Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lanseringar från Caviste

någon som känner till billigare kran än Plus de bulles ?
(alla ställen jag hittar är den slut i lager )
Jag har mailat och fått till svar att de jobbar på lansering och att den kommer framöver. Så endera väntar vi snällt eller letar på nätet. Plus-de-bulles är nog enda jag sett som har tillgängligt och känns pålitliga.
 

marckus

Medlem
Jag har mailat och fått till svar att de jobbar på lansering och att den kommer framöver. Så endera väntar vi snällt eller letar på nätet. Plus-de-bulles är nog enda jag sett som har tillgängligt och känns pålitliga.
Så ryktena att caviste slutat med savart är falska mao?
 

zippan

Medlem
Jag har inte öppnat någon flaska från CAV0144, Patrick Piuze. Vad tror vi, börjar det bli dags?

Samma fråga på Savart, CAV0130, frågade 2021 och skippade. Meeen, nu börjar jag bli sugen igen.
Är det på tok för tidigt att poppa en Savart L'Accomplie deggad i December 2020 till helgen, kommer jag att bli besviken?

JA. Drack deggad 19 förra året och det var äppelmust.

Jag dricker på tok för lite vin nu för tiden och när sambon snarkar väldigt lätt bredvid en i sängen så.....
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Jag har inte öppnat någon flaska från CAV0144, Patrick Piuze. Vad tror vi, börjar det bli dags?

Samma fråga på Savart, CAV0130, frågade 2021 och skippade. Meeen, nu börjar jag bli sugen igen.




Jag dricker på tok för lite vin nu för tiden och när sambon snarkar väldigt lätt bredvid en i sängen så.....
jag drack en Savart Accomplie deg2020/12
förra veckan och skrev sohär :
"
Vinet öppnar upp lite knutet till att börja med, väldigt stram med härligt intensiv och typisk savart-arom av kalk.
Med luft och tid blir vinet mer tillgängligt.
Savart kräver verkligen lite mer utav sin drickare, nu kommer det igång på riktigt,
Vinet blir stort o intensivt med tiden, med mycket mycket blommig kropp med härligt rostad karaktär tillsammans med varma gula plommon, bakade äpplen, kanderade mandlar o nougatkrisp. Allt översköljs utav en rejäl dos av härligaste kritiga saltiga mineraliteten som ger sån härlig ryggrad utav stramhet.
Jo jag har sagt det förut och säger det igen minnst 3år gäller det att spara innan man öppnar en flaska accomplie, belöningen blir ofast störts efter de fem första åren, men jäklar va gott Accomplie och vinerna ovanför är, det är bara så svårt så svårt att hålla tassarna borta bara
"
 

rs14

Medlem
På torsdag är det dags för ny lansering efter några veckors uppehåll i sommar. Vad tror vi det blir? Gissar på Le Grappin.
 

Lennart

Medlem
(Utklipp, dvs inte mina kommentarer nedan.)

CAV0168 - Domaine Goisot kostar 1290 kr och innehåller totalt 6 flaskor:

2 flaskor 2022 Domaine Goisot Bourgogne Aligoté (175 kr/st) - Perfekt balanserad aligoté. Gott till skaldjuren redan i vinter och överraskande bra med lite lagring. (2023-2027)

2 flaskor 2022 Domaine Goisot Saint-Bris Exogyra Virgula (195 kr/st) - Frisk och mineralisk sauvignon blanc från unik appellation. Spara gärna något eller några år. (2023-2027)

2 flaskor 2021 Domaine Goisot Bourgogne Côtes d'Auxerre Le Court Vit (275 kr/st) - Djup och komplext mineralpräglad chardonnay från unik jordmån i Saint-Bris. Utvecklas mycket fint i källaren. (2024-2030)
 

rs14

Medlem
CAV0169 på torsdag - Vad tror vi om det? Bilden verkar vara från Ludes och borde indikera på Huré Freres men de var ju med i ett släpp så sent som i våras så det känns märkligt om man skulle göra ett släpp till så nära inpå.
 

Molitor

Medlem
CAV0169 på torsdag - Vad tror vi om det? Bilden verkar vara från Ludes och borde indikera på Huré Freres men de var ju med i ett släpp så sent som i våras så det känns märkligt om man skulle göra ett släpp till så nära inpå.
Kan det möjligen vara Savart? Lacourte Guillemart (gula byggnaden på bilden) ligger på andra sidan vägen från dem.

Kan ju även vara något helt nytt från byn.
 

ZQT

Medlem
Kan det möjligen vara Savart? Lacourte Guillemart (gula byggnaden på bilden) ligger på andra sidan vägen från dem.

Kan ju även vara något helt nytt från byn.
Det är Savart, priserna rört sig upp rätt snabbt :)

CAV0169 - Champagne Savart kostar 3 390 kr och innehåller totalt 6 flaskor enligt följande:
4 flaskor NV l’Ouverture Premier Cru Extra-Brut (525 kr/st) - 100% pinot noir. Savarts instegsvin att dricka nu och 3-4 år framåt (2024-2028)
1 flaska NV l’Accomplie Premier Cru Vieilles Vignes Extra-Brut (595 kr) - 80% pinot noir/20% chardonnay. Koncentrerad och maffig stil som vinner på några års lagring. (2024-2030)
1 flaska NV Bulle de Rosé Premier Cru Vieilles Vignes Extra-Brut (695 kr) - 70% pinot noir/30% chardonnay. Mineralisk, fruktig roséchampagne. Lagra gärna minst 2-3 år. (2024-2030)
 

mackan92

Medlem
Det är Savart, priserna rört sig upp rätt snabbt :)

CAV0169 - Champagne Savart kostar 3 390 kr och innehåller totalt 6 flaskor enligt följande:
4 flaskor NV l’Ouverture Premier Cru Extra-Brut (525 kr/st) - 100% pinot noir. Savarts instegsvin att dricka nu och 3-4 år framåt (2024-2028)
1 flaska NV l’Accomplie Premier Cru Vieilles Vignes Extra-Brut (595 kr) - 80% pinot noir/20% chardonnay. Koncentrerad och maffig stil som vinner på några års lagring. (2024-2030)
1 flaska NV Bulle de Rosé Premier Cru Vieilles Vignes Extra-Brut (695 kr) - 70% pinot noir/30% chardonnay. Mineralisk, fruktig roséchampagne. Lagra gärna minst 2-3 år. (2024-2030)
Verkligen, klättrar på men har säkert med kursen att göra. Kollade snabbt runtom i Europa och detta är fortfarande det bästa priset vad jag kan hitta för hans viner.
 

rs14

Medlem
Det är Savart, priserna rört sig upp rätt snabbt :)
Oj! Ja, det var ruggigt. Sist kostade den väl 2590 och bestod av 3-2-1, nu 4-1-1 och 3390. De lär nog ryka rätt snabbt ändå men det är klart att det finns vassare och billigare alternativ till l’Overture när den nu kostar 525 kr.
Den svaga kronan gör såklart sitt men efterfrågan på Savart’s viner har ökat rejält för varje år så det är nog troligt att man höjt priserna ut till importörer. Priserna hos Caviste är mig veterligen fortsatt de lägsta man kan hitta.
 
Klassiskt exempel av FOMO här…vill verkligen inte missa dessa, men känns att de blivit dyrare. Lär ju ångra mig nästa år dock när de blivit dyrare igen. Kanske lika bra att försöka handla en låda :vägg:
 
Toppen