Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava april 2020 - 2017 Domaine Montirius Vacqueyras Le Clos (92938)

Hur bra var månadens pava?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Mycket svarta oliver i både doft och smak. Kombinerat med viol, blåbär, lagerblad och salmiak (lustigt nog hittar jag inte så mycket peppar). Syran (alltså syran inte Syrah'n) bär upp hela paketet fint. Ganska mycket tanniner som ger bett samtidigt som de är polerade o silkiga. Mycket fruktig. Fyllig kropp och volym i munkänslan. Lång salmiakfinish och ett litet beskt avslut. Rustik känsla snarare än elegans.

Vinet är välgjort. Absolut värt 90 poäng rent objektivt kvalitetsmässigt. Det är dock inget jag personligen går igång på - ingen direkt elegans och beskan i avslutet är för mig negativ. Det räcker med ett glas för min del.

Den gör sig mycket bättre ca 48 timmar efter öppnad. Blev helt annorlunda.
 

buteljen

Medlem
Det eldiga tanninerna och beskan försvann helt. Den skiftade till mer balanserad med choklad och mer syrah lik.
Du bör använda spoilers när du diskuterar vinet i tråden ;)
Jag är tveksam till att vinet kommer att tilltala mig ändå. Tycker det redan idag är balanserat (som jag skrev). Tycker det är för rustikt för min smak och det tror jag inte kommer att ändras. Kan dock testa att coravina ut en dos och ställa undan i 48 timmar :)
 

lukastollig

Pudelfantast
Tänkte haka på igen efter ett längre uppehåll från denna aktivitet men Covid eländet sätter stopp. Ingen leverans till SB nära mig och orkar inte köra 7 mil enkel väg för en flaska. Trist.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Två av mina favoriter från provningarna de senaste släppen. Spansk grenache-carignan mot fransk grenache-syrah:
les terrasses le clos.jpg

2017 Alvaro Palacios Priorat Les Terrasses Laderas de Pizarra: Långsam start, till att börja med är det rätt mycket alkohol och vanilj trots två timmar i karaff. I glaset utvecklas det dock snabbt: doft av blåbär, körsbär, plommon, choklad och vanilj. I smaken kommer muskot, nejlika, blod, lakrits, blåbär, hallon och björkved. Lätt, elegant och slank med fin fräschör. Vass syra och fin frukt. 91-92p
2017 Montirius Vacqueyras Le Clos: går på knock direkt, oliver med rosmarinspad ligger en en decimeter från glaset. Doft av oliver, rosmarin, oliver, rosmarin, salmiak, blåbär, björnbär och bläck. Smak av sötlakrits, salmiak, bläck,majs, blåbär, björnbär, svartvinbärsbuske, violpastiller, rosmarin, skiffer och oliver. Fräsch och sval, med massor av jävlarannama. Idag finns det massor av charm och fräschör. Med lagring kommer det nog att lugna sig, men frågan är om det kommer att bli till det bättre? För mig är det här definitivt ett "dricka nu"-vin. Jag satte 90-92p på systembolagets provning, idag snävar jag in till 91p
 

Vingubben

Medlem
18D96B46-DE1C-46AE-8CE4-F898C175F695.jpeg


I näsan gröna toner med blött gräs och örter tillsammans med blåbär och vanilj. Frugan tycker att det doftar viol men den hittar inte jag. Direkt i munnen en anstormning av ektoner, alkohol och peppar, eldigt med andra ord. Senare kommer det drottningsylt och vanilj. Viner skulle nog må bra av ett par år på korken. Inte i närheten av balansen som 2016 hade. 86p idag men med möjlighet att hoppa upp ett par pinnar.
 

chambertin

Medlem
Ingen blyg rackare det här inte.

Dricker över två dagar (och svalare dag ett).
Mycket intensiv stor fruktig doft med ung lite rå karaktär av blåbär, körsbär, lakrits, lever/blod och en ton av nyjäst must. Dag två har den tappat lite komplexitet och även intensitet och verkar inte gilla lite högre temperatur lika bra. Någon flyktig bittermandelton finns där dag ett och får mig att tänka ved/hela rankor eller kärnor/skall/pressvin men läser senare att dom avstjälkar till 100% så bitterheten bör komma från druvorna eller kärnorna då.

Smaken lever upp väldigt bra till doften och frukt/tannin/syror/alkohol känns i bra men ung balans och är ganska krävande i nuläget. Bra längd men kanske ngt abrupt och aningen grov i avslutet.

Tveksam hur den skulle utveckla sig med lagring men så god som den är nu så finns det ju inte mkt att tveka på ändå. Mkt bra vin som landar på 90-91P för mig och kanske har det lite uppsida också.
 

buteljen

Medlem
Den gör sig mycket bättre ca 48 timmar efter öppnad. Blev helt annorlunda.
Nu har jag provat den igen 48 timmar senare och nja .. jag tycker inte den blev helt annorlund. Tappade i intensitet och är inte lika yppig, men det rustika och beskheten i finishen tycker jag finns kvar.
 

Finewinedude

2024 - Låter saker och ting vara osagt
Nu har jag provat den igen 48 timmar senare och nja .. jag tycker inte den blev helt annorlund. Tappade i intensitet och är inte lika yppig, men det rustika och beskheten i finishen tycker jag finns kvar.
Fick du möjligtvis inte en lika bra flaska måntro?
 

buteljen

Medlem
Johan Blom: Du gav den 91+ i recensionen ovan, och jag 90. Tror mer det handlar om olika bedömningsgrunder än att flaskorna skulle vara så annorlunda
 
Last edited:
Trådskapare
The Wall

The Wall

Medlem
Håller helt med om att vinet är välgjort och framför allt att det ger ett rustikt intryck; känns inte som något finlir utan snarare ett vin som passar bra till rustika rätter som tex en gryta eller marinerad och grillad grisnacke.
 

Skrutt

Medlem
Ingen dekantering. Temperatur ca 15-16 grader.
Mörkt, en aning blålila. Oväntat smulig kork med tanke på den ringa åldern. D: färska träspån, stål, torkade örter, fikon i citron. S: hög syra, ganska mycket tanniner, lite beska örter, körsbärskärnor och lite fikon. Ett behagligt vin och samtidigt kraftigt och generöst. Det är ju långt itrån alltid som bägge de kriterierna uppfylls. God koncentration och intensitet. Funkade bra till grill-grejs. 90p utan tvekan. Jag gillar oftast slankare och elegantare viner men det här är ju fantastiskt till kraftigare krubb.
 
Trådskapare
The Wall

The Wall

Medlem
Funkade bra till grill-grejs. 90p utan tvekan. Jag gillar oftast slankare och elegantare viner men det här är ju fantastiskt till kraftigare krubb.
Japp. Finfint. Antingen till delar av kossor eller välmarinerade delar av tex Nasse eller Pumba.
 

buteljen

Medlem
Vi börjar närma oss maj månad och jag gissar att @buteljen skulle kunna sniffa upp något intressant, så jag säger helt enkelt "kull" till @buteljen om ingen har några invändningar.
Tack! Japp! Har ett superspännande vin som fått 96 p av Suckling på G :). Skall bli spännande att dissikera det!!
När skall/kan man avslöja vad det är o lägga upp ny tråd? Bör man vänta tills 1 maj???
 
Toppen