Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava maj 2020 - 2017 Coyam (79385)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Funcadelic

Medlem
Hämtade ut mina flaskor idag! Fick en hint från importören att det har beställts en hel del flaskor Coyam just nu - kul! Hoppas det är många här på forumet som har beställt :)

Det skall väl läggas till någon typ av röstningsförfarande högst upp - hur går det till @Mattias Schyberg ??

Visa bifogad bild 19809
Alf Tumble tipsade om vinet i helgen också, så blev en bra månad för importören :)
https://www.dn.se/mat-dryck/gor-en-vinresa-nar-du-stannar-hemma/
upload_2020-5-4_14-47-11.png

Jag kan inte sätta några noter, därtill är jag för okunnig. Öppnade direkt efter att jag kommit hem från Systembolaget och då var den för varm och syltig. Karaff + kylskåp gjorde susen - vinet blev riktigt trevligt senare på kvällen. Även dagen därpå var det ett gott vin, som jag kommer köpa igen. Tack för tipset, kul att vara med!
 

The Wall

Medlem
”Vill man knapra i sig lingonris köper man lämpligen vin från Chile” är en tumregel som har fungerat bra för mig i många år, ungefär de senaste 15 – 20 åren för att vara lite mer precis. Detta har då medfört att jag har undvikit att köpa chilenska viner och istället nöjt mig med att vid enstaka tillfällen prova viner från Chile för att få min tumregel bekräftad för att istället lägga pengarna på viner som jag med all säkerhet är fenomenala, som tex röd Bourgogne. I ärlighetens namn har jag inte särskilt ofta passerat 200-strecket i inköpspris så jag kan mycket väl ha missat en hel del kvalitativa godsaker och dessutom kunde jag ju lägga till en 100-lapp eller två och tanka på med så mycket röd Bourgogne från toppårgången 2004 som jag bara orkade bära. Exakt hur begåvad den inställningen var kan ju utan problem starkt ifrågasättas.

Nåväl, tack vare @buteljen verkade det vara hög tid att ompröva min inställning till vinerna från Chile. Även om risken för ett lingonhaveri troligen inte är påtaglig fick jag för mig att chilenaren skulle få sällskap av ett vin från ett annat av mig förbisett vinland; Portugal. Utbudet av portugisiska viner på varuvarvet i sovjetbolagets butiker påminner en hel del om utbudet av chilenska viner; huvudsakligen viner med lågt pris, förmodligen för att tilltala de lite mer priskänsliga boxklunkarna. Vill man ha något bättre får man lusläsa inför sovjetbolagets utportionering av nyheter eller finkamma BS, kanske inget större problem egentligen, men för min del finns det ganska mycket annat att fokusera på.

Jahapp, vad har vi då i glaset, snart i karaffen, strax i Zalto Bourgogne, Gabriel Gold och Sophienwald Bx?

2017 Coyam från Emiliana Organic Vineyards, beläget i Valle Central, Chile. En snabb titt på importörens hemsida visar att vinet har många färgglada rutor; Biodynamiskt, Ekologiskt, Fine wine, Veganvänligt samt att rekommenderad lagringstid är 10 år. Fint så, men jag börjar med en flaska nu och kan ju komplettera senare. Och vad kan vi förvänta oss för druvor? Jo, 43% syrah, 29% carmenere, 12% cab sauv, 5% mourvedre, 3% petit verdot, 3% carginan, 2% malbec, 2% garnacha, 1% tempranillo. Bara sangiovese och nerello mascalese som saknas verkar det som. 75% av vinet har lagrats i 14 månader på nya och gamla franska ekfat, 20% har lagrats på fourdre och 5% i cementägg.

Parhästen i kvällens övning blir 2011 Colinas de São Lourenco Reserva från regionen Bairrada i Portugal. Här är man tydligen lite mer återhållsam med antalet druvor i vinet och har nöjt sig med 70% touriga nacional, 15% cab sauv och 15% merlot. 12 månaders lagring på 225 liters stora franska ekfat, 20% ny ek, resten 1-2 år gammal, liknar mao lite av Coyams lagringsförutsättningar, minus möh får man anta.

