Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava april 2021 - Domaine Michel Briday, Clos de Remenot 2018 (76353)

Hur bra var månadens pava (pris är inte en faktor)? Den här omröstningen avslutas 16 maj 2021

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 15 28,3%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 14 26,4%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 1 1,9%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 1 1,9%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • *Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 22 41,5%

  • Total voters
    53
  • Poll closed .
Just ja, också väldigt bra. Kul att ni gillar det!
Beställde en sån också! Låter som bra jämförelseobjekt med en annan för mig okänd Rully-producent som åtminstone två personer på forumet gillar. Återigen, bra val med Rully! Vi får inte ge upp om Bourgogne.

För egen del tror jag också att jag själv för 20 år sedan tyckte att mer försiktigt ekade prylar typ chardonnay från Rully, Jura, Chablis village etc var mindre "komplexa" och föll väldigt lätt för lyxiga handplockade ekade drick nu chardonnayer - jag har egentligen blivit billigare i drift i och med att jag huvudsakligen gillar litet "enklare" chardonnay snarare än enhörningsvinerna (och en del annat också såklart). Litet som på Riesling-sidan - enklare Mosel-kabinetter och torra Rheinhessen i instegsklass snarare än alltför avancerade grejor.

Andra bra jämförelseobjekt i prisklassen för månadens vin som @chambertin efterlyser skulle väl kunna vara är väl typ Kershaw, Lioco, Luke Lambert, Tara (Chile), AVNI (oregon), Kutch, Failla, Seven Springs, Sandhi, Felton Road, Rewa, för att inte tala om Chablis, t ex:
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chablis-9334001/
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chablis-1er-cru-fourchaume-7496601/
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chablis-7271901/
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/chablis-8550701/
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/william-fevre-7220601/
 

chambertin

Medlem
För egen del tror jag också att jag själv för 20 år sedan tyckte att mer försiktigt ekade prylar typ chardonnay från Rully, Jura, Chablis village etc var mindre "komplexa" och föll väldigt lätt för lyxiga handplockade ekade drick nu chardonnayer - jag har egentligen blivit billigare i drift i och med att jag huvudsakligen gillar litet "enklare" chardonnay snarare än enhörningsvinerna (och en del annat också såklart). Litet som på Riesling-sidan - enklare Mosel-kabinetter och torra Rheinhessen i instegsklass snarare än alltför avancerade grejor./
Mycket annat här i världen har en tendens att pendla mellan två ändlägen så varför inte likaledes med våra preferenser för vin ?
Är inte riktigt där du är v.g Chardonnay (gillar en liten dos ek men tycker utvecklngen globalt gått åt rätt håll vg det) men kanske lite vg gäller Riesling. Det jag däremot börjat att uppskatta mer igen är Sauvignon Blanc som för mig under ganska lång tid enbart varit enkelt vitt vin till diverse getostkombinationer. Vet inte hur det går till men plötsligt så uppskattar jag det enkla och raka i SB och hittar mer nyanser igen utan att nödvändigtvis börja fundera på hur jag skall hitta ngt från Dagueneau.

Tack för tipsen på referensvin !
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Kanske dags att skruva ner förväntningarna lite :p Månadens vin kostar visserligen 359 spänn men riktigt bra vit bourgogne är pricey och för magiska grejer är det en nolla till på prislappen. Så även om 359 är mycket pengar i Allt om Vin så är det väl ändå ett budgetvin vad gäller vit bourgogne generellt. Och fynd...? Nja.... Beror ju lite på hur man ser det. 359 är mycket pengar i Rully men köper knappt något i Puligny eller Chassagne ;)
 
Trådskapare
Jos

Jos

Medlem
Jag rekommenderar att du drar korken, häller upp ett glas, trycker tillbaka korken och ställer in i kylen igen för att sänka resten av flaskan dagen efter. Låt även tempen gå upp lite från det kylskåpskalla :)
Det där var väl lite fel egentligen, mer intressant över 3-4 dagar skulle jag säga.
 

MHilv

Medlem
Om någon undrar vad man kan äta till detta så funkade detta : Fisksoppa med saffran och aioli.
20210409_175544.jpg

Tänker inte analysera vinet mer än att jag tycker att det var gott. Inte för mkt fat (vilket jag är känslig för), passar fint till fisksoppan men även utan. Kanske hade jag önskat mer med den prislappen.
 
Last edited:

Elvis

Medlem
Min flaska kom igår eftermiddag och jag hann precis kyla vinet så att vi kunde öppna det på kvällen.

