Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava april 2020 - 2017 Domaine Montirius Vacqueyras Le Clos (92938)

Hur bra var månadens pava?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Min vana trogen blir det smak direkt vidd popp! Mest bittermandel och körsbärskärnor i smak men ingen doft. Fick tre timmar i karaff. Doft: mörka bär, buljong och lite rått kött. Bitterheten är betydligt mindre men den känns lite grön? Smak: Ganska mycket Syrah i smaken med lite peppar, oliver och kryddor. Grenachen bidrar med lite lakrits. Är lite förvånad att jag inte känner den brända ton jag nästan alltid finner i Montirius viner. Bra syra men tanninerna tycker jag försvinner i frukten. Klar obalans där. Dag två inte bättre och slatten dag tre sämre så vete tusan om den kan ligga länge på rygg? Ett bra vin men det finns bättre från området. 88 p
IMG_3854.JPG
 
Tack! Japp! Har ett superspännande vin som fått 96 p av Suckling på G :). Skall bli spännande att dissikera det!!
När skall/kan man avslöja vad det är o lägga upp ny tråd? Bör man vänta tills 1 maj???

Du väckte mitt intresse så lägg upp direkt ;). länge sen någon va så sugen på att lägga upp ett vin i "låt oss dela en pava"
 

john b

Medlem
Tjohoo! Månadens vin igen. Var ett tag sedan.

Direkt efter öppning välde en vulgär doftsensation av blåbär och terpentin ur glaset. Efter tålmodigt väntande lugnade spritdoften ned sig. istället mer försiktig olivdoft, örter och kryddor. Jag känner inget slakthus direkt utan mer bärigt och fruktigt även om kanske lite charkbricka gömmer sig därbak.
Smaken är direkt alldeles för eldigt spritig för min smak, som blåbärsjuice och hemkört först.
Sedan lugnar det ned sig, men under tre timmar (försiktigt kort luftning jag vet) blir det inte revolutionärt stor förändring. Rödfruktig syra kommer fram och balanserar upp bärspriten. Blir faktiskt ganska gott. Kanske att jag skulle gilla detta bättre om en jäkla massa år. Men, har inte plats hemma för mer av detta. Första glaset var inte tillräckligt i min smak helt enkelt.
Svårt att sätta betyg. Jag känner ju att det är bra, bara inte i min smak just nu. Dänger till med 88.
 
Toppen