Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - december 2014

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    21

ChristianB

DipWSET
Tog en sväng förbi Regeringsgatan bara för att kolla status på min beställning som då visade sig inte existera. Men däremot fanns det gott om flaskor på hyllan trots saldo -35 i deras system. Så det slutade med att jag gick därifrån med 3 flaskor och lagersaldot är nu -38. Finns en del att jobba på där SB.
Det där får man ta med en nypa salt; vi får vara glada för att artiklarna inte tvunget måste läggas in i datorsystemet innan de ställs ut på hyllan. :p Om jag inte minns fel så fick de ca 100 flaskor idag och troligtvis kom de ut på hyllan mer eller mindre genast. Tänk om det vore så illa att de skulle läggas in först och sedan ut på hyllan? ;)
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Nu till det riktigt roliga, trots att de inte kunde hitta min beställning så fick jag senare under eftermiddagen ett SMS om att min beställning kommit :D. Jag får ringa imorgon och säga att jag inte ska ha dom.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Lyckades till slut få tag på en flaska.
Den här gången valde vi ett referensvin utifrån årgången och systemets smakklockor. Vi ville heller inte välja något som var uppenbart bättre än månadens vin. Valet föll därför på:
P.Lex Reserva 2013: från Alentejano, typiska portugisiska druvor utan ytterligare specification. Blåbär i doft blåbär i smak, man kan nästan känna blåbärsbladen. Ett snyggt förpackat blåbärsvin, med syra och tanniner och helt utan någon besvärande sötma. Kan gissa att det här vinet ska konkurrera med ripasso i samma prissegment, men för dem som gillar blåbär hellre än körsbär och vill hålla nere på sötman. Inte heller helt olikt en gammaldags zinfandel. En rätt kul vin i sin klass: 83p.
sp68.jpg

SP68 Rosso: rätt tunn doft, med en del mineraler och man känner att terpentinerna ligger kvar. Trots lång dekantering har det här vinet svårt att släppa till. Syran är väldigt hög och döljer allt annat - gräddstuvad purjolök tar ner syran en aning och lyfter vinet, men inte till någon skyhöjd. Det är klart att det finns i ambition med det här vinet, men att det inte riktigt har lyckats, inte idag i alla fall, det kanske lugnar sig med ett par år i källaren? Det är tydligen sämre än tidigare årgångar - i alla fall 2011. Mot förmodan så vann referensvinet idag. SP68 ligger idag på 81-82p, den kan kanske förbättras med lagring, men det är svårt att bedöma.
 

Magnus L

urydhtfilgukj
Lyckades till slut få tag på en flaska.
Den här gången valde vi ett referensvin utifrån årgången och systemets smakklockor. Vi ville heller inte välja något som var uppenbart bättre än månadens vin. Valet föll därför på:
P.Lex Reserva 2013: från Alentejano, typiska portugisiska druvor utan ytterligare specification. Blåbär i doft blåbär i smak, man kan nästan känna blåbärsbladen. Ett snyggt förpackat blåbärsvin, med syra och tanniner och helt utan någon besvärande sötma. Kan gissa att det här vinet ska konkurrera med ripasso i samma prissegment, men för dem som gillar blåbär hellre än körsbär och vill hålla nere på sötman. Inte heller helt olikt en gammaldags zinfandel. En rätt kul vin i sin klass: 83p.
Visa bifogad bild 2932
SP68 Rosso: rätt tunn doft, med en del mineraler och man känner att terpentinerna ligger kvar. Trots lång dekantering har det här vinet svårt att släppa till. Syran är väldigt hög och döljer allt annat - gräddstuvad purjolök tar ner syran en aning och lyfter vinet, men inte till någon skyhöjd. Det är klart att det finns i ambition med det här vinet, men att det inte riktigt har lyckats, inte idag i alla fall, det kanske lugnar sig med ett par år i källaren? Det är tydligen sämre än tidigare årgångar - i alla fall 2011. Mot förmodan så vann referensvinet idag. SP68 ligger idag på 81-82p, den kan kanske förbättras med lagring, men det är svårt att bedöma.
Väldigt knepigt att dom två vinerna har samma värden på smakklockorna. Drack just den i somras (det är för övrigt rapparen Petters kändisvin) och oavsett vad jag tyckte om det så är det en helt annan stil än Sicilianska naturviner. Rundare smak, fylligare kropp, tyngre och mognare frukt.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Väldigt knepigt att dom två vinerna har samma värden på smakklockorna. Drack just den i somras (det är för övrigt rapparen Petters kändisvin) och oavsett vad jag tyckte om det så är det en helt annan stil än Sicilianska naturviner. Rundare smak, fylligare kropp, tyngre och mognare frukt.
Kul, visste inte att det var ett kändisvin. Klockorna på fyllighet och strävhet är nog inte helt fel, däremot ligger nog syran på SP68 betydligt högre än vad systemet anger. Vi tyckte inte det var alltför olika stilar för att få en jämförelse, särskilt inte när vinerna var kalla. Men förra månadens vin hade säkert varit en bättre referens.
 