Taskigt att jämföra en 2017 med en 2011? Nja, de kostar ju på kronan lika mycket så viss likhet, utöver varugruppen "rött vin", verkar det finnas trots allt.

Nu är det bara att se till att ryggbiffen, bearnaisen och klyftorna kommer på plats. Återkommer med rapport om vinet.
 

The Wall

Medlem
IMG_0397.JPG

Bilden är lite tokig; pga vinernas ålder testade vi Chile före Portugal.


Coyam
; kort tid i karaff, sen ner i Zalto Bx, ok, det finns faktiskt lite toner av bränt torkat lingonris och en aning grön ton som förr om åren testade såväl smaklökar som tålamod men som i den här tappningen knappast stör utan snarare förhöjer. Det finns även björnbär och viol, kanske en liten ton av ny plastpåse också i bakgrunden, övergår senare till den betydligt trevligare doften av smörkola och faktiskt lite syltsaftig ton. Kommer troligen att utvecklas över kvällen…och veckan. Doften ger inget ”öppna foderluckan och tanka på-intryck” utan snarare ”har du funderat ut vilken mat som ska få ackompanjera vinet?”. I munnen syrligt, strävt och beskt, någon form av sås lär behövas för att tämja syran men jag tvivlar på att det är bearnaise (vilket importören föreslår) som ska sköta den biten – syrahdominerade viner brukar bli neutraliserade i sällskap av bearnaise (tycker jag, både Ch d’Ampuis och Columella kändes helt intetsägande för några år sedan när de kom i närkontakt med bearnaise), lite svårt att sätta tungan på vilken smak och eftersmak som dominerar men det finns lite grön ton, dock inte störande. Jag börjar ana att rekommendationen ”lagra i 10 år” inte är tagen ur luften. Så här i början av flaskan och kvällen är omdömet ”inte så tokigt, inget jag går igång på men det visar att det är hög tid att börja titta närmare på Chile.”. Tack @buteljen för den puffen!

Ok, Sophienwald Bx; tydligare rökiga toner, tydligare gröna toner, lite tydligare av allt. Skulle jag spontant säga Chile? Troligen inte.

Gabriel Gold; lite mer smörkolatoner och lite syltsaftigare än i Zalto Bx, mer åt zinfandel-hållet. Klurigt. Efter ett tag kommer det fram lite toner av slipers i Zalto Bx och de finns inte på plats i Gold.

Colinas; samma hanteringsmässiga förutsättningar; doftar moget, lite bränt körbärsträ och aningen enbärsträ, ungefär som när man gnuggar torkade bitar av körsbärs- respektive eneträ mot varandra. Lite rökig ton och stall dyker upp i doften, men även pinjekärnor. Doftmässigt lite mer inbjudande än Coyam. I munnen då, eldigt men behagligt, ingen påtaglig syra eller strävhet, utan slinker ner ganska protestlöst, dock med ett litet spår av eld efter sig.

Sophienwald Bx; mer neutral och kompakt doft, lite mer knuten. Glaset känns mao inte helt optimalt till vinet.

Gold; mer öppen än Sophienwald, dock i det här fallet är faktiskt vinet lite trevligare i Zalto Bx än i Gold där det ger ett lite mer knutet intryck.

Kvällens vinnare enligt hustrun; Chile i Gold, dock först efter 2 timmar i friska köksluften. Dubbelkoll med hustrun; vilket var bäst först? ”Chilenaren”. Det verkar som om Chile blir världsmästare ikväll.

