Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en icke cava över nätet. Januari 2015

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    41

Skaggs

Medlem
Hade egentligen tänkt hoppa över Camille Saves men nu blir det en beställning! Tack, Larseman!

Jaha, då var det dags...
Tyvärr så känner jag mig ganska illiterat på mousserande, jag har liksom inte språket :neej:
Men tusan vad gott det var i munnen! Upplevde doften som ganska mogen, med bokna äpplen, nötter, nougat och rostat bröd. Frugan tyckte sig hitta lite dova toner av källare, fat och till och med lite stall (?!). Kunde nog inte riktigt hålla med, men en hel del mineralitet i form av våt cement kunde vi enas om.
I munnen är det underbart friskt och fräscht, röda äpplen, röda vinbär, en mousse som verkligen fyller ut och sprider smaken i absolut varenda vrå av munhålan. Fylligt och lite stramt med härlig längd. I min värld så är det här en riktigt bra champagne, men jag har ju fortfarande inte smakat Krug :vägg:
92p (?)

Som ni ser så sticker min poäng ut och tyvärr (tack och lov) så kan man inte ändra sig. Helt klart är att jag troligen har en del upplevelser kvar när det gäller kvalitets-champagne, jag har inte så mycket att jämföra med uppenbarligen :oops:
 
Trådskapare
S

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Jaha, då var det dags...
Tyvärr så känner jag mig ganska illiterat på mousserande, jag har liksom inte språket :neej:
Men tusan vad gott det var i munnen! Upplevde doften som ganska mogen, med bokna äpplen, nötter, nougat och rostat bröd. Frugan tyckte sig hitta lite dova toner av källare, fat och till och med lite stall (?!). Kunde nog inte riktigt hålla med, men en hel del mineralitet i form av våt cement kunde vi enas om.
I munnen är det underbart friskt och fräscht, röda äpplen, röda vinbär, en mousse som verkligen fyller ut och sprider smaken i absolut varenda vrå av munhålan. Fylligt och lite stramt med härlig längd. I min värld så är det här en riktigt bra champagne, men jag har ju fortfarande inte smakat Krug :vägg:
92p (?)

Som ni ser så sticker min poäng ut och tyvärr (tack och lov) så kan man inte ändra sig. Helt klart är att jag troligen har en del upplevelser kvar när det gäller kvalitets-champagne, jag har inte så mycket att jämföra med uppenbarligen :oops:
Smaken är som baken, jag tycker att du ändå är helt rätt ute! Jag var också osäker var jag skulle lägga mig.
 

Håkan

Medlem
Även jag kände som omväxlingsvis för att bidra.
Champagne Camille Saves Millesime 2008: Hög syra och initialt rätt mycket citrus med en behaglig beska. Efter lite tid i glaset utvecklas en ganska utpräglad äpplighet, gröna syrliga äpplen för att vara mer specifik. Lite brödig och rostad ton som accompanierar fint. Definitivt en Champagne i den matkrävande stilen som mycket riktigt lyfte sig med lite räkor och pilgrimsmusslor. Gillar den kompromisslösa stilen. 91 p
 

mnor

Medlem
Då var det dags en vecka senare än planerat. Sitter just nu och häller upp mitt tredje glas 2008 Camille Saves:
Doft: Citrus, bröd. Med värme i glaset: Bröd och bokna röda äpplen (som tar över mer och mer ju varmare champagnen blir) och toner av grape och nougat.
Smak: Lime, citron, toner av gröna äpplen. Med värme i glaset gröna äpplen som går över i grapefrukt och syrlig ananas för att avslutas med lime. Med riktigt mycket värme i glaset, så tar äppelsmaken över mer och mer och det avslutas med småsyrlig ananas och grapefrukt.

Mycket bra champagne för denna prisklass. Borde dock få ligga ett antal år i källaren eller vinskåpet! Champagnen utvecklades positivt med lite värme och pinotfrukten blev mer och mer framträdande. Så håll i era flaskor eller testa att dricka champagnen något varmare än vad ni är vana(?) vid.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
kul att så så många va med denhär månaden! här kommer ett kort omdöme från mig
ung men energisk doft, autolytiska drag och typisk ung pinot doft av röda äpplen i frisk stil.

halvlätt attack och ett uttryck med bra mineralstruktur av vita krossade stenar och en försynt rostad jäst-ton.
Lätta pärlande fruktiga drag med krusbär, rabarber, viol, och röda päron.
Välstrukturerat i fullt drickbar stil, tycker dock inte alls den påminner om typisk 08-syra eller frukt. Visst är det ungt men min upplevelse lutar mer åt att det lika väl kunnat vara en 07a, som jag dock tycker är en bra årgång också.
Idag är dethär ett fullt drickbart vin, som jag hellre prövar om något decennie eller så,
men det jag saknar är dendär mer karakteristiska syran som jag normalt känner hos många 08or,
Jag upplever heller inte frukten tillräckligt tydligt strukturerad för att gå i gång på vinet heller.
Det är absolut inget dåligt vin men jag trodde verkligen jag skulle få en större upplevelse utav denna 08 då jag i övrigt tycker Saves gör shysst skumpa.

kul att jämföra med så många andra här på forumet, men själv har jag svårt att lägga mig så högt påängmässigt, då detta vin inte alls har den kraften eller koncentrationen som många andra viner ifrån 2008 bjuder på.
Önskar att vi skulle kunna köra Savart millésime 2008 som månadens vin som preferens, då den prismässigt ligger ungefär likadant (men som tyvärr inte går att fåtag på).
 

