Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava December 2020 - Pesquera Millenium Gran Reserva 2009 (2812)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 10 17,5%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 9 15,8%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 3 5,3%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 35 61,4%

  • Total voters
    57
  • Poll closed .

LarsW

Medlem
Halloj vinvänner. :)

Med lite kort varsel och lätt försenat har vi nu månadens pava. Flera av oss har redan provat den och ännu fler har den nog hemma så borde kunna bli bra uppslutning. Finns på massa bolag med weblagret tog visst slut igen. Får hoppas den dyker upp där igen nu när SB inte tillåter frakt av flaskor mellan bolag längre... :(

Anledningen till att jag föreslog detta vin var mer att det var tillgängligt och jag är ganska säker på att många vill prova det, än att jag har någon personlig anknytning eller större erfarenhet av det. Dricker förövrigt för lite spanskt rödvin. Slinker ned några rioja och en o annan Alion på ett år men mer blir det inte, så bra med lite kvalitet i fasta sortimentet.

100% Tempranillo. Medelålder på stockar 25 år. 30 månader i franska fat, vet ej om nya eller begagnade. Ingen filtrering. 2009 var väl ett varmt år i Spanien vill jag mena.
Vi verkar ha fått en annan etikett på flaskorna på SB. När man söker hos producenten ser det ut så här.
Någon med mer kunskap får väldigt gärna fylla på med info om vin och producent... :)

Vågar vi hoppas på att detta vin stannar kvar där i kommande årgångar också? Om man bortser från 2013 (som jag vill minnas inte är att sukta efter i Ribera del Duero) så finns det ju potential för att börja en trevlig liten vertikal för ingen stor peng här.

0a7fa3be-9a9b-41d8-a765-a3714afb86e3.jpg
 
Last edited:
Trådskapare
LarsW

LarsW

Medlem
Till att börja med.
Detta är bra!
Visst, det är lite ungt och bråkigt fortfarande. Efter några timmar i karaff lugnare och bäst dag två.
Och nog märks det att det var en varm årgång, men med lite tid så tror jag det kommer bli mumsigt på riktigt!

Mörkt, nästan lite violett i glaset.
I näsan är det oxblod, mynta och rosmarin. Ek. Rå tobak och röd frukt.
I munnen kommer frukten fram först, krossade halvmogna körsbär, lingon, blåbär och röda vinbär. Ekad vanilj. Sen kommer en sötma jag associerar med alkohol (denna lugnar ner sig ordentligt med tiden). Örtkryddor och eukalyptus. Kanel och muskot.
Matvin! Till grillad ryggbiff satt det som en välplacerad blåtira. För sig själv efter maten blev det nästan lite jobbigt med all frukt och sötma efter några timmar och jag fick en känsla av att vinet lade sig som en tunn hinna i munnen.

Gott nu med rätt tillbehör och klar potential.
Bravo SB! Den här gången blev det rätt.
90++p
 
Mycket bra. Köpte två igår på misstanken om att detta skulle bli månadens vin.

Beställde också två tidigare i veckan och småskrattade lite kaxigt för mig själv och lutade mig tillbaka när jag såg vilket månadens vin blev och att det redan var på väg hem till mig... dagen efter så började jag undra vart beställningen tagit vägen och gick in och kolla beställningarna och hade tydligen inte beställt vinet o_O:vägg:

tur att det kom in i onlinelagret igen, så nu ska det vara på väg hem till mig på riktigt :)
 

The Wall

Medlem
2009 Tinto Pesquera Gran Reserva
Blitz-dekantering i Zalto Bordeaux; faktiskt kompakt doft, men när man börjar leta hittar man diskreta vaniljtoner, kakao och ceder, lite kryddpepparkorn. Om man inte visste bättre skulle man vid en enstaka snabb sniff riskera att hamna på östra stranden i Bx eller en utflykt till en merlot-dominerad amerikanare. Doften är faktiskt finfin, hög sniffabilitet så att säga. I munnen viss eldighet (14,5%) och faktiskt en hel del alerta tanniner, kombinerat med fin syra. Det kommer fram typiska tempranillomarkörer i eftersmaken, som dessutom hänger i ganska länge. Funkade utmärkt till fredagskvällens grillade entrecôte med bakad potatis, lite örtigt smör och lite rött (Romantica-tomater) med schalottenlök och fransk dressing.

Det är inte omöjligt att vi testar vinet i flera glas under kvällen, det visade ju sig härom kvällen att 2004 Graillot Crozes förvånansvärt nog trivdes bättre i allt annat än Zalto. Hur gick det då? Jodå, vinet hamnade även i Riedel Veritas OW Syrah, men då missade jag att skriva ner noterna. Dessvärre gick vinet åt så jag får helt enkelt leta upp en ny flaska.
Pesquera.jpg
 

rnnbck

Medlem
Ok, det här ser ju ut som man kan få tag på utan att behöva springa benen av sig (eller som det kanske borde heta nuförtiden klicka pekfingret ur led). Jag är på.
 

