Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava maj 2020 - 2017 Coyam (79385)

Hur bra var månadens pava (Pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte, men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.
Trådskapare
buteljen

buteljen

Medlem
Färgen är blålila

Stor kompakt doft av både mörk och lite ljusare frukt (mörka körsbär, mogna skogshallon, mörka plommon), lakrits, rostade toner, rök, aska, tjära, mocca, choklad. Tycker inte jag hittar så mycket Syrahmarkörer (peppar, chark, oliver) som vissa andra gjort. Ej heller så mycket gröna toner. Definitivt en komplex doft och det händer mycket när man stoppar ner näsan i glaset.

I munnen är den rund och krämig med en frisk syra och polerade tanniner som ger en bra struktur för att bära upp fruktigheten. Tanninerna biter till på ett positivt sätt i avslutet. Finishen medel (+) lång med mörk frukt som hänger kvar.

Tycker det är ett mycket bra och välgjort vin och köpte några flaskor till. Perfekt kvalitetsvin till bra pris när man har ickevinnördar på besök och som man dessutom själv kan njuta av.

Dock skall man inte låta temperaturen öka för mycket för då dyker en beska upp i finishen och alkoholen blir mer påtaglig. Vid svalare temperatur i glaset så hålls dessa aspekter i schack och vinet känns elegantare. Ger den 90 poäng och det hade kanske varit högre om inte beskan o alkoholen dykt upp när vinet blev varmare.

Fick lite Sydafrikavibbar i början pga rökigheten.

Men 96 poäng av Suckling? Hur sjutton gick det till? :eek:
 
Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Ska börja med att säga att jag gillade vinet, tycker till och med att det var riktigt smarrigt. Skulle dock personligen önska mig en något högre syra för att det skulle bli en fullträff, men det är min egen smak som jag vet är väldigt glad i syra.
88p sätter jag dock utan tvekan.

Sen blir det svårare att bedöma vinet. Jag vet det är Syrah, då hittar jag såklart lite chark och så. Sen är det från Chile, och vips så tänker jag på svarta vinbär. Fokuset var inte riktigt där för att göra ett ordentligt analysarbete på detta vin. Vinet dracks utan mat, sent på kvällen efter lite småjobbiga läggningar på 2&4-åringar. Halva flaskan under 2 dagar. Andra halvan kvar, så det kan komma uppdateringar till denna not.

Det doftar mörka bär, rostat, mint/örter, lite syrlig karameller. Fina tanniner i munnen med lite söta bär och rund frukt. Syran skulle, som jag sa innan, kunna vara lite mer framstående för att få in en stabilare ryggrad.
Jag är lite färgad av mina resor till Chile och förknippar deras viner med glada minnen. Hur som helst, om subjektiviteten höjer vinet något snäpp må så vara! Jag njuter!
 

v_skogh

Medlem
Dracks tillsammans med frun och lite blandad plockmat. Jag gillar vinet, frugan tyckte det va kanon. Analyserade inte mycket men hittade initialt plommon, viol och peppar. Tycker att syrah spelar förstafiolen så klart inte så konstigt men väl mer än förväntat. Väl avstämt och skön rundhet i munnen, dock väl eldigt för min smak. Brukar sällan ha problem med hög alkohol men som sagt, lite eldig. Inte ens säkert att det är alkoholen? Gott vin, inget jag kommer bunkra upp men kommer säkert komma tillbaka till det om jag hittar det i hyllorna eller på vinlista. Kul med Chile. Poäng kanske 87-89ish beroende på feeling :)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
En ganska svenne-lagom upplevelse. Muskulös, kantig, komplex, chokladtryffel, kakao, lakrits, rosmarin, körsbär, drar mer åt mörk frukt, peppar(?).

Bra struktur men något entonig, det är vad det är när man dricker det, inga förändringar. Tanninerna är lättuggade. Mediumlångt avslut, lite syrlighet och beska.

Snyggt och gott vin utan det där lilla extra.
87 poäng.
 

mnor

Medlem
Efter 4 timmar i karaff är det dags att ta första sniffen, svarta vinbär och fat doftar det. Många gånger tycker jag att tydlig fatdoft tyder på ett outvecklat vin. Dags att dricka, nu hittar jag inte lika mycket svarta vinbär längre, dock annan mörk frukt, lite lakritstoner, kryddor, fat och klart gröna toner i eftersmaken. Påminner en hel del om de flertalet Sydafrikanska bordeauxblenderna som jag druckit. Vinet mjuknar upp något under kvällen och de gröna tonerna som var väldigt framträdande, tar och kliver tillbaka något, även om de fortfarande tydligt finns där. Betyget på vinet blir 87 poäng skulle nog kunna gå upp 1 eller 2 poämg med lagring, för vinet behöver lite tid i källaren för att mjukna upp något
 

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Som gammal anarkist har man svårt att hålla sig inom tidsramarna men idag blev det dags.

Först vinbärsbuske och mörkare frukt typ katrinplommon. Efter ett tag kommer nya lukter i form av flor/vanilj och smördeg. Associerar till vaniljhjärtan. Ytterligare något jag inte kan sätta fingret på. Lite björnbärslikör?

Mycket trevlig på näsan!

I början smak av salmiak med lite vinbär. Ungt vin men snällt och kräver inte lagring. Inte mycket tanniner och relativt lätt i stilen. Rätt kort men drickvänlig minst sagt. Inget stort vin men bra bjudvin.

90 pinnar kan det få.
 
Last edited:
Toppen