ChristianB

DipWSET
Yay, jag har äntligen fått tag på min flaska och eftersom klockan närmar sig 20 nu så har jag har förstås provat! Fantastiskt roligt med ett vin från ett lite okänt distrikt, för mig i alla fall, och det är så nyttigt att vidga sina vyer. Jag hade vinet till en matig soppa på rotsaker vilket kanske inte var perfekt, men själva bedömningen av vinet gjorde jag efter maten...

Appearance: Clear, pale intensity ruby colour, slow legs forming, no deposits in the glass.

Nose: Clean, complex nose with medium intensity aromas of dark fruit, ripe red currant, white pepper, raw meat, stone, hints of oak. Wine is youthful.

Palate: Elegant yet with good density, wine is dry with medium (+) acidity, medium tannin, medium alcohol and medium body. Medium (+) intensity flavours of dark fruit, ripe red berries (I’d like to say red currant crushed under a slab of stone...), freshly ground white pepper, stony minerality, dry tobacco leaf. The slightest hint of oak on the medium finish.

Conclusion: Wine of good quality, mid-priced. Can drink now, but has potential for ageing. A bit more spicy than a Syrah from cold climates but the stony notes and the pepper give me flashbacks to a Northern Rhône wine, though without the complexity and length...

Jag är mycket nöjd med månadens vin, klart roligare än förra vändan! Poäng tänker jag inte ge mig på för det är jag inte helt bekväm med.
 

Elvis

Medlem
Dags för mig att debutera i Månadens vin. Till att börja var SP68 väldigt lätt att få tag på. På The Wine House, min favoritvinbutik här i Los Angeles, fanns det ett antal lådor ute i butiken och det ingick till och med bland Staff's Holiday Picks. Priset 25 dollar var något dyrare än för er i Sverige. (Kan tillägga att The Wine House har 1324 viner bara från Italien och 1781 viner från Kalifornien.)

Sedan kunde jag inte bärga mig utan hällde upp vinet på karaff direkt när jag kom hem och sitter nu, några timmar senare, med en halvtom karaff och ett glas bredvid mig. Här är mina intryck:
Rätt blyg på näsan, fruktig men lätt doft. Mina tankar gick till en nya världen-Pinot Noir men de tankarna försvann när jag fått vinet i munnen.

Vinet är elegant, medelfylligt åt det lättare hållet. I munnen känner jag björnbär, plommon, svarta vinbär, körsbär, kryddor, örter. Eftersmaken är pepprig men kort. Vinet känns inte lika “varmt” som andra sicilianska viner jag druckit, däremot finns det en pepprig eldighet i eftersmaken som känns väldigt mycket Nero d’Avola.

Ett trevligt vin men för mig fattas det något. Att vinet är så kort i eftersmaken drar ner betyget för mig.