The Wall

Medlem
Vi verkar ha fått en annan etikett på flaskorna på SB. När man söker hos producenten ser det ut så här.
Någon med mer kunskap får väldigt gärna fylla på med info om vin och producent... :)
Det står dessutom "Seleccion Especial" på etiketten på producentens hemsida, men inte på "den svenska etiketten". Märkligt. Nu har vi inte kvar vår tomflaska längre och jag minns inte om det står "Seleccion Especial" på baksidesetiketten. Men märkligt är det.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testar igen, med lite tuffare motstånd:
aalto pesquera.jpg

2015 Bodegas AAlto Ribera del Duero AAlto: doft av lingon, muskot, kanel, pomerans och kryddnejlika. Smak svarta vinbär, blåbär, muskot, polerade ekmöbler, läder, vanilj, apelsin och pomerans. Sval frukt med bra koncentration, vass syra, tuffa, men integrerade tanniner. Initialt en del alkohol, men med lite luft så lugnar sig alkoholen och vinet blommar ut. 92p
2009 Bodegas Alejandro Fernández Ribera del Duero Millennium Gran Reserva Pesquera: Doft av björnbär, kaffe, mörk choklad och valnötter. Smak av olivolja, björnbär, blåbär, svarta vinbär, mörk choklad, vanilj och ingefära. Tjock, tät, fet, koncentrerad, varm och söt frukt. Massor av ek, men den är snyggt integrerad i den massiva frukten. Bett i tanninerna, men det framhäver bara balansen. Från nyöppnad flaska (det här vinet behöver ingen luft) sopar det den banan med AAlto, men med lite luft blir racet jämnare. Pesquera håller dock undan och är det aningen bättre vinet även på spurten. AAlto kanske skulle komma ikapp med fler år på flaska, men för 2015 är det tveksamt. Jämförelsen med AAlto visar hur bra månadens vin är, betyget upp ett snäpp från förra provningen. 93p
 

The Wall

Medlem
...utöver Musar.
Bastide Blanche och Vajra Barolo brukar vara pålitliga. Poggio Nero Brunello är ofta bra, men inte alltid. Sen har vi Poliziano Viti Nuove som i princip alltid är finfin. Seghesio Zinfandel brukar bli bra om man har 10 års, eller mer, tålamod, liksom Zenato Ripasso med samma tålamod.
 

Adamanko

Medlem
Bastide Blanche och Vajra Barolo brukar vara pålitliga. Poggio Nero Brunello är ofta bra, men inte alltid. Sen har vi Poliziano Viti Nuove som i princip alltid är finfin. Seghesio Zinfandel brukar bli bra om man har 10 års, eller mer, tålamod, liksom Zenato Ripasso med samma tålamod.
Provat Bastide, Barolo Albe och Poggio Nero. Har inte tålamod för Seghesio och Zenato, men Poliziano måste provas. Tack!
 

The Wall

Medlem
Provat Bastide, Barolo Albe och Poggio Nero. Har inte tålamod för Seghesio och Zenato, men Poliziano måste provas. Tack!

160 pix för Poliziano är ingen enorm förmögenhet, men den gör alltid bra ifrån sig (tycker vi).

Och några från vita ligan:
Alvarinho Contacto, Olivier Leflaive Les Sétilles, Georg Breuer Riesling Sauvage brukar vara bra, Terra Montosa om man vill kosta på sig lite extra, Jurtschitsch Langenlois Riesling, Sancerre Les Baronnes brukar vara bra, Brocard Chablis Vielles Vignes Sainte Claire (grym till bl a räkor och aioli), Domäne Wachau Riesling Smaragd Ried Loibenberg, Winkl Sauvignon, Palazzo Mio Grillo enkelt och bra till det mesta i fiskväg, ffa grillad fisk.
 

Fixfred

Medlem
Rubinröd i färgen med tecken på lite ålder , blev förvånad av att det var så mycket sediment i detta vin , fick bli att dekantera.
Tog ut vinet ur kylen och dekanterade det, första jag noterade var svartvinbär. När vinet stått 1 timme hände jag upp det i glaset , då fick jag väldigt mycket acetontoner och lite wellpapp.
Medel kaniner , torkade fikon cederträ tobak vanilj salthavsbris godskörsbär nejlika. För mig tar aceton över lite mycket.
Drack vinet senare på kvällen igen och då lite svalare , frukten kom fram mycket bättre för mig och aceton la sig lite.

83/100 Bra vin :)
 
Toppen