Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krav på skärpt lag för privatimport

hampus86

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Såg att Antipodes fanns med där. Om det är nån gång du ska ralijera så är det nu Jimmy.
Vore intressant att höra hur ni ställer er till detta.
 

Jimmy Forsman

Missförstått geni. Gravt blygsam. Despot.
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

hampus86 skrev:
Såg att Antipodes fanns med där. Om det är nån gång du ska ralijera så är det nu Jimmy.
Vore intressant att höra hur ni ställer er till detta.


Jag håller mig helt neutral på det här forumet, det skulle inte kännas bra att börja diskutera vare sig för eller mot företaget där jag jobbar eller vad som händer kring det. Men jag ska kolla om vi har någon officiell ståndpunkt till detta som jag kan klistra in. :)
 

chambertin

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

sunqan skrev:
som jag skrivit tidigare: Det är tur att nykterhetsrörelsens företrädare verkar sakna intresse för att föra en debatt med sakliga argument. (ett bra exempel är argumentationen kring mellanölet, där de drar slutsatser som inte rimligen går att få fram ur det presenterade materialet).

i detta fall så gör de inte grundläggande forskning innan de skriker "olaglig internethandel"
saken är den att det inte är det minsta olagligt i det som företagen i fråga gör. Distanshandel med alkohol från annat land inom EU är tillåten, och det är säljaren som ska betala alkoholskatt och svensk moms. För att få betala svensk alkoholskatt måste man ha ett svenskt ombud som är godkänt av skattemyndigheten som alkoholskatteinbetalare. De uppgifter som lämnas av de företag som IOGT-NTO implicerar, gör gällande att de betalar in svensk alkoholskatt och svensk moms, vilket innebär att de uppfyller gällande lagar.

Det skulle vara intressant att få veta exakt vilka lagar beträffande handel med alkohol som IOGT-NTO anser att företagen bryter mot, och lika intressant att få veta varför de lämnar ett ärende i ett brottsmål till ekobrottsmyndigheten. Det enda Ekobrottsmyndigheten kan göra är konstatera att Ja, det utländska bolaget har en av skattemyndigheten godkänd representat för inbetalning av moms och alkoholskatt, och ja båda skatterna har betalats in till svenska skattemyndigheten på ett korrekt sätt.
Att det sedan förekommer ett antal internetbutiker som har de facto distansföräljning av alkohol till sverige UTAN att betala vare sig svensk moms eller svensk alkoholskatt, det är en annan sak, men det är inte svenska myndigheter som ska utreda och eventuellt döma dem, utan där ska svenska myndigheter rapportera till sin motsvarighet i respektive land som i sin tur ska ta butiksinnehavaren i örat.
Det är bland annat därför som tullen inte rätt upp och ner kan förverka alkohol som handlas på det sättet, utan de måste ge mottagaren möjlighet att korrigera det fel som begåtts av säljaren. det är inte konsumentens fel, alltså kan inte konsumenten ställas till ansvar (underbart!)

-sunqan
Tror som du att denna anmälan inte kommer att leda till ngn fällande dom men jag är inte säker på att den inte kommer att tas upp till prövning.
Utan att vara jurist så tror jag att en åklagare är skyldig att se om det finn ngn bäring i anmälan.

Även om många aktörer betalar svensk alkoholskatt och moms och därmed inte gör sig skyldiga till ngt fel skattemässigt så har det ju inte prövats (tror jag ) om den här verksamheten är i överenstämmelse med svensk lag.

Efter att ha skummat igenom anmälan lite så verkar den rikta sig dels mot aktörer som hävdar att köparen inte behöver betala svensk moms (och och vissa fall även alkoholskatt) eftersom dom tillhandahåller skattade varor i ett annat land, dels mot aktörer som betalar alla svenska skatter och svensk moms men som uteslutande riktar sig mot svenska konsumenter och därmed skulle detta strida mot huvuddragen i svensk alkohollagstiftning men inte vara i strid med Rosengrenundantaget från 2007.

För alla vinintresserade så hoppas jag verkligen att detta en gång för alla prövas och att aktörer i enlighet med Rosengrenundantaget får vara kvar.
Blir ett torftigt vinsverige annars som tar ett jättekliv 30 år tillbaka i tiden om IOGT-NTO får som dom vill.
 

Bubblaren

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Jag blir upprörd - sedan växer hornen ut och jag börjar fundera på strategier.

En fundering: är det inte dags, om det inte redan gjorts, att de 10 anmälda samlar ihop sig över ett möte? Tar fram faktaunderlag och strategi för att hantera händelsen. Kanske gemensamt ber jurist se på anmälan
Utöver det fundera på lobbying från sin egen bransch, ta kontakt med media och/eller PR-byrå.

Det sämsta dessa 10 kan göra nu är att bara sitta och titta på. Det betyder inte man ska upp och skrika på barrikaderna direkt. Utan det jag säger är att börja med att se på worst case scenario, samverka de 10 i mellan, hitta media och jurister. Hitta sina strategier att använda beroende på utvecklingen av anmälan.

Kollade just av med erfaren inom Polisen, troligast är att det här går till åklagare ganska snart eftersom det är ett knepigt fall.
Att publicera sin polisanmälan på nätet är inte olagligt, det är dessutom offentlig handling. Med förundersökningen, som är nästa steg, är det annorlunda. Då är det kapsylen på.

