Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Konjak

SV: Konjak

Ingen aning. Det stod en del om affären på ett cognacforum jag hängde på för flera år sedan. Vad jag förstår ingick en hel del fat i dealen så innehållet i deras flaskor är säkert ok. Mer en moralisk grej kanske, om de inte börjat hälla skräp i flaskorna.

Läs gärna vad Vinunic skriver i närliggande ämne:http://www.vingruppen.se/pages/GeneratePDF.aspx?Product=3597&Site=VinUnic

"...på jakt efter ett traditionellt företag de kunde våldta..." Precis vad man kan vänta sig av ekonomer, sälj gärna morsan för lite cash och bonus men så fort det blåser snålt skall skattebetalarna baila ut dem från förluster som åsamkats pga allmän klåpighet och girighet... ;)

Skämt å sido - för tips om brukscognac så har jag aldrig gått i gång på Grönstedts, hur mycket monopolet och Steffo Törnqvist än pimpar den. Känns söt på nåt sätt - och varför måste de tillsätta färgämne (E150) om de nu har så jäkla bra långlagrade fat? Flygplatscognac från de stora namnen (Hennessy, Réné Martin, Martell, Courvoisier etc) är sällan superkul. Frapin har jag druckit en del av och den brukar vara bra - den kanske största egendomen i Grande Champagne, och dessutom ett schysst slott på ägorna. Däremot är jag lite färgad av det snorkiga bemötandet vi fick på plats. Delamain däremot bjöd på ett av de trevligaste producentbesök jag någonsin haft, kul att den generella kvaliteten också är skyhög. Damerna på kontoret var helt till sig av att en svensk ringde och hörde om det gick att besöka samma dag. Flera timmars kvalitetstid i deras fuktiga källare i Jarnac med sniffar både från nyinköpta nydestillerade fat och smakprov från det fat som troligtvis skulle bli nästa Réserve de la Famille. Sedan fullständig sortimentsprovning och mer småsnack med gänget på kontoret medan de slog in varorna. Även om "Pale & Dry" brukar vara huscognac här hemma har jag alltid haft en svag spot för deras Vesper. Löjligt bra kvalitet, och inte långt efter "Très Vénerable" i mitt tycke. Hur fan kunde den tas bort från ordinarie sortimentet?

PS. Kan vi inte sluta med DN-svenskan och skriva cognac? Eller skall jag börja använda schampanj, bordå och kianti också?
 

Håkan

Medlem
SV: Konjak

Frankofilen>>Har du erfarenhet av A E Dor och Thesseron? Funderar på om något från dessa skall bli mitt nästa inköp.
 
SV: Konjak

Krug88 skrev:
Réné Martin har jag aldrig hört talas om, menade du Remy?

Visst menar jag det - ibland går det för fort, speciellt när man skriver sent på kvällen...

Har aldrig smakat AE Dor eller Tesseron, men de är säkert bra.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Konjak

Frankofilen skrev:
PS. Kan vi inte sluta med DN-svenskan och skriva cognac? Eller skall jag börja använda schampanj, bordå och kianti också?

Konjak är en gammal svensk stavning som fanns långt innan DN grundades 1864.
 

Pomerol

Medlem
SV: Konjak

Elvis skrev:
Konjak är en gammal svensk stavning som fanns långt innan DN grundades 1864.

Det är mycket möjligt och att bränna häxor på bål är också något som skedde förr. Ähh, strunt i det, nu går jag och dricker till tjampanj.
 

Pomerol

Medlem
SV: Konjak

Gustibus skrev:
"Tjampanj", ligger det i France (eller är det "Frankrike" det heter)? ;)

Det ligger i Frankrike. Vet du vad hufvudstaden heter där?

Språket utvecklas. Att stå kvar och använda gamla, förlegade ord/stavningar är bara förryckt... ;)
 
SV: Konjak

Sjödin skrev:
Kan ni förklara det här, konjaksfantaster??
Så fort jag dricker konjak och främst när jag kombinerar den med kaffe, så får jag en sån sjuhelsikes halsbränna.
Aldrig annars, inte av något. Jag skulle kunna dricka fotogen blandat med tabasco utan att få halsbränna.
Varför just konjak??

Prova att välja sorter där tillsatsen av sockerkulör inte finns.
Får själv halsbränna av dessa, ofta billigare, sorter.
 

