Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - maj 2016 - Mazuelo de la Quinta Cruz (79054)

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

gece

Man vänjer sig.
Än är det dagar kvar på månaden.
Ganska varmfruktig doft av mogna mörka bär - blåbär och björnbär - och lite frisk örtighet, typ mynta. Faten känns lite typiskt modernt spanska, mer choklad än dill, och hyfsat snyggt hanterade. Generöst och lättgillat på näsan, men i munnen blir det betydligt mer stramt och svårtillgängligt, nästan lite kärvt, vilket jag har svårt att säga om jag tycker är en tillgång eller belastning. Good but not great. 87p
 

Gurto

Medlem
(Ryggbiff med tomatsallad)
D: Mörka körsbär, tallbarr, örter, svarta oliver, tydlig träighet. Lätt balsamiskt.
Smak: Mörkfruktigt med tydlig, men ändå ganska balanserad, fatkaraktär. Det balsamiska återkommer.

Ett mycket gott vin. Kanske lite väl träigt just nu. Rioja-vibbarna känns av men skulle nog också kunna få för mig att detta var Bordeaux om jag fått det blint.
Kräver för övrigt lite luft (i alla fall 1h i karaff) för att öppna upp sig. 87p

Passade fint till maten.
 

mnor

Medlem
Äntligen rödvin i månadens pava!!! Jag dekanterade vinet cirka 1,5 timme innan jag drack det och vinet hade 16 grader när det först dracks:
Smak av: Körsbär, mörk frukt, dilltoner, fat (sandelträ), tobak, lite jordtoner

Det finns en tydlig syra i vinet, ju varmare vinet blir desto mer framträder både den mörka frukten och fatkaraktären. Drack vinet till grillade lammkotletter ochfår klart säga att vinet växte med mat. Gott vin som även gick hem hos min bättre hälft. 86-87 poäng.
Drack vinet idag efter cirka 20 cl stått i kylskåpet i över en vecka. Helt klart ett bättre vin nu, mycket bättre balanserat. Körsbären träder fram tydligare och faten är inte alls påtagliga som tidigare, även om det finns fattoner. Fortfarande bra syra. Mycket trevligt grillvin, skulle spontant ge det 89 poäng
 
Last edited:

Silex

Medlem
Öppnade en flaska med förhoppningen att lugnt kunna följa utvecklingen under hela kvällen. Skrikande barn med öroninflammation satte abrupt käppar i hjulet för de planerna, så smaknoten är från minnet och baserad på första glaset.
I doften hittar jag mörka bär som jag tycker drar mot blåbär blandat med mörka körsbär. Där finns även någon örtig ton och tydliga fat. I munnen är det mycket mörk frukt, men det bärs upp av en bra ryggrad av tanniner och syra. Faten märks, och det känns lite varmt och eldigt tycker jag. Överhuvudtaget lite spretigt på ett sätt som säkert kan komma till sin rätt med några år på flaska eller t o m några timmar i karaff. Helt ok vin, men samtidigt inget som lämnade mig särskilt berörd. 86p.
 

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Drack denna flaska över 2 dagar.
En doft av solvarma jordgubbar, blåbär, varm ouppblåst badboll, plommon, fänkål och en släng av parfym/rosor. Tanninerna håller sig runt medel eller strax under, väldigt lent, medelfylligt, kort avslut med en liten beska som hänger kvar (faten?). Det jag reagerar på mest är det som jag associerar till sötma som finns i detta vin. Jag är säker på att sötma är fel utan istället kommer från fathantering (om det nu legat på fat) och då istället borde det handla om vaniljstång. Jag får samma känsla från en del Brunellos vilket kanske är konstigt. I vilket fall som helst så är jag inte helt vän med "sötman" vilket jag tycker förstör helhetsintrycket. Börjar bra, trevlig mitt, mindre attraktivt slut. Som vilken amerikansk actionrulle som helst.
Dag 2 har "sötman" tonats ner något men inte så att det ändrar min uppfattning.
På det hela ett bra vin som borde passa i de flesta sammanhang.
 
Diverse resor sista två veckorna på månaden gjorde det svårt att hinna med i tid. Bra ändå att jag inte gav upp för detta var en kul upptäckt som (förra) månadens vin, ny druva, och ett riktigt välgjort vin. Fin, utvecklad doft direkt ur glaset, litet hallon/lakrits men inte så mycket in your face utan snyggt gjort, liksom eken är väl avvägd. Bra fin syra som bär upp vinet och skapar en känsla av lätthet även om det är ett tätt och på inga sätt klent vin. Silkeslent i gommen, men det har grepp och balans i finishen (liten hetta från alkoholen, men det stör inte). Jag tycker detta slår många rhoneviner och bourgogne och bordeauxviner i samma prisklass. Kanske hade man velat ha ännu mer komplexitet och magi för toppnotering, men det var också ett riktigt bra vin (ännu bättre än utan mat!) till några smakrika grillade korvar från taylor&jones - 88 poäng.
 

Mats

Gone todash....
Som @StefanAkiko skrev i en annan tråd drack vi förra månadens vin här om kvällen men jag skrev inga anteckningar då och eftersom vi bara var 2 pers på ganska många flaskor med olika typer av innehåll blir det en ganska kort smaknot tagen från minnet.
Dekanterades och fick stå någon timme i karaff innan första smaken och sista dropparna försvann någon gång 5-8 timmar senare. Vinet gjorde en trevlig smakresa under kvällen där doften först dominerades helt av lingon och dessa kom även igen i smaken tillsammans med lite ek men efter några timmar hade lingonen bytts till choklad i både doft och smak. Under kvällen när vinet förändrades var det perioder när jag påmindes av både Madiran och Bordeaux och eftersom det är två av mina favoritregioner är det ett rejält plus. Vinet är klart drickbart nu men är fortfarande ungt och skulle nog vinna på minst några års lagring till. Roligt och gott vin av bra kvalitet där smakutvecklingen under kvällen gör att jag i betyg stiger över den magiska gränsen och ger det 90 p.

Tack @Deppodi för ett riktigt roligt vinval!
 

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Jag gav det ju ändå högre betyg. Är det med i beräkningarna?
Var under de första ~2 timmarna tunt på mellangommen (mid-palate) och egentligen bara en extra underbar lingondryck. Men, SÅ SOM DEN VÄXTE under kvällen. Fantastiskt!
@Deppodi valde sannerligen ett vin där pris - kvalitet - underbarhet och personlighet i flaskan helt enkelt REGERAR :)
#greatchoice #awesome
 

Mattias Schyberg

Administratör
Jag gav det ju ändå högre betyg. Är det med i beräkningarna?
Var under de första ~2 timmarna tunt på mellangommen (mid-palate) och egentligen bara en extra underbar lingondryck. Men, SÅ SOM DEN VÄXTE under kvällen. Fantastiskt!
@Deppodi valde sannerligen ett vin där pris - kvalitet - underbarhet och personlighet i flaskan helt enkelt REGERAR :)
#greatchoice #awesome
Amen...du får ju se till att rösta i så fall som din vapenbroder @Mats har haft hyfs att göra. ;)
 
Toppen