Jag brukar inte sätta betyg men någon gång ska vara den första: 85 poäng.
 

Mats

Gone todash....
Dags för mig att debutera i Månadens vin. Till att börja var SP68 väldigt lätt att få tag på. På The Wine House, min favoritvinbutik här i Los Angeles, fanns det ett antal lådor ute i butiken och det ingick till och med bland Staff's Holiday Picks. Priset 25 dollar var något dyrare än för er i Sverige. (Kan tillägga att The Wine House har 1324 viner bara från Italien och 1781 viner från Kalifornien.)
Faan, nu väckte du min hemlängtan igen! Bodde på Sawtelle Blvd ganska nära The Wine House under tre år så varje gång den butiken nämns kickar LA-ångesten in igen.
 

Larseman

Medlem
Inte först och förhoppningsvis inte sist...
Öppnar upp med mörk frukt och stall, mycket stall. Kryddig med oregano, kanel och vitpeppar. Mörka körsbär och saltlakrits. Stalligheten (Brett?) avtar med lite tid och ersätts med en lite parfymerad eller blommig ton.
I munnen mycket syra, ganska slank med torra lite opolerade tanniner. Tranbär och lingon. Lite kort och något lite bittert i slutet. Inte så alldeles imponerad, varken jag eller frugan. 84p.
 

gece

Man vänjer sig.
Doft av mörk frukt, främst björnbär. I munnen dyker det upp en del lakrits och apelsin samt lite florala toner, främst viol, och några dunster av choklad och blyertspenna. Hög syra, låga tanniner och en antydan till spritzigkeit. Sammanfattningsvis, enkelt men väldigt gott och inte utan en viss komplexitet. "Ett väldigt gott pastavin", tycker den observanta sambon

88p.
 

gece

Man vänjer sig.
Inte först och förhoppningsvis inte sist...
Öppnar upp med mörk frukt och stall, mycket stall. Kryddig med oregano, kanel och vitpeppar. Mörka körsbär och saltlakrits. Stalligheten (Brett?) avtar med lite tid och ersätts med en lite parfymerad eller blommig ton.
I munnen mycket syra, ganska slank med torra lite opolerade tanniner. Tranbär och lingon. Lite kort och något lite bittert i slutet. Inte så alldeles imponerad, varken jag eller frugan. 84p.
Drack vi ens samma vin? :D
 

gece

Man vänjer sig.
Så stor skillnad var det väl inte, bara inte riktigt min stil :)
Kollade tidigare spoilers och tyckte det såg ut som jag hade druckit samma vin som somliga andra ändå...
Det var väl mest...
bretten och stalligheten. Jag upplevde vinet som väldigt rent och friskt.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Då var månadens vin äntligen uppkorkat efter sju sorger och lika många bedrövelser i jakten på flaskan som jag själv valt ut.

Är tacksam för att det är så jäkla bra folk som jobbar på mitt lokala SB då de verkligen har ansträngt sig för att få en flarra till Kalmar, när de såg som mörkast ut erbjöd sig till och med en av personalen att ringa till en kompis i Stockholm som kunde köpa en flaska och skicka den i sverigepaket till mig. Detta då det ju är en veckas karens på interntransfer mellan bolagen vid släpp samt tydligen någon sorts outtalad policy att inte begära interntransfer i december då de har så mycket annat att styra med i butikerna...
All heder åt den lokala personalen på mitt SB således.

Hur som helst... Här kommer det... *Trumvirvel*
Direkt vid uppkorkning får jag en förnimmelse av stall och marsvinshalm, detta avtar dock över tid. Därtill en varmfruktig doft av svart vinbär hallon och björbär.

I smaken återkommer samma komponenter med en utpräglad fruktighet och smak av björnbär och svart vinbär och kanske ett uns hallon också... Längden är ganska kort men med avsevärda tanniner.

