Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava – februari 2020 – 2014 Brunello di Montalcino Col d’ Orcia (12357)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    25
  • Poll closed .

Adamanko

Medlem
Så här såg iaf den enda kommentaren ut på Cellartracker:
2014-04-02 - k.lonis wrote: 84 Points
Plovdid Wine Festival (Bulgaria): This is a blend of Melnik, Cabernet Sauvignon and Merlot.
The color is clear medium ruby.
The wine is dry, medium body and intensity, medium+ acidity and medium alcohol (14%), medium drying tannins, rough oak notes with a clear ripe redcurrant character in the same time, thin in the midpalate, medium finish with alcohol heat.
Good quality, inexpensive, drink now
 

Oscaro

Medlem
Fullständig u-sväng:

Backupplanen, tillika ursprungliga alternativet, så går vi på temat: Vad är (borde vara) drickbart och finns på alla systembolag (typ, 381 st):

Jo, Col d'Orcia Brunello di Montalcino https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/brunello-di-montalcino-1235701

Detta är ett vin som jag köpt tidigare årgångar, så nu ska vi se vad senaste året kan ge. Jag har för mig det stod 2015 på hyllorna senast jag såg det på bolaget, men står 2014 på siten, så man får väl ta det som finns så får vi se om åsikterna går isär.


Production area:
Montalcino – Siena – the hill overlooking the Orcia River, facing South-South/West and exposed to sunrays all day long. Average height 300 m. above sea level.

Weather conditions:
Winter was rather dry with low temperatures in January and February. Spring rains, within seasonal average, provided the water reserve necessary for the months of July and August. September was temperate, with good day/night temperature excursions allowing a perfect ripeness of the grapes.

Grapes:
Particular clones of Sangiovese, selected by Col d’Orcia. Manual harvest with rigorous selection of the best bunches in the vineyard at first and subsequently on a selection table in the cellar. Vintage 2013 yield: 45 q/ha, against the maximum yield allowed by the Protocol Regulation: 80 q/ha.

Vinification:
Fermentation on the skins for about 18-20 days, at controlled temperature below 28° C. in 150 hl wide and shallow stainless steel tanks, designed and built in order to extract tannins and colour efficiently but delicately.

Ageing:
4 years, 3 of which in 25-50 and 75 hl oak casks from Slavonia and Allier followed by at least 12 months of refinement in bottles placed in storage at controlled temperature.


Nån med mer rättigheter än jag får gärna ändra titel och redigera ursprungliga inlägget
Rätt säker på att det bara är 2014, tror inte någon 2015 är släppt än
 

alagaren

Medlem
Testade månadens vin igår.
Jag hade aldrig testat Brunello, men det var en trevlig bekantskap.
Flaskorna på mitt bolag var bara från 2014. Det kändes lite väl unga.

Doft : mörka körsbär,ek,rök, lite alkohol


Smak : mörka körsbär,ek,kakao bitterhet , choklad,espresso

Bra med tanniner. Lite alkohol

Blir nog väldigt väldigt bra med lite ålder.


Trots sin unga ålder finns här stor potential. Jag förstår att 2014 inte var det bästa året i regionen. Men jag tror ändå att dessa flaskor kan bli bra med ålder. Väldigt bra val.
 

Attachments

  • 87C016DA-2C28-4E60-8981-D0D5C32EC94A.jpeg
    87C016DA-2C28-4E60-8981-D0D5C32EC94A.jpeg
    85,9 KB · Visningar: 205
Last edited by a moderator:

Mattias Schyberg

Administratör
Fullständig u-sväng:

Backupplanen, tillika ursprungliga alternativet, så går vi på temat: Vad är (borde vara) drickbart och finns på alla systembolag (typ, 381 st):

Jo, Col d'Orcia Brunello di Montalcino https://www.systembolaget.se/dryck/roda-viner/brunello-di-montalcino-1235701

Detta är ett vin som jag köpt tidigare årgångar, så nu ska vi se vad senaste året kan ge. Jag har för mig det stod 2015 på hyllorna senast jag såg det på bolaget, men står 2014 på siten, så man får väl ta det som finns så får vi se om åsikterna går isär.


