Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en icke cava över nätet. Januari 2015

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    41

Per Stade

Lege artis
Hittills är jag bara lugn. Inte det minsta upprörd, även om det kan låta skarpt det jag säger, över nätet. Jag bara förklarar varför Stefans åsikter om bubbel (även om han har rätt att ha dem) inte har mycket med vins kvalitet enligt vedertagna normer och begrepp att göra, och att de i princip saknar varje form av relevans för mig och andra som gillar toppchampagne.

Jag är inte AARRRRGG
cd62725857ed66dfa268ed51c9eeb9de500daf0a
 

Per Stade

Lege artis
Fel. Jag är inte alls upprörd av att du gillar det Luxemburgska bubblet. När du höjer det över vissa prestigechampagner ser jag dina omdömen dock därmed som (i bästa fall) en väldigt otillförlitlig indikator på kvalitet vad gäller bubbel, enligt allmänt vedertagna kvalitetsbegrepp i vinvärlden.
Varför skulle "just den flaskan, just där, just då, med just de människorna" vara relevant för någon annan? Ingen kommer att transporteras bakåt i tiden in i din kropp där och då. Poängsätter man vinet så får man i alla fall efter bästa förmåga poängsätta vinet, inte situationen. Det förefaller mig helt inkoherent med denna totalsubjektivistiska inställning till vins kvalitet (som du ger uttryck för här) att ens sätta poäng.

Betygsätter man något får man göra det utifrån de normer och kriterier som existerar i det sammanhang det görs. Det är ju det som den som läser ett betyg tar det för.
Hur tror du att det skulle se ut om en svenskalärare gav högre betyg i svenska språket till Drottning Silvia Bernadotte än Horace Engdahl (vi ignorerar att båda är för gamla för att gå i skolan, för det har inte med min poäng att göra), bara för att läraren ifråga tyckte bättre om Silvias röst när hon talade svenska än om Horace dito? Tror du att den läraren gör rätt eller fel? Det är ungefär så seriös som den tänkta svenskaläraren du är när du betygsätter bubbel, tycks det mig.


Förstår inte riktigt hur vår drottning kom in i diskussionen:

Silvia-A0-250x348.jpg
 
Förstår inte riktigt hur vår drottning kom in i diskussionen:

Silvia-A0-250x348.jpg
Bara en analogi. Möjligtvis lite långsökt. Handlar om att Stefan är en oseriös betygsättare som upphöjer det som är uppenbart mycket svagare än det andra enligt kända kriterier på ett område. I det fall en svenskalärare gav Drottning Silvia högre svenskabetyg än Horace Engdahl så måste man se det som komiskt (för den första är fruktansvärt mycket sämre än den senare på svenska, delvis på rimliga grunder, då det inte är modersmål, men ändå, skulle inte kunna få högre betyg), och kan inte sedan ta några betyg från sagda hypotetiska lärare på sllvar. Den statusen har Stefans bubbelbetyg, i min värld. Han har gett uppenbart väldigt underlägsna bubbel högre betyg på helt subjektiva och nyckfulla grunder som inte har något att göra med hur vin i normala fall betygssätts.
 
Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Fel. Jag är inte alls upprörd av att du gillar det Luxemburgska bubblet. När du höjer det över vissa prestigechampagner ser jag dina omdömen dock därmed som (i bästa fall) en väldigt otillförlitlig indikator på kvalitet vad gäller bubbel, enligt allmänt vedertagna kvalitetsbegrepp i vinvärlden.
Varför skulle "just den flaskan, just där, just då, med just de människorna" vara relevant för någon annan? Ingen kommer att transporteras bakåt i tiden in i din kropp där och då. Poängsätter man vinet så får man i alla fall efter bästa förmåga poängsätta vinet, inte situationen. Det förefaller mig helt inkoherent med denna totalsubjektivistiska inställning till vins kvalitet (som du ger uttryck för här) att ens sätta poäng.

