Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – februari 2020 – 2014 Brunello di Montalcino Col d’ Orcia (12357)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    25
  • Poll closed .
Editerat inlägg med nyvalt vin! /admin

Fullständig u-sväng:

Backupplanen, tillika ursprungliga alternativet, så går vi på temat: Vad är (borde vara) drickbart och finns på alla systembolag (typ, 381 st):

Jo, Col d'Orcia Brunello di Montalcino https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/brunello-di-montalcino-1235701

Detta är ett vin som jag köpt tidigare årgångar, så nu ska vi se vad senaste året kan ge. Jag har för mig det stod 2015 på hyllorna senast jag såg det på bolaget, men står 2014 på siten, så man får väl ta det som finns så får vi se om åsikterna går isär.


Production area:
Montalcino – Siena – the hill overlooking the Orcia River, facing South-South/West and exposed to sunrays all day long. Average height 300 m. above sea level.

Weather conditions:
Winter was rather dry with low temperatures in January and February. Spring rains, within seasonal average, provided the water reserve necessary for the months of July and August. September was temperate, with good day/night temperature excursions allowing a perfect ripeness of the grapes.

Grapes:
Particular clones of Sangiovese, selected by Col d’Orcia. Manual harvest with rigorous selection of the best bunches in the vineyard at first and subsequently on a selection table in the cellar. Vintage 2013 yield: 45 q/ha, against the maximum yield allowed by the Protocol Regulation: 80 q/ha.

Vinification:
Fermentation on the skins for about 18-20 days, at controlled temperature below 28° C. in 150 hl wide and shallow stainless steel tanks, designed and built in order to extract tannins and colour efficiently but delicately.

Ageing:
4 years, 3 of which in 25-50 and 75 hl oak casks from Slavonia and Allier followed by at least 12 months of refinement in bottles placed
 
Last edited by a moderator:

alagaren

Medlem
Mycket intressant val.
Jag har länge snokat runt här på forumet och brukar sitta på morgonen med en kopp kaffe och läsa.
Just dela en pava tycker jag verkar otroligt roligt.
Du gjorde det så spännande att jag registrerade mig och beställde vinet nu på morgonen.

Jag återkommer med omdöme.
tack för ett roligt val.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Mycket intressant val.
Jag har länge snokat runt här på forumet och brukar sitta på morgonen med en kopp kaffe och läsa.
Just dela en pava tycker jag verkar otroligt roligt.
Du gjorde det så spännande att jag registrerade mig och beställde vinet nu på morgonen.

Jag återkommer med omdöme.
tack för ett roligt val.
Bra tillfälle att komma in i gemenskapen. Välkommen!
 

Boletus

Medlem
Jag gör också premiär! Är i Bulgarien i arbete årligen (i maj härnäst) och har varit både bedrövad och imponerad av de lokala vinerna. Bedrövad då de flesta ställen bara serverar skräp, imponerad då det går att hitta riktiga guldkorn om man vänder sig till butiker eller restauranger med inriktning på vin. De viner som imponerat mest på mig är just bordeauxblandningar med melnik som balansdruva. En flaska beställd.
 
Toppen