Production area:
Montalcino – Siena – the hill overlooking the Orcia River, facing South-South/West and exposed to sunrays all day long. Average height 300 m. above sea level.

Weather conditions:
Winter was rather dry with low temperatures in January and February. Spring rains, within seasonal average, provided the water reserve necessary for the months of July and August. September was temperate, with good day/night temperature excursions allowing a perfect ripeness of the grapes.

Grapes:
Particular clones of Sangiovese, selected by Col d’Orcia. Manual harvest with rigorous selection of the best bunches in the vineyard at first and subsequently on a selection table in the cellar. Vintage 2013 yield: 45 q/ha, against the maximum yield allowed by the Protocol Regulation: 80 q/ha.

Vinification:
Fermentation on the skins for about 18-20 days, at controlled temperature below 28° C. in 150 hl wide and shallow stainless steel tanks, designed and built in order to extract tannins and colour efficiently but delicately.

Ageing:
4 years, 3 of which in 25-50 and 75 hl oak casks from Slavonia and Allier followed by at least 12 months of refinement in bottles placed in storage at controlled temperature.


Nån med mer rättigheter än jag får gärna ändra titel och redigera ursprungliga inlägget
Har uppdaterat startinlägget med texten i detta inlägg och uppdaterat rubriken. Ser framemot att testa vinet! :)
 

aldenniklas

Medlem
Var något år sedan jag testade denna men det är ett bra vin och en bra producent. Dock är vinet alldeles för ungt, har man bråttom kan man kika på Rosso di Montalcino (art nr 2576) från samma producent.
 
Trådskapare
danryd

danryd

:)
IMG_20200215_210730.jpg

Krävde lite luft för att öppna upp, ca 30 minuter.

Torr doft, lypsyl, körsbär, något åt ek/tobakshållet. Syrliga körsbär, kakao, lite läder och jord, medelfylligt med tydlig syra, tydliga tanniner men bra balans

Ett bra vin, med hyfsad komplexitet i en stil jag gillar. 88-90p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Två Brunello från ordinarie sortimentet på systemet i Häggvik, 2013 mot 2014. Dekanterade sju timmar i förväg:
poggio vs orcia.jpg

2013 Mare Magnum Brunello di Montalcino Poggio Nero: doft av brett, mörk choklad, syren, körsbär och sötlakrits. I smaken hittar vi läder, blodapelsin, något animaliskt, anthon berg, örter, svart te, mandelmassa och körsbär. Sval, med röda bär och långt gångna mognadstoner. Vass syra, bra frukt och mycket snälla tanniner. Lite burgundiska drag. Imponerande för 259 kr i standardsortimentet! 89-90p
2014 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino: Svart te, blåbär, dammig grusväg, rök, mandel och björnklister. I munnen: körsbärskärnor, plommon, bläck, salmiak, tjära och ved. Relativt lätt, vass syra, en del alkohol, tuffa tanniner, ganska träigt, frukten hänger inte riktigt med. Till (fet) mat funkade det riktigt bra, men ensam håller det inte ihop. Kommer nog att vinna på några års lagring, men det blir nog inte mycket bättre. Bekräftar alla fördomar om Brunello 2014. Det är dock inget dåligt vin. 87p
 
Last edited:

Funcadelic

Medlem
2014 Tenuta Col d'Orcia Brunello di Montalcino
Testade direkt från öppning, kändes som att dricka damm, eller att vinet inte ville bli drucket och satte en massa småkrokar i mun och svalg för att hänga kvar. Bättre efter en timme i glaset, och nu dagen efter. Får körsbär på doften, men ärligt talat inte så mycket frukt/bär på smaken som jag trott - känns som att tanniner/syra tar över. Kanske är så det brukar vara med detta? Min första Brunello, vad jag vet. Svårt vin, tyckte jag. Kommer inte köpa detta igen men testar gärna annan årgång/producent. Kul att vara med oavsett :)
 

Mattias Schyberg

Administratör

Alpha

Medlem
En stilla fundering såhär på natten, vad är egentligen definitionen på denna tråd, måste det vara vin? Pava har ju många innebörder och kanske främst som flaska. Är andra alkoholhaltiga drycker tillåtna? :confused:
 
Toppen