Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krav på skärpt lag för privatimport

sunqan

Vinös
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

förslaget innebär väl att man vill ha inte bara ett detaljistmonopol, utan även ett grossistmonopol? (rättning) "förbud mot kommersiella mellanhänder vid all import av alkohol."
det borde innebära att den enda möjligheten till privatinförsel är genom systembolaget, eller om man låter någon ideell organisation transportera varorna. detssutom ser jag inte hur företag som vinunic, janake, bristly, tryffelsvinet, fondberg osv skulle kunna överleva.
det är ett bra förslag :) konsekvensen borde bli att vi slipper detaljistmonopol,.
 

Elvis

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

"Alkoholpolitiskt forum", vad sjutton är det? Låter som en gäng frireligiösa nykterister.
 

chambertin

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

sunqan skrev:
förslaget innebär väl att man vill ha inte bara ett detaljistmonopol, utan även ett grossistmonopol? (all import och införsel)det är ett bra förslag :) konsekvensen borde bli att vi slipper detaljistmonopol,.

"Konkret vill han ha ett förbud mot kommersiella mellanhänder vid all import av alkohol. Ett förslag han hoppas att FP kommer att ta till sig under landsmötet."

Ja jag tolkar det också som att han vill ha bort alla mellanhändaer (även dom som säljer till och via SS).
Eller så är det bara ytterligare en journalist som inte har koll på hur det fungerar.

Verkar i alla fall som om RomAnus sovit sedan vi gick med i EU.
 

sunqan

Vinös
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

ändrings/postningskollission :) (jag skrev det första på tuben).
Om jag får gissa så är det bolag som winefinder, antipodes osv som man vill åt, dvs i grunden svenska bolag med hela sin försäljningsmarknad i sverige och hela sin marknadsföring riktad enbart mot svenska kunder, och där man kringgår det svenska detaljistmonopolet och de svenska marknadsföringsreglerna genom att registrera sitt företag i ett annat EU-land.
Problemet med EU (för deras del) är att grundförutsättningen är att alla bolag i alla EU-länder ska kunna verka på alla lokala marknader i alla EU-länder på samma villkor som ett lokalt baserat villkor. Dvs man kan inte införa konstlade restriktioner som ger de lokala företagen marknadsmässiga fördelar.
termen "idioter" ligger nära till hands. "jag blir så trött" tycker jag beskriver min reaktion rätt bra.
-anders
 

CH

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

sunqan skrev:
termen "idioter" ligger nära till hands. "jag blir så trött" tycker jag beskriver min reaktion rätt bra.

+1

Om något så påvisar väll förekommsten av denna typen av företag vilka brister vi som konsumenter anser det finns med SS och deras utbud.
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Elvis skrev:
"Alkoholpolitiskt forum", vad sjutton är det? Låter som en gäng frireligiösa nykterister.
Faktiskt riktigt bra förening. Om du inte tror mig så läs den här knivskarpa krönikan. Det var länge sedan jag hade förmånen att läsa ett så välskrivet inlägg i alkoholdebatten. Finstämd ironi som kräver sin läsare.

http://af.drogportalen.se/Kronikor/Gard ... index.html
 

sunqan

Vinös
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

det finns väldigt mycket läsvärt på af:s hemsida.
en av de mer intressanta är att det inte går att få folk att dricka mindre genom information. om man kan få 70% att inse att det är information, och 70% av dessa att förstå informationen och 70% av dessa att tycka det är intressant och 70% av 70% av 70% så är det bara 1% kvar som ändrar sitt mönster.... jag har en obehaglig känsla av att om vi räknar på det så kommer faktiskt 30% att ändra sitt drickande till det "bättre" - men mer eller mindre och den där procenten är de som blir nykterister...

en annan var en märklig slutsats om varför gravida mammor i norge drack mindre efter en informationskampanj - slutsatsen var att det var pga att fostret kunde skadas redan i magen och att det på nåt sätt skulle påverka, själv tror jag mer på att risken att ungen blir ett mongo som man sitter fast med i 45 år innan skiten dör är ett betydligt mer realistiskt alternativ :-(

Det är en evinnerlig tur att alkoholmaffian inte kan argumentera sakligt, inte kan räkna och är allmänt (vad nu motsatsen till lyhörda är).
:p

- aargh varför varför varför ändrar smf formatteringen? är det gammel smfen som är i farten :D
 

sunqan

Vinös
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

sen har jag en annan fundering... varför måste de krångla till det där med gårdsförsäljning så?
är det nåt fel med att bara låta tillverkaren sälja sina egna produkter? jag tror i ärlighetens namn inte han/hon är intresserad av att sälja explorer och mcscott, det drar med sig för mycket skit.
det här med alkoholförsäljning följer samma idiotiska mönster som argumenten för Svenska Spel - där är jag helt övertygad om att om man skulle införa en licens som innebar att X% av intäkterna ska gå till föreningslivet, Y% direkt till staten och att inte mer än Z% får gå tillbaks till spelarna, där X Y Z är samma siffror som gäller för svenska spel, så skulle det visa sig att det inte var så många som var intresserade... men om det var det så skulle det alltså vara ett nollsummespel för staten.
 
