SV: Krav på skärpt lag för privatimport
som jag skrivit tidigare: Det är tur att nykterhetsrörelsens företrädare verkar sakna intresse för att föra en debatt med sakliga argument. (ett bra exempel är argumentationen kring mellanölet, där de drar slutsatser som inte rimligen går att få fram ur det presenterade materialet).
i detta fall så gör de inte grundläggande forskning innan de skriker "olaglig internethandel"
saken är den att det inte är det minsta olagligt i det som företagen i fråga gör. Distanshandel med alkohol från annat land inom EU är tillåten, och det är säljaren som ska betala alkoholskatt och svensk moms. För att få betala svensk alkoholskatt måste man ha ett svenskt ombud som är godkänt av skattemyndigheten som alkoholskatteinbetalare. De uppgifter som lämnas av de företag som IOGT-NTO implicerar, gör gällande att de betalar in svensk alkoholskatt och svensk moms, vilket innebär att de uppfyller gällande lagar.
Det skulle vara intressant att få veta exakt vilka lagar beträffande handel med alkohol som IOGT-NTO anser att företagen bryter mot, och lika intressant att få veta varför de lämnar ett ärende i ett brottsmål till ekobrottsmyndigheten. Det enda Ekobrottsmyndigheten kan göra är konstatera att Ja, det utländska bolaget har en av skattemyndigheten godkänd representat för inbetalning av moms och alkoholskatt, och ja båda skatterna har betalats in till svenska skattemyndigheten på ett korrekt sätt.
Att det sedan förekommer ett antal internetbutiker som har de facto distansföräljning av alkohol till sverige UTAN att betala vare sig svensk moms eller svensk alkoholskatt, det är en annan sak, men det är inte svenska myndigheter som ska utreda och eventuellt döma dem, utan där ska svenska myndigheter rapportera till sin motsvarighet i respektive land som i sin tur ska ta butiksinnehavaren i örat.
Det är bland annat därför som tullen inte rätt upp och ner kan förverka alkohol som handlas på det sättet, utan de måste ge mottagaren möjlighet att korrigera det fel som begåtts av säljaren. det är inte konsumentens fel, alltså kan inte konsumenten ställas till ansvar (underbart!)
Jag undrar vad IOGT-NTO skulle säga om LVMH skulle starta en internethandel med sina varor och även sälja till sverige...

(för jag antar att svenska delen av LVMH är godkänd att betala in svensk alkoholskatt)
-sunqan