Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava finewine - December 2017 Taylor’s Vintage Port

Hur bra var månadens vin?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfe

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • * Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Jos

Medlem
Jag har haft öppnade äldre port i kylskåpet i långt över en månad utan problem. Det här att vintage port skulle vara mer känsligt för oxidation än andra starkvinstyper, hur väl stämmer det egentligen?
:D

Jo det är ett faktum att den ska drickas hyfsat fort, snabbgoogling för lite fakta om Port samt lite bra tips om pairing etc :)
https://www.google.com/amp/s/www.winemag.com/2012/10/26/5-misconceptions-of-vintage-port/amp/

https://grape-to-glass.com/index.php/open-bottle-of-port/
 

Jos

Medlem
Har du testat själv? Det blir liksom lite mer tyngd bakom påståendet då. ;)
Hahaha… faktaresistent much? Hur länge tycker du vanligt vin funkar öppnat i kylen? Men alltså, om du tycker det är lika bra eller bättre efter en månad så kör! Dina smaklökar, ditt vin. Du bestämmer själv vad du vill dricka :)

Och jag skrev ju faktiskt tidigare i tråden att man kan dricka över en vecka eller kanske två. Även om två var att ta i… Vill bara varna att den blir oxiderad och förändras.

Jo jag har druckit flera just ung Taylor vintage och inom en vecka är fräschören och det ”poppiga” och primära borta.

Men… har man inte druckit så mycket ung vintage port och kanske vanligtvis refererar till de oxiderade varianterna när det kommer till port överlag så kanske det påverkar. Man kanske därför känner igen sig i en oxiderad vintage port som varit öppen för länge och tror att det är så den ska vara.

Vi får väl se i tråden, säkert flera som tycker den är kanon även som oxiderad efter ett par veckor :)
 
Last edited:

Jos

Medlem
Jag ifrågasatte och refererade till mina egna erfarenheter. Tydligen inte så uppskattat...
Lite svårt med ironi i text kanske och du låter lite kränkt på riktigt vilket inte var meningen, tog det mer som en skämtsam argumentation. Så för tydlighetens skull; du får dricka din vintage port när du vill och tycker du att den är bättre oxiderad så är den det för dig! :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
taylors 2017.jpg

Direkt ner i glaset från nyöppnad, (för) sval flaska:
2017 Taylor´s Porto Vintage: doft av svarta vinbär, dadlar, viol och choklad. I smaken hittar vi blåbär, svarta vinbär, färska fikon, dadlar, vanilj och choklad. Bra syra, fräsch frukt, återhållsam sötma, lite alkohol, men inte så att det står helheten. Tillgängligt, trots ungdomen. Mycket gott, men motsvarade kanske inte riktigt de extremt höga förväntningarna. Får se om en dags vila kan lyfta det högre. 91p
 

Sarco

Medlem
Jag har en låda av denna i källaren. Men jag tänkte ju inte öppna dem nu utan vänta tills pensionen, ungefär... Du är elak, Buteljen, som sätter mig i det här dilemmat - med andra ord har du en synnerligen bra idé :) . Ska jag köpa en flaska till för att prova? Eller fylla på lådan, helflaskorna lär väl inte ta slut Återkommer i mellandagarna!
 

Pontus

Medlem
Öppnades 3/12. Trevlig doft, men lite stum i smaken är första intrycket. God, men känns hopplöst oförlöst. In i kylskåpet. 90.
10/12. Klar förbättring. Mer kryddor i doft och smak, alkoholen bättre integrerad. In i kylskåpet. 92.
17/12. Nu börjar det verkligen hända något! Helt annan komplexitet med lite mognadtoner. In i kylskåpet. 94.
23/12 Inga större skillnader jämfört med för 6 dagar sen. 94. In i kylskåpet.

Fortsättning följer...
 

Sarco

Medlem
Vi öppnade en flaska nu på julafton helt på grund av denna tråd. Och vilket fantastiskt initiativ! Tack buteljen!

Vilket vin! Underbart ungt i sin attack: här finns komplexitet men ingen subtilitet. Fukt - björnbär, plommon, mörka bär. Kryddor: svartpeppar, lagerblad, kryddnejlika. En aning tobak i eftersmaken. Tanniner som är kraftfulla och robusta men inte så kraftiga som jag oroat mig för och en syra som med tanninerna bär sötman. Alkoholen är inte helt integrerad, något eldig, och längden finns men är ändå för kort vilket jag är övertygad om hänger ihop med åldern. Inalles: Ett vin som gör mig lycklig i sin intensitet! 92 p idag. Misstänker betydligt högre så småningom men det får framtiden utvisa. Detta är den första riktigt unga VP jag dricker.
 

Jos

Medlem
thumbnail_IMG_9205.jpg


2017 öppnades på julafton men fick korkas igen och sättas in i kylen till nästa dag då huvudnumret för julafton, Taylor´s 1945, milt uttalat tog över... Det gick inte ens att pröva 2017 då -45an körde över ynglingen totalt. 1945an hade fyllning upp i halsen och såg väldigt bra ut men även om förväntningarna var höga så levererar det ändå långt över.... Otroligt vin med ofattbar fräschör och ungdomlig frukt men samtidigt fullt utvecklat och otroligt tryck i doft utan att vara för mycket. Det är next level. Kan inte minnas att jag har velat sätta 100p på ett vin förut men här känns det helt rätt, kommer inte på något ytterligare att önska i detta. Fasen, man kanske ska skaffa lite mer mogen Port ändå...

Juldagen däremot fick ägnas lite åt 2017 som levererar härliga mörka frukter, russin, blåbär, söta koncentrerade björnbär, mint och lite rökiga vedbitar på näsan. I munen är frukten stor, kompakt och massiv men med betoning på kompakt utan att breda ut sig som en del stora årgångar gör direkt i sin ungdom. Den kommer garanterat att öppna upp men ta tid. Tanninerna är brutala och smaken är lång. Jag minns 2003 som lite roligare att dricka direkt på release än detta men frågan är om inte detta har mer potential. Länge sen jag drack 2003 nu men kan vara värt ett återbesök. Är ju fortfarande inte jättebekväm att sätta sifferbetyg men det är ett fantastiskt vin, måste ju få 95, kanske 96 pinnar ändå men det är ju såklat med gissning på framtida potential.
 
Last edited:

Pontus

Medlem
Öppnades 3/12. Trevlig doft, men lite stum i smaken är första intrycket. God, men känns hopplöst oförlöst. In i kylskåpet. 90.
10/12. Klar förbättring. Mer kryddor i doft och smak, alkoholen bättre integrerad. In i kylskåpet. 92.
17/12. Nu börjar det verkligen hända något! Helt annan komplexitet med lite mognadtoner. In i kylskåpet. 94.
23/12 Inga större skillnader jämfört med för 6 dagar sen. 94. In i kylskåpet.

Fortsättning följer...
4/1 Inga större skillnader jämfört med 23/12. Kanske lite mognare och lite mer julkryddor. Har möjligen nått toppen i min gom, och då ska sägas att jag inte är ett fan av övermogna viner. 95. In i kylskåpet.

Sparar en skvätt en månad till...
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Nja, jag sa inte att jag inte gillar det ... jag sa att jag var rätt besviken :D. Hade rejält uppskruvade förväntningar som ännu inte har uppfyllts. Men vem vet? Det kanske har legat till sig inför sista testet ikväll?? Men hur som så går det ju inte att komma ifrån att det är ett riktigt bra vin
 
  • Like
Reactions: Jos
Toppen