Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Krug 1988

Appel

Medlem
Hej på er,

Vi har införskaffat oss en flaska Krug 1988. Är det någon som druckit en sådan den senaste tiden? Är den mogen? Bör den ligga i källaren ett tag till?
 

magnum

Epernay, Frankrike
Hej på er,

Vi har införskaffat oss en flaska Krug 1988. Är det någon som druckit en sådan den senaste tiden? Är den mogen? Bör den ligga i källaren ett tag till?
Grattis till en fantastisk Champagne, den är en stor upplevelse att dricka nu men klarar säkert 20 år till i källaren. Krug brukar släppa Collection (samma vin men lagrat längre hos Krug vissa med samma deg.datum andra med senare deg.datum) när vinet är "moget" 1988 Collection är ännu inte släppt.
 
  • Like
Reactions: Jos

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Hej på er,

Vi har införskaffat oss en flaska Krug 1988. Är det någon som druckit en sådan den senaste tiden? Är den mogen? Bör den ligga i källaren ett tag till?
Drack den i januari i år.
Upplevde den som generös men fortfarande ung. Kvalificerade sig dock som den bästa champagne jag druckit hittills. Dom flaskor jag har kvar sparas ca 10 år till.
Grattis till ett bra köp!
 
Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
Härligt. Då får den kanske ligga ett par år till. Jag håller till viss del med @StefanAkiko om att Champagne kan vara något överprisat så just den här flaskan skall bli grymt intressant att prova. Om jag inte anser att den här flaskan är något alldeles extraordinärt så bör jag nog hålla mig borta från champagne (eller främst prestigechampagner) som gör ett stooooort hål i plånboken...
 

magnum

Epernay, Frankrike
Härligt. Då får den kanske ligga ett par år till. Jag håller till viss del med @StefanAkiko om att Champagne kan vara något överprisat så just den här flaskan skall bli grymt intressant att prova. Om jag inte anser att den här flaskan är något alldeles extraordinärt så bör jag nog hålla mig borta från champagne (eller främst prestigechampagner) som gör ett stooooort hål i plånboken...
Vilka Champagner är överprisade? Till skillnad från tex Bordeaux så säljs hela produktionen i Champagne dvs man håller inte tillbaka flaskor för att öka priset. Många säljer sina flaskor relativt billigt precis som i Bourgogne, men "marknadskrafterna" ökar priserna dramatiskt. Lycka till med Krug 1988, magic stuff!
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Hej på er,

Vi har införskaffat oss en flaska Krug 1988. Är det någon som druckit en sådan den senaste tiden? Är den mogen? Bör den ligga i källaren ett tag till?
-Får man fråga vad du betalde och vilken inköpskanal du använde?
Krug 88 står högt på min lista över viner jag vill dricka så det kanske är läge att önska sig en flaska i julklapp av sig själv... Om inte @Skumpagne vill dela med sig av en av sina då :kyss:
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vilka Champagner är överprisade? Till skillnad från tex Bordeaux så säljs hela produktionen i Champagne dvs man håller inte tillbaka flaskor för att öka priset. Många säljer sina flaskor relativt billigt precis som i Bourgogne, men "marknadskrafterna" ökar priserna dramatiskt. Lycka till med Krug 1988, magic stuff!
Överprisat kan ju vara ur så många aspekter: tillgång-efterfrågan, egen plånbok, kvalitet-pris, egen smak osv.
Själv hoppas jag få njuta några glas Krug '88 till tonerna av riktigt gott franskt cuisine, men jag känner mig inte alls attraherad av att betala dess auktionspris. Så jag hoppas naturligtvis på att någon tar med en sådan (minst magnum) till någon brownbag-provning under hösten.
 

Kostjan

Mot bättre vetande
Vilka Champagner är överprisade? Till skillnad från tex Bordeaux så säljs hela produktionen i Champagne dvs man håller inte tillbaka flaskor för att öka priset. Många säljer sina flaskor relativt billigt precis som i Bourgogne, men "marknadskrafterna" ökar priserna dramatiskt. Lycka till med Krug 1988, magic stuff!
Väl talat !
Korka upp din 88 och njut den till lite god mat så kommer livet verka mycket bättre :)
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
-Får man fråga vad du betalde och vilken inköpskanal du använde?
Krug 88 står högt på min lista över viner jag vill dricka så det kanske är läge att önska sig en flaska i julklapp av sig själv... Om inte @Skumpagne vill dela med sig av en av sina då :kyss:
Utropspriset på auktion i Sverige är 3000kr för en -88.
Går att köpa från europa för mellan 3500-4500 kanske.
Man undrar lite vad du skulle ta med till en sån provning om jag öppnar en -88 :)
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Härligt. Då får den kanske ligga ett par år till... Om jag inte anser att den här flaskan är något alldeles extraordinärt så bör jag nog hålla mig borta från champagne (eller främst prestigechampagner) som gör ett stooooort hål i plånboken...
Köp en Krug 2000 och prova under tiden!
 
