Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en icke cava över nätet. Januari 2015

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    41

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja vilken av dem vinner, månadsvinet eller Krug -88??
Ja efter en kväll när Krugen var oblind med 21 andra bubbliga blinda viner var i mina champagnemässigt helt okunniga smaklökar Krugen ett ca 87-89p-vin och månadsvinet en vinnare i en av flighterna med 91p! Alltså Krug -88 vadå??? Gott men skulle inte betala ens 200 kr för det...... men månadsvinet var klart PRISVÄRT för sina drygt 300 kr!! Kan till och med tänka mig att köpa en eller några flarror till av det!! (Säger jag som bara köpt 1! champagneflaska på ca 30 år!) Månadsvinet en klar vinnare!
Kan bara hålla med. Månadens vin var kvällens bästa bubbel! Krug var god å så, intensiv tom. Men ett stort *meh* i min värld. Graham Beck var vi nästan alla överens om var en hyfsad Champagne.
Skriver rent mina smaknoter senare.
Kvällens bästa vin:
2005 Musar.
 

merlotsmile

Medlem
Kan bara hålla med. Månadens vin var kvällens bästa bubbel! Krug var god å så, intensiv tom. Men ett stort *meh* i min värld. Graham Beck var vi nästan alla överens om var en hyfsad Champagne.
Skriver rent mina smaknoter senare.
Kvällens bästa vin:
2005 Musar.
Vilken fantastisk kväll ni verkar ha haft ❤️. Skall bli spännande att få ta del av @vintomas omdömen :)
 

Mats

Gone todash....
Och fikonvinet var ju briljant! Hur länge sedan var det vi gjorde det?
Vi gjorde det 1990. Briljant och briljant, själv skulle jag nog säga vidrigt sönderoxiderad totalt helt jävla drickbar vinäger. Smaken är ju olika som vi såg under provning men den här gången till skillnad mot med Krugen hade jag alla andra deltagare på min sida. :)
 

MartinE

Medlem
Vi gjorde det 1990. Briljant och briljant, själv skulle jag nog säga vidrigt sönderoxiderad totalt helt jävla drickbar vinäger. Smaken är ju olika som vi såg under provning men den här gången till skillnad mot med Krugen hade jag alla andra deltagare på min sida. :)
1990 var ju en fantastisk årgång i princip i hela vinvärlden, så förutsättningarna fanns ju i alla fall där! ;)
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag var inte med men är rätt säker på att jag skulle ha tillhört kategorin "nästan"...
Jag har fått lära mig att Champagnemänniskor tänker så. Men, faktum är att bla både jag och @vintomas singlade ut den som en Champagne. Men, nu behöver man ju inte bli chockerad över att man kan göra riktigt bra bubbelviner också utanför Champagneområdet.
En annan Champagneexpert på provningen misstog också denna för en Champagne. Han sa något jag tyckte var smart:
"Jag blir bara glad då ett vin smakar som en bra Champagne, men inte är en sådan. Däremot blir jag förbannad om en Champagne är underlig eller dålig."

Från USA drack vi prestigerna från Roederer Estate, Carneros och Schramsberg. Alla dem var riktigt jädrarns bra. Rekommenderas till en blindprovning i USA :)
 
Last edited:
Kan bara hålla med. Månadens vin var kvällens bästa bubbel! Krug var god å så, intensiv tom. Men ett stort *meh* i min värld. Graham Beck var vi nästan alla överens om var en hyfsad Champagne.
Jag drack den på bubbelprovningen i Göteborg i förra veckan, och min första tanke var att Graham Beck inte var riktig champagne. För endimensionell i smaken för det. Den övertygade inte, utan var den svagaste i den unga flighten, för mig.
Krug, i alla former, är otroligt komplext och mångsidigt vin, jämför med Graham Beck. Rör sig inte i samma värld.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag drack den på bubbelprovningen i Göteborg i förra veckan, och min första tanke var att Graham Beck inte var riktig champagne. För endimensionell i smaken för det. Den övertygade inte, utan var den svagaste i den unga flighten, för mig.
Krug, i alla former, är otroligt komplext och mångsidigt vin, jämför med Graham Beck. Rör sig inte i samma värld.
Jag minns dock inte att någon på provningen i Göteborg ljudligt sa något negativt om Graham Beck (innan avtäckningen). Två av champagnenördarna hade den som favorit i heatet (4 st hade den som topp två), det spekulerades till och med om att det kunde vara sir Winston eller Comtes från deras håll. Själv så bedömer jag den absolut som en "hyfsad Champagne", helt klart värd åtminstone 88p. Kan tillägga att det kom på tredje plats för mig i det heatet, dock var det ju halvblint för mig då det var jag som hade tagit med mig bubblet.
 
