Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - maj 2016 - Mazuelo de la Quinta Cruz (79054)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

grappa

Medlem
Testade med Vrai Cote, PN som referensvin. (Kanske inte idealisk men det var vad som fanns.)
Mörkt rödblå. Ganska återhållsam doft av röda vinbär, plommon, körsbär och en gnutta vanilj. Smak av röda vinbär, lite kryddighet och
en angenäm fatbeska. Trevligt vin men med mer södra rhone känsla än Rioja. 85 p
Testade båda vinerna med hamburgare men tyvärr ingen succe. Kan varit tillbehören. Båda passade dock utmärkt till
ugnsstekt potatis med grovsalt.
 

jrick

Medlem
Sorry lite ofokuserad. Suverän PN från Kalifornien. Fruktig, kryddig (lite tysk känsla) men samtidigt elegant. Riktigt bra kvalitet. 90 p (Köptvång!)

2012:an? Jag köpte tre och har två kvar. Borde börja bli dags för nästa årgång.
 

Sveprod

Medlem
Testade månadens vin ikväll. Har inte riktigt känt mig hemma med Rioja rent generellt men är nyfiken på vinet pga druvan som jag annars känner från Priorat-vinerna. Härlig doft av mörka bär som björnbär och bigarråer. Lite söt med mycket fat. Får viol och kryddor i massor, men för mig så är doften så lovande att vinet sedan inte riktigt klarar matcha den i smaken. Ett vin att sitta med länge och snurra i glaset och lukta på (lite som jag ibland gör med whisky..) Passade bra till hemlagad pizza men blev lite tråkigare utan mat till.
Allt i allt ett mycket trevligt vin som jag gillade, men blir nog ingen storhandlare av just detta vin. Gav betyget 85-89
 

Mattias Schyberg

Administratör
Har satt betyg men vet ej hur man fixar spoiler grejen. Men ett riktigt trevligt vin i mina ögon.
Spoilertagg görs enligt följande:

  • Markera den text du vill spoilertagga.
  • Välj knappen "Spoiler" som du hittar här:
    image.jpeg
  • I dialogrutan som dyker upp skriver du önskad text som du vill ska stå i spoilern.
  • Voila!

För att sätta betyg så räcker det att rösta längst upp i tråden. :)
 

Larseman

Medlem
Hoppade över förra månadens vin men nu är jag med igen...
Ja inte är Rioja det första jag tänker på, snarare Blaufränkish eller Zweigelt från Österrike.
I doften är det initialt mycket blåbär och något som vi brukar definiera som bläck (jag har ingen aning om hur bläck doftar men jag vet vad vi menar). Lite sötfruktig och rökiga toner, tänker BBQ-sås ett tag. Svarta vinbär, svartpeppar, ceder, en hel del vanilj och lite granbarr. Smaken är också mycket blåbär, kanske lite dragning åt slånbär, hög syra men förvånansvärt lite tanniner. Känslan är sval och slank och vinet är väldigt lättdrucket. Kanske lite för lätt så poängen stannar på 87.
 
I helgen testade jag månadens vin.
I doften hittar vi mörk frukt, lite läder, en del våt jord, en viss rökig touch samt en del toner från fatlagringen. Ingen stor doft, men ändå tydlig.
I munnen är det känslan av ett ungt vin med ännu inte fullt utvecklade smaker som dominerar. Men för all del visst finns här en del attribut som vi tar till oss. De mörka bären från doften återkommer: körsbär, blåbär, björnbär och blåa plommon. En bra syra med inslag som får oss att tänka på slånbär. Tanninerna finns där, smånafsar i gommen utan att bli alltför påträngande.
Eftersmaken är lite kort, men känslan är att det finns ganska mycket som kommer att dyka upp bara vinet får något år på sig. Avslutet har idag en liten besk ton.
Betyg 3+
 

Sjödin

Joråsåatt...
Trevlig doft som lovar gott. Blåbär, dill, svamp, lätt parfymerad känsla. Första sippen känns väldigt Riojatypisk men sen vacklar jag lite och tror jag luras av etiketten. Vinet serveras nog också aningens för svalt. Påminner kanske lite om en Blaufränkish, eller en Pinot.. hm... knepigt. Jag anar en viss beska i bismaken men annars smakar det riktigt bra av rabarber, lite stjälk, och en ton av både salmiak och "fiskebod". Skön frukt men tanninerna känns aningens lite för kärva... skulle nog vilja ge det lite mer tid på rygg. Gott!! 85 pinnar kanske om man ska ge sig på betygsskalor.
 

