Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava December 2020 - Pesquera Millenium Gran Reserva 2009 (2812)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 10 17,5%
  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

    Votes: 9 15,8%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 3 5,3%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%
  • Deltar inte, men vill se omröstningen!

    Votes: 35 61,4%

  • Total voters
    57
  • Poll closed .

Adamanko

Medlem
Pesquera har alltid funnits på min karta. Bra vin för en billig peng och den har ofta varit min rekommendation när icke-vinnördiga vänner bett om en rekommendation för under en hundring. Så när Gran reservan dök upp i fasta så tvekade jag inte. Jag köpte tre och tänkte kanske att jag skulle dricka första om ett år. Men när den dök upp som månadens så tvekade jag inte länge på att haka på...
Första sippen och jag fann en vägg av frukt och kryddor. Det här är inte min grej tänkte jag. Men bara några swirlar på glaset senare så blev den mer nyanserad. Mycket kropp. Tobak, kaffe, choklad. Plommon och lite trä. Sparar hälften.

Dag 2: Samma smaker, men mer elegant. Bättre. Blint tror jag att jag satt det i Spanien. Men vem vet. Jag tror det här blir bättre. Men vem vet - inte jag, vem vet inte du, vi vet ingenting nu, vi vet inget idag.... 92
 

Sarco

Medlem
Du menar att det finns en överhängande risk att alla tre går åt på en gång utan att de hinner provas? :rolleyes:

Det är ju den enda rimliga tolkningen! Nja, jag får planera om maten för helgen. Fiskgryta respektive kyckling är kanske inte de optimala kombinationerna. Men jag har en välmarmorerad högrev i kylen och gott om rådjur i frysen så jag ska nog kunna lösa en bättre kombo.
 

Fixfred

Medlem
@Fixfred , använd gärna spoiler. Så här ser det ut och så tar du bara bort mellanrummet innanför klamrarna.
[ SPOILER="Namn på knappen"]Och här lägger du recensionen[ /SPOILER]
Då kommer det se ut så här för övriga
Och här lägger du recensionen
Ska tänka på det i framtiden , för det går inte att ändra va?
 

Sarco

Medlem
Provade ett glas idag, sparar resten till imorgon. Det var lite för kallt till att börja med (ivrig direkt från källaren) men glaset fick tid att värma till sig lite.

Röd, rätt så tät färg. Stor, fruktig doft med mörk och söt frukt. Björnbär, mörka plommon, och kanske lite blåbär. Tobak, ceder och kanske svarta vinbär. Efter att glaset stått framme lite och temperaturen stigit känner jag toner av torkad frukt, nötighet och choklad också.

Smaken är fruktig, nyanserad med bra längd. Mörk frukt med tobak och choklad, druvjuice i eftersmaken som är härligt lång. Tanninerna finns där uttalat men utan att dominera.

Ett mycket trevligt vin som jag ser fram emot att dricka mer av. 90-92 p.
 

mnor

Medlem
Trevligt med spanskt från Ribera som månadens vin. Första doften som slår emot mig är torkad frukt, torkad mörk röd frukt. Smak av björnbär, inlagda körsbär, plommon, toner av viol, torkad frukt, tobak, choklad och fat. Intrycket är att det är ett mycket bra vin med lite ålder, som blir bättre och bättre under kvällen. Tycker att tonerna av torkad frukt som nästan fick mig att få lite amaronevibbar vid första sniffen dämpas och den mörka rena frukten tar över. Betyg 90 poäng
 

Vingubben

Medlem
16090CFA-4593-4B9A-A92A-84A35F704C36.jpeg


En gammal trotjänare men det var några år sedan sist. Lite gröna toner i doften blandas med en lätt unken nyans som för tankarma till använd disktrasa. Bränd knäck och lite hallon kommer i andrafasen. I munnen är det hallon- och lakritskarameller som dyker upp först, sedan fikon, kaffe, vanilj, björnbär och en hel del örter. Lite dill kanske, men inte så det stör. Smaken är riktigt lång. Känns som att den är i perfekt fas. 91p
 

Mattias Schyberg

Administratör
CBA0A536-1442-48FE-9CA1-CE3F281BA865.jpeg


Klassisk spanjor! Mycket jord, järn, potatisavkok, rotfrukt och höstlöv utöver den fina plommonfrukten. Ganska mjukt och tillräckligt moget. Tror inte att det kommer att utvecklas särskilt mycket mer. Saknar möjligen ett uns syra och strukturen är nog lite för vek för att klara tidens tand. Viss sötma i avslutet. Tycker det är riktigt gott att dricka nu. Ett riktigt bra vin, men hade aningen högre förväntningar med tanke på land och producent. (90p)
 