Jag anar en slutsats; Zalto Bx är bäst för båda vinerna i början av kvällen innan vinerna har luftats ordentligt. Senare när de fått bra med luft verkar aromerna vilja rymma åt olika håll i Zalto Bx och det är då man lämpligen växlar över till Gabriel Gold. Det var lite otippat att man skulle behöva två uppsättningar glas över tid under kvällen. Shit också…. Nu undrar säkert någon ”kan man inte planera lite och karaffera vinerna i tid och hälla dem direkt i Gold?” Jo, visst kan man det, lika säkert som att hamstra ”rätt” årgång av favoritvinet och det vet man ju först efter ett tag och vem vill chansa..? För kvällens viner var Zalto Bx för omedelbar konsumtion och njutning medan Gold förtjänstfullt tog över stafettpinnen efter 2 timmar. Sophienwald? Nja, mycket trevligt glas, men inte helt i par med de andra två. Grassl 1855 har som bekant lämnat oss och Mark Thomas kände jag inte för att testa ikväll. Någon gång kanske vintornet, eller Lehmann, får förtroende ”But not tonight” som Depeche Mode skaldade 1986 (eller egentligen 1985 eftersom inspelningen gjordes då men dök upp som B-sida till ”Stripped” i februari 1986).

Men, hur fungerade vinerna till grillad ryggbiff (från Gårdssällskapet (jo, det är ett tjat om den leverantören, men köttet är faktiskt av sjukt bra kvalitet)), bea, klyftor, tomat- och löksallad? Nja, som vanligt neutraliserade bearnaisen den syrah-dominerade Coyam helt och hållet så något annat tillbehör hade varit på plats. Portugal då? Tja, inte helt knasigt men samtidigt inte helt optimalt med bearnaise. Båda vinerna fungerade bäst till köttet utan bearnaise så det blir att fundera vidare på annat lämpligt kladdigt tillbehör till nästa tillfälle. Några nackdelar? Nja, 14% i Colinas och 14,5% i Coyam manar till viss återhållsamhet om man har planer att inta vertikal position under morgontimmarna dagen därpå.
 
Last edited:

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lite fantasilöst kanske med det blev samma referensvin som i mars:
harewood coyam.jpg

2014 Harewood Estate Cabernet Sauvignon: smakar som den gjorde i mars, svarta vinbär, bakelit, bläck och lavendel. Bra frukt och koncentration, tydlig alkohol, men fräsh och ren. 87p
2017 Emiliana Coyam: Doft med plommon, svartpeppar, salmiak, tulpanstjälkar och alkohol. I smaken hittar vi också plommon, tillsammans med sötlakrits, fänkål, mörk choklad, grön paprika, timjan och en hel del alkohol. Syran är riktigt bra och rättar till de flesta bristerna. Utan den hade det varit en grön alkoholbomb, men nu blir det istället nått ganska kul och spännande: grönt, på ett positivt sätt och kryddigt. Smakar merlot-cab franc trots att ingen av druvorna finns med. Flaska 2 får ligga till 2025 för att se vad som händer. Samma klass som Harewwod, men lite mer intressant. 88-89p
 
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Så passande :). Missa inte denna online Masterclass på måndag kl 20.30 :):):). Gissar att Coyam 2017 kommer att vara ett av vinerna som provas! Kul att få vinet presenterat direkt av vinmakaren.
https://www.67pallmall.com/events/monday-11th-may-emiliana-organic-vineyards-with-noelia-orts/

Monday 11th May – Emiliana – Organic wines. A way to reconnect with Nature with Noelia Orts
WINE AVAILABLE
Emiliana is considered one of the most important organic and biodynamic vineyards in the world. With more than 20 years of experience in sustainable agriculture, over 1.200 certified hectares and a wide portfolio of recognized quality organic wines with presence in 60 countries, today continues to confirm its main purpose, reconnect people with nature.