Trådskapare
Appel

Appel

Medlem
@magnum , vad gäller överprisade så vill jag påstå att jag ofta får en större vinupplevelse (och njutningskänsla) när jag dricker en amerikansk cab sav för 300 kr än en Moet & Chandon imperial. Men det handlar ju som sagt om tycke och smak.

@emanuel , det var en bröllopsgåva från min fru. Jag tror att hon betalade ca 3 800 SEK för den inkl transport. Hon hittade bara två olika återförsäljare. En som skulle skickas från Italien och en från Belgien tror jag det var. Jag kan kolla exakt varifrån hon köpte den. Årgångschampagnerna tycker jag går upp lite väl mycket i pris på alla auktioner (Stadsauktion, Bruun Rasmussen och Lauritz i den mån de har årgångschampagner). Men det beror väl kanske på en hel del folk från detta forum :).

@vintomas, låter som en härlig idé men än så länge så saknar jag tyvärr plånboken för att göra en vertikalprovning av Krug. :confused:. Jag får hålla mig till en vertikalprovning av NV Chapel Hill ;)...
 
  • Like
Reactions: Jos

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Man undrar lite vad du skulle ta med till en sån provning om jag öppnar en -88 :)
Jahaja på det viset, antar att det inte duger om jag knallar in med en platta Falcon?
Tyvärr har jag inte samlat på mig skumpa länge nog för att jag skulle kunna bräcka den flarran, kanske om jag tog med mig ett flertal av mina rariteter... Men om du inte ska öppna den för ens om tio år ska jag nog ha hunnit komma på något tills dess, så får vi dricka småodlare så länge :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör

Mattias Schyberg

Administratör
Vilka Champagner är överprisade? Till skillnad från tex Bordeaux så säljs hela produktionen i Champagne dvs man håller inte tillbaka flaskor för att öka priset. Många säljer sina flaskor relativt billigt precis som i Bourgogne, men "marknadskrafterna" ökar priserna dramatiskt. Lycka till med Krug 1988, magic stuff!
Angående överpris:

Tillgång och efterfrågan avgör ett vins marknadsvärde, men det har inget med vad en enskild person anser att vinet är värt rent subjektivt. Jag tycker sällan att ett vin lever upp till ett pris över tusenlappen upplevelsemässigt. Om man testar ett vin helblint och utbrister: "Detta vin hade jag lätt varit beredd att betala runt 500 spänn för..." och det därefter visar sig kosta över 5000 kr, så anser jag att det är grymt överprisat oavsett marknadsvärde, vilket kan vara hur högt som helst även om vinet är rena skiten så länge det finns folk som är beredda att betala för det. :)

Jag säger dock inte att Champagne är "överprisat", saknar nämligen kunskap kring detta.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Angående överpris:

Tillgång och efterfrågan avgör ett vins marknadsvärde, men det har inget med vad en enskild person anser att vinet är värt rent subjektivt. Jag tycker sällan att ett vin lever upp till ett pris över tusenlappen upplevelsemässigt. Om man testar ett vin helblint och utbrister: "Detta vin hade jag lätt varit beredd att betala runt 500 spänn för..." och det därefter visar sig kosta över 5000 kr, så anser jag att det är grymt överprisat oavsett marknadsvärde, vilket kan vara hur högt som helst även om vinet är rena skiten så länge det finns folk som är beredda att betala för det. :)

Jag säger dock inte att Champagne är "överprisat", saknar nämligen kunskap kring detta.
Håller med till viss del men Krug -88 är en champagne som är ett måste.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Håller med till viss del men Krug -88 är en champagne som är ett måste.
Huh?
Jag kommer alltid önska att få detta i mitt glas, men aldrig, aldrig, aldrig kommer jag vilja betala för det.
För mig så är '88 Krug bäst: kåt, glad och tacksam för att få vara i min mun.
Absolut förväntar jag mig mirakulösa utgjutelser, men skulle ALDRIG betala över 500kr för något drickbart under en liter.

Enl @Matlen 's tidigare post, så är min position: hur just jag värderar mina njutningar jmf med allt annat jag njuter av i Lifwet i förhållande till den peng jag har tillgänglig att njuta av. Eftersom jag njuter ohemult av allt som är rött och strävt så har jag lätt bortse från Bgn, Bojo och Champis.

Men det är mina perversioner. Andra har sina egna perversioner.
 

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Huh?
Jag kommer alltid önska att få detta i mitt glas, men aldrig, aldrig, aldrig kommer jag vilja betala för det.
För mig så är '88 Krug bäst: kåt, glad och tacksam för att få vara i min mun.
Absolut förväntar jag mig mirakulösa utgjutelser, men skulle ALDRIG betala över 500kr för något drickbart under en liter.

Enl @Matlen 's tidigare post, så är min position: hur just jag värderar mina njutningar jmf med allt annat jag njuter av i Lifwet i förhållande till den peng jag har tillgänglig att njuta av. Eftersom jag njuter ohemult av allt som är rött och strävt så har jag lätt bortse från Bgn, Bojo och Champis.

Men det är mina perversioner. Andra har sina egna perversioner.
Okej men för mig som är pervers för champagne var det ett måste :cool:
 
Toppen