Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lanseringar från Caviste

Intressant prisökning på champagne Suenen, ni som klaga på Savart - kolla ökningen på Suenen :vägg:

”CAVX-lanseringar publiceras öppet för alla här nedanför först efter att det är slutsålt.”

Verkar som den hade svårt att sälja slut eftersom den nu finns tillgängligt för alla?
 

Foley

Medlem
Intressant prisökning på champagne Suenen, ni som klaga på Savart - kolla ökningen på Suenen :vägg:

Det är galet. Är det någon som testat något av dem och kan säga vad jag missat? Har noterat haussen på andra sociala forum. Jag har tre flaskor som inköptes häromåret till betydligt rimligare pengar, men har inte öppnat ännu då jag gillar mina bdb med minst 4-5 år på korken.
 

rs14

Medlem
Intressant prisökning på champagne Suenen, ni som klaga på Savart - kolla ökningen på Suenen :vägg:

Ja, den var helt galen. Vad hände här? Standardcuvéerna har ökat 60-70 procent och kostar nu nästan lika mycket som vingårdsvinerna gjorde förra gången. De har ju å andra sidan klivit upp rätt rejält också.
 

Dovberg

Medlem
Ja, den var helt galen. Vad hände här? Standardcuvéerna har ökat 60-70 procent och kostar nu nästan lika mycket som vingårdsvinerna gjorde förra gången. De har ju å andra sidan klivit upp rätt rejält också.
Jag köpte den första lådan när Suenen lanserades. Då kostade Oiry 415 kr och C+C 465 kr. Kanske drack dem för tidigt (lagrades i två-tre år, men enligt mina TN var jag inte speciellt nöjd med någon av dem. Rankade Oiry på 86p och C+C på 88p. Inte ens då tyckte jag att de var värda sitt pris jämfört med t.ex. Savart som jag gillar starkt. Såg priserna nu. Skrattretande prisutveckling även om de flesta Champagner har ökat väldigt mycket i pris. Sen bunkrade jag mycket Champagne för 5-6 års sen då jag trodde att de skulle öka mycket i pris, framförallt 2008 men nu har jag lagt av nästan helt med att köpa Champagne. Köper istället högkvalitativa viner från Sydafrika med båda händer. Rött och vitt. Mycket högkvalitativa viner där som är extremt prisvärda.
 

mackan92

Medlem
Nytt släpp 30 november som är deras årliga "CAVMMXX" -

CAVMMXXIII-webb-PRE-1.jpeg
 

rs14

Medlem
Jag köpte den första lådan när Suenen lanserades. Då kostade Oiry 415 kr och C+C 465 kr. Kanske drack dem för tidigt (lagrades i två-tre år, men enligt mina TN var jag inte speciellt nöjd med någon av dem. Rankade Oiry på 86p och C+C på 88p. Inte ens då tyckte jag att de var värda sitt pris jämfört med t.ex. Savart som jag gillar starkt. Såg priserna nu. Skrattretande prisutveckling även om de flesta Champagner har ökat väldigt mycket i pris. Sen bunkrade jag mycket Champagne för 5-6 års sen då jag trodde att de skulle öka mycket i pris, framförallt 2008 men nu har jag lagt av nästan helt med att köpa Champagne. Köper istället högkvalitativa viner från Sydafrika med båda händer. Rött och vitt. Mycket högkvalitativa viner där som är extremt prisvärda.
Det skulle kunna varit jag själv som skrivit det där! Bortsett Suenen då jag köpte flera av lanseringarna, inklusive den första av X-lanseringen av deras Lieux dits med 3x2 från 2013. Köpte så mycket jag hittade från 2008 (utom prestige) och lite annat men har pga prisutvecklingen i princip slutat köpa champagne. Är tillbaka där allt började en gång i tiden, nämligen i Sydafrika. Det är där man fortfarande kan köpa bra och intressanta viner sett till vad du faktiskt får pengarna. När champagne kostar mer i butik än den gjorde på krogen för några år sedan är det inte så kul längre.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jag köpte den första lådan när Suenen lanserades. Då kostade Oiry 415 kr och C+C 465 kr. Kanske drack dem för tidigt (lagrades i två-tre år, men enligt mina TN var jag inte speciellt nöjd med någon av dem. Rankade Oiry på 86p och C+C på 88p. Inte ens då tyckte jag att de var värda sitt pris jämfört med t.ex. Savart som jag gillar starkt. Såg priserna nu. Skrattretande prisutveckling även om de flesta Champagner har ökat väldigt mycket i pris. Sen bunkrade jag mycket Champagne för 5-6 års sen då jag trodde att de skulle öka mycket i pris, framförallt 2008 men nu har jag lagt av nästan helt med att köpa Champagne. Köper istället högkvalitativa viner från Sydafrika med båda händer. Rött och vitt. Mycket högkvalitativa viner där som är extremt prisvärda.
Har inte provat dem på några år, men när de kom tyckte jag att de var väldigt lika en vit bourgogne med bubblor, men kändes väldigt unga, d.v.s. de dolde sin tyngd och koncentration när de släpptes. Många småodlare som gjort champagner i mer koncentrerad stil har under senare år stuckit i pris när de börjat bli mer kända, så jag är egentligen inte förvånad över att Sunen har börjat bli ganska mycket dyrare.

De övre delarna av Savarts sortiment är också koncentrerade, medan de "enklare" successivt väl har börjat säljas i mer mogen stil. D.v.s. Savart är i mitt tycke klart mer tillgängliga som unga.
 
Så deras Faugères med en högre andel syrah samt mourvèdre istället för cinsault. Hade hoppats på något mer spännande. Kanske lite fat, kanske lite ålder.
 
Toppen