Så mitt omdöme då? Jag vad ska man säga, kanske detta vin kan blomma ut om ett år eller så men annars tycker jag avsaknaden av längd gjorde vinet lite trist. Jag har druckit mycket bättre viner från Sicilien men visst, för det priset och med tanke på att det är deras enklast vin så är det kanske inte så tokigt ändå.
Varken jag eller frun känner väl att vi kommer köpa det igen, kanske ändrar jag mig när jag dricker min andra flaska om ett år. Jag ger den 85 FWP.

Kanske en lite väl avmätt recension för en sicilenkramare som mig men så kan det vara ibland.
 
Trådskapare
Emanuel

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Så ligger det ju även på min lott att nominera nästa månads vinväljare och eftersom jag redan blivit kallad en rutten fisk för att jag inte valde en Champagne tänkte jag att det får bli lite ordning på torpet nästa månad.
Jag nominerar således hipsterfarbror @Skumpagne till nästa månads vinväljare och eftersom jag så förnämligt höll min vinbudget låg så tycker jag gott att det går bra att klämma i lite på priset denna gången för vem vill vara en rutten fisk tänker jag?
Ser således verkligen fram emot nästa månads vinval och hoppas att @Skumpagne kommer tycka det är lika roligt som jag att få den stora äran att välja vin!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Detta då det ju är en veckas karens på interntransfer mellan bolagen vid släpp samt tydligen någon sorts outtalad policy att inte begära interntransfer i december då de har så mycket annat att styra med i butikerna...
Jag hittar inget skrivet nu, men tidigare år har policyn varit uttalad och inte bara outtalad. Jag har någon/några tidigare jul(ar) sett på hemsidan att mellan datumen x december och 30(?) december görs inga internleveranser mellan butikerna. Fullt förståeligt eftersom de i december är fullt upptaga med att sälja extra mycket boxar och starkvinsglögg i folkhälsans namn. :)
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Så ligger det ju även på min lott att nominera nästa månads vinväljare och eftersom jag redan blivit kallad en rutten fisk för att jag inte valde en Champagne tänkte jag att det får bli lite ordning på torpet nästa månad.
Jag nominerar således hipsterfarbror @Skumpagne till nästa månads vinväljare och eftersom jag så förnämligt höll min vinbudget låg så tycker jag gott att det går bra att klämma i lite på priset denna gången för vem vill vara en rutten fisk tänker jag?
Ser således verkligen fram emot nästa månads vinval och hoppas att @Skumpagne kommer tycka det är lika roligt som jag att få den stora äran att välja vin!
Lycka till @Skumpagne ;)
 

ChristianB

DipWSET
Jag hittar inget skrivet nu, men tidigare år har policyn varit uttalad och inte bara outtalad. Jag har någon/några tidigare jul(ar) sett på hemsidan att mellan datumen x december och 30(?) december görs inga internleveranser mellan butikerna. Fullt förståeligt eftersom de i december är fullt upptaga med att sälja extra mycket boxar och starkvinsglögg i folkhälsans namn. :)
Faktum är att december snarare ägnas åt att förklara för icke läskunniga kunder (merparten av alla kunder i december) var glöggen och julölen står i butiken; det är nämligen helt omöjligt att se stora röda och vita skyltar, cirkus 70*50 cm, som hänger i taket. Resten av tiden ägnas faktiskt åt att sälja rentav skapligt vin som avses för julklappar åt allehanda vinexperter och "vinkännare". :p

Lycka till, @Skumpagne !
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Faktum är att december snarare ägnas åt att förklara för icke läskunniga kunder (merparten av alla kunder i december) var glöggen och julölen står i butiken; det är nämligen helt omöjligt att se stora röda och vita skyltar, cirkus 70*50 cm, som hänger i taket. Resten av tiden ägnas faktiskt åt att sälja rentav skapligt vin som avses för julklappar åt allehanda vinexperter och "vinkännare". :p

Lycka till, @Skumpagne !
Nja det är nog vad din chef vill att du ska säga ;)
 
Toppen