Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Låt oss dela en pava över nätet - oktober 2016 - Chateau Musar 2009

Hur bra var månadens vin (pris är inte en faktor)?

  • 95-100 Klassiskt, ett stort vin

  • 90-94 Exceptionellt, ett vin med överlägsen karaktär och stil

  • 85-89 Mycket bra, ett vin med speciella kvaliteter

  • 80-84 Bra, ett välgjort vin

  • 75-79 Mediokert, ett drickbart vin med ett antal skönhetsfel

  • 50-74 Kan inte rekommenderas

  • Deltar inte men vill se omröstningen!


Resultat är endast synlig efter lagd röst.

Elvis

Medlem
Lite parfymerad doft som drar åt nagellack, blint hade mina tankar gått till en enklare Nebbiolo.

I munnen tycker jag att vinet har rätt bra struktur och det känns lite svalare än andra årgångar av Chateau Musar som jag provat. I munnen känner jag mörka bär, kryddor, stall, eftersmaken är kort. Det händer för lite i munnen för att jag ska gå igång på det här vinet. Även om det inte har några direkta fel tycker jag att det är ointressant. 84 poäng.
 
Så hann jag med någon dags marginal få ihop mina samlade intryck.
Doften börjar lite försiktigt, men tilltar ju längre tid vinet får i glaset. Svarta vinbär, körsbär, läder, lite kryddor, våt jord och något subtilt inslag av rosor.
I munnen är det lite småstramt med en fin bärkompott av körsbär, björnbär, plommon och vinbär. En liten fin kryddblandning känner vi. Syran är pigg och tanninerna smånafsar i gommen utan att bli alltför närgångna.
Hyfsad lång eftersmak med mera frukt, kryddor och så tillkommer lakrits och kakao.
Vi dricker vinet under två dagar. Det håller ihop på ett föredömligt sätt och känns mer tillgängligt dag två. Visst kommer det här att växa med åren.
Betyg 4
 

MartinE

Medlem
Min tur att redovisa!

Flaskan dracks över två dagar. Första kvällen efter tre timmars luftning på karaff. Doften är väldigt trevlig och klart komplex! Den är bärig, jordig och lätt kryddig med inslag av mörk choklad, körsbär, blod, svarta vinbär, rosor, nagellack, läder, lite saltlakrits och en ton av plåster. Dagen efter känner jag även russin och kardemumma. Smaken är ung, diskret och bärig. Det är massor av körsbär i kombination med blyerts, men inte särskilt mycket mer. Vinet har en potent syra och klart strama tanniner. Inte olik en ung Barolo! Dagen efter har det inte hänt särskilt mycket mer, men vinet håller ihop väl.

Det känns som att den här årgången av Chateau Musar kan utvecklas till något riktigt stort, men det är ett alldeles för ungt vin i dagsläget! Det är visserligen redan mycket bra, klart njutbart och väldigt elegant, men ändå ett tydligt fall av barnarov. Idag får det 88 p.
 
Toppen