Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - oktober 2016 - Chateau Musar 2009

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Åskar

Medlem
Spenderade en stor del av dagen med att efterforska vilket vin som ska bli oktobers vin. Inköpslistor skapades, mentala dryckesjon svingades, skägg har slitits... Vitt, rött, rosé, bubbligt. Sen kom jag att tänka på varför jag ens bryr mig? Så... back to the roots.
Musar var det första vin som överrumplade mig, där jag tänkte -- vad fan är det här? vad intressant!

Rödvin, för nu kommer hösten, mörkret, kylan och lugnet. Då kan det vara skönt med en björnkram av Gaston Hochar ande. Vinet är från Libanon och består av en kompott av Cabernet Sauvignon, Cinsault och Carignan. En del av er har druckit tidigare årgångar men eftersom detta vin är en svettig kameleont, lite gubben i lådan, där ny årgång är ett nytt vin, så är min förhoppning att det ska bli både gott och intressant för alla deltagare. Vinet har artikelnr 7463 och finns på helflaska samt halvflaska för det lilla hushållet.
 
Trådskapare
Å

Åskar

Medlem
Tack för påpekandet Micael. Var nere i centrala Linköping nyss och kikade i hyllan, fanns två st 2008 och två 2009 :mad:.
Jag grabbade en 08, men frågan är om det blir smidigast att byta månadens vin till 09, för jag antar att det är den som fylls på ute i hyllorna. Hur många är det som har 08 hemma?
 

Mattias Schyberg

Administratör
Tack för påpekandet Micael. Var nere i centrala Linköping nyss och kikade i hyllan, fanns två st 2008 och två 2009 :mad:.
Jag grabbade en 08, men frågan är om det blir smidigast att byta månadens vin till 09, för jag antar att det är den som fylls på ute i hyllorna. Hur många är det som har 08 hemma?
Kör 09, många har nog redan provat 08. Bara säg till om du vill att jag ändrar rubriken. :)
 

Micael J

Vinintresserad ölnörd
_SAM0003.jpg


Här följer mina tankar om månadens vin! Första gången jag deltar men inte den sista!
En djup härligt mörkröd färg som ger en nästan romantisk känsla när man häller upp det i glaset.

Vinet startar ganska slutet på näsan men öppnar upp sig fint efter att ha fått både lite mer luft och temperatur. Björnbär, lite torkade plommon, kakao, paprika (antar att det är pga cabernet sauvignonen?) samt en härlig funkighet diskret i bakgrunden.

Smaken följer näsan ganska bra med gott om både blåa och röda frukter/bär, kakao, kryddhylla och återigen en liten funkighet i bakgrunden. En väldigt positiv funkighet alltså.. inte något som känns som en felsmak.

Här finns härliga syror och förvånansvärt snälla tanniner. Vinet känns ganska ungt men väldigt drickbart nu och det lämnar liksom hela tiden ett begär efter nästa klunk. Avslutet är torrt och härligt aptitretande långt och det hela är paketerat i en ganska full (stor?) kropp.

Ett fantastiskt bra vin som jag tror kommer bli ännu bättre om det får ligga ett tag! Jag är övertygad om att jag kommer köpa det igen men vet inte om jag kommer klara av att lagra någon flaska :) 91p
 

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
P1050726.JPG

Månadens vin med en gammal trotjänare som referens:
2005 Sarget de Gruad-Larose: doft av champinjoner och murket trä, mer mossa och löv än stall. Pigg syra och väl nedbrutna tanniner. Klassisk bordeaux med svarta vinbär och lila plommon, väldigt bläckigt, läder och lavendel. Bra nu, men behöver nog egentligen några år till. 89p
2009 Chateau Musar: doft av rosor och körsbär, med en touch av av svarta vinbär. Initialt vass syra och strama tanniner. Fin sval frukt med chokladdoppade körsbär, rosor, läder, fänkål/lakrits och mandel/aprikos. Någonstans mellan en ung nebbiolo och en Napa-cab. Alldeles för ungt, men ändå klart njutbart. Just nu stannar betyget på 89p, men med några år till är det inte omöjligt att det här kan bli riktigt bra - här har Musar lyckats:).
 

Mattias Schyberg

Administratör
Dags att avlägga rapport på en av bolagets klassiker i ny årgång...

image.jpeg


Av delvis en slump så har jag dessutom haft möjlighet att dricka det tre gånger inom loppet av två dagar. Första gången var i onsdags där jag fick det serverat blint av @Beo när göteborgsgänget hade vinträff med lärande i fokus, de andra gångerna hemmavid då frugan hunnit plocka upp en flaska på bolaget.

Musar är ju känt för att vara en kamelont som skiftar uttryck från år till år, men för mig har det oftast haft ganska typiskt italienskt DNA, vilket även var fallet här, men med lite klassisk Musar-funk då vill säga. Plockade faktiskt vinet blint, men jag hade ju det färskt på näthinnan och det kändes ju logiskt att det var just det vinet med tanke på vår månadsaktivitet.