Trådskapare
A

sunqan

Vinös
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

och ibland balanserar man på gränsen till sarkasm ::)

http://af.drogportalen.se/Kronikor/Alkoholstrategin-antagen--nu-ska-den-foras-ut-/index.html är ett annat inlägg i deras debatt. som är författat av den gode Gabriel. Tyvärr så är syftet gott, men de inblandade väldigt inskränkta och snabba att dra alla över en kam.
jag ser en ögonbrymshöjare där " Vi satsar, glädjande nog, hundratals miljoner kronor varje år i statsbudgeten på alkoholförebyggande arbete. " undrar om han menar folkhölsoinstitutet eller nåt annat...
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

sunqan skrev:
och ibland balanserar man på gränsen till sarkasm ::)

http://af.drogportalen.se/Kronikor/Alkoholstrategin-antagen--nu-ska-den-foras-ut-/index.html är ett annat inlägg i deras debatt. som är författat av den gode Gabriel. Tyvärr så är syftet gott, men de inblandade väldigt inskränkta och snabba att dra alla över en kam.
jag ser en ögonbrymshöjare där " Vi satsar, glädjande nog, hundratals miljoner kronor varje år i statsbudgeten på alkoholförebyggande arbete. " undrar om han menar folkhölsoinstitutet eller nåt annat...
Det finns säkert ett stort antal forskare och byråkrater som lever på de pengarna. Möten i Bryssel, konferenser, resor till alkoholproducerande länder etc etc. Som vanligt ett stort antal som jobbar verkligen iideellt och sedan ett mindre antal som deltar i alla viktiga möten

Rätt mycket går nog till alkoholinformation på nätet. Finns ju en ganska stor uppsjö av sidor
 

Jos

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

shorepower skrev:
Jos skrev:
shorepower skrev:
Faktiskt riktigt bra förening. Om du inte tror mig så läs den här knivskarpa krönikan. Det var länge sedan jag hade förmånen att läsa ett så välskrivet inlägg i alkoholdebatten. Finstämd ironi som kräver sin läsare.

http://af.drogportalen.se/Kronikor/Gardsforsaljning-ar-framtiden/index.html
Druckit för mycket Gato Negro när du skrev detta?? :eek:
Ironi i skrift är svårt
Ja särskilt om man skriver utan ironi
 
Trådskapare
A
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Jos skrev:
shorepower skrev:
Jos skrev:
shorepower skrev:
Faktiskt riktigt bra förening. Om du inte tror mig så läs den här knivskarpa krönikan. Det var länge sedan jag hade förmånen att läsa ett så välskrivet inlägg i alkoholdebatten. Finstämd ironi som kräver sin läsare.

http://af.drogportalen.se/Kronikor/Gardsforsaljning-ar-framtiden/index.html
Druckit för mycket Gato Negro när du skrev detta?? :eek:
Ironi i skrift är svårt
Ja särskilt om man skriver utan ironi
Man avpassar skriften efter majoriteten av läsare. Jag lovar att PMa dig nästa gång Jos med en barnjournalenvänlig version, tydligt märkt med: citattecken OBS IRONI , får inte tas på allvar ::) ::) ::) ::) etc etc
 

sunqan

Vinös
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

:-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X :-X
(Sandlådevarning)
 

sunqan

Vinös
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

som jag skrivit tidigare: Det är tur att nykterhetsrörelsens företrädare verkar sakna intresse för att föra en debatt med sakliga argument. (ett bra exempel är argumentationen kring mellanölet, där de drar slutsatser som inte rimligen går att få fram ur det presenterade materialet).

i detta fall så gör de inte grundläggande forskning innan de skriker "olaglig internethandel"
saken är den att det inte är det minsta olagligt i det som företagen i fråga gör. Distanshandel med alkohol från annat land inom EU är tillåten, och det är säljaren som ska betala alkoholskatt och svensk moms. För att få betala svensk alkoholskatt måste man ha ett svenskt ombud som är godkänt av skattemyndigheten som alkoholskatteinbetalare. De uppgifter som lämnas av de företag som IOGT-NTO implicerar, gör gällande att de betalar in svensk alkoholskatt och svensk moms, vilket innebär att de uppfyller gällande lagar.

Det skulle vara intressant att få veta exakt vilka lagar beträffande handel med alkohol som IOGT-NTO anser att företagen bryter mot, och lika intressant att få veta varför de lämnar ett ärende i ett brottsmål till ekobrottsmyndigheten. Det enda Ekobrottsmyndigheten kan göra är konstatera att Ja, det utländska bolaget har en av skattemyndigheten godkänd representat för inbetalning av moms och alkoholskatt, och ja båda skatterna har betalats in till svenska skattemyndigheten på ett korrekt sätt.
Att det sedan förekommer ett antal internetbutiker som har de facto distansföräljning av alkohol till sverige UTAN att betala vare sig svensk moms eller svensk alkoholskatt, det är en annan sak, men det är inte svenska myndigheter som ska utreda och eventuellt döma dem, utan där ska svenska myndigheter rapportera till sin motsvarighet i respektive land som i sin tur ska ta butiksinnehavaren i örat.
Det är bland annat därför som tullen inte rätt upp och ner kan förverka alkohol som handlas på det sättet, utan de måste ge mottagaren möjlighet att korrigera det fel som begåtts av säljaren. det är inte konsumentens fel, alltså kan inte konsumenten ställas till ansvar (underbart!)

Jag undrar vad IOGT-NTO skulle säga om LVMH skulle starta en internethandel med sina varor och även sälja till sverige... :) (för jag antar att svenska delen av LVMH är godkänd att betala in svensk alkoholskatt)

-sunqan
 

kayaker

Cyklist
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Jag var tvungen att maila SB och påpeka att deras pressmeddelande innehåller ett synnerligen "olyckligt" ordval.
 
Toppen