Vi som hänger här på forumet kan ju också ta en funderar på hur vi, som inte är involverade i de anmälda företagen, kan stödja. Skriva debattartiklar, läsa på lagen, uppmuntra de anmälda och kanske handla extremt mkt av dem just nu :)
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Hej Alla! Jag är ny på Finewines.se men känner en del av sedan tidigare! Mitt namn är Peder Molin.

Jag företräder en av butikerna, men kommer inte vara medlem hos Finewines i form av butiksägare eller för att utöva någon marknadsföring.

Jag håller med Chambertin om att får rörelsen sin vilja igenom så kommer man färdas 30 år tillbaka i tiden. Vill man ha ett utbud av viner som enbart produceras i stora kvantiteter?

Vinklubbar/vinbutiker kan ta in viner från vingårdar med ytterst liten hektar vingård och där vinproducenterna vill skapa något vackert. Jag brukar likna många av dessa vinproducenter som konstnärer.

Att vi skulle vara aktörer som påverkar folkhälsan kan jag personligen tycka att vi gör i enbart positiv bemärkelse. Då det inte är någon av oss som säljer billiga 3-liters kartonger med apor på framsidan.

Bubblaren föreslår att vi vinbutiker som säljer viner inklusive svensk alkoholskatt borde samlas för ett gemensamt möte. Det tycker jag är en bra idé eftersom alla vi butiker arbetar med ett gemensamt mål som är att få mer kvalitetsviner på bordet istället för viner som bara har ett syfte.

Huruvida man skall handla extra mycket av oss för att stödja oss låter ju trevligt. Men det viktigaste är att man handlar av oss för att man vill ha ett bredare utbud av viner och för att man är förtjust i våra viner. Det här precis som många väljer att handla viner i Köpenhamn eller London för att det finns ett större utbud än i Sverige.

Med vänliga hälsningar

Peder Molin
 

sunqan

Vinös
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

delar av anmälan tolkar jag som att det kommer en fortsättning. En stor del av speditörernas och postens utlämningsställen för paket är... Livsmedelsbutiker som inte har rätt att sälja alkohol, och därmed inte heller rätt att förvara den.
 

kayaker

Cyklist
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

kayaker skrev:
Jag var tvungen att maila SB och påpeka att deras pressmeddelande innehåller ett synnerligen "olyckligt" ordval.
...och nu har de krupit till korset och ändrat rubriken. :)
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

kayaker skrev:
kayaker skrev:
Jag var tvungen att maila SB och påpeka att deras pressmeddelande innehåller ett synnerligen "olyckligt" ordval.
...och nu har de krupit till korset och ändrat rubriken. :)

Vad var rubriken innan den ändrades?
 

kayaker

Cyklist
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Från början hade de skrivit "Olaglig Internethandel" men jag påpekade att det är inkorrekt innan ärendet ens prövats rättsligt så de ändrade till "Misstänkt olaglig Internethandel".
 

sunqan

Vinös
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

"av dem själva" - dvs resandeinförsel ska inte beskattas annat än i försäljningslandet.
(29) När punktskattepliktiga varor förvärvas av personer som inte är godkända upplagshavare eller registrerade mottagare och som inte bedriver en självständig ekonomisk verksamhet, och när dessa varor avsänds eller transporteras direkt eller indirekt av säljaren eller för dennes räkning, bör punktskatt betalas i destinationsmedlemsstaten, och bestämmelser om ett förfarande som ska följas av säljaren bör fastställas.
 

Peder

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Det är för att jag har informerat IOGT-NTO om (PuL) och dom pressetiska regler som vi har i Sverige. Dom har gjort en ny version av PDF:en där personnummer etc. är svartmarkerade. Dock har dom gjort ett väldigt dåligt arbete med maskningen då man tydligen med en pdf-redigerare kan ta bort maskningen. Så jag anser att dom fortfarande inte bryr sig om personuppgiftslagen och dom pressetiska reglerna vi har i Sverige.

Det här kan tyckas onödigt men IOGT-NTO skall självklart hålla sig till lagen anser jag!
 

sunqan

Vinös
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Finns det misstanke om brott mot PUL så skall de självklart polisanmälas. PUL är 100x viktigare att värna om än alkohollagstiftningen. Att dessutom låta oskyldiga schavottera i media är även det oförlåtligt - för vi är väl oskyldiga tills dess motsatsen bevisats i en rättegångssal?
-anders
(som faktiskt tycker just så)
 

Aqua Vitae

Medlem
SV: Krav på skärpt lag för privatimport

Jag håller med Jimmy rörande synpunkterna i hans inlägg; har också skrivit om det här.

Att IOGT (eller SB) polisanmäler kan ha diverse synpunkter på att den kommer samtidigt som Systembolaget tillkännager att man jobbar hårt för att skapa ett system för hemleverans av alkohol är dock intressant men också hur detta alkoholtillgång går ihop med de folkhälso mål som SB syftar till att upprätthålla - och var är IOGT med paroller och demonstrationer mot detta?

Magnus Reuterdahl
 
Toppen