Betygsätter man något får man göra det utifrån de normer och kriterier som existerar i det sammanhang det görs. Det är ju det som den som läser ett betyg tar det för.
Hur tror du att det skulle se ut om en svenskalärare gav högre betyg i svenska språket till Drottning Silvia Bernadotte än Horace Engdahl (vi ignorerar att båda är för gamla för att gå i skolan, för det har inte med min poäng att göra), bara för att läraren ifråga tyckte bättre om Silvias röst när hon talade svenska än om Horace dito? Tror du att den läraren gör rätt eller fel? Det är ungefär så seriös som den tänkta svenskaläraren du är när du betygsätter bubbel, tycks det mig.
Du cyklar riktigt vingligt på rejäla områden i denna post:

1. Sensorik
Du har inte koll. De människor som är med, luftfuktigheten, temperaturen, vad du åt till frukost, dagens bakterieflora i din näsa, svalg (och sannolikt också grovtarm) påverkar dina sinnesintryck. Samma gör vilken ordning viner serveras, vem du sitter bredvid, ljuset i lokalen, om du haft en tuff dag på jobbet, bråkat med hustrun, sovit bra eller dåligt osv. Viner är dessutom levande väsen som förändras och kommer med olika korkar och som förvarats olika. Ingen kan kompensera för det. Ingen kan uppnå SAMMA omständigheter. Det bästa vi alla kan göra är att bedöma JUST det vi har i glaset JUST där och JUST då. Allt annat är bara trams från Ignoramus. Tex: Av en begränsad mängd röda Bdx 2005 lyckades inte ens Parker plocka ut ett enda Premier Cru trots att han hade flera försök. Tex: Ingen kritiker är överens med andra kritiker.

Ergo: sensorik är omöjligt hålla objektivt, men det kan "trenda".

2. Varför skriver jag TN?
Du skriver att mina TN:s är skrivna av fel anledning och på felaktiga premisser. Återigen Taliban-argumentet: Du vet inte bara vad som är rätt och vad som är fel, du sitter dessutom på hela sanningen om alla viner, även dem du inte druckit eller varit med och druckit. Det är bara trams.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Du cyklar riktigt vingligt på rejäla områden i denna post:

1. Sensorik
Du har inte koll. De människor som är med, luftfuktigheten, temperaturen, vad du åt till frukost, dagens bakterieflora i din näsa, svalg (och sannolikt också grovtarm) påverkar dina sinnesintryck. Samma gör vilken ordning viner serveras, vem du sitter bredvid, ljuset i lokalen osv. Viner är dessutom levande väsen som förändras och kommer med olika korkar och som förvarats olika. Ingen kan kompensera för det. Ingen kan uppnå SAMMA omständigheter. Det bästa vi alla kan göra är att bedöma JUST det vi har i glaset JUST där och JUST då. Allt annat är bara trams från Ignoramus. Tex: Av en begränsad mängd röda Bdx 2005 lyckades inte ens Parker plocka ut ett enda Premier Cru trots att han hade flera försök. Tex: Ingen kritiker är överens med andra kritiker.

Ergo: sensorik är omöjligt hålla objektivt, men det kan "trenda".

2. Varför skriver jag TN?
Du skriver att mina TN:s är skrivna av fel anledning och på felaktiga premisser. Återigen Taliban-argumentet: Du vet inte bara vad som är rätt och vad som är fel, du sitter dessutom på hela sanningen om alla viner, även dem du inte druckit eller varit med och druckit. Det är bara trams.

Men om han har druckit ett par av de viner som du har druckit, och ser att era åsikter går rejält isär kring vad som är gott, kvalitet, etc. är det väl inte orimligt för honom att inte gå på dina rekommendationer eller omdömen när det kommer till andra viner?

Och Darth, du har ju redan gjort klart för oss att du inte tänker ta Stefans TN och poäng i beaktande.