Emiliana-Organic-wines-768x513.jpg

Noelia Orts graduated in Agricultural Engineering from the Polytechnic University of Valencia, Spain, with a degree in Viticulture and Enology. She has travelled all over the world participating in different harvest and studying viniculture. In 2011, she joined Emiliana´s family, and today she is in charge of the premium organic and biodynamic wines of the winery: Singos de Origen, Coyam and Ge, recently awarded with 98 points
 
Last edited:

LarsW

Medlem
Lite trött och lat så orkar inte ordna bilder... :oops:

Provades i sin ensamhet över två dagar. Dekanterades i karaff båda dagarna.
Eftersom det har blivit inne (kul!) att specificera glas så drack jag det båda gångerna i Riedel Sommelier Hermitage (4400/30).
Utan tvekan bäst dag två då en lite bråkiga frukten lugnat ner sig.
Tycker sån spontant att Syrah och Cab Sauv är de druvor man hittar lättast. Har lite svårt att identifiera den där enda procenten med Tempranillo...:rolleyes:

I näsan: Sval röda frukt, röda vinbär och körsbär. Örtkryddor. Tulpan. Hint av ek och vanilj. Doften är ganska diskret och bjuder inte på så mycket.
Smaken bjuder på mer. Mogna/svala körsbär. Svarta oliver. Ceder och lite tobak. Rosmarin. Bra tanniner med lite bett. Moderat syra som håller odning på skeppet. På det stora hela ganska mjuk och inställsam men inte tråkig på något sätt.
Funkade bra till Barbeque Chicken Wings med lite hetta.
Tror denna mår bra av 2-3 år på rygg men näppe en kandidat för lång lagring.
88p är den värd!
 
Last edited:

Åsa W

Medlem
Så passande :). Missa inte denna online Masterclass på måndag kl 20.30 :):):). Gissar att Coyam 2017 kommer att vara ett av vinerna som provas! Kul att få vinet presenterat direkt av vinmakaren.
https://www.67pallmall.com/events/monday-11th-may-emiliana-organic-vineyards-with-noelia-orts/

Monday 11th May – Emiliana – Organic wines. A way to reconnect with Nature with Noelia Orts
WINE AVAILABLE
Emiliana is considered one of the most important organic and biodynamic vineyards in the world. With more than 20 years of experience in sustainable agriculture, over 1.200 certified hectares and a wide portfolio of recognized quality organic wines with presence in 60 countries, today continues to confirm its main purpose, reconnect people with nature.

Emiliana-Organic-wines-768x513.jpg

Noelia Orts graduated in Agricultural Engineering from the Polytechnic University of Valencia, Spain, with a degree in Viticulture and Enology. She has travelled all over the world participating in different harvest and studying viniculture. In 2011, she joined Emiliana´s family, and today she is in charge of the premium organic and biodynamic wines of the winery: Singos de Origen, Coyam and Ge, recently awarded with 98 points

Hej! Importören här :)
Kul att ni hittat webinaret med Noelia. Japp, Coyam 2017 kommer att vara ett av vinerna i provningen och även Ge 2015 (BS 79384) https://vctsweden.com/produkt/ge/. Resterande viner i provningen är tyvärr inte tillgängliga i Sverige.
 

john b

Medlem
20200507_202707.jpg


Dags att bli

Försiktiga noter efter 3h på karaff, trots det fortsatt vakna barn vilket stör koncentrationen litet (mycket)

Doft: blåa mörka bär, lite peppar, ek och vaniljvodka. Jäkla trevlig tycker jag. Min fru tycker doften är lite för alkoholstinn och syltig. Mosade blåbär och vaniljfloat på hemkört destillerar (fniss) jag ned hennes långa harang till.

I smaken tar grönt gräs och paprika över ihop med syrliga röda vinbär och jag dubbelkollar hur mycket CF det är i blandningen, självsäkert först till min frus stora förtjusning tillslut.
Efter ha läst på om druvblandningen hittar jag förstås omedelbart oliver och peppar också. Någit sött med men jag kan inte sätta fingret på det. Jag tycker syran är spot on. Gillar detta och glad att jag köpte två till.

