Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava December 2020 - Pesquera Millenium Gran Reserva 2009 (2812)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 10 17,5%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 9 15,8%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 3 5,3%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 35 61,4%

  • Total voters
    57
  • Poll closed .

Deek

Medlem
Får kanske inhandla denna trots allt.

Löjligt sammanträffande för brukar sällan kolla på hyllorna vid Fasta sortimentet men denna rekommenderades av en anställd på Systembolaget till mig igår och sa att den försvunnit snabbt som tusan när den släpptes.

Nu blir man ju lite sugen efter att ha sett denna tråden
 

The Wall

Medlem
Har @The Wall fått välja flaska ännu?
Annars lämnar jag gärna över pinnen till honom som är så aktiv här på forumet!
Jag fick äran att välja en flaska för några månader sedan, Montirius var mitt val. @buteljen hade en bra idé om månadens vin, men det vinet verkar bara finnas i vissa butiker just nu. Jag har en idé om ett vin som kan passa till januarigrillningarna, även om det ligger nära decembervinet. Oavsett, jag tar gärna stafettflaskan för januari.
 

Mats

Gone todash....
Förhoppningarna var stora på det här vinet men tyvärr infriades de inte alls. Druckit två flaskor under december då jag inte var säker på att den första var som den skulle men var ingen skillnad på dem. Har coravinat, druckit nyöppnat, dekanterat några timmar och efter ett dygn i kylen och ur både Zalto bgn och bdx men utan någon direkt skillnad. Doften inget fel på, tvärt om riktigt riktigt bra med läder, kryddnejlika, peppar mm. Tyvärr dock ganska smaklös med lite läder och beska tanniner. Hade smaken varit som doften hade jag bunkrat rejält men nu blir det inget återköp. Ca 86 p.
 

buteljen

Medlem
Oj vad tiden rusar iväg. Köpte några flaskor och drack den första för några veckor sedan men tänkte jag skulle analysera det bättre en andra gång. Det har dock inte blivit av att öppna en till. Blev inte så överdrivet imponerad. Fin doft men i munnen var det inget att hänga i julgran tycker jag. Uttorkade tanniner. Jag brukar tänka "Vill jag dricka detta vin igen?" och svaret på detta är nja väljer hellre något mer spännande. Även om det absolut inte är dåligt. 88 p
 

john b

Medlem
Jättesnabbt under nyårskalas

Doft: jul, vanilj, ceder, earl grey, peppar, äcklig choklad (sista noten bidrog treåringen med, rätt träffsäkert)

Smak, lite tunn utan tanniner och väldigt socialt klunkbar. Kanske iofs färgat omdöme av en delad champagneflaska innan. Röda bär, torr. God men inte exceptionellt minnesvärd.

89 poäng pga först intrycket.
 

john b

Medlem
Jättesnabbt under nyårskalas

Doft: jul, vanilj, ceder, earl grey, peppar, äcklig choklad (sista noten bidrog treåringen med, rätt träffsäkert)

Smak, lite tunn utan tanniner och väldigt socialt klunkbar. Kanske iofs färgat omdöme av en delad champagneflaska innan. Röda bär, torr. God men inte exceptionellt minnesvärd.

89 poäng pga först intrycket.

Eller ja, kalas och kalas... det var jag, min fru och våra barn som närvarade. Men jag hade iaf tagit på skjorta! För typ första gången sedan oktober tror jag.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Testade en flaska för ett par veckor sedan men visste redan då att det troligen blev samma vin på nyårsafton till rådjurssadel. Så blev det och mina omdömen är samstämmiga. Juste "spansk" doft av sadel, peppar och mörk choklad. Smaken är otroligt mjuk med lite mörka bär, låg syra och helt avsaknad av tanniner som tyvärr går helt emot doften. Lite alkholbeskig eftersmak som är relativ kort. Den gör sig mycket bättre till rådjurssadeln dock. Lite mer oumph i smaken med tanniner och syra så hade det varit ett riktigt bra vin. 87 p
 

rnnbck

Medlem
Mycket mörka bär, björnbär och typ plommon i doften. Oväntat mycket frukt i smaken men det som jag i början av vindrickarkarriären upplevde som gott, lite överpumpat och ganska mycket fat, det går inte riktigt hem hos mig nuförtiden. Ett helt OK vin som jag nog egentligen tror har en del mer att ge bara inte riktigt min kopp te. 88p[ /SPOILER]
 
Finns det någon tråd där betygsskalan diskuteras? I så fall ber jag om ursäkt för en off topic-fundering.

Jag upplever att det är vanligt att folk delar ut ganska höga poäng (87 och uppåt) trots att man beskriver ganska mycket tillkortakommanden i vinet. I kommentaren ovan här har poängen 88 delats ut till ett vin som beskrivs som ”ett helt OK vin”.

Jag tycker inte det rimmar så väl med formuleringen för intervallet 85-89:

”85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter”

Är folk för generösa med sina poäng?
Har folk en egen definition av poängens betydelse?
Har folk en tendens att fokusera på att beskriva vinets tillkortakommanden snarare än dess goda kvaliteter?
 

Adamanko

Medlem
Finns det någon tråd där betygsskalan diskuteras? I så fall ber jag om ursäkt för en off topic-fundering.