Guayabera

Medlem
SV: Konjak

Håkan skrev:
Jag skulle rekommendera firmorna Delmain och Jean Filloux. Sedan får plånboken bestämma vilken av deras varianter du väljer.
Om du slår till på Delamain Reserve de la Famille eller Jean Fillioux Réserve Familiale så kommer du aldrig mer vilja dricka någon annan konjak, himmelska. Men de i lägre prisklasser är inte så dumma de heller. Och ärligt talat, kan man lägga ner över 2000 kr för en flaska skumpa borde man kunna lägga lika mycket på en Konjak, eller hur?

Jean Fillioux Réserve Familiale är en av de absolut bästa cognac jag har provat. Den må kosta 2385.00 kr men då betalar man bara för drycken, och ej för en kitschig dekanter. En del av charmen i denna cognac ligger just i kontrasten mellan den enkla flaskan och innehållet.
 

olle

Medlem
SV: Konjak

Pomerol skrev:
Språket utvecklas. Att stå kvar och använda gamla, förlegade ord/stavningar är bara förryckt... ;)

Ledsen att behöva påbörja karriären på detta forum med ett så tragiskt påpekande men vad gäller att stå kvar och använda "gamla [...] ord" så lär väl "konjak" vara en väldigt mycket modernare stavning än cognac då den tidigare är en försvenskning av just det franska (och äldre) ordet "cognac"?

Förövrigt anser jag inte att det är något fel på Grönstedts XO. Den bästa cognacen som jag någonsin druckit kommer från Delamain. Även Martins XO finns i mitt hem.
 
Trådskapare
Elvis

Elvis

Medlem
SV: Konjak

Olle, det stämmer inte - på svenska är cognac den moderna stavningen. Första förekomsten av "konjak" i svensk skrift var enligt SAOB år 1620. Första förekomsten av "cognac" i svensk skrift var på 1800-talet, också enligt SAOB.

Jag tror att SAOL i några upplagor i slutet på 1900-talet hade med "cognac" som alternativ stavning till "konjak", men inte i senaste upplagan. Nu är bara "konjak" med. (Kan vara bra att veta om man spelar Alfapet/Scrabble.)
 

olle

Medlem
SV: Konjak

Där ser man :) Själv använder jag ordet "cognac" men är för den delen inte speciellt känslig för de som väljer att skriva "konjak". Oavsett stavning är de flesta ändå nöjda med själva drycken.
 

Per Stade

Lege artis
SV: Konjak

olle skrev:
Ledsen att behöva påbörja karriären på detta forum med ett så tragiskt
påpekande men vad gäller att stå kvar och använda "gamla [...] ord" så lär
väl "konjak" vara en väldigt mycket modernare stavning än cognac då den
tidigare är en försvenskning av just det franska (och äldre) ordet "cognac"?

Du får väl stava hur du vill

Krug skrev:
Och det HÄR av alla ämnen lockar fram känslor. Sjukt roligt! ;D


olle skrev:
Förövrigt anser jag inte att det är något fel på Grönstedts XO.
Den bästa cognacen som jag någonsin druckit kommer från Delamain.
Även Martins XO finns i mitt hem.

Cognac från Delamain är mycket bra. En annan bra cognac som har en egen
karaktär är Château de Beaulon. Den är gjord på en annan druva, Folle Blanche,
än den vanliga Ugni Blanc.
Personligen vill jag gärna än en gång rekommendera La Gabare's Cognac de Collection från
Cognac Grosperrin. Cognacshuset grundades 1994 av en cognacsmäklare som efter många år
statade eget och började tappa upp udda fat på flaska. Det är rätt roligt att läsa historierna om
varifrån de olika årgångarna kommer.
Tyvärr har de inte uppdaterat siten så det finns inte så mycket information om senare årgångar och
många är slut.
För här handlar det om årgångscognac, vilket är sällsynt. Och ännu mer sällsynt är det att hitta cognac,
som inte har blandats, filtrerats, färgats och sötats.
SingleMalt fantasterna vill ha ofiltrerad sprit med cask strenght. Det här cognacs motsvarighet.

Svår att få tag på i Sverige importeras av Primeur Vin i Lerum men det var två år sedan de
släppte något på bolaget. Några handlare i Frankrike och Tyskland har ett bra sortiment.
Får du se en flaska någonstans, köp den!
 

Segol

Medlem
SV: Konjak

Efter att ha haft några kompisar här i fredags behövde förrådet av cognac fyllas på, jag mådde sådär i lördags...

Nu har jag beställt François Voyer - Napoléon och François Voyer - Extra, det känns vettigt att ha olika sorters cognac för olika tillfällen o personer.
 
Toppen