Tror att ni gör detta till en större diskusion än det är. Ni sparkar på en död häst, so to speak :)
 
Du cyklar riktigt vingligt på rejäla områden i denna post:

1. Sensorik
Du har inte koll. De människor som är med, luftfuktigheten, temperaturen, vad du åt till frukost, dagens bakterieflora i din näsa, svalg (och sannolikt också grovtarm) påverkar dina sinnesintryck. Samma gör vilken ordning viner serveras, vem du sitter bredvid, ljuset i lokalen, om du haft en tuff dag på jobbet, bråkat med hustrun, sovit bra eller dåligt osv. Viner är dessutom levande väsen som förändras och kommer med olika korkar och som förvarats olika. Ingen kan kompensera för det. Ingen kan uppnå SAMMA omständigheter. Det bästa vi alla kan göra är att bedöma JUST det vi har i glaset JUST där och JUST då. Allt annat är bara trams från Ignoramus. Tex: Av en begränsad mängd röda Bdx 2005 lyckades inte ens Parker plocka ut ett enda Premier Cru trots att han hade flera försök. Tex: Ingen kritiker är överens med andra kritiker.

Ergo: sensorik är omöjligt hålla objektivt, men det kan "trenda".

2. Varför skriver jag TN?
Du skriver att mina TN:s är skrivna av fel anledning och på felaktiga premisser. Återigen Taliban-argumentet: Du vet inte bara vad som är rätt och vad som är fel, du sitter dessutom på hela sanningen om alla viner, även dem du inte druckit eller varit med och druckit. Det är bara trams.
1. Omöjligt att hålla helt objektivt, ja, givetvis. Men försöker man inte ens så ser jag ingen poäng med att betygsätta vin alls.
2. Halmdocka.
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1. Omöjligt att hålla helt objektivt, ja, givetvis. Men försöker man inte ens så ser jag ingen poäng med att betygsätta vin alls.
2. Halmdocka.
Menar du alltså att jag inte ens försöker poängsätta på ett så balanserat och genomtänkt sätt som det bara är möjligt efter mina erfarenheter?
Att du leker med dockor?
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Men om han har druckit ett par av de viner som du har druckit, och ser att era åsikter går rejält isär kring vad som är gott, kvalitet, etc. är det väl inte orimligt för honom att inte gå på dina rekommendationer eller omdömen när det kommer till andra viner?

Och Darth, du har ju redan gjort klart för oss att du inte tänker ta Stefans TN och poäng i beaktande.

Tror att ni gör detta till en större diskusion än det är. Ni sparkar på en död häst, so to speak :)
What he said:rolleyes:
 

Mattias Schyberg

Administratör
Här och precis nu så måste det bli ett slut på sandlådekriget! Visa varandra respekt och hänsyn samt argumentera sakligt!

Jag vill inte börja rensa och städa tråden, vi är vuxna! Tog bort lite krafs som var aningen över gränsen och relaterade inlägg kring detta.
 
Du är också varmt välkommen att både ha och vädra dina åsikter.
Gott så.
All right, peace!

Och sorry om jag gick hårt åt dig! Vet trots allt inte riktigt hur du sätter dina poäng, hur du tänker, eller vad du har för grunder. Det var bara gissningar från min sida. Jag borde nöjt mig med att säga (enstaka gång) att våra preferenser är så olika att det inte är någon idé får någon av oss att gå på den andres rekommendationer (vad gäller bubbel), och inget mer. Allt det andra var onödigt, men riktigt upprörd har jag inte varit.

Ha det gott, och njut gärna av ett bubbel (även sådant som jag skulle ha svårt med mina preferenser att finna njutning i ;))! Vi är trots allt alla här för att vi gillar att dricka gott.
 

Per Stade

Lege artis
Här och precis nu så måste det bli ett slut på sandlådekriget! Visa varandra respekt och hänsyn samt argumentera sakligt!

Jag vill inte börja rensa och städa tråden, vi är vuxna! Tog bort lite krafs som var aningen över gränsen och relaterade inlägg kring detta.

zippermouth.jpg


Den senaste timmen har jag faktiskt försökt göra lite nytta på arbetet så jag har inte hunnit följa diskussionen.
Enligt min hustru har jag väldigt torr humor men det har tydligen @StefanAkiko också eftersom jag tyckte att hans inlägg var ganska roliga.
Och han har också stått ut med en del häcklande tidigare, även från mig, utan att klaga.
Om du tycker att det här var en hetsig diskussion så var den ingenting mot hur hett det har gått till tidigare med en @Jimmy Forsman i högform.
 
Toppen