Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en icke cava över nätet. Januari 2015

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    41

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Drack detta vinet helt ofrivilligt igår då druvskallen ville slå två flugor i en smäll...hade det som en av vinnarna i det första heatet blint. Endast slaget av det legendariska Graham Beck BdB.:confused: Som visserligen var totalt platt men hade gudomlig näsa och inte helt oävet i gommen. En gissade på Comtes själv tyckte ja det drog det åt Dompahållet med lite krut/kaffe toner. Gissade även på Winston 00 med reservationen för dålig lagring pga dålig syra. Inget ja kommer erkänna publikt dock...( De två vinerna som ja inte trodde va skumpa var biodynamiker så blint kommer ja aldrig köpa Leclapart)

Till mitt försvar så var skumpasabotörens andra vin det sämsta på hela kvällen, och det var inte heller något skumpa. Dock bättre än all Bandol ja druckit någonsin.;)

Men till CS 2008
Härligt söta dofter drog åt ung BdB på näsan smak av lite grape och limeskal, drog åt det bittra hållet. Gissade därför Louis Roederer BdB 2008. Hade i alla fall året rätt.:) Men som vanligt när man gissar BdX så är det BdY eller BdXY...Kul val av vin i alla fall för det är riktigt jä#&a bra! Köp mer! Själv gav ja det 7 av 10 blint vilket motsvarar typ Bolly NV eller Henriot 98.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Drack detta vinet helt ofrivilligt igår då druvskallen ville slå två flugor i en smäll...hade det som en av vinnarna i det första heatet blint. Endast slaget av det legendariska Graham Beck BdB.:confused: Som visserligen var totalt platt men hade gudomlig näsa och inte helt oävet i gommen. En gissade på Comtes själv tyckte ja det drog det åt Dompahållet med lite krut/kaffe toner. Gissade även på Winston 00 med reservationen för dålig lagring pga dålig syra. Inget ja kommer erkänna publikt dock...( De två vinerna som ja inte trodde va skumpa var biodynamiker så blint kommer ja aldrig köpa Leclapart)

Till mitt försvar så var skumpasabotörens andra vin det sämsta på hela kvällen, och det var inte heller något skumpa. Dock bättre än all Bandol ja druckit någonsin.;)

Men till CS 2008
Härligt söta dofter drog åt ung BdB på näsan smak av lite grape och limeskal, drog åt det bittra hållet. Gissade därför Louis Roederer BdB 2008. Hade i alla fall året rätt.:) Men som vanligt när man gissar BdX så är det BdY eller BdXY...Kul val av vin i alla fall för det är riktigt jä#&a bra! Köp mer! Själv gav ja det 7 av 10 blint vilket motsvarar typ Bolly NV eller Henriot 98.
Fan vilket underbart inlägg! Stor tumme upp för dig, du rockar. Du var dessutom långtifrån ensam om att hylla Graham Beck i första flighten. :)

Mitt andra vin (och mitt mest ambitiösa bidrag), får jag be om ursäkt för, det gick verkligen inte hem denna kväll trots att det var kvällens äldsta (82) och från de vita vinernas framsida - Loire. ;)
 

Mattias Schyberg

Administratör
Vilken makalös bubbelkväll det blev! Massor av lärdomar, sköna människor och bra bubbel, till och med en del fantastiskt i klass med Sir Winston 00...

Så här lyder min dom av månadens vin:

Riktigt frisk och krispig med förhållandevis bra balans trots sin ungdom. Hittar sedvanliga drag av citrus (grapefrukt och citron), gröna äpplen, viss brödighet och fina avrundade toner som drar år honung. Kan också ana drag av humle och vita blommor (hundkex?). I munnen så utmärker sig den ståliga syran som ger bra stramhet till frukten. Möjligen aningen kartigt, men inte på ett negativt vis. Fyllig mousse och en elektrisk eftersmak. Detta vin kom ut som nr 2 för mig i ett heat med stenhård konkurrens, dessutom blint. Det bästa vinet i heatet kommer jag tyvärr inte ihåg namnet på, men det var snäppet bättre och det var ingen sydafrikan. ;)
Riktigt bra bubbel, dessutom något jag kan tänka mig att dricka igen. 89p

Har dessutom lagt till en omröstning nu, vilket kan vara bra för @Crist(al)ian 77 att veta så han inte glömmer att rösta. ;)
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Vilken makalös bubbelkväll det blev! Massor av lärdomar, sköna människor och bra bubbel, till och med en del fantastiskt i klass med Sir Winston 00...

Så här lyder min dom av månadens vin:

Riktigt frisk och krispig med förhållandevis bra balans trots sin ungdom. Hittar sedvanliga drag av citrus, gula äpplen, viss brödighet och fina avrundade toner som drar år honung. Kan också ana drag av humle och vita blommor (hundkex?). I munnen så utmärker sig den ståliga syran som ger bra stramhet till frukten. Möjligen aningen kartigt, men inte på ett negativt vis. Fyllig mousse och en elektrisk eftersmak. Detta vin kom ut som nr 2 för mig i ett heat med stenhård konkurrens, dessutom blint. Det bästa vinet i heatet kommer jag tyvärr inte ihåg namnet på, men det var snäppet bättre och det var ingen sydafrikan. ;)
Riktigt bra bubbel, dessutom något jag kan tänka mig att dricka igen. :)

Har dessutom lagt till en omröstning nu, vilket kan vara bra för @Crist(al)ian 77 att veta så han inte glömmer att rösta. ;)
ååååh så är det en hemlig röstning.....
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Nu blir du lite orolig, va? ;) Hiss eller diss, den som läser mitt omdöme kan dock räkna ut hur poängen har landat. Men spoilern skall man ju inte läsa innan man själv har avlagt sitt omdöme. :bäver:
Jag gör mitt yttersta att inte kika på spoiler... men det är inte lätt!
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Orkar inte vänta längre, övertalade min sambo att det är min medicin och sitter nu med första glaset och flaskan luftas. återkommer med rapport.
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Camille Savés 2008

