Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en icke cava över nätet. Januari 2015

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    41

Mattias Schyberg

Administratör
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Det är ganska många vid det här laget. Så här ser listan ut (utan kronologisk ordning och jädrar om jag har lyckats missa någon):

@Matlen
@Grapeskull
@StefanAkiko
@Emanuel
@chambertin
@Anders Landström
@Skumpagne
@ChristianB
@Vino fino

Om jag fick välja någon så hade jag valt @Larseman ;)

Backuplista:
@kayaker
@Gurto
@vintomas
Ahaaa, synd ja messa ninjastefan för ett tag sen då ja ville att han skulle ta tronen. Ser nu att han redan varit Kung för en dag. Ska suga lite på karamellen ett tag till. Ge mig till imorrn.
 

Elvis

Medlem
Metall? Kanske som lite alu-folie i munnen ? (vi som är lite äldre och har amalgamlagningar vet vad jag syftar på)

Ja, så menade jag ungefär. Lät som ett bra beskrivande ord när jag skrev det, men var uppenbarligen inte det. :) Det är inte ett negativt ord för mig utan en känsla jag får i munnen av vissa champagner, inte minst något jag ofta hittar i favoritodlaren Vilmarts viner och även i Bollinger RD. Andra kanske skriver mineralig istället? Hmm...
 

Mats

Gone todash....
Provning pågår med ett referensvin valt efter hur höga förväntningarna är:
Visa bifogad bild 3258

Ja vilken av dem vinner, månadsvinet eller Krug -88??
Ja efter en kväll när Krugen var oblind med 21 andra bubbliga blinda viner var i mina champagnemässigt helt okunniga smaklökar Krugen ett ca 87-89p-vin och månadsvinet en vinnare i en av flighterna med 91p! Alltså Krug -88 vadå??? Gott men skulle inte betala ens 200 kr för det...... men månadsvinet var klart PRISVÄRT för sina drygt 300 kr!! Kan till och med tänka mig att köpa en eller några flarror till av det!! (Säger jag som bara köpt 1! champagneflaska på ca 30 år!) Månadsvinet en klar vinnare!
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ja vilken av dem vinner, månadsvinet eller Krug -88??
Ja efter en kväll när Krugen var oblind med 21 andra bubbliga blinda viner var i mina champagnemässigt helt okunniga smaklökar Krugen ett ca 87-89p-vin och månadsvinet en vinnare i en av flighterna med 91p! Alltså Krug -88 vadå??? Gott men skulle inte betala ens 200 kr för det...... men månadsvinet var klart PRISVÄRT för sina drygt 300 kr!! Kan till och med tänka mig att köpa en eller några flarror till av det!! (Säger jag som bara köpt 1! champagneflaska på ca 30 år!) Månadsvinet en klar vinnare!
o_O
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Ja vilken av dem vinner, månadsvinet eller Krug -88??
Ja efter en kväll när Krugen var oblind med 21 andra bubbliga blinda viner var i mina champagnemässigt helt okunniga smaklökar Krugen ett ca 87-89p-vin och månadsvinet en vinnare i en av flighterna med 91p! Alltså Krug -88 vadå??? Gott men skulle inte betala ens 200 kr för det...... men månadsvinet var klart PRISVÄRT för sina drygt 300 kr!! Kan till och med tänka mig att köpa en eller några flarror till av det!! (Säger jag som bara köpt 1! champagneflaska på ca 30 år!) Månadsvinet en klar vinnare!
o_O?!?!?!?!
 

Gurto

Medlem
Ja vilken av dem vinner, månadsvinet eller Krug -88??
Ja efter en kväll när Krugen var oblind med 21 andra bubbliga blinda viner var i mina champagnemässigt helt okunniga smaklökar Krugen ett ca 87-89p-vin och månadsvinet en vinnare i en av flighterna med 91p! Alltså Krug -88 vadå??? Gott men skulle inte betala ens 200 kr för det...... men månadsvinet var klart PRISVÄRT för sina drygt 300 kr!! Kan till och med tänka mig att köpa en eller några flarror till av det!! (Säger jag som bara köpt 1! champagneflaska på ca 30 år!) Månadsvinet en klar vinnare!