Visa bifogad bild 21689

Klassisk spanjor! Mycket jord, järn, potatisavkok, rotfrukt och höstlöv utöver den fina plommonfrukten. Ganska mjukt och tillräckligt moget. Tror inte att det kommer att utvecklas särskilt mycket mer. Saknar möjligen ett uns syra och strukturen är nog lite för vek för att klara tidens tand. Viss sötma i avslutet. Tycker det är riktigt gott att dricka nu. Ett riktigt bra vin, men hade aningen högre förväntningar med tanke på land och producent. (90p)

Har bara en flaska, rekommenderar du att dricka nu eller tror du den kan utvecklas mer med åren?
 
Några tankar om
Färgen går i en mörk rubinröd ton med några violetta stråk ut mot glaskanten.
Doften är hyfsat komplex med en hel del mörk frukt, örter och kryddor. I lite mindre omfattning fast ändå tydligt noterar vi läder, kaffe, kakao, aningens vanilj, lite valnötter och tobak. Väldigt trevlig och inspirerande doft.
I gommen känns det runt och mjukt, ja nästan moget. Björnbär, svarta vinbär, blåa plommon samt några skogshallon inleder smakintrycken, som efterhand kompletteras med lite lakrits, örter, kaffe och kakao. Här finns en liten fin syra som håller vinet på den friska sidan. Tanninerna är avrundade och mjuka, men inte mer än att de fortfarande ger sig tillkänna och småkrafsar i munhålan. Eftersmaken är av medellängd.
Jag gillar det här vinet i dess lättillgängliga stil.
Betyg 4
 

Ricardo

Medlem
Inhandlade denna i måndags, verkar finnas bra tillgång nu. Kul att av tagit sb tagit in denna i ordinarie. Jag är ett stort fan av Ribiera del duett. Det ska bli spännande med en fin Ribiera av Alejandro Fernandez. Vi får se om den avnjuts till ostbricka i mellandagarna eller till oxfilén på nyårsafton. Återkommer!
 
Last edited:
Ja, som en inledning kan jag ju säga att vi brukar variera julmaten med inspiration från många olika länder. I år vart det dock mycket fläsk! pressad fläskkarré med sylta-kryddor (dock utan gelatin) dvs kryddpeppar, lagerblad etc; porchetta med färsk rosmarin, salvia och timjan, mortlar grönpeppar och fänkålsfrön, samt pinjenötter; varm grillad fläskkarré med enbär och korianderkryddning; bottifarra; hemgjorda köttbullar a la Wretman men med hälften av grädden ersatt med porter och potatismos med svart vintertryffel från Perigord och potatissorten "mjölig" (suck!). Till allt detta kryddiga fläsk-tunga julbord (grönsaker inkluderade olivoljestekta halva brysselkål och hårt grillad savoy-kål med en coleslaw dressing) tänkte jag att månadens vin skulle kunna passa, vilket det också gjorde. Tog inga noter och fokus var på julfirande snarare än vin men det kändes ganska precis som man vill att Ribera ska smaka med både litet härlig sötsur frukt, ganska mycket komplexitet från fat och ålder med just litet kryddpeppar, kanel, kakao och vanilj och färskklyven ved av ädelträ. Härlig intensitet, perfekt mognad för min smak och bra syra. Riktigt bra grejor! 92 poäng och bra spaning!
 

Pnilsson76

Medlem
82D52C87-EB46-4DB4-8C65-46EFE1EF9A71.jpeg

Första doften från korken var Coca-Cola??
Men den doften försvann snabbt och en härlig doft av kryddor/örter och söt/mörk frukt infinner sig. Smak av kaffe, kakao och en gnutta vanilj. Tyckte vid första sipp att den var lite klen i syra men vet inte om det var en inbillning eller vad för inget jag upplevde senare. Lång och fyllig finish och helt klart ett bra vin som är i en mycket fin fas. Sparade halva flaskan till dagen efter och höll fortfarande ihop bra. Ett vin som lätt att tycka om och går nog hem hos flesta oavsett tycke och smak. 90 +
82D52C87-EB46-4DB4-8C65-46EFE1EF9A71.jpeg

Månadens vin
 
Ek, mörk frukt, torkad frukt, viol-lakrits, väldigt mörka plommon, choklad?, likör och en obehaglig sprit-eftersmak, påminde lite om eftersmaken som hos Absolut vodka, många verkar gillat detta vin men det gick inte alls hem hos mig. Synd att jag har en flaska till som jag verkligen inte är sugen på..
 
Toppen