När min fru beställer vitt vin på restaurang brukar hon alltid fråga efter en smörig chardonnay. Det här vinet ligger väldigt nära hennes idealvin. Själv är jag väldigt förtjust i vit bourgogne generellt.

Vanilj, gula äpplen, lagom mycket ek, det finns exotisk frukt också eller är det aprikos? Vinet blir mer och mer smörigt med luft. Ett riktigt bra vin. 90 poäng.
 

Mattias Schyberg

Administratör
Bra val @Jos!

45F98C3F-8560-4888-A9AF-BD4CD14480D5.jpeg


Ingen stor bourgogne, men stilmässigt mitt i prick!

Referensvinet, som föll på en kompetent chilienare för en billigare slant (ca 250 pix och en producent jag brukar gilla), hade svårt att hänga med. I jämförelse levererar chilienaren mycket rustik karaktär och brådmogenhet, men saknar lite finess och syra. Mer tropisk och rostad utan att vara det minsta tråkig eller ens medioker, men klart sämre halvblint (färgen avslöjade dock för mycket för att kännas halvblint).

Månadens vin summerar ganska precis det som fått mig nyförälskad i vinstilen. Här finns både lätta krutångor från en delikat reduktivitet samtidigt som det bjuder på kanderad citrus, marsipan, nougat och kritiga ostronskal. Faten är moderata och helt integrerade. Frukten är rik och snygg med lite mogna gula äpplen marinerade i smör. Bra syra och balans, men längd och intensitet hade gärna fått ta för sig mer. Men oavsett vad, gillar man inte det här stilmässigt är det tveksamt om vit bourgogne är ens grej. Köpte två, funderar på ett par till. (90p)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Månadens vin, också här med sydamerikansk referens:

catena rully.jpg

2019 Bodega Catena Zapata Chardonnay Catena Alta Historic Rows: doft med mango, honungsmelon, björklöv och ananas. I princip detsamma återkommer i smaken: mango, melon, burkpäron och färsk ananas. Med den här doften förväntar man sig ett rätt så sött vin, men det är kruttorrt med rejäl syra och koncentrerad tropisk frukt. Fett och oljigt med nästan total avsaknad av fat. Bättre utan än med mat. 90p
2018 Domaine Michel Briday Rully Clos de Remenot: Doft av grusväg, granskott, pomeransskal, apelsinjuice, torkad fisk, syren och vanilj. I smaken finns citron, apelsin, pomeransskal, kallt smör, vanilj, granbarr och gråpäron. Fin frukt, bra syra, fint ekat, moget och balanserat. Förvånansvärt tillgängligt för att vara så ungt. Ingen tvekan om att det är en Bourgogne, borde vara jätteenkelt att ta blint;). Jämför man med Catena så är det här mer polerat, smörigt och elegant, men ligger efter när det gäller syra och koncentration. Mer matvänligt än Catena. Poängmässigt är de här vinerna likvärdiga. Clos de Remenot är dyrare, men är också ett vin i en stil som normalt kostar mycket pengar. 90p
 

LarsW

Medlem
Dracks över 3 dagar.
Smör, popcorn, honung, vanilj och anango (blandning av ananas och mango) i näsan. Läcker och känns lyxig i doften.
Gott om tropisk frukt och nu hittar vi också lite citrus även om det aldrig känns syrligt. Fetvadd och smör. Eken känns tydligt men är bra integrerad och lyfter vinet i stället för att göra det klumpigt. Lite oljig munkänsla som jag gillar. Bäst dag 2 då den kändes utvecklad men ändå fräsch.
Riktigt bra vin. Skulle gissa att det dricker bäst mellan 5-10 år i ålder.
Känns som den står bra i sin prisklass också utanför Bourgogne.
90p och kan nog få nån extra poäng med perfa ålder, bokade några till och ska ta reda på det...
thumbnail_20210410_225438.jpg
 

mackan92

Medlem
Dracks över 2 dagar.

Vid öppning precis upplevde jag den både till doft och smak väldigt instängd men hintar av tropisk frukt, smör, krutpulver. Både doft och smak fann jag den elegant och stilren i sina smaker, inget tog över och syran var mer eller mindre perfekt. På tallriken återfanns torskrygg med potatispuré, bräserade morötter och brynt smör.

.. Dag 2 däremot nu snackar vi att saker har hänt under natten och känns mer tillgänglig med extra allt i fruktväg, krutpulvret är borta medan frukten får tala och elegansen sjunger i munnen. Gott vin, borde med facit i hand lyssnat på Jos och öppnat den tidigare!

