Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Lanseringar från Caviste

mackan92

Medlem
Hur är Sélèque? Har dålig koll. Mid-level? Rising star?
Jag köpte första lådan de släppte från Caviste och var själv inte särskilt imponerad. Sen är min uppfattning av det jag provat att det kräver lagring. Var sylvass syra och ingen särskild komplexitet.

Däremot anses han/de vara en ”rising star” och omskriven.

”Champagnefirman JM Sélèque har de senaste åren genomgått ett generationsskifte som medfört en avsevärd kvalitetshöjning. Nu styrs familjeegendomen av den unga Jean-Marc Sélèque som lagt fullt fokus på arbetet i vingårdar och källare. Familjen är hemmahörande i premier cru-byn Pierry som ligger i området alldeles söder om Épernay som kallas Coteaux sud d’Épernay. Här trivs framförallt chardonnay och pinot meunier i karga jordar med den berömda kritan bara några decimeter under ytskiktet. Jean-Marc Sélèque har som målsättning att leverera högsta möjliga kvalitet genom sina rena och mycket välbalanserade viner som de senaste åren fått stor uppmärksamhet bland champagnekännare i hela världen”
 
Jag köpte första lådan de släppte från Caviste och var själv inte särskilt imponerad. Sen är min uppfattning av det jag provat att det kräver lagring. Var sylvass syra och ingen särskild komplexitet.

Däremot anses han/de vara en ”rising star” och omskriven.

”Champagnefirman JM Sélèque har de senaste åren genomgått ett generationsskifte som medfört en avsevärd kvalitetshöjning. Nu styrs familjeegendomen av den unga Jean-Marc Sélèque som lagt fullt fokus på arbetet i vingårdar och källare. Familjen är hemmahörande i premier cru-byn Pierry som ligger i området alldeles söder om Épernay som kallas Coteaux sud d’Épernay. Här trivs framförallt chardonnay och pinot meunier i karga jordar med den berömda kritan bara några decimeter under ytskiktet. Jean-Marc Sélèque har som målsättning att leverera högsta möjliga kvalitet genom sina rena och mycket välbalanserade viner som de senaste åren fått stor uppmärksamhet bland champagnekännare i hela världen”
Tack för info! :)
 

mackan92

Medlem
Piuze släpptes som CAVX idag för de som trodde Caviste blivit av med hans viner. Misstänker produktionen kanske är/var låg 2021 som gör att de behöver sälja i begränsad upplaga?
 

Kalle A

Medlem
Piuze släpptes som CAVX idag för de som trodde Caviste blivit av med hans viner. Misstänker produktionen kanske är/var låg 2021 som gör att de behöver sälja i begränsad upplaga?
Väldigt märkligt att jag fick svar via mail från Caviste i början av december att de inte hade Piuze ...
 
Hur funkar det här med CavX..?

Taget från sidan:
CAVX är vår serie oregelbundna lanseringar där tilldelningen från producenten är så liten att vi i första hand enbart kan dela med oss av vinerna till våra mest trogna kunder. Kriterierna för att få ta del av ett CAVX-släpp varierar från gång till gång beroende på antalet lådor vi kan erbjuda men följer alltid den enkla principen: Ju fler gånger du handlat av oss under den senaste 12-månadersperioden, desto större är dina chanser att få ta del av CAVX.
 

Nyllet

Medlem
Supertråkigt att Piuze inte släpps som vanlig lansering. Hoppas innerligt på en återkomst nästa år.
 

MarkusJ

Medlem
98% av Frankrike påverkades av frostnätter och Chablis var inget undantag. Natten den 6 april 2021 försvann alla möjligheter till ordinarie CAV-lansering med Piuze - det lilla vin som ’överlevde’ kunde vi släppa som #CAVX22 tidigare i veckan.
Kanske finns hopp om vanligt släpp nästa år iaf.
 

mperor

Medlem
Satt i möte under släppet och missade helt. Är det någon som fick en låda för mycket så får du gärna säga till :). Eller bara vill bli av med ett par flaskor också :)
 
Toppen