Jag upplever att det är vanligt att folk delar ut ganska höga poäng (87 och uppåt) trots att man beskriver ganska mycket tillkortakommanden i vinet. I kommentaren ovan här har poängen 88 delats ut till ett vin som beskrivs som ”ett helt OK vin”.

Jag tycker inte det rimmar så väl med formuleringen för intervallet 85-89:

”85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter”

Är folk för generösa med sina poäng?
Har folk en egen definition av poängens betydelse?
Har folk en tendens att fokusera på att beskriva vinets tillkortakommanden snarare än dess goda kvaliteter?
Självklart har var och en sin egen definition av poängens värde. Det här är ju ett poängsystem som används av många, många människor världen över. Alla olika. Alla med olika bakgrund och kunskap. Där var och en gör sin egen tolkning, som förutom vinet, även kommer inkludera fördomar baserade på producent, druva, pris, återförsäljare, region, andras omdömen etc etc. Man kan ju bara börja diskutera vad det är man poängsätter för att inse att vi inte är överens om det ens. Vissa hävdar att dom graderar vinets kvalité med ett försök till objektivitet medan andra, som jag, bara betygsätter njutningen jag fått av flaskan. Alltså helt subjektivt.

Och dom som är restriktiva med poängen kommer tycka att andra är för generösa. Och en del, säkert, fokuserar på tillkortakommande medan andra inte gör det. Lite som på alla andra områden i livet.
 

Sarco

Medlem
Man kan ju som Adamanko skriver välja om man vill förhålla sig helt subjektivt eller försöka vara objektiv också enligt någon sorts analys. Det hade varit kul att försöka analysera vinerna enligt någon mall, typ BLIK.

För de som försöker vara objektiva så tror jag (killgissar) att betygssättningen nog ofta är med viss inflation men ganska korrekt. Jag funderar över det själv ibland - jag dricker i princip aldrig "objektivt" dåliga viner. De sorteras bort i både producentens, butikens, recensenters och sist mitt urval. Jag har heller inte möjlighet att dricka de som anses vara de allra, allra bästa. Vad gör det med mina referensramar?

Det jag kan se annars är att smaknoter kan vara lite internetskadade. Nyanseringen går förlorad i jakten på att beskriva de särskiljande egenskaperna hos just detta vin. Ibland blir det lite orimligt och stämmer sedan inte med poängsättningen.
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Man kan ju som Adamanko skriver välja om man vill förhålla sig helt subjektivt eller försöka vara objektiv också enligt någon sorts analys. Det hade varit kul att försöka analysera vinerna enligt någon mall, typ BLIK.

För de som försöker vara objektiva så tror jag (killgissar) att betygssättningen nog ofta är med viss inflation men ganska korrekt. Jag funderar över det själv ibland - jag dricker i princip aldrig "objektivt" dåliga viner. De sorteras bort i både producentens, butikens, recensenters och sist mitt urval. Jag har heller inte möjlighet att dricka de som anses vara de allra, allra bästa. Vad gör det med mina referensramar?

Det jag kan se annars är att smaknoter kan vara lite internetskadade. Nyanseringen går förlorad i jakten på att beskriva de särskiljande egenskaperna hos just detta vin. Ibland blir det lite orimligt och stämmer sedan inte med poängsättningen.
Detta är egentligen inte meningen med denna aktivitet "Låt oss dela en pava..." Med denna aktivitet vill vi dela samma vin mellan forumiter, ibland viner man normalt inte dricker och ibland är det en vintyp man gillar. Det är aldrig några riktigt dåliga viner då prisnivån ligger på runt 200-350 kr. Här inne finns allt mellan nybörjare på vin till skolade sommelierer så beskrivningarna blir därefter och det välkomnar vi. Allt från ren subjektivitet till förmodad objektivitet vilket inte spelar så stor roll då man ändå får en hum om vad man gillar eller ogillar. Sammanfaller detta med vad du själv tycker så har du i viss mån kalibrerat dina smaklökar med den personen. Jag har hittat många pärlor i vinvärlden den vägen via detta forum.
Betygskalan har vi diskuterat i oändlighet. Personligen går jag mer på skalans ord än siffrorna. Ett vin för mig som är "exceptionellt" (90 - 94p) måste verkligen vara exceptionellt i min värld. Därmed tror jag att du har rätt i att det är en viss inflation i betygen.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Betygskalan har vi diskuterat i oändlighet. Personligen går jag mer på skalans ord än siffrorna. Ett vin för mig som är "exceptionellt" (90 - 94p) måste verkligen vara exceptionellt i min värld. Därmed tror jag att du har rätt i att det är en viss inflation i betygen.
Det är helt klart att det har gått inflation i skalan de senaste 20 åren. Nu är 87p ett tämligen mediokert vin, medan det var ett ganska bra betyg på 90-talet.
Jag tycker att intervallet 90-94 är lite speciellt eftersom, skillnaden mellan varje poäng det intervallet är väldigt stor - i alla fall för mig. 94 är definitivt ett exceptionellt vin, medan 90 är vad man förväntar sig av ett vin för >300 kr om man inte ska bli besviken. Skillnaden mellan 80 och 84 är inte alls lika stor. 95-100 är också ganska ointressant eftersom man hamnar där så sällan och det blir svårt med referensramarna. Det intervallet har kanske ett värde om man provar riktigt bra viner mot varandra.
 
Toppen