Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - februari 2015 - Sandeman Vau Vintage 1997

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

    Votes: 0 0,0%
  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

    Votes: 0 0,0%
  • 50-74 Kan inte rekommenderas

    Votes: 0 0,0%

  • Total voters
    27

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Champagne har varit lite av forumets signum sedan starten 2007. Idag är det väldigt varierat. :)

Ja, ett eneriknippe är du allt och vi gillar det skarpt!

Då har jag kommit lite rätt med andra ord ;)
Det är fruktansvärt tråkigt att prata vin eller intressen med folk på jobbet som inte delar intresset i närheten av vad man själv gör. Blir lätt plattfall och sedan övergår tystnaden till prat om vädret!

Jag tycker att det här är ett jättebra forum med många trevliga och hjälpsamma medlemmar, det känns genuint och äkta. Bra jobbat av er som startade och fortfarande driver det!
 

Mattias Schyberg

Administratör
Då har jag kommit lite rätt med andra ord ;)
Det är fruktansvärt tråkigt att prata vin eller intressen med folk på jobbet som inte delar intresset i närheten av vad man själv gör. Blir lätt plattfall och sedan övergår tystnaden till prat om vädret!

Jag tycker att det här är ett jättebra forum med många trevliga och hjälpsamma medlemmar, det känns genuint och äkta. Bra jobbat av er som startade och fortfarande driver det!
Själv är jag relativt ny också, men @Jimmy Forsman och @Anders Landström (samt ett helt gäng kunniga medlemmar) har varit med från början. Det är bara att applådera och göra vågen för ett ruggigt bra forum!
 

gece

Man vänjer sig.
Är jag först på bollen? :eek:
Provade i fredags och sparade lite till idag.

Direkt ur flaskan (i fredags) hittar vi mest druvjuice och finklig druvsprit, men efter någon timme i karaffen smyger det fram en massa svarta vinbär (direkt från busken en solig dag i augusti!). Ganska eldigt. Känns lovande men ganska slutet.

Knappt halva flaskan får prova på livet i kylskåpet fram till söndag kväll, och alla reglagen har nu skruvats upp en aning. Frukten har fått ett rikligt tillskott med blåbär, björnbär och bigarråer, och även finklet och tanninerna känns som att de har klivit upp ett steg. Klarar nog ett antal år till i ryggläge med bravur.

Ganska gott men inte någon riktig wow-känsla. Skulle gärna följt detta vin under en längre tid (en vecka efter öppnande eller så?), alternativt väntat några år. I dagsläget är det nog inte mer än 85p men borde kunna klättra en del.
 
Trådskapare
Sjödin

Sjödin

Joråsåatt...
Så var det dags att notera mitt eget valda vin då. Normalt delar jag in viner i dåligt, okej, gott eller skitgott och brukar inte detaljanalysera dem så jädra mycket. Men nu fick jag ju skärpa till mig en aning.
Flaskan förvarades stående, kyldes ner och dekanterades därefter (efter det vanliga bråket med portvinskork) ungefär ett par timmar innan den serverades i Spiegelaus rätt stora rödvinsglas vars exakta namn jag glömt. Doften skiljde sig en aning från vad jag är van vid avseende port. Jag tyckte den här kändes en aning mindre "spritig" och samtidigt mer komplex. Beståndsdelarna var en mix av nötter, timjan, salmiak/lakrits, honung, viol, gummi, "smågodis", hö, nagellacksborttagning, plommon, röda bär. Doften är lång och öppnar sig i lager på lager.. Riktigt riktigt lovande!!! Så, spänningen och förväntningarna är högt uppskruvade när vinet smakas.