Larseman

Medlem
Trevlig doft som lovar gott. Blåbär, dill, svamp, lätt parfymerad känsla. Första sippen känns väldigt Riojatypisk men sen vacklar jag lite och tror jag luras av etiketten. Vinet serveras nog också aningens för svalt. Påminner kanske lite om en Blaufränkish, eller en Pinot.. hm... knepigt. Jag anar en viss beska i bismaken men annars smakar det riktigt bra av rabarber, lite stjälk, och en ton av både salmiak och "fiskebod". Skön frukt men tanninerna känns aningens lite för kärva... skulle nog vilja ge det lite mer tid på rygg. Gott!! 85 pinnar kanske om man ska ge sig på betygsskalor.

Kul att också du associerade till Blaufränkish, blint hade det nog blivit min gissning :)
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
mazuelo Prunotto.jpg

Månadens vin med en Barolo som referens. Lite orättvist kanske, men vi testade månadens vi igår också med 2013 Viña Pedrosa Crianza som referens - tyvärr blev det lite för mycket vin totalt då och det var inget läge för ett vettigt omdöme.
2005 Barolo Prunotto Bussia: doft av ek, aska och återhållsamma körsbär, lite mint och ganska dammig. Bra frukt, fina tanniner, men lite återhållsam syra - inte helt i balans. Smak av läder, tobak och ceder. Gott utan att skina - hade väntat mig lite mer. 89p
2011 Mazuelo de la Quinta Cruz: doft av blåbär och vanilj, mint och en ytterst svag ton av dill. Bra syra, fina tanniner, bra frukt, snyggt paketerat. Massor av blåbär i smaken också, violer och lakrits, lite timjan, väldigt kort eftersmak. Väldigt annorlunda jämfört med barolon, men inte långt ifrån i kvalitet. 88+p
 

Sjödin

Joråsåatt...
Kul att också du associerade till Blaufränkish, blint hade det nog blivit min gissning :)
Haha!! Det där var ett sånt jääävla långskott! Var lite inne på Pinot ett tag, men sen vacklade jag.. Kom bara att tänka på Österrike då jag drack en för ett tag sen, och drog till med det, lite på chans. Sen att du skrivit detsamma var ju galet men stärkte min palettsjälvkänsla ett snäpp. :)
 
Trådskapare
Tomas Lindblom

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Svårt vin att sätta fingrarna på. Sluten doft till en början, öppnar upp sig bättre efter några timmar i karaff. På doften är det mörka bär som lovar mycket. I munnen är det vid förstakänslan fylligt och runt. Något kort mellanregister. Frisk syra som gör ett bra jobb för att hålla ihop helheten, men det är ändå någonting som får vinet att kännas lite ihåligt. Kanske att det kommer utvecklas med några fler år i flaskan? Smakerna jag hittar är mogna bär, främst skogsbär och syrliga lingon. Lätt beskt avslut. Tyvärr en kort finish.

Ett bra vardagsvin som känns välgjort utan att imponera, som säkert går bättre ihop med en lättare pasta än till en hamburgare.
Sparar en skvätt till imorgon. Ger det 84p idag.
 

Segol

Medlem
Doft: Svarta vinbär kombinerat med en svag doft av kött fick mig först att tänka att fasen, det här hade jag nog placerat som syrah om jag inte vetat vad det var.
Smak: Det köttiga försvann tillsammans med tanken på syrah och ersattes med en väldig koncentration av blåbär, en gnutta vanilj, och tydliga men ändå snälla tanniner. Efter en stund även lite plommon och en aning jordiga toner vilket fick mig att tänka att hmmm, eftersom syrah känns fel kanske det här skulle kunnat vara en blend som innehåller en hyfsad del merlot. Allt eftersom jag dricker är det dock blåbären som dominerar mer och mer.
Det är minst sagt svårt att komma fram till vilket ursprung/druva jag skulle gissat på om jag inte vetat vad det var, Rioja tror jag inte jag hade haft en tanke på.
Ett OK vin, rätt snällt och kort i smaken där blåbären är alltför dominanta för min smak.
 

mnor

Medlem
Äntligen rödvin i månadens pava!!! Jag dekanterade vinet cirka 1,5 timme innan jag drack det och vinet hade 16 grader när det först dracks:
Smak av: Körsbär, mörk frukt, dilltoner, fat (sandelträ), tobak, lite jordtoner

Det finns en tydlig syra i vinet, ju varmare vinet blir desto mer framträder både den mörka frukten och fatkaraktären. Drack vinet till grillade lammkotletter ochfår klart säga att vinet växte med mat. Gott vin som även gick hem hos min bättre hälft. 86-87 poäng.
 
Toppen