Jävligt velig mellan 89 och 90 finewinespoäng. Blir 89 ändå. Nästa gång med lite käk. Sannolikt något som färgar tallriken röd och då tror jag det blir ett eller två poäng till.
Kul vin!
 

The Wall

Medlem
Återbesök dag 4 i korta drag som fiskaren sade;
I doften i Zalto Bx initialt smörkola, sedan lite eldighet, rostade arabicabönor som legat till sig någon timme, viss grön ton. I munnen...eld. Och senare lite...eld. Hm, alkoholen tar helt klart överhanden men vinet havererar ändå inte totalt. Lite grön och ung känsla. I ärlighetens namn behandlade vi resterna av vinet inte särskilt snällt; vakumpumpade på köksbänken istället för kylskåpet i några dagar. Nåja, intrycket är iaf att det är ett bra vin som förmodligen ”vinner på lagring” som Sovjetbolagets konsumentupplysningspanel skulle uttrycka saken. 10 år? Tja, varför inte 20? Får lite Sydafrika-känsla att det man köper nu bör man lagra, glömma, plocka fram om 20 år och bara glädjas ohämmat.
 
hoppas det blir rätt med spoilern nu!

Plommon, en hel del vanilj, röda bär, lite jordgubb?, blommor, kryddigt.. ett gott vin men det är något i slutet, typ bränt bläck/rökig ek och en del alkohol som jag inte riktigt blir kompis med :S. ett gott vin, ska jag försöka mig på att ge det poäng så blir det nog runt 87-88 och min andra flaska kommer jag glömma bort i skåpet
 

The Wall

Medlem
Colinas bonus-info dag 4; börjar avge en lite sötaktig ton, känns bekant...ah, lite ruby-toner ändå kombinerat med aning etylacetat, alkoholen börjar göra sig påmind. Eld i munnen och viss grön ton i eftersmaken. Känns som att Reserva ska konsumeras inom relativt kort tid efter att korken dragits.
 

Mattias Schyberg

Administratör
B275205C-7709-4FBE-BF7F-ED38CD265B20.jpeg


Då var det dags! Tog väldigt lång tid att få hem min beställning av någon anledning, men nu har jag haft tillfälle att dricka månadens vin. :)

Mycket fruktigt med svarta vinbär och björnbär primärt. Andelen syrah gör sig till känna genom aningen peppar, gummi, svarta oliver och rostigt järn, vilket träder fram ännu tydligare med luft. En del rostade trätoner, vanilj och ceder finns närvarande också. Mjukt och lättillgängligt i munnen med tämligen fyllig kropp, dock ganska eldigt. Ett uns sötma i avslutet, vilket i det här fallet hamnar på minuskontot. Helt ok längd och intensitet.

Ett grillvin av rang, men jag går inte igång på alla cylindrar just idag. Fortfarande ett bra vin dock, men lite för mycket i mittfåran för att locka till merköp. (87p)
 

Elvis

Medlem
Jag hittar främst ljusa frukter och bär på näsan: hallon och jordgubbar. Päron och plommon också. Syrlig och sträv i munnen och pepprig/eldig i eftersmaken.

Provade andra halvan av flaskan till entrecôte med bearnaise och grönsaker och det var en väldigt bra matchning. Fortfarande lite för pepprig i eftersmaken för min smak.

Ett hyggligt vin men inte mer. 87 poäng
 

Åsa W

Medlem
Jag vill å producentens vägnar tacka alla som provat och kommenterat, det har varit roligt att ta del av era tankar om vinet. Nu finns det bara en ynka flaska Coyam 2017 kvar i lager, men en ny laddning kommer in nästa vecka :) Nästa lansering från Emiliana är deras Salvaje Syrah Roussanne från Casablanca, som släpps i tillfälligt sortiment den 24 juni. /Importören
 

petterkalle

I rescued some wine. It was trapped in a bottle.
Det här var faktiskt kul. Jag tar ju alltid ett halvt glas vid öppning och här levererades det direkt. Härligt kryddig näsa och smaken levererade mörka körsbär, övermogna jordgubbar, rök och ett litet grönt stick. För mig typiska Carmenére markörer. Efter ett par timmar med luft så var det vinet helt borta och ersatt med ett typiskt syrah-vin. Plommon, peppar, kött och olivspad. Bra balans mellan syra, frukt och tanniner. Gillar det här. Enligt vår skala hamnar det på ett mycket bra vin. För mig får den ett extrapoäng för personlig preferens så vi hamnar på 90. Vill nog ha några fler till sommargrillen.
 
