak, enkel flaska och diskret etikett jämfört med den "Tax-Free-on-sale-Cognac" flaskan de ersatt den med för helflaskan... :stendumt:
Aja, innehållet som räknas då...

Old style:
1702.jpg


New style:
343777.jpg
 

Bastardo

Medlem
Tror nästan jag knep den sista halvflaskan! :cigarr:

Och tacksam är jag för det! Gillar verkligen den klassiska utseendet med en rak, enkel flaska och diskret etikett jämfört med den "Tax-Free-on-sale-Cognac" flaskan de ersatt den med för helflaskan... :stendumt:
Aja, innehållet som räknas då...
Vad roligt!
Den nya flaskan ser helt enkelt löjligt ut … ;) Och texten Extra Old XO är bara för mycket; så löjligt man kan åstadkomma!
Men själva innehållet är det inget fel på. Jag sålde två av mina halvor till mina vänner, så att de också skulle ha chans att upptäcka god cognac. :)
Det verkar vara så att cognac är lite på gång igen, efter flera års svacka. Och den är inte alls dyr, som jag inbillade förut. Om du tar nästan vilken maltwhisky som helst, med lite ålder, så kostar de mångdubbelt så mycket som en riktig högkvalitativ cognac.
 

Christer J

Medlem
Jomen nu känns det gott med sprit, nu när regnet och smårusket är här.
Har tänkt att prova Delamain i olika prisklasser i höst och vinter, börjar nu med denna Pale & Dry XO.
Fint att dofta ur denna typ av glas istället för klassisk kupa då det blir ”mindre spritig doft”. Glaset är Riedel Cognac Hennessy 17cl.
Smak av vanilj och apelsin, kanske tabletten Viol.
Värmer skönt i bröst och sinne :)
Skål!
3906A2A4-9560-4028-9B8F-87D5B123F5C3.jpeg
 

LarsW

Medlem
Jomen nu känns det gott med sprit, nu när regnet och smårusket är här.
Har tänkt att prova Delamain i olika prisklasser i höst och vinter, börjar nu med denna Pale & Dry XO.
Fint att dofta ur denna typ av glas istället för klassisk kupa då det blir ”mindre spritig doft”. Glaset är Riedel Cognac Hennessy 17cl.
Smak av vanilj och apelsin, kanske tabletten Viol.
Värmer skönt i bröst och sinne :)
Skål!
Visa bifogad bild 14221
Härligt! Delamain är riktigt jäkla fin och förstavalet om jag ska dricka brun sprit!

Såklart var det en trevlig sådan som fick avsluta Krug-middagen i våras! :cigarr:

Efter allt detta drack vi lite cognac. Det var gott.
20180413_231648-jpg.12948
 

Bastardo

Medlem
Härligt! Delamain är riktigt jäkla fin och förstavalet om jag ska dricka brun sprit!

Såklart var det en trevlig sådan som fick avsluta Krug-middagen i våras! :cigarr:
Den är säkert jättegod, men inte så prisvänligt och jag är ganska säker på att det finns minst lika god cognac som är även en aning billigare. :) Dock finns det nog inte så många ens här som har jämfört dyra cognac sinsemellan.
För mig ligger den utom räckhåll, men kanske det blir tillfälle att prova senare något annat intressant. ;) Som sagt, det verkar inte finnas någon pålitlig site som betygsätter kvalitetscognac. Men för annan typ av starksprit finns det.
 

Bearman

a´lea iacta est iterum
Den är säkert jättegod, men inte så prisvänligt och jag är ganska säker på att det finns minst lika god cognac som är även en aning billigare. :) Dock finns det nog inte så många ens här som har jämfört dyra cognac sinsemellan.
För mig ligger den utom räckhåll, men kanske det blir tillfälle att prova senare något annat intressant. ;) Som sagt, det verkar inte finnas någon pålitlig site som betygsätter kvalitetscognac. Men för annan typ av starksprit finns det.

Best Cognac Brandy - Based on scores from a wide range of critics, updated monthly
https://www.wine-searcher.com/regions-cognac?tab_F=best
 
Toppen