90p
 

john b

Medlem
20210410_152551.jpg


Test av månadens vin ihop med en vanlig flaska hemma hos oss. Crystallum The Agnes. Den kör vi ofta som säkert kort.
I efterhand kom jag på att en bättre jämförelse kanske hade varit Crystallums Clay Shales, iaf prismässigt och möjligen smakmässigt.

Dracks under en kväll. Öppnades 3h innan maten, provades direkt efter öppning och sedan till och efter mat. Sedan var det fokus på annat i familjelivet. Jag skrev lite för hand medan jag antingen skällde på vanartiga barn eller försökte få sous vide-slask att inte ta över hela köket. Samtidigt som risotton skulle röras och min fru kom in med blomsterkål som absolut skulle stekas till maten. Ganska korta noter pga detta. Transkriberar nästan ordagrant.
Halvblint test då min fru hällde upp och sedan gömde flaskorna.
Bonusinfo för intresserade: Serveringstemp 12 grader, dracks ur Villeroy Boschs la divina rödvinsglas.

Direkt efter öppning:

Vin 1: Doft av rök, gammal cigarr, luktar rent ut sagt äckligt (för en nybörjare: är detta reduktiv doft?) Smakar tunnt med grönstickig syra. Smör och beska. Inte gott.

Vin 2: Försiktig och knuten doft, kanske lite syren eller vita blommor i periferin. Lite päronsötma. Svag doft. Smakar torrt, smaklöst, fadd syra. Tvek på detta.


Kul att det är så stor skillnad. Och kul att bägge två är jättetråkiga viner vid öppning.


3h senare till mat.

Vin 1: Rökdoft borta! Lätt vanilj, gula tropiska frukter, blomsterbukett. Smakar väldigt publikt, saknar lite syra. Lite beska och smör kvar, mer balanserat. Halm. Gott.

Vin 2: Doft nu utvecklad med tydliga inslag av päron/piggelin, citrus, mer blommor, mineraliskt (men inte rieslingskiffer). Smaken nu mycket mer inbjudande, försiktig vanilj och lagom syra. Lätt spritsig, lite smörig men blir inte sämre vid ökande temperatur som flera andra lite enklare viner med samma karaktär. Havskänsla. Mineraliskt och gött.



Att vin 2 var Rully var inte så svårt att lista ut.
Kul att det var så himla stor skillnad på ett par enstaka h i karaff när det gäller bägge vinerna.

Som vanligt tycker jag finewinespoängskalan är väldigt sträng jmf med min personliga cellartrackerkalibrometer.
Det får nog ändå bli 90. Klar vinst över habila The Agnes motiverar ett högt betyg.

Har ett par flaskor kvar. Ska försöka vänta några år med att öppna dem. När det misslyckats ska jag iaf se till att det blir ett par timmars luft. Att planera och öppna vin en till två dagar i klarar jag inte.
 

Mats

Gone todash....
Hmmmmm.

Det här var inte lätt att bedöma.

Dag 1: Ett glas kylskåpskallt direkt ur flaskan som dracks hela vägen till rumstemp. OK doft med lite vanilj, päronsplitt, mango mm men smakmässigt odrickbart. Så besk jag undrade om det var något fel på den. I med korken och in i kylen igen men beredde mig på att reklamera den.

Dag 2: Dracks på samma sätt och med ungefär samma resultat men möjligen lite mindre besk.

Dag 4: Dekanterade, lämnade i kyl 2 timmar och sedan rumstemp 2 timmar men kylde lite innan den dracks. Var klart bättre när det närmade sig RT. Doften ungefär den samma men nu fullt drickbar. Lite ek, äpplen och andra frukter som drar åt det tropiska hållet. OK syra, kunde ha varit lite högre. Lätt rökighet och något mycket lätt svavelaktigt/reduktivt. Nu hyfsad och drickbar men inget jag skulle köpa igen oavsett pris.

Då jag funderat på om vinet var defekt har jag tjuvläst de smaknoter som redan lämnats, beskan jag hade verkar ingen annan känt men smakerna som kom med utvecklingen tyder ändå på att det var ok och jag lämnar därför omdöme i omröstningen.

Första dagarna odrickbart, dag 4 strax under 80 p men utvecklingen tyder på potential för bra utväxling med lagring så vägs den kvalitén in hamnar det över 80 p. Hade varit intressant att pröva igen med ännu längre tid öppnad under kork och längre dekantering eller efter 5-10 år i källaren.
 
Toppen