Last edited:

Ekdahl

Medlem
IMG_1935.jpg

Drack detta 2016 som jag nämnde tidigare i tråden, det lämnade dock inga större minnen efter sig men satte då 89 p. Öppnade denna utan referensvin, hällde upp något kylt i glas och lät stå ca 1 h. Tog endast en snabb sniff för att kolla att det var ok och slogs av Syrahvibbarna då jag hade för mig av den var Cab-dominerad. När jag sätter mig och analyserar en stund senare ser jag på flaskan att det visst är Syrahdominerat. Första intrycket "rätt" ändå alltså.
Doften är för mig ett typiskt ungt fruktdrivet vin, dock inte uppenbart nya världen. Många lager rätt ospecifik frukt, lite halspastill, fräscht rengöringsmedel, lite köttig, sliten läderrem, cigarrlåda och en smutsighet som jag förknippar med ett uns brettighet. Rätt mycket och komplext på doften med andra ord.
I munnen är det rätt easy going - mjukt, vanilj, liten rökighet, medel tannin och bärs upp av bra syra. Viss alkoholbitterhet dock.
Totalt sett är det ett bra, lättillgängligt vin utan att vara syltigt nya världen. Dock rätt rustikt och väl ungt. Kan vara värt att lagra 5-10 år men frågan om man har tid och ork att prioritera lagringsutrymme åt detta vin. Landar hur som helst i 89 p även denna gång så absolut en bra upplevelse.
 

Trydebull

Medlem
C63D207E-D6F3-46F0-9B52-1E4BC87B1B9E.jpeg


Blålila färg

Doften är påträngande fruktig och grundar med björnbär, eneträ, färsk ek. Sträva torra blåa bär och lite blåbär på det. Därefter dragning åt tobaksblad och läder. Lite stickig på näsan

Med tid tillkommer tydligare svarta vinbär, söt lakrits, inlagda körsbär, mjukt mocka-skinn

Efter ca tre-fyra timmar är doften mer balanserad men lite spritig.

I munnen direkt tunn känsla, men ändå ”bråkig” känsla. Ung och bångstyrig med andra ord.

Med tid tillkommer skalen på omogna sträva päron, mer påfallande fruktsyra och oxblod.
Lite kryddigt/pepprigt avslut.

”Smaken” är egentligen ganska god. Enkelt uttryckt. Jag har ingen aning om skördeuttaget (spontant är känslan att man släpper fram och plockar med sig ganska mycket för koncentrationen är inte där) eller årgången 2017 i Chile (kan ju t ex ha varit en blöt årgång) men den känns lite vattnig och tunn.

Mja. Helt ok. Väger man in prisbild så kan jag vara med på att hausa den lite mer men strikt objektivt tycker jag att det här är ett helt ok vin som för mig landar på sisådär 85-86 någonting. Möjligt en poäng till med två år på rygg för balansens skull.
 

IsKr

Medlem
Drack den till älgköttbullar och till grillat förra helgen. Betydligt bättre till grillat än till köttbullarna.

Doften drog åt övermogna jordgubbar blandat med hallon, framförallt dag1. På dag 2 blir det lite mer åt björnbärshållet och svarta vinbär. Tycker att alkoholen blir lite för påtagliglig när man dricker vinet för sig själv, fast till grillat tyckte både jag och frun att det passade bra. Poäng vet jag inte, för ny i gamet för att poängsätta ännu.
 
Last edited:
Toppen