ChristianB

DipWSET
Jag får skriva den här noteringen ur minnet, för det är en vecka sedan jag drack vinet och jag tog inga anteckningar. Dåligt!

Vackert gyllengul i färgen med aningar av grönbleka kanter. Doften var inledningsvis ordentligt äpple-dominerad, med syrliga röda vinteräpplen som ett slags Pinot Noir-spoiler. ;) Det fanns drag av mer frukt i vinet och en rostad ton, tillsammans med en mineralitet som ger vibbar av stenkross, men överlag är jag inte superimponerad av det jag får i glaset. Kanske är det ett ungt vin, men jag förväntade mig bättre syra och mer livlig mousse. För prislappen idag är det inte ett vin jag kommer köpa igen, mer av en rolig flaska att prova och av en producent som jag inte kände igen sedan tidigare! :)
 

gece

Man vänjer sig.
Något ostrukturerat eftersom jag (i vanlig ordning) inte tog anteckningar när jag drack för ett par dar sen.
Första glaset pop-n-pourades och hade väldigt generös och ganska mogen frukt, främst gula plommon och äpplen. Härligt stor och fet munkänsla, en viss stenig mineralitet. Något i smakpaletten får mig att tänka på Crémant de Bourgogne, på bästa tänkbara sätt. Gott på alla plan!

Resten av flaskan stog i karaff en dryg timme innan andra glaset hälldes upp, och uppvisade en helt annan karaktär. Frukten försvann i princip förutom lite grinig och återhållen citrus, och istället domineras allt av en ganska stram arom av eneträ (från ekfaten, eller?).

En märklig utveckling som får mig att undra vart det här vinet är på väg. Vad ska man tro när det knyter ihop sig så här?
 

Sjödin

Joråsåatt...
And here we go...
Ploppades i helgen och här är mina små rader och funderingar.
Gott!! En för mig helt oprovad producent som jag vet noll och ingenting om. Jag vet inte alls vad jag har att förvänta mig och blir genast positivt överraskad. Fantastiskt trevlig doft av äppel, bröd, lite nougat honung(?). Men, jag upplever att doften dör ut väldigt snabbt i glaset. Första smakkänslan är att det här är ett jävligt trevligt vin. Inställsamt och "my kind of booze" helt enkelt. Mogna röda äpplen, citrus, kanske grape vad fan vet jag... Men, jag upplever den som betydligt mer mogen än jag hade förväntat mig att den skulle vara... På gott och ont. Den här mogna känslan förstärks också under aftonen när vinet blir lite varmare. Jag gillar´t!! (För en dryg månad sedan bjöd jag morsan och sambon på Dompa99 och samma sällskap dricker även denna. Bägge två är överens om att det här är ett godare (läs mer inställsam kanske) vin.) Jag kan nog tänka mig en låda av den här skumpan, men skulle nog dricka upp dem hyfsat snart.
 

Elvis

Medlem
Bjöd lite släktingar på Camille Savès 2008 till löjrom med tillbehör. Sedan sparade jag diskret lite i flaskan och sitter nu, när gästerna gått, med sista glaset bredvid mig.
Tydlig Pinot-dominans på näsan med mycket mogna gula och röda äpplen och en tydlig brödighet. Balanserad och bra i munnen, mineraler, flinta och lite elektrolytisk i eftersmaken. Eftersmaken är inte kort men lite tunn och det drar ner betyget lite för mig, men helt klart en bra champagne. Betyg: 87 poäng.

Släktingarna var törstiga så jag fick korka upp en Pol Roger BdB 2002 också. Har haft en del flaskvariation på det vinet men det här råkade vara en perfekt flaska och det var inte snällt mot Camille Savès som kom rejält i skuggan...
 

MartinE

Medlem
Här kommer mina tankar kring Camille Savès 2008. Jag får passa på att tacka @Skumpagne för valet av vin! Jag var bekant med producenten sedan tidigare, men det här var första gången jag drack något från dem.

Jag öppnade flaskan i torsdags, men sparade delar av innehållet till dagen efter.

Doften är outvecklad och något blommig med inslag av jäst, mineral, grapefrukt, hasselnötter och rostat bröd. Efter längre tids luftning framkommer även äpplen, omväxlande gröna och röda. Smaken är torr, något bärig, mycket frisk, relativt fyllig och något utvecklad. Jag känner citron, en aning lime, gröna äpplen, citrusskal och kex. Senare, efter mycket luft och vid högre temperatur, framkommer tydliga toner av ananas. Mycket syra! Dagen efter är den något mer utvecklad och med mer framträdande äpplen.

Första intrycket är att den är ung, men efter ett par timmars luftning och vid lite högre temperatur känns den förvånansvärt utvecklad! Jag upplever dock smaken som mer utvecklad än doften i dagsläget.

Sammanfattningsvis är det en mycket bra champagne och ett lysande exempel på 2008ornas fantastiska kombination av ungdomlig syra och underbar frukt! Men den behöver ligga till sig i minst fem år för att nå sin potential. 87 p.
 

Mats

Gone todash....
Provning pågår med ett referensvin valt efter hur höga förväntningarna är:
image.jpg
 

Gurto

Medlem
M
Metall? Kanske som lite alu-folie i munnen ? (vi som är lite äldre och har amalgamlagningar vet vad jag syftar på)
Om det är fel gissar jag på svavelsyra...

Har vi gissningstävling :) Då gissar jag autolytisk (jästfällningens inverkan på aromerna)
 
Toppen