Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug 1988

Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
En till fundering.

Min svåger fyller 50 år om några veckor och han är en stor champagnenörd.

Jag har googlat lite på flaskor från 1964 (som väl anses vara en rätt okej årgång) men har inte kunnat hitta några inom vår prisklass. Dvs ca 2000 kr. Har någon lite tips på flaskor i den prisklassen? Alla de stora husen går ju direkt bort då de ligger på >5000 kr.
@Skumpagne ?
 

Silex

Medlem
En till fundering.

Min svåger fyller 50 år om några veckor och han är en stor champagnenörd.

Jag har googlat lite på flaskor från 1964 (som väl anses vara en rätt okej årgång) men har inte kunnat hitta några inom vår prisklass. Dvs ca 2000 kr. Har någon lite tips på flaskor i den prisklassen? Alla de stora husen går ju direkt bort då de ligger på >5000 kr.
@Skumpagne ?

Svårt att hitta champagner från -64 i den prisklassen, och det är ju alltid lite av en chansning. Brukar finnas en del på auktion, men priserna blir ofta höga, särskilt då i år eftersom det är 50 år sedan. Har själv letat runt efter äldre champagner det sista och kan bidra med följande info (helt utan vetskap om handlare eller flaskornas historia):
http://www.antique-wines.net/ - Där listar de en Paul Gobillard 1964 för 195€. De har dock inte alla viner de listar.
http://enotecadellarte.com/bottle829 - Dom Perignon för 320€. Kvalitet kanske tveksam då det ligger långt under auktionspris.
http://enotecadellarte.com/bottle3877 - Mumm René Lalou 1964 för 249€
http://www.toscanavini.com/scheda.asp?id=376 - J de Telmont Heritage Vintage Brut 1964 för 430€
Sedan kan du söka på "Champagne 1964" på Winesearcher så kommer det upp en del mer, men de flesta som sagt dyra.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
En till fundering.

Min svåger fyller 50 år om några veckor och han är en stor champagnenörd.

Jag har googlat lite på flaskor från 1964 (som väl anses vara en rätt okej årgång) men har inte kunnat hitta några inom vår prisklass. Dvs ca 2000 kr. Har någon lite tips på flaskor i den prisklassen? Alla de stora husen går ju direkt bort då de ligger på >5000 kr.
@Skumpagne ?
Som Silex säger kan det nog bli svårt att hitta något ifrån -64 och om ni hittar något så är nog chansen att flasknivån och skicket på flaskan inte är så bra speciellt för det priset.
Och ska ni hitta något vettigt ifrån -64 så skulle det bästa tipset vara ifrån ett storhus och då springer det iväg i pris :-(
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Moulin Touchais är väl annars klockrent om man skall ha ngt från -64. Inte champagne förvisso men troligen ett vin i bra kondition.
Att Moulin Touchais 1964 är trevlig verifierade jag förra veckan (även om 49, 53 och 59 alla var trevligare eftersom just den här 64:an hade svampig och smulig kork och var lite mer oxiderad), så jag håller med om tipset.
Om vi ska föreslå andra teman, så är ju alltid söta starkviner ett bra tips om man ska hitta saker som är drickbara i hög ålder. Det är väl inget Vintage Port-år, men vettig Colheita Port och Madeira brukar alltid gå att hitta i alla årgångar, de sistnämda är ju i oxidativ stil och lanseras med hög ålder. Sydfranska starkviner (Maury, Banyuls, Rivesaltes) i motsvarande stil är också underskattade, och blir ibland inte så dyra om man väl hittar dem.
1964 är för övrigt ett stort år i Rioja, och det finns grand cru-flaskor som har släppts sent från några av traditionalisterna, d.v.s. har chans att vara i bra skick.
 
Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
Mannen ifråga är dock främst champagneintresserad. En flaska Moulin Touchais får jag köpa till mig själv istället ;). Jag kan tycka att han är lite enkelspårig i sitt vindrickande men det är svårt att lära en gammal hund att sitta...

Tips på andra årgångar? Skall jag isåfall satsa på en flaska från 88 eller 96? Jag bör kunna hitta en hyfsad flaska i den prisklassen.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Mannen ifråga är dock främst champagneintresserad. En flaska Moulin Touchais får jag köpa till mig själv istället ;). Jag kan tycka att han är lite enkelspårig i sitt vindrickande men det är svårt att lära en gammal hund att sitta...

Tips på andra årgångar? Skall jag isåfall satsa på en flaska från 88 eller 96? Jag bör kunna hitta en hyfsad flaska i den prisklassen.
Kanske två stycken 89or (25+25=50)!
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Mannen ifråga är dock främst champagneintresserad. En flaska Moulin Touchais får jag köpa till mig själv istället ;). Jag kan tycka att han är lite enkelspårig i sitt vindrickande men det är svårt att lära en gammal hund att sitta...

Tips på andra årgångar? Skall jag isåfall satsa på en flaska från 88 eller 96? Jag bör kunna hitta en hyfsad flaska i den prisklassen.
-76 -79 -82 -88 -89 borde va år som är lite lättare att hitta.
 
Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
@Gurto , även jag har lyckats pricka 1900 talets sämsta vinår...

Det var en bra idé med en flaska 88 och en flaska 90 alt två flaskor 89. Det skall jag leta efter...
 
Grattis!

Jag drack den en gång häromåret. Den var riktigt bra, men mina förväntningar var så extremt uppskruvade av alla lovord den hade fått att den ändå inte fullt klarade dem. Efter att ha hört att den skulle vara mycket större upplevelse än Krug 1996 (som är urbra, i sig) så lyckades den "bara" med att vara lite bättre än Krug 1996, för mig. Skall den vara mycket bättre, men bara lyckas vara lite bättre (för mig), då har den ju, rent tekniskt, inte klarat de högt uppsatta förväntningarna, även om att vara bara lite bättre än Krug 1996 absolut inte är fy skam heller.
Blir ett bisarrt spratt när en så väldigt bra champagne förlorar lyster p.g.a. något så dumt som uppskruvade förväntningar (mycket bättre än Krug 1996 var ett Väldigt högt riktmärke, för mig).

Men strunta i mig och min upplevelse, för jag är helt övertygad om att den är otroligt bra och slår det allra mesta.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Grattis!

Jag drack den en gång häromåret. Den var riktigt bra, men mina förväntningar var så extremt uppskruvade av alla lovord den hade fått att den ändå inte fullt klarade dem. Efter att ha hört att den skulle vara mycket större upplevelse än Krug 1996 (som är urbra, i sig) så lyckades den "bara" med att vara lite bättre än Krug 1996, för mig. Skall den vara mycket bättre, men bara lyckas vara lite bättre (för mig), då har den ju, rent tekniskt, inte klarat de högt uppsatta förväntningarna, även om att vara bara lite bättre än Krug 1996 absolut inte är fy skam heller.
Blir ett bisarrt spratt när en så väldigt bra champagne förlorar lyster p.g.a. något så dumt som uppskruvade förväntningar (mycket bättre än Krug 1996 var ett Väldigt högt riktmärke, för mig).

Men strunta i mig och min upplevelse, för jag är helt övertygad om att den är otroligt bra och slår det allra mesta.
Vilka champagner håller du högst av dom du provat? om man får fråga :)
 
Clos du Mesnil 1985 och Clos du Mesnil 1988.

Ja, CdM 1988 toppade den alltid hyllade "vanliga" Krugen av samma årgång, för mig. Har dock bara druckit dem en gång, vardera, och det finns ju alltid risk för flaskvariation.

Har ej provat Krug 1979 eller CdM 1979.
 
Toppen