SV: Krav på skärpt lag för privatimport
Jag blir upprörd - sedan växer hornen ut och jag börjar fundera på strategier.
En fundering: är det inte dags, om det inte redan gjorts, att de 10 anmälda samlar ihop sig över ett möte? Tar fram faktaunderlag och strategi för att hantera händelsen. Kanske gemensamt ber jurist se på anmälan
Utöver det fundera på lobbying från sin egen bransch, ta kontakt med media och/eller PR-byrå.
Det sämsta dessa 10 kan göra nu är att bara sitta och titta på. Det betyder inte man ska upp och skrika på barrikaderna direkt. Utan det jag säger är att börja med att se på worst case scenario, samverka de 10 i mellan, hitta media och jurister. Hitta sina strategier att använda beroende på utvecklingen av anmälan.
Kollade just av med erfaren inom Polisen, troligast är att det här går till åklagare ganska snart eftersom det är ett knepigt fall.
Att publicera sin polisanmälan på nätet är inte olagligt, det är dessutom offentlig handling. Med förundersökningen, som är nästa steg, är det annorlunda. Då är det kapsylen på.
Vi som hänger här på forumet kan ju också ta en funderar på hur vi, som inte är involverade i de anmälda företagen, kan stödja. Skriva debattartiklar, läsa på lagen, uppmuntra de anmälda och kanske handla extremt mkt av dem just nu