Jag instämmer med föregående talare: o_O!?!?!?!?
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Ja vilken av dem vinner, månadsvinet eller Krug -88??
Ja efter en kväll när Krugen var oblind med 21 andra bubbliga blinda viner var i mina champagnemässigt helt okunniga smaklökar Krugen ett ca 87-89p-vin och månadsvinet en vinnare i en av flighterna med 91p! Alltså Krug -88 vadå??? Gott men skulle inte betala ens 200 kr för det...... men månadsvinet var klart PRISVÄRT för sina drygt 300 kr!! Kan till och med tänka mig att köpa en eller några flarror till av det!! (Säger jag som bara köpt 1! champagneflaska på ca 30 år!) Månadsvinet en klar vinnare!
:tystad:

Varför oblint?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Ja vilken av dem vinner, månadsvinet eller Krug -88??
Ja efter en kväll när Krugen var oblind med 21 andra bubbliga blinda viner var i mina champagnemässigt helt okunniga smaklökar Krugen ett ca 87-89p-vin och månadsvinet en vinnare i en av flighterna med 91p! Alltså Krug -88 vadå??? Gott men skulle inte betala ens 200 kr för det...... men månadsvinet var klart PRISVÄRT för sina drygt 300 kr!! Kan till och med tänka mig att köpa en eller några flarror till av det!! (Säger jag som bara köpt 1! champagneflaska på ca 30 år!) Månadsvinet en klar vinnare!
Det är alltid härligt med opolerade åsikter. Smak och preferenser är subjektivt, men ibland så undrar jag om det stämmer i vinvärlden. När det handlar om mat så är det självklart. Vissa älskar hummer, andra avskyr det. Inget konstigt, bara sunt!

Fan vad jag vill prova Krug 88 för att ha en egen åsikt!
 

Livermore

Medlem
Eftersom jag var på provningen igår så har även jag Krug -88 som referens.

Jag håller inte med @Mats i hans bedömning av dessa två viner.

Camille Savé är absolut inget dåligt vin och jag blev positivt överraskad av det. Fin syra och en balanserad smak. Saknades dock komplexitet, men jag hade inte haft något emot att ha några flaskor av det.

Men det kommer dock helt i skym undan av Krugen. För att vara 26 år är syran fortfarande knivskarp och har aldrig varit med om en liknande eftersmak, den tar aldrig slut. Om jag inte druckit något mer hade jag säkert känt smaken även idag. Ett riktigt balanserat kraftpaket som jag vill dricka många fler gånger.

Tror jag gav Camille Savé strax under 90 och Krugen gav jag 96-97.
 

Mats

Gone todash....
Ser nu i mina anteckningar att jag var lite snällare än vad jag skrev i morse efter en natt med 24 bubbel, ett par söta vita, några röda och lite shochu. 90p gav jag Kurgen, men fortfarande tyckte jag klart bättre om månadsvinet. Visst var Krugen god, men bubblorna försvann fort så det blev mer som ett ganska gott stilla vin som jag inte skulle lägga speciellt mycket pengar på, medan månadsvinet var ett gott, piggt och fräscht bubbel.

Jäklar vilken lärorik provning det var vi hade i går. Som bubbelnovis/skeptiker fick man prova mycket olika saker från hela värden och även om det inte var många som ticklade mina smaklökar var det nyttigt att få prova mycket och se vad man egentligen tycker om den här typen av vin. Som sagt tidigare, har varit vindrickare i 30 år men speciellt många bubbliga flaskor har det inte blivit tidigare.
 

Mats

Gone todash....
Eftersom jag var på provningen igår så har även jag Krug -88 som referens.

Jag håller inte med @Mats i hans bedömning av dessa två viner.

Camille Savé är absolut inget dåligt vin och jag blev positivt överraskad av det. Fin syra och en balanserad smak. Saknades dock komplexitet, men jag hade inte haft något emot att ha några flaskor av det.

Men det kommer dock helt i skym undan av Krugen. För att vara 26 år är syran fortfarande knivskarp och har aldrig varit med om en liknande eftersmak, den tar aldrig slut. Om jag inte druckit något mer hade jag säkert känt smaken även idag. Ett riktigt balanserat kraftpaket som jag vill dricka många fler gånger.

Tror jag gav Camille Savé strax under 90 och Krugen gav jag 96-97.
Ja jag var nog nästan ensam om mitt Krug-omdömme, en annan som är på ungefär samma nivå som mig vad gäller bubbel höll med mig men alla ni som kan champagne var överens om att det var ett hiskeligt bra vin.
 

Mats

Gone todash....
Varför oblint?
Vi började med 3 oblinda som vi provade medan @vintomas undervisade oss om champagne i allmänhet. Det blåa självklart för att det var blått (smakade apröv!), ett annat som jag inte vet varför just det, och sedan Krugen just för att den var den den var. För många var det ju ganska klart att det skulle bli kvällens upplevelse så vi tog den bland de oblinda så vi skulle kunna njuta av den fullt ut. Lite synd då kanske etiketten drog upp betygen lite, men ändå bra så man verkligen kunde koncentrera sig på den.
 
Toppen