Ganska stramt, ungt och strukturerat för att vara Musar. Ingen sötma i eftersmaken heller vilket jag brukar hitta annars. Mycket illröda och kärniga körsbär, svarta vinbär och torkad frukt med klassiska toner av nagellack, blyerts, rotfrukt och fänkål samt ett uns stall i bakgrunden. Kryddigt med i stort sett hela kryddskåpet närvarande. Basarkryddor sammanfattar känslan bra. En riktigt bra årgång, men den behöver tid. En av de yngsta upplagorna jag har testat tror jag. Bra intensitet och balans i hyfsat fyllig kostym. Riktigt bra! (91p+)
 
Trådskapare
Å

Åskar

Medlem
Doft: varm frukt, läderton, syrlig lukt, sura omogna lingon och salt, saltlakrits eller havssalt. En vacker blomma.
Flyktiga lösningsmedel -- nagellack.
Stickig i näsan. Solvarmt dammigt grus. Smak: Finkrossade tanniner, läder, bra syra, medium body. Den här syntetiska banan-estern som nagellack har. Springer till fruns sminkskåp och öppnar ett gammelrosa nagellack -- japp, banan-ester. Smakar och smackar, eftersmak; dov ton av ek och lite järn/blod. Anar en funkig macadamianöt. Volatilt men gott. Lite knutet. Inte riktigt färdigt. Mindre stalligt än jag väntade mig. Känns nästan som en Barolo i sitt uttryck.
Dag 2: De flyktiga estrarna har flygit iväg och vinet känns mer sammanhållet om än ungt. Det här kan bli riktigt bra.
89p+
 
jag gillar ju verkligen Musar, men vet också att sju år är ingen ålder för detta legendariska vin. Mycket riktigt är näsan rätt knuten först. Efter en stund så hittar man en massa mörka bär, det är framför allt väldigt primär och bärig doft, en hel del kryddiga ekfat, efter flera timmar dyker det upp rätt mycket örter, detta lovar gott! I munnen är det inte lika bra, bärigheten är tydlig, men det är helt dominerat av friska och bittra bär. Kärvt. Litet omogna slånbär. Ekbeska. Jag skulle nog inte sätta denna som en av de bättre årgångarna. Samtidigt är det en renare och mer primär, kraftfull frukt än vad jag är van vid från Musar, inte några plåster, salubrin eller stall. Så kanske om man gömmer i källaren tio år? 86 p nu, har mycket större potential, men är inte där idag.
Edit: jag drack detta med en enkel pasta med tomatsås. Tror nog att detta behöver kraftigare mat för att lysa.
 

gece

Man vänjer sig.
Första sniffen är av röd frukt, mest syrlig som lingon, tranbär, rönnbär men också en del sötare hallon. En touch av salubrin några ögonblick. Efter lite luft går frukten mer mot mörkt, plommon, slånbär, körsbär, och torkade toner av russin, fikon. Nypon kommer och går. Det har en viss kryddighet (vafan är det, mejram, salvia?) och ett uns funk men frukten är det som spelar huvudrollen här, på ett väldigt nyanserat och komplext sätt. Stramt och generöst på samma gång och en skiftande palett. Gillar detta som fan och slänger 92 sköna pinnar på't. Mycket bra val!
 
Last edited:

gece

Man vänjer sig.
jag gillar ju verkligen Musar, men vet också att sju år är ingen ålder för detta legendariska vin. Mycket riktigt är näsan rätt knuten först. Efter en stund så hittar man en massa mörka bär, det är framför allt väldigt primär och bärig doft, en hel del kryddiga ekfat, efter flera timmar dyker det upp rätt mycket örter, detta lovar gott! I munnen är det inte lika bra, bärigheten är tydlig, men det är helt dominerat av friska och bittra bär. Kärvt. Litet omogna slånbär. Ekbeska. Jag skulle nog inte sätta denna som en av de bättre årgångarna. Samtidigt är det en renare och mer primär, kraftfull frukt än vad jag är van vid från Musar, inte några plåster, salubrin eller stall. Så kanske om man gömmer i källaren tio år? 86 p nu, har mycket större potential, men är inte där idag.
Edit: jag drack detta med en enkel pasta med tomatsås. Tror nog att detta behöver kraftigare mat för att lysa.
Biff med bea. Just sayin'.
 

Mats

Gone todash....
Musar är en av de personliga favoriterna så när det var dags för ny årgång samtidigt som det var månadens vin var man snabb och drack det redan första dagarna i oktober men har varit lite slö på att rapportera.
Tog inga anteckningar men bedömningen var att 2009an är Musar i sin stramaste, renaste och striktaste form nästan helt utan brett eller funk. Syrlig röd frukt dominerade med inslag av en del kryddor mm och någon enstaka gång kom en liten liten antydan till brett men inte mer. Har efter den här flaskan druckit min favoritårgång, 2003, två gånger och ett annat sätt att beskriva 2009an är att den är 03-ans totala motsatts där 03-an är fullmatad med brett, skit, läder, mörk frukt mm mm. Det som finns i 09-an är trots allt gott och lovande men tyvärr var min flaska svag och blaskig och lite kort så det är på gränsen att jag ska tro att den var lite off för så brukar inte Musar vara.

Så baserat på den här flaskan får denna personliga favorit inte mer än blyga 86 p nu men självklart blir det till att köpa ett gäng ändå för den blir säkert bättre och är ju ett av få viner som alltid står utanför det konstanta köpstoppet.
 
Toppen