Jag minns dock inte att någon på provningen i Göteborg ljudligt sa något negativt om Graham Beck (innan avtäckningen). Två av champagnenördarna hade den som favorit i heatet, det spekulerades till och med om att det kunde vara sir Winston eller Comtes från deras håll. Själv så bedömer jag den absolut som en "hyfsad Champagne", helt klart värd åtminstone 88p. Kan tillägga att det kom på tredje plats för mig i det heatet, dock var det ju halvblint för mig då det var jag som hade tagit med mig det.
Visst var den absolut inte på något sätt vidrig, eller att den skulle ha någon annan brist av graden att folk skulle ha anledning att uttala sig ljudligt negativt om den. Jag skulle inte fortfarande inte säga att den var direkt usel. Bara något enkel, jämfört med bättre champagne..
Jag blev dock påverkad av andras kommentarer att tveka på att min initiala uppfattning om att det inte var riktig champagne stämde. Kunde varit enklare sorts champagne, men tyckte inte syrans art och grad riktigt stämde.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag minns dock inte att någon på provningen i Göteborg ljudligt sa något negativt om Graham Beck (innan avtäckningen). Två av champagnenördarna hade den som favorit i heatet (4 st hade den som topp två), det spekulerades till och med om att det kunde vara sir Winston eller Comtes från deras håll. Själv så bedömer jag den absolut som en "hyfsad Champagne", helt klart värd åtminstone 88p. Kan tillägga att det kom på tredje plats för mig i det heatet, dock var det ju halvblint för mig då det var jag som hade tagit med mig bubblet.
Till @Darth Angelus försvar så var han faktiskt den enda som innan avtäckning nämnde att han tyckte den var lite enkel, i samma veva som det diskuteras kring Winston och CdC. Men ingen verkade tveka på att det var en Champagne.

Här finns dock ett inneboende problem med blindprovning. Det är mycket värre att ta fel och råka placera ett kvalitetsvin som ett enkelt, "billigt" vin. Då framstår du som okunnig. Lyckas det bli tvärt om, det enkla vinet blir upphöjt, så är det snarare vinet som framstår som fantastiskt prisvärt och överpresterande. Därför blir man i en blindprovning försiktig med att såga, men har inga problem med att berömma.

En Graham Beck BdB kommer därför alltid ha ett försprång fram t. ex. Krug 88 i en blindprovning.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Till @Darth Angelus försvar så var han faktiskt den enda som innan avtäckning nämnde att han tyckte den var lite enkel, i samma veva som det diskuteras kring Winston och CdC. Men ingen verkade tveka på att det var en Champagne.

Här finns dock ett inneboende problem med blindprovning. Det är mycket värre att ta fel och råka placera ett kvalitetsvin som ett enkelt, "billigt" vin. Då framstår du som okunnig. Lyckas det bli tvärt om, det enkla vinet blir upphöjt, så är det snarare vinet som framstår som fantastiskt prisvärt och överpresterande. Därför blir man i en blindprovning försiktig med att såga, men har inga problem med att berömma.

En Graham Beck BdB kommer därför alltid ha ett försprång fram t. ex. Krug 88 i en blindprovning.
Efter blindprovningen lyckades vi skapa och behålla en varm stämning där misstag applåderades och fri tanke premierades. Alla uppmuntrades av varandra att tänka fritt och uttala sina egna tankar utan att behöva bry sig om vad andra tyckte. Den öppna dialogen gav massor av infallsvinklar och tips på provningsstrategi mm. Iaf till mig.

Det blev många glada skratt! Alla tog fel på flera viner (Champagne / ickechampagne) och jag tror bestämt att alla dissade blint iaf ETT prestigemärke. Alla viner, utom ett (tror jag, går gnm allas formulär i afton och kan behöva revidera mig på den punkten) hade minst någon som "misstog" sig.

...och personlig prestige, njae, jag har varit på alldeles för många provningar där alla uttalar sig så vagt att man nästan upplever det som om man inte ens kan vara säker på vinets färg. Och sedan, då man läser deras TN, så sprudlar dessa av vinernas urtypiskhet och självkalara sense of place med otvetydiga druvkaraktärer.

I Umeå lärde vi oss massor, och det är ju bra.
 
Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Till @Darth Angelus försvar så var han faktiskt den enda som innan avtäckning nämnde att han tyckte den var lite enkel, i samma veva som det diskuteras kring Winston och CdC. Men ingen verkade tveka på att det var en Champagne.

Här finns dock ett inneboende problem med blindprovning. Det är mycket värre att ta fel och råka placera ett kvalitetsvin som ett enkelt, "billigt" vin. Då framstår du som okunnig. Lyckas det bli tvärt om, det enkla vinet blir upphöjt, så är det snarare vinet som framstår som fantastiskt prisvärt och överpresterande. Därför blir man i en blindprovning försiktig med att såga, men har inga problem med att berömma.

En Graham Beck BdB kommer därför alltid ha ett försprång fram t. ex. Krug 88 i en blindprovning.
Jag upplevde dock att några viner sågades jäms med låren, typ Cremanten från Loire och även ett par av de biodynamiska vinerna vill jag minnas, men i övrigt så håller jag med. Det är även stor skillnad på att inte såga och att hylla. Vi röstade trots allt på våra favoriter, inte på bottennappen, dvs ingen vettig människa borde ju rösta på ett vin som upplevs mediokert i hård konkurrens. :)

Rädslan att "tycka fel" existerar nog alltid i dessa sammanhang, vilket är synd och något som umeågänget lyckats exellent att avdramatisera.
 
Toppen