Smaken slår till med salmiak, hö, plommon, röda bär, kakao och en anings apelsin. Men, jag upplever att smaken faller liiite platt och inte riktigt räcker hela vägen in i mål. Precis som doften är även smaken något mindre "spritig" mot de port jag druckit tidigare och jag upplever den som rätt så färdigutvecklad och slipad. Vinet är absolut jävligt gott!! Men... samtidigt så känns det som att doften lovade mer än vad smaken kunde leverera på något sätt...
Under aftonen dricker jag vinet till chokladgodis och inser att det var en riktigt bra kombination. Chokladen gifter sig fint med vinet och 1+1 blir 3. Tyvärr ingen ost hemma, så karaffen åker in i kylen.
Dagen efter har jag inhandlat en bit St Augur och testar vinet på nytt. Doft och smak upplevs som precis oförändrade sedan dagen innan. Den ca 24 timmar långa luftningen har inte påverkat åt något håll. Jag är skeptisk till hur det kommer funka med osten, då jag dagen innan inte upplevt det som ett ostvin då det funkade så bra med chokladen, men jag testar... Och jo då, det går alldeles utmärkt! Men, jag saknar lite av den där kraften och trycket jag vill ha i en port för att den ska lira riktigt bra med kraftfulla ostar. Tyvärr var St Augur det enda som fanns i butiken så jag fick nöja mig med det, men det hade varit intressant med lite fler alternativ att ställa den mot.
Så, sammanfattningsvis en riktigt bra port som jag verkligen vill dricka mer av. Men som sagt, en aning kort i smaken och en doft som lovar mer än vad den kan leverera. Samtidigt så är priset rätt bra och jag kan på rak arm inte komma på något som skulle vara så mycket bättre för den här pengen.
Har då Sandeman lyckats med sin satsning på Vau Vintage, dvs ett vin som ska mogna tidigare? Ja, det tycker jag nog. Jag ställer mig tveksam till att fler år skulle bidra med så mycket mer faktiskt... Den känns rätt färdig.
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Testade månadens vin med tre ostar: 24 månaders Comte, Bleu d'auvergne och en källarlagrad getost från Meåfors Getgård.
mas janeil vs sandeman.jpg

Som referens valde vi 2010 Domaine François Lurton Maury Mas Janeil
I glasen såg vinerna nästan helt lika ut - blint gissade jag fel eftersom Mauryn hade lite mer tegel i färgen.
Doften (fortfarande blint) har det ena vinet en kvalmig alkoholdoft medan det andra har fräscha druvor - gissar fel igen...
Smaken i vin nummer ett domineras av russin och överdriven sötma, medan det andra fikon, choklad och en torr finish - fel igen. Mauryn är helt klart ett mycket bättre vin än Sandeman.
Med comten så förändras bilden inte överhuvudtaget, bägge är rätt söta, bägge funkar, men ingen lyfter, Mauryn är fortfarade bättre.
Med den ammonikstinna (men goda) getosten från Meåfors lyfter portvinet, russinen och alkoholen dämpas och det blir riktigt gott.
Bleu d'auvergne lyfter Mauryn till oanade höjder, doften påminner om en bra vällagrad bordeaux och smaken ligger inte så långt därifrån heller (med lite mer sötma). Portvinet faller dock platt och återgår till överdriven russinsötma och alkohol.
Sammanfattningsvis så sopade Maury Mas Janeil 2010 banan med Sandeman Vau Vintage 1997. Det var inget direkt fel på portvinet, men det imponerade inte på något sätt - 83p
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Nu till helgen tänkte jag prova min flaska.
Hur har ni andra gjort? Luftning & dekantering? Jag har aldrig dekanterat ett vin förut. Något speciellt att tänka på? Tänkte kolla runt litet på nätet om en stund, men jag kan lika gärna fråga er först :)
 

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ett väldigt roligt vin att ha provat! Kul att jag valde att delta i månadens vin.

Sandeman Vau Vintage 1997

Jaha, då var det dags för mig att pröva mitt livs första portvin. Ett bra val? Svårt att svara på eftersom att jag egentligen saknar en större referensram.

Vinet stod upp i flera dagar så att fällningen skulle samlas på botten. Korken gick åt helvete och smulades ut över hela diskbänken! Jag blev tvungen att dekantera vinet genom kaffefilter ner i en kastrull. Därefter luftades det i flera timmar. Till vinet så serverade vi flera sorters ostar, men stilton var den som gifte sig bäst med vinet. Någon här på forumet sa det för ett tag sedan "Stilton och portvin är ett smakprov på himlen".

För att få ett bättre perspektiv på hur vinet upplevdes så valde jag att dela detta med min sambo, syster, mamma och pappa.

Doft; Torkad frukt, aprikos, ek och nötter.
Smak; Söta torkade bär, apriskos, ek & vanilj.

Vinet var väldigt sött utan att någonsin bli sliskigt, väldigt lättdrucket för att vara ett starkvin. Hade trott att det skulle uppleves betydligt vassare och kantigare än vad det gjorde. Helhetsintrycket var kortfattat; Ett väldigt trevligt vin att servera till en ostbricka. Jag kan tänka mig att köpa det igen. 90p
 

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Ber om ursäkt för att jag inte lyckades komma mig för att dricka månadens vin men vill ju ändå som den självutnämnde månadensvinpolis jag är även påminna om att efter februari kommer mars, har jag för mig i alla fall, och det ganska snart...
Sticker ut på min månadsvita odyssé i början på mars så ska jag ha en chans på det vinet måste det beställas i tid :)
 
Toppen