Oj vilket roligt vin.
Jämnfört med 2004 som ja drack senast så är det en jäkla skillnad.
Drar fortfarande med en förkylning som påverkar doften mer än smaken. Men iaf.
Det första som slog mig är enorm koncentration och fruktighet. Det är ju en Vieilles vignes enligt flaskan där rankorna är 35 år +.
Jag tippade socker mellan 8-9g/l och tydligen enligt importörens sida så är det 8g/l
Fina små bubblor som ligger och kittlar skönt, Att pinot noir är majoritet känns ganska klart.
Annars mycket bärig i smaken typ lingon som jag tycker sticker ut lite extra. Även viss citrus och kanske lite grape. Ett bra vin som jag skulle sätta 88 pts på.
Hade jag inte spenderat hela budgeten redan så hade jag köpt några till för att se hur dom utvecklar sig. För 346kr på monopolet så är det ett givet val i den prisrangen.
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Orkar inte vänta längre, övertalade min sambo att det är min medicin och sitter nu med första glaset och flaskan luftas. återkommer med rapport.
-Jamen det Är ju meducin!?
Beställt tre flaskor och efter den lilla spoilern från göteborgsinfernot börjar jag ana att jag kanske skulle ha beställt några till...
Sjukt orättvist att jag får vänta tills fjärde februari, det dricks helt enkelt allt för lite champagne i Offshorebranchen.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testade månadens icke-cava igår med ostron, serrano, gåslevermousse och ett referensvin.
camille saves I.jpg
camille saves II.jpg

Eric Rodez Brut Blanc de Noirs: Päron, knäckebröd med ett centimetertjockt lager av smör, det här vinet vill man skåla in tolvslaget på nyårsafton med, insmickrande, publikt, kanske inte så matvänligt, men ack så gott (90-91p)

Camille Savès Millésime Brut Grand Cru 2008: skyhög syra, knastertorrt, äppelskal från granny smith blandat med mineralvatten, elegant, suveränt tillsammans med ostron - överlag ett matvin. Snyggt, men ingen publikfriare om man jämför med Eric Rodez, saknar aprikoser och tropisk frukt. Den höga syran borde göra lagring möjlig, men det är inte uppenbart att det finns tillräcklig frukt. (89p)
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Testade månadens icke-cava igår med ostron, serrano, gåslevermousse och ett referensvin.
Visa bifogad bild 3189 Visa bifogad bild 3190
Eric Rodez Brut Blanc de Noirs: Päron, knäckebröd med ett centimetertjockt lager av smör, det här vinet vill man skåla in tolvslaget på nyårsafton med, insmickrande, publikt, kanske inte så matvänligt, men ack så gott (90-91p)

Camille Savès Millésime Brut Grand Cru 2008: skyhög syra, knastertorrt, äppelskal från granny smith blandat med mineralvatten, elegant, suveränt tillsammans med ostron - överlag ett matvin. Snyggt, men ingen publikfriare om man jämför med Eric Rodez, saknar aprikoser och tropisk frukt. Den höga syran borde göra lagring möjlig, men det är inte uppenbart att det finns tillräcklig frukt. (89p)
Kul att du prova Rodez oxå. En av mina absoluta NV-favoriter. Alla deras viner kan rekommenderas även om de verkar släppt en hel del nytt som ja inte provat.

När köpte du detta? För det har inte gått att beställa på ett tag (liksom Grandes Vintages http://www.systembolaget.se/Sok-dryck/Dryck/?searchquery=77109&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery,&artikelId=402622&varuNr=77109&referringUrl=/Sok-dryck/?searchquery=77109&sortfield=Default&sortdirection=Ascending&hitsoffset=0&page=1&searchview=All&groupfiltersheader=Default&filters=searchquery%2c) och nu är BdN helt bortplockat.

Misstänker att det är byte av importör...
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
När köpte du detta? För det har inte gått att beställa på ett tag
Misstänker att det är byte av importör...

Sista flaskan av ett six-pack från i somras. Moestue har den på sin hemsida, men den verkar inte dyka upp på systemet.
Den näst sista flaskan fick agera referens till Selosses Initial och den stog sig faktiskt riktigt bra - Selosse har finare bubblor, men med lite luft så var nog Rodez nästan jämbördig.
 

Larseman

Medlem
Jaha, då var det dags...
Tyvärr så känner jag mig ganska illiterat på mousserande, jag har liksom inte språket :neej:
Men tusan vad gott det var i munnen! Upplevde doften som ganska mogen, med bokna äpplen, nötter, nougat och rostat bröd. Frugan tyckte sig hitta lite dova toner av källare, fat och till och med lite stall (?!). Kunde nog inte riktigt hålla med, men en hel del mineralitet i form av våt cement kunde vi enas om.
I munnen är det underbart friskt och fräscht, röda äpplen, röda vinbär, en mousse som verkligen fyller ut och sprider smaken i absolut varenda vrå av munhålan. Fylligt och lite stramt med härlig längd. I min värld så är det här en riktigt bra champagne, men jag har ju fortfarande inte smakat Krug :vägg:
92p (?)

Som ni ser så sticker min poäng ut och tyvärr (tack och lov) så kan man inte ändra sig. Helt klart är att jag troligen har en del upplevelser kvar när det gäller kvalitets-champagne, jag har inte så mycket att jämföra med uppenbarligen :oops:
 
Toppen