This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Grattis till en fantastisk Champagne, den är en stor upplevelse att dricka nu men klarar säkert 20 år till i källaren. Krug brukar släppa Collection (samma vin men lagrat längre hos Krug vissa med samma deg.datum andra med senare deg.datum) när vinet är "moget" 1988 Collection är ännu inte släppt.Hej på er,
Vi har införskaffat oss en flaska Krug 1988. Är det någon som druckit en sådan den senaste tiden? Är den mogen? Bör den ligga i källaren ett tag till?
Drack den i januari i år.Hej på er,
Vi har införskaffat oss en flaska Krug 1988. Är det någon som druckit en sådan den senaste tiden? Är den mogen? Bör den ligga i källaren ett tag till?
Vilka Champagner är överprisade? Till skillnad från tex Bordeaux så säljs hela produktionen i Champagne dvs man håller inte tillbaka flaskor för att öka priset. Många säljer sina flaskor relativt billigt precis som i Bourgogne, men "marknadskrafterna" ökar priserna dramatiskt. Lycka till med Krug 1988, magic stuff!Härligt. Då får den kanske ligga ett par år till. Jag håller till viss del med @StefanAkiko om att Champagne kan vara något överprisat så just den här flaskan skall bli grymt intressant att prova. Om jag inte anser att den här flaskan är något alldeles extraordinärt så bör jag nog hålla mig borta från champagne (eller främst prestigechampagner) som gör ett stooooort hål i plånboken...
-Får man fråga vad du betalde och vilken inköpskanal du använde?Hej på er,
Överprisat kan ju vara ur så många aspekter: tillgång-efterfrågan, egen plånbok, kvalitet-pris, egen smak osv.Vilka Champagner är överprisade? Till skillnad från tex Bordeaux så säljs hela produktionen i Champagne dvs man håller inte tillbaka flaskor för att öka priset. Många säljer sina flaskor relativt billigt precis som i Bourgogne, men "marknadskrafterna" ökar priserna dramatiskt. Lycka till med Krug 1988, magic stuff!
Väl talat !Vilka Champagner är överprisade? Till skillnad från tex Bordeaux så säljs hela produktionen i Champagne dvs man håller inte tillbaka flaskor för att öka priset. Många säljer sina flaskor relativt billigt precis som i Bourgogne, men "marknadskrafterna" ökar priserna dramatiskt. Lycka till med Krug 1988, magic stuff!
Utropspriset på auktion i Sverige är 3000kr för en -88.-Får man fråga vad du betalde och vilken inköpskanal du använde?
Krug 88 står högt på min lista över viner jag vill dricka så det kanske är läge att önska sig en flaska i julklapp av sig själv... Om inte @Skumpagne vill dela med sig av en av sina då![]()
Köp en Krug 2000 och prova under tiden!Härligt. Då får den kanske ligga ett par år till... Om jag inte anser att den här flaskan är något alldeles extraordinärt så bör jag nog hålla mig borta från champagne (eller främst prestigechampagner) som gör ett stooooort hål i plånboken...
Jahaja på det viset, antar att det inte duger om jag knallar in med en platta Falcon?Man undrar lite vad du skulle ta med till en sån provning om jag öppnar en -88![]()
Beror mycket på vilken vinstil man gillar, det är väldigt personligt detdär.Hej på er,
Angående överpris:Vilka Champagner är överprisade? Till skillnad från tex Bordeaux så säljs hela produktionen i Champagne dvs man håller inte tillbaka flaskor för att öka priset. Många säljer sina flaskor relativt billigt precis som i Bourgogne, men "marknadskrafterna" ökar priserna dramatiskt. Lycka till med Krug 1988, magic stuff!
Håller med till viss del men Krug -88 är en champagne som är ett måste.Angående överpris:
Tillgång och efterfrågan avgör ett vins marknadsvärde, men det har inget med vad en enskild person anser att vinet är värt rent subjektivt. Jag tycker sällan att ett vin lever upp till ett pris över tusenlappen upplevelsemässigt. Om man testar ett vin helblint och utbrister: "Detta vin hade jag lätt varit beredd att betala runt 500 spänn för..." och det därefter visar sig kosta över 5000 kr, så anser jag att det är grymt överprisat oavsett marknadsvärde, vilket kan vara hur högt som helst även om vinet är rena skiten så länge det finns folk som är beredda att betala för det.
Jag säger dock inte att Champagne är "överprisat", saknar nämligen kunskap kring detta.
Jag provar gärna Krug -88, jag kan mycket väl hålla med, jag har som sagt ingen koll.Håller med till viss del men Krug -88 är en champagne som är ett måste.
Du menar nog: INGA viner är överprisade på en FW-BYOB...med undantag för ens egna.På en FW-BYOB så är aldrig Krug-88 överprisad !
Huh?Håller med till viss del men Krug -88 är en champagne som är ett måste.
Okej men för mig som är pervers för champagne var det ett måsteHuh?
Jag kommer alltid önska att få detta i mitt glas, men aldrig, aldrig, aldrig kommer jag vilja betala för det.
För mig så är '88 Krug bäst: kåt, glad och tacksam för att få vara i min mun.
Absolut förväntar jag mig mirakulösa utgjutelser, men skulle ALDRIG betala över 500kr för något drickbart under en liter.
Enl @Matlen 's tidigare post, så är min position: hur just jag värderar mina njutningar jmf med allt annat jag njuter av i Lifwet i förhållande till den peng jag har tillgänglig att njuta av. Eftersom jag njuter ohemult av allt som är rött och strävt så har jag lätt bortse från Bgn, Bojo och Champis.
Men det är mina